• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Ganska fin uppgång sista tiden nu. Jag fick ett infall och viktar ner min exponering mot Sverige samt sänker risken genom att öka i indexfonder.
Planen nu är något i stil med:
- Global indexfond 40%
- USA 30%
- Sverige 30%

Där jag i USA och Sverige äger en liten andel i enstaka kvalitetsbolag (Investor, Lundberg, JnJ osv) och fyller upp med en indexfond med låg avgift (XACT OMXSB UTD resp. SPP Aktiefond USA).

Varit ett rätt knasigt år på svenska börsen. Först ner 15%, följt av en lång uppgång. Sen monsterkrash på 8% vid brexit och sen en jätteuppgång efteråt. Nu är vi ju nästan tillbaka där vi var vid årsskiftet igen.

Jag kör huvudsakligen långsiktiga index-produkter i min aktieportfölj så jag har varken gått nämnvärt mycket plus eller minus. Svenska innehaven är lite back medans globala innehaven är på plus.

Tråkigt men kunde gått dåligt om man spekulerat för mycket när det är volatilt.

Jupp. Jag kör Avanza Zero, SPP Sverige, Access Sverige, DI Global Index, SPP Global, Access Asien i mina portföljer. Äger även en del icke-index produkter men de är oftast mindre summor.

Viktat lite mer Global än Sverige och bara lite Asien. Runt 55/40/5 just nu.

Har rätt hög andel pengar likvida också (30℅).

Jupp. Jag kör Avanza Zero, SPP Sverige, Access Sverige, DI Global Index, SPP Global, Access Asien i mina portföljer. Äger även en del icke-index produkter men de är oftast mindre summor.

Viktat lite mer Global än Sverige och bara lite Asien. Runt 55/40/5 just nu.

Har rätt hög andel pengar likvida också (30℅).
Åh herre. Varför så många? Om du är så rädd för risk börjar statsskuldväxlar kännas som ett rimligare alternativ

Åh herre. Varför så många? Om du är så rädd för risk börjar statsskuldväxlar kännas som ett rimligare alternativ
Tycker inte det känns farligt mycket med tre svenska och två globala fonder?
Avanza Zero har lägst avgift men trackar bara OMX30 medans Access och SPP har bättre diversifiering (och fortfarande mycket låg avgift). Hade nog räckt med en utav dom två men kör en 50/50 split mellan dom på nya insättningar cause why not. En del mindre skillnader mellan deras innehav och ökad diversifiering utan extra kostnader är väl ok, även om det nog gör väldigt liten skillnad i praktiken.

Lite samma grej med DIGI och SPP Global. Båda är bra Globalfonder- med låga avgifter. En del skillnad mellan hur de är viktade och det skadar inte att ha båda.

Förstår inte riktigt risk-kommentaren. De här är ju fortfarande aktie innehav så får väl räknas som högriskplaceringar. Sen vill jag ha hög diversifiering på dom då jag inte pallar hålla på och försöka spekulera.

Statsskuldväxlar (och obligationer rent generellt) är väl bland de sämsta innehaven man kan ha nu, med gällande ränteläge.

Min andel av icke-aktie-innehav ligger just nu i sparkonton på <1℅ ränta vilket såklart är fånigt lite. Ränteplaceringar känns relativt poänglösa just nu så då kan man lika gärna ha pengarna likvida med ungefär samma (eller bättre) förväntade ränta.

Tycker inte det känns farligt mycket med tre svenska och två globala fonder?
Avanza Zero har lägst avgift men trackar bara OMX30 medans Access och SPP har bättre diversifiering (och fortfarande mycket låg avgift). Hade nog räckt med en utav dom två men kör en 50/50 split mellan dom på nya insättningar cause why not. En del mindre skillnader mellan deras innehav och ökad diversifiering utan extra kostnader är väl ok, även om det nog gör väldigt liten skillnad i praktiken.

Lite samma grej med DIGI och SPP Global. Båda är bra Globalfonder- med låga avgifter. En del skillnad mellan hur de är viktade och det skadar inte att ha båda.

Förstår inte riktigt risk-kommentaren. De här är ju fortfarande aktie innehav så får väl räknas som högriskplaceringar. Sen vill jag ha hög diversifiering på dom då jag inte pallar hålla på och försöka spekulera.

Statsskuldväxlar (och obligationer rent generellt) är väl bland de sämsta innehaven man kan ha nu, med gällande ränteläge.

Min andel av icke-aktie-innehav ligger just nu i sparkonton på <1℅ ränta vilket såklart är fånigt lite. Ränteplaceringar känns relativt poänglösa just nu så då kan man lika gärna ha pengarna likvida med ungefär samma (eller bättre) förväntade ränta.
Ja det är ju inget fel med att diversifiera, men tycker tre svenska fonder är onödigt. Vill du tracka omx30 så kör du avanza zero och vill du täcka hela så kör du någon annan, två globala är väl mer rimligt. Spekulering känns ju rätt långt bort när du kör med indexfonder, rent generellt så är man väl långsiktig och antar att dessa pengar är de du inte behöver på några år och då handlar det inte om lika mycket spekulering längre.
Ang stadsskuldväxlar så var det ett skämt, men hurvida det är en bra investering eller inte är ju upp till var och en och deras förväntningar från marknaden. Tror du att omx kommer tappa 10% och kronan tar stryk så ser det ju annorlunda ut...

Kanske.
Oavsett så är det ju oerhört tråkigt och intetsägande att spotta ur sig en one liner av typen "KÖP bolag XYZ", utan att motivera närmare.
Du skrev ju på förra sidan att tips är "helt värdelöst" så då är det väl bättre att du bara får ett namn så du kan göra din egen läxa om bolaget.

Jo, jag har funderat lite på att sälja av mina Avanza Zero andelar då jag hellre täcker en större del av börsen för 0.2% i avgift, men känns inte speciellt akut att ändra det direkt. Hade nog klarat mig bra med bara Access eller SPP för OMX, men finns ju ingen direkt nackdel med att ha alla tre.

Angående riskjustering för börsras/valuta så ligger jag som sagt ca 30℅ likvid i sparkonton, då räntefonder känns rätt meningslösa just nu. Speciellt i ISK så är det ju vansinnigt att ha långa räntor just nu då schablonskatten kommer äta upp avkastningen om den ens blir positiv. Kort räntefonder i en vanlig depå kan väl vara ett alternativ till sparkonton, men dunno om det känns värt det.

Tråkig räntenivå för sparpengar, men huslånet är ju billigt i alla fall :)

Jo, jag har funderat lite på att sälja av mina Avanza Zero andelar då jag hellre täcker en större del av börsen för 0.2% i avgift, men känns inte speciellt akut att ändra det direkt. Hade nog klarat mig bra med bara Access eller SPP för OMX, men finns ju ingen direkt nackdel med att ha alla tre.

Angående riskjustering för börsras/valuta så ligger jag som sagt ca 30℅ likvid i sparkonton, då räntefonder känns rätt meningslösa just nu. Speciellt i ISK så är det ju vansinnigt att ha långa räntor just nu då schablonskatten kommer äta upp avkastningen om den ens blir positiv. Kort räntefonder i en vanlig depå kan väl vara ett alternativ till sparkonton, men dunno om det känns värt det.

Tråkig räntenivå för sparpengar, men huslånet är ju billigt i alla fall :)
Alltså skulle det ske en valutakrasch så tappar ju dina likvida medel i värde medan en räntefond/stadsskuldväxel skulle öka i värde så som sagt handlar det helt om dina föväntningar på marknaden. Nu tror jag knappast att kronan kommer tappa något nämnvärt men ändå :)

Skrev inte att de skulle femfaldiga vinsten då det kan ske rätt snabbt, utan att de måste femtonfaldiga vinsten för att motivera den värderingen.
Edit: Såg att jag skrev femtiofaldiga i posten över men det var lite i överkant.
intressant dag idag på börsen iom att precise tecknat avtal med amerikanska Qualcomm. Marknaden svarade positivt och aktien steg med dryga 20%. Ska bli intressant och se framtida resultat efter intäkterna börjat rulla in under Q3 men även hur detta kommer påverka FP då jag antar att precise flyttar den försäljningen man tidigare haft via fp till Qualcomm.

Köpte delar i fond för första gången i dag och undrar varför det tar sån tid att se det på sitt konto?

Beror det på att Avanza gör köpet hos det externa fondbolaget?

Stopptid 13:00
Affärsdag köp Nästa dag
Affärsdag sälj Nästa dag
Syns på kontot köp 2 dagar
Syns på kontot sälj 2 dagar

Nu blev det jobbigt.. Har fått in en hyfsad slant på kontot och nu kan jag inte bestämma mig om jag ska trycka in degen i ett bolag jag TROR snart kommer lyfta eller låta det gå in i "klockfonden"

Alternativa aktiemarknaden vs "vanliga" aktiemarknaden.
Vad är det för skillnad?
Vågar man satsa där?

Tillbaka
Topp