• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Efter en tids spekulationer i mer högrisk objekt, återvänder jag till trista värdestabila rackare gärna med utdelning, i portföljen nu:
Fortum
Sandvik
Seb
Götenehus
Akelius
Samt en förbannat stor mängd där jag ligger kort i Gaming corps..
Jag hade försökt sprida risken mer internationellt, mycket Sverigetungt... Såvida du inte, till skillnad från mig, är mycket positiv till Sveriges framtidsutsikter.

Någon annan som försökt komma in i leovegas ipo?
Svårt att bestämma mig, rätt högt värderade imo. Sitter redan med Betsson men det skulle vara ifall man satt på Leo i en vecka eller två :)

Tänkte bygga en portfölj på lång sikt, tänkte kika igenom dessa lite närmare i veckan. Sitter som sagt redan på Betsson och Kopparbergs utav dessa.

Betsson
Kopparbergs
HM
Cloetta
Castellum
Unlimited Travel Group
NGS (inte påläst alls)
Industrivärden, alt Öresund
Handelsbanken
Starbucks

Svårt att bestämma mig, rätt högt värderade imo. Sitter redan med Betsson men det skulle vara ifall man satt på Leo i en vecka eller två :)

Tänkte bygga en portfölj på lång sikt, tänkte kika igenom dessa lite närmare i veckan. Sitter som sagt redan på Betsson och Kopparbergs utav dessa.

Betsson
Kopparbergs
HM
Cloetta
Castellum
Unlimited Travel Group
NGS (inte påläst alls)
Handelsbanken
Starbucks
På sikt, bedömer du Betsson som ett säkrare kort och eller en investering som kommer ge mer avkastning? Jag ifrågasätter inte alls men är ändå lite nyfiken på att höra hur tankarna gå kring investerare.

Betsson
Kopparbergs
HM
Cloetta
Castellum
Unlimited Travel Group
NGS (inte påläst alls)
Handelsbanken
Starbucks

Håller dock med. Övervärderat. Går med förlust. mm. :) men kan säkert gå upp innan fall pga. Hype
Har följt bolaget rätt länge, missade chansen att gå in tungt för ett år sedan till en mer modest värdering på 600m och köpte lägenhet för pengarna istället vilket jag ångrar bittert nu. Men efter att ha träffat bolaget igen häromdagen så tror jag fortfarande på dem, deras siffror och framförallt tillväxt är imponerande. Sedan går de med förlust pga höga marknadsföringskostnader vilket kommer minska i framtiden samtidigt som deras utbud och marknaden kommer öka snabbt. Får se hur mycket jag blir tilldelad men hoppas på en rätt rejäl bit.

Är d et någon som har tips på någon intressant aktie eller fond med inriktning mot miljövänliga företag.
Tänker på företag som producerar solceller eller liknande intressanta saker.

Är d et någon som har tips på någon intressant aktie eller fond med inriktning mot miljövänliga företag.
Lundin oil!

Skämt åsido; SolarCity och Tesla har jag i min långsiktiga portfölj. Inga tips på så sätt men kolla in och se vad du tror och tycker.

Beroende på hur man ställer sig till vindkraft så ligger jag långt i Eolus Vind. Har gett bra utdelning de senaste åren då jag ägt den, ligger dessutom lågt nu på grund av den tråkiga elmarknaden. Aktien ligger på 19.6 och deras utdelning har legat på 1.5 de senaste åren, bortsett från förra året då de delade ut 11.5 tack vare en affär med Google. De har som mål att få en ny affär med google i hamn plus att de försöker bryta mark i USA. Dessutom bra ledning. Så jag rekommenderar köp med risk för att den kommer vara tråkig ett tag till.

Vad tror ni om det kommande året efter ecb's beslut? Tror det är slut på bear market rallyt, känns som att allt förtroende för centralbankerna är borta nu. Ökar min korta position i omx imorrn, är beredd med likviderat för att köpa på mig rejält när vi faller. "Buy when there's blood on the streets"

Vad tror ni om det kommande året efter ecb's beslut? Tror det är slut på bear market rallyt, känns som att allt förtroende för centralbankerna är borta nu. Ökar min korta position i omx imorrn, är beredd med likviderat för att köpa på mig rejält när vi faller. "Buy when there's blood on the streets"

Ska du blanka OMXS30?

Yes, gör det redan nu lite som en hedge, och kör turbowarranter med 10ggr hävstång. Tänkte öka på min position imorrn så hoppas vi inte öppnar mycket ner även om jag tror att det är en stor risk.
Och vad exakt tjänar du på att hedga medelst bearprodukter om du samtidigt är netto lång? Courtaget du sparar lär väl käkas upp av warranternas avgifter eller hävstångskostnaderna?

Och vad exakt tjänar du på att hedga medelst bearprodukter om du samtidigt är netto lång? Courtaget du sparar lär väl käkas upp av warranternas avgifter eller hävstångskostnaderna?
Samtidigt som jag ökar mina korta positioner så minskar jag mina långa, har inget courtage på mina warranter endast ränta på 2,5% vilket tidigare endast fått agera hedge men nu när jag går in mer så blir det mer som en vanlig investering.

Samtidigt som jag ökar mina korta positioner så minskar jag mina långa, har inget courtage på mina warranter endast ränta på 2,5% vilket tidigare endast fått agera hedge men nu när jag går in mer så blir det mer som en vanlig investering.
Ok hur funkar hävstången om vi har en intermittent börs med t ex +1, -2, -1, +2 etc, åker du inte på en rätt jobbig effekt då? För jag antar att certet nollas intradag?

Ok hur funkar hävstången om vi har en intermittent börs med t ex +1, -2, -1, +2 etc, åker du inte på en rätt jobbig effekt då? För jag antar att certet nollas intradag?
Nej certet nollställs inte som en vanlig bull/bear, det är en turbowarrant (minishrt). Ungefär som ett lån där all upside går till equity delen, lite som en bostad. Hävstången blir mindre desstå mer man tjänar, men man slipper den negativa effekten av volatilitet som man får med bull/bear. Man kan säga att bull/bear är bättre om man tror det kommer gå rakt ner eller upp men minishrt är bättre om du tror den kommer gå ner men studsa någon dag.

Du måste skilja på vad som är en bra produkt och vad som är en bra investering. Solcellsbranschen är helt förstörd genom kinesiska statssubventioner. Massa tyska bolag har kursat. Det kan fortfarande vara en bra produkt med framtiden för sig.

Buffett brukar nämna flygbolag. Visst är det en fantastisk idé och tjänst, men de flesta flygbolag går riktigt dåligt över tid.

Vilken svensk börsnoterad bank har mest exponering mot bostadslån? Vilken bank har sämst kvalitet i sin bostadslånestock? Vilken svensk bank bör man blanka?

Nej certet nollställs inte som en vanlig bull/bear, det är en turbowarrant (minishrt). Ungefär som ett lån där all upside går till equity delen, lite som en bostad. Hävstången blir mindre desstå mer man tjänar, men man slipper den negativa effekten av volatilitet som man får med bull/bear. Man kan säga att bull/bear är bättre om man tror det kommer gå rakt ner eller upp men minishrt är bättre om du tror den kommer gå ner men studsa någon dag.
OK. Kan du länka till det?

Idag:
upload_2016-3-11_11-31-26.png

Har du tittat på The Big Short?
Riktigt bra och intressant film:)
Är grön på detta område och alla uttryck och termer ger mig hjärnblödning:banghead: Gäller verkligen att ha is i magen och göra sin hemläxa. Lätt att bränna sig om man blir för girig och gå i givna fällor. Samtidigt riktigt spännande och beroendeframkallande, precis som klockor!

Mvh

Vilken svensk börsnoterad bank har mest exponering mot bostadslån? Vilken bank har sämst kvalitet i sin bostadslånestock? Vilken svensk bank bör man blanka?

Har du tittat på The Big Short?

Haha, min exakta tanke!
Riktigt bra och intressant film:)
Är grön på detta område och alla uttryck och termer ger mig hjärnblödning:banghead: Gäller verkligen att ha is i magen och göra sin hemläxa. Lätt att bränna sig om man blir för girig och gå i givna fällor. Samtidigt riktigt spännande och beroendeframkallande, precis som klockor!

Mvh

Boken ligger här bredvid mig på skrivbordet, jag har dock inte hunnit läsa den än. Vad exakt vill ni få sagt med era frågor? Jag kommer se filmen när den finns på skiva. Men nej, jag behöver inte extern stimuli för att förstå att detta kommer bli "stort"!

Detta är bra kring de svenska förhållandena, säkerställda obligationer etc:
http://blogg.avanza.se/avanza/fondpodden-29-kan-man-spekulera-i-fallande-bostadspriser/

Tillbaka
Topp