• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Någon som har lite tankar på kring vilken fond man ska spara till nyfödda?
Tänker en tidshorisont på 18 år där man stoppar in lite pengar varje månad.

Spar själv till sonen i dessa fonder:

Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Avanza Zero
Carnegie småbolagsfond
Länsförsäkringar Global Index
Swedbank Robur Access Asien

Men som nån sa ovan så kommer du långt på att bara köra på Avanza Zero.

När riksbankerna runt om i världen inte längre kan ge konstgjord andning och vi får en global recession kommer jag iaf gå in ;) Innan dess håller jag mig till klockor :) Skämt åsido, man kan såklart aldrig veta som som ska hända men det har känts jävligt stökigt ett tag nu så känner inget direkt behov att gå in nu...
Nog för att historien inte är någon garant för framtiden men smäller gör det med mer eller mindre jämna mellanrum, och sedan går det upp igen. Vill inte "träffa botten" men börsen ska ner en skaplig bit till innan jag går lång, men då jävlar ;)

Någon som följer/har koll på den kinesiska låne och bostadsmarknaden?
En del talar om att det är USAs Sub-prime kajko gånger X.

För en långsiktigt portfölj
Om ni hade 100k hur skulle ni handla? Skulle ni göra det nu eller efter sommaren? El före utdelning

För en långsiktigt portfölj
Om ni hade 100k hur skulle ni handla? Skulle ni göra det nu eller efter sommaren? El före utdelning
Jag hade delat upp summan och gått in vid ett flertal tillfällen under det närmaste halvåret/året i billiga och stabila företag. Skulle vänta med första insättningen till börsen gått ner några procent till. Själv har jag en del aktier där jag tycker det är billigt nu, exempelvis Eolus vind, lucara diamonds och Nischer plus en del riktiga chansposter.

Jag hade delat upp summan och gått in vid ett flertal tillfällen under det närmaste halvåret/året i billiga och stabila företag. Skulle vänta med första insättningen till börsen gått ner några procent till. Själv har jag en del aktier där jag tycker det är billigt nu, exempelvis Eolus vind, lucara diamonds och Nischer plus en del riktiga chansposter.

Ja tanken skulle isåfall vara att dela upp det i kanske 5 bolag
Men kanske lite större än du nämner ex HM osv

Ja tanken skulle isåfall vara att dela upp det i kanske 5 bolag
Men kanske lite större än du nämner ex HM osv
Hehe ja mina bolag är inte gigantiska, men kör på taktiken att behålla företag som gått bra och just Eolus har producerat bra resultat i många år :)

Har också lagt en mindre portion i Ratos.

Låter vettigt med fem företag, gör du din hemläxa så kommer det bli bra!

Vilka bolag har idag bäst utdelning kontra aktiepriset? Brukar ni köpa för att ta del av utdelning?

Här kan du sortera efter högst direktavkastning:
https://www.avanza.se/aktier/aktier-torg.html

Högst idag på large cap Stockholm är tele2.

Jag som ligger långt och inte spekulerar i en kursuppgång tittar så klart mycket på direktavkastningarna då det är utdelningarna som hjälper till att öka innehaven.

Jag som ligger långt och inte spekulerar i en kursuppgång tittar så klart mycket på direktavkastningarna då det är utdelningarna som hjälper till att öka innehaven.

En sån portfölj jag funderade lite på
Samtidigt känner jag ibland att summorna man köper för blir för små för att utdelningen ska "ge" något även över en längre tid

Jag har bara hört i förbifarten att det pratades om Tele2:s utdelning inte var långsiktigt hållbar på denna nivå. Kan vara värt att kolla upp innan investering.

Låter ju väldigt lockande - förra året var det 10.2/aktie samt bonusutdelning, Hur ser det ut i år?

Årsstämman hålls 24 Maj i År vilket då är sista handelsdagen för att ta del av utd - när sker utdelning i år?

Förklara gärna hur du tänker. Om du äger en aktie som idags prissätts till 100:- och en utdelning om 5:- sker, då är ju aktien värd 95:-, allt annat lika.

Jag är fullt medveten om fördelarna med direktavkastning och varför det i många fall kan ses som ett kvitto på att bolaget har sunda finanser och ett kassaflöde bestående av "riktiga" pengar, men ibland hamnar fokus lite väl mycket på just direktavkastning och inte totalavkastning.

idag fick man ju inte skrämselhicka när man kollade portföljen i alla fall. Kul även om det fortfarande är rött på många stället :meh:

Förklara gärna hur du tänker. Om du äger en aktie som idags prissätts till 100:- och en utdelning om 5:- sker, då är ju aktien värd 95:-, allt annat lika.

Jag är fullt medveten om fördelarna med direktavkastning och varför det i många fall kan ses som ett kvitto på att bolaget har sunda finanser och ett kassaflöde bestående av "riktiga" pengar, men ibland hamnar fokus lite väl mycket på just direktavkastning och inte totalavkastning.
Jag kan inte säga att jag kan så mycket om aktie-teori men lite hum om statistik har jag...

Om aktierna A och B båda värda 100:- men aktie A har en 5:- utdelning inräknad i sitt värde, och de utdelningen sker i morgon, då är aktie A en säkrare aktie enligt mig. Skulle både företag A och B gå i konkurs i övermorgon så har jag i alla fall fått 5:- av A och inget av B...

Jag kan inte säga att jag kan så mycket om aktie-teori men lite hum om statistik har jag...

Om aktierna A och B båda värda 100:- men aktie A har en 5:- utdelning inräknad i sitt värde, och de utdelningen sker i morgon, då är aktie A en säkrare aktie enligt mig. Skulle både företag A och B gå i konkurs i övermorgon så har jag i alla fall fått 5:- av A och inget av B...

Nja riktigt så enkelt är det ju inte. Man kan ju lika gärna säga att bolag B inte skulle gått i konkurs eftersom de hade en välfylld kassa istället för att dela ut.

Utdelningshetsen tycker jag har blivit för stor på senare tid och allt för mycket fokus läggs på höga utdelningar istället för att titta på totalavkastningen och utdelningstillväxten.

Jag kan dock förstå om man börjar närma sig pensionen eller aktivt konsumerar pengarna från utdelningarna men om man bara återinvesterar utdelningen i samma bolag är utdelningsstorleken inte av jättestor betydelse.

Ser att många ratar Lundbergs för de delar ut för lite men som ett investmentbolag ser jag inga större nackdelar att en större del behålls inom bolaget.

Nja riktigt så enkelt är det ju inte. Man kan ju lika gärna säga att bolag B inte skulle gått i konkurs eftersom de hade en välfylld kassa istället för att dela ut.

Utdelningshetsen tycker jag har blivit för stor på senare tid och allt för mycket fokus läggs på höga utdelningar istället för att titta på totalavkastningen och utdelningstillväxten.

Jag kan dock förstå om man börjar närma sig pensionen eller aktivt konsumerar pengarna från utdelningarna men om man bara återinvesterar utdelningen i samma bolag är utdelningsstorleken inte av jättestor betydelse.

Ser att många ratar Lundbergs för de delar ut för lite men som ett investmentbolag ser jag inga större nackdelar att en större del behålls inom bolaget.
Exakt.

...och vad är skillnaden jmf med att på eget bevåg avyttra motsvarande 5:-?
Om hypotesen är konkurs så har vi en helt annan diskussion.

Jag är en sådan som gärna investerar i företag som har ganska hög direktavkastning. Det är nog inte bäst om man ser på totalavkastningen men det känns bara bra att få en viss summa pengar varje år. Dessa pengar jag får från utdelningarna ser jag som extrapengar som jag tex gärna lägger på en skidresa eller något :)

Visst blir det förenklat när man använder ett exempel för att illustrera en princip... ;) Jag håller med dig i att utdelningen inte är det enda man skall titta på. Utan att ha den teoretiska grunden att stå på så ser jag en utdelningsaktie som en "säkrare" investering än en icke-utdelningsaktie, speciellt eftersom mycket av aktiekursen är baserad på en förväntan inför framtiden. Med en utdelning så har jag pengar redan idag och jag vet bättre vad jag faktiskt har, inte vad jag kommer att få.

Visst blir det förenklat när man använder ett exempel för att illustrera en princip... ;) Jag håller med dig i att utdelningen inte är det enda man skall titta på. Utan att ha den teoretiska grunden att stå på så ser jag en utdelningsaktie som en "säkrare" investering än en icke-utdelningsaktie, speciellt eftersom mycket av aktiekursen är baserad på en förväntan inför framtiden. Med en utdelning så har jag pengar redan idag och jag vet bättre vad jag faktiskt har, inte vad jag kommer att få.
Om du behåller pengarna I madrassen blir det ännu bättre.

Köpte nyss på mig Ica-aktier. Tänker och hoppas att de ska ha nått botten och är på väg uppåt snart.
Var är "botten"?
upload_2016-2-16_11-28-45.png

Tillbaka
Topp