• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Jag har funderat på att köpa en liten lägenhet utomlands men behöver låna pengar till det. Att hitta en som man vill ha kan ju ta ett tag ,så min fråga blir. Ska man låna pengarna redan idag och ha dom på ett konto / fond under tiden ( i hop om att dem ökar lite) , och är det ens tillåtet att göra så. Summan det handlar om är 700 k.
Brukar inte låneräntan vara högre än inlåningsräntan? Eller ville du låna 700k för att kortsiktigt spela på börsen?

Trisslotter för 700k skulle vara kul ;)

Brukar inte låneräntan vara högre än inlåningsräntan? Eller ville du låna 700k för att kortsiktigt spela på börsen?

Trisslotter för 700k skulle vara kul ;)
Nä , jag ska låna pengarna till en bostad men undrar om man kan ha pengarna på ett konto eller liknande innan man hittar något.

Nä , jag ska låna pengarna till en bostad men undrar om man kan ha pengarna på ett konto eller liknande innan man hittar något.
Beror nog vem du lånar ifrån och vad säkerheten är. Ska bostaden vara säkerheten vore det dumt av banken att låna ut pengarna innan köpet är gjort. Sist jag köpte bostad fördes pengarna över från min bank till säljaren utan att passera mina konton.

Att investera lånade pengar kan gå riktigt riktigt illa så det är inget jag skulle rekommendera.

Jag har funderat på att köpa en liten lägenhet utomlands men behöver låna pengar till det. Att hitta en som man vill ha kan ju ta ett tag ,så min fråga blir. Ska man låna pengarna redan idag och ha dom på ett konto / fond under tiden ( i hop om att dem ökar lite) , och är det ens tillåtet att göra så. Summan det handlar om är 700 k.
Det låter lite riskfyllt i mina öron. En fond/aktier kan ju lika gärna gå ned som att den går upp.

Tycker inte att du ska ha dem i något fond eller något liknande. När du vill har hittat en lägenhet så kanske fonden har gått ner 10% just då.

Nikkei ner 7% blir en ny black monday när OMX öppnar. Håll i er
image.png

Känns som att Pundet tar orimligt mycket stryk just nu. Där kanske kan vara värt att ta en position om man har lite cohonas ;).

Köpa pund kan väl va nått ? Var sugen på köpa ryska rubeln när den låg som lägst men kändes osäkert då det endå är ryssland vi snackar om :D

Känns som att Pundet tar orimligt mycket stryk just nu. Där kanske kan vara värt att ta en position om man har lite cohonas ;).

Köpa pund kan väl va nått ? Var sugen på köpa ryska rubeln när den låg som lägst men kändes osäkert då det endå är ryssland vi snackar om :D

Eller köpa en klocka från England med lite valutarabatt då de fortfarande är med i EU ;)
Edit, ser nu att även SEK tagit stryk så rabatten blir inte så hög..

Ja jäklar det här var oväntat! Pratat med en del britter genom jobbet och alla var övertygade att Brexit kan leda i opinionen men när det väl kommer till kritan fegar alla ur.

Har inte speciellt mycket likvider just nu så på måndag blir det skygglappar på och låta bli att titta på depån. Fina köplägen kommer säkert men nu blir det oroligt ett tag.

Ni som säger att man borde köpa pund. Hur handlar en privatperson med valuta?

Är det bankerna som kommer att ta mest stryk på måndag tror ni?

Hade nog trott (eller hoppats) på en kraftigare reaktion.
Minus 6-7% är ju vad OMX stod i för två veckor sedan..
Klart att enskilda aktier har gått ner mer men det är aktier som blir direkt påverkade ekonomiskt av Brexit.
Får se hur det ser ut på måndag innan jag bestämmer mig om jag ska gå in mer eller om jag avvaktar ytterligare.

Hur tänker ni andra?
Gå in i Europeiska indexfonder eller enskillda aktier som nu blir undervärderade och har en uppsida?
I så fall vilka aktier tittar ni på?

Ni som säger att man borde köpa pund. Hur handlar en privatperson med valuta?

Är det bankerna som kommer att ta mest stryk på måndag tror ni?
Du kan handla valuta direkt via t ex Avanza el Nordnet. Det fina valutakonto eller flera sorters certifikat med och utan hävstång.

Det här kommer bli riktigt intressant på måndag. Krängde min position i Nordea precis innan FIs senaste PM (ren slump) och Handelsbanken igår (medveten taktik)
Blir verkligen en intressant vecka, inte bestämt min strategi helt än. Svårt att välja mellan aktier/index/valutor eller bara en blandning. Går vi under 1100 så kommer jag nog sälja lägenheten...

Tillbaka
Topp