http://alternativa.se/
Det är typ som Aktietorget antar jag, dvs diverse småbolag under lösa regler.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag skulle undvika Bolmesson. Hela hans sajt dräller av glättig reklam för pyramidspelet Better globe.Tja! Någon som har testat Jan Bolmesons fondportföljer? Jag tänkte ev testa att kopiera hans nybörjarportfölj, (blanda aktiefonder med ränte obligationer). https://rikatillsammans.se/2014/07/31/en-bra-portfolj-for-nyborjaren-som-vill-bygga-en-pengamaskin/ .
Jag är nybörjare och tänkte spara i 12 olika spridda fonder med låga avgifter.
Jaha så han driver pyramidspel.. Det han skriver på sin blogg tycker jag låter vettigt däremot. ?Jag skulle undvika Bolmesson. Hela hans sajt dräller av glättig reklam för pyramidspelet Better globe.
I stort skriver han dock inga direkta felaktigheter i länken.
Jag hade dock kikat ett extra varv på Avanza innan jag bestämt mig för Nordnet. Ungefär samma erbjudande men olika gränssnitt där jag personligen föredrar Avanza.
12 olika fonder låter lite "överdiversifierat" i mina öron, men allt beror ju på hur stor andel aktier du vill ha.
Själv kör jag bara 3-4 fonder utöver min mer aktiva aktieportfölj:
DNB Global Indeks
Spiltan investmentbolagsfond
Avanza Zero
Om du köper en globalfond (index) kommer denna innehålla en väldigt hög andel USA-bolag. Att vikta tyngre mot USA kan man ju göra men då ska man veta varför. Samma resonemang gäller för Europa/Asien. Tillväxtmarknader kan ju vara trevligt men då bör man säkerställa att avgifterna inte drar iväg.Jaha så han driver pyramidspel.. Det han skriver på sin blogg tycker jag låter vettigt däremot. ?
Jag har ett ISK konto hos Avanza just nu, har ägt avanza zero men tänkte att jag skulle sprida mitt innehav utanför sverige också. Tror du att det räcker med en fond av varje kategori som han rekommenderar, på denna sidan alltså en (global, sverige, asien, usa, tillväxt, europa, ränte) https://rikatillsammans.se/2016/01/25/basta-indexfonderna-och-aktivt-forvaltade-fonderna-2016/ ? Eller är det sämre att jag sparar i 12 olika? Plockade de två bästa från varje kategori som han rekomenderar.
Jag såg det att globalindexet innehåller mycket Usa. Jag kanske skippar sektionen med Usa helt och hållet då, eftersom jag kommer äga så mycket genom globala. Ser du någon nackdel med att spara i 12 fonder jämfört med hälften (5-6)?Om du köper en globalfond (index) kommer denna innehålla en väldigt hög andel USA-bolag. Att vikta tyngre mot USA kan man ju göra men då ska man veta varför. Samma resonemang gäller för Europa/Asien. Tillväxtmarknader kan ju vara trevligt men då bör man säkerställa att avgifterna inte drar iväg.
Jag tycker dessutom att det för de flesta svenskar räcker ganska bra att investera i svenska bolag. OMXS30 är fullt av bolag som tjänar större delen av sina intäkter utanför Sverige, så det är ju knappast ett bet på enbart lilla Sverige...
Självklart ska du inte lägga alla ägg i en korg. Men ta dig en funderare på tidshorisont och hur mycket risk du är villig att ta. Påståendet att OMXS30 har gått dåligt senaste året kanske stämmer men zooma ut på ett tioårsperspektiv så ser bilden annorlunda ut.Jag såg det att globalindexet innehåller mycket Usa. Jag kanske skippar sektionen med Usa helt och hållet då, eftersom jag kommer äga så mycket genom globala. Ser du någon nackdel med att spara i 12 fonder jämfört med hälften (5-6)?
Det känns ändå som hög risk att spara i bara omxs30, det har gått så dåligt senaste året också.
Jag räknar på en snittavgift på 0,45 %, vilket är ganska okej?
Tack för dina invändningar! Jag ska kolla igenom, 5-6 fonder är självklart en lättare översikt. Gällande risk så har jag tänkt att placera 20 % i långa räntefonder, vilket såklart minskar risken.Självklart ska du inte lägga alla ägg i en korg. Men ta dig en funderare på tidshorisont och hur mycket risk du är villig att ta. Påståendet att OMXS30 har gått dåligt senaste året kanske stämmer men zooma ut på ett tioårsperspektiv så ser bilden annorlunda ut.
Dessutom vet du kanske inte mer om hur US eller t ex Japans ekonomi kommer gå än om din hemmamarknad.
Du kan sprida ut ditt månadssparande i hundratals fonder om du vill men det enda du åstadkommer med det är en svåröverblickbar portfölj. Mer än 5-6 st breda indexfonder är rätt onödigt om du siktar på bred exponering till låg avgift.
Det går att komma åt bra global- och Sverigefonder för lägre avgifter än 0,45.
Jag tycker absolut aktiv förvaltning kan vara värt avgiften. Om det är äkta aktiv förvaltning dvs.Tack för dina invändningar! Jag ska kolla igenom, 5-6 fonder är självklart en lättare översikt. Gällande risk så har jag tänkt att placera 20 % i långa räntefonder, vilket såklart minskar risken.
Jag har med två aktivt förvaltade fonder i portföljen, didner och gerge aktiefond och SEB europafond småbolag. Dessa höjer min snittavgift, men kanske är okej att ha två aktivt förvaltade fonder? Vad tror du?
Okej, jag har lite dålig koll på skillnaden mellan korta och långa räntefonder..Jag tycker absolut aktiv förvaltning kan vara värt avgiften. Om det är äkta aktiv förvaltning dvs.
Långa räntefonder kommer sjunka i värde om räntan stiger. Slutsatsen blir att du kanske bör leta upp någon annan placering just nu.
Är det dags att börja sälja av de räntefonder jag har?Jag tycker absolut aktiv förvaltning kan vara värt avgiften. Om det är äkta aktiv förvaltning dvs.
Långa räntefonder kommer sjunka i värde om räntan stiger. Slutsatsen blir att du kanske bör leta upp någon annan placering just nu.
Jag tycker du ska glömma Jan Bolmesson och hans stalltips. Surfa istället in på Aktiespararna. Avanza och Nordnet har också bra "placeringsskolor" där man kan läsa lite om grunderna med hyfsat objektiv beskrivning.Okej, jag har lite dålig koll på skillnaden mellan korta och långa räntefonder..
Det beror på om du har långa eller korta räntor samt hur du tror att räntan kommer utvecklas framöverÄr det dags att börja sälja av de räntefonder jag har?
Jag tycker att Jan verkar ha en vettig syn på det hela, väldigt objektivt. Han sparar själv enligt sin metod och det går att följa hans portfölj. Varför ska jag glömma hans stalltips tycker du?Jag tycker du ska glömma Jan Bolmesson och hans stalltips. Surfa istället in på Aktiespararna. Avanza och Nordnet har också bra "placeringsskolor" där man kan läsa lite om grunderna med hyfsat objektiv beskrivning.
Tyvärr finns det inga gratis luncher. Det är svårt att finna riskfria placeringar som genererar någon avkastning nu. Jag har mina likvider på räntekonto men allt beror ju på när pengarna ska användas.
Jag har inte kikat på hans sajt på länge. Men kolla in Better Globe (låter för bra för att vara sant?) och läs hans attityd när han blir ifrågasatt. Samma plattityder som flera andra bloggare som försöker dra trafik till sin sajt. Jan är smart och lägger fram många tips som att de var naturlagar...Jag tycker att Jan verkar ha en vettig syn på det hela, väldigt objektivt. Han sparar själv enligt sin metod och det går att följa hans portfölj. Varför ska jag glömma hans stalltips tycker du?
Han måste väl rimligtvis vara mer objektiv än bankerna (avanza, nordmet?)
Jag tycker att Jan verkar ha en vettig syn på det hela, väldigt objektivt. Han sparar själv enligt sin metod och det går att följa hans portfölj. Varför ska jag glömma hans stalltips tycker du?
Han måste väl rimligtvis vara mer objektiv än bankerna (avanza, nordmet?)
Jag har inte kikat på hans sajt på länge. Men kolla in Better Globe (låter för bra för att vara sant?) och läs hans attityd när han blir ifrågasatt. Samma plattityder som flera andra bloggare som försöker dra trafik till sin sajt. Jan är smart och lägger fram många tips som att de var naturlagar...
Du kan nog kallt räkna med att "ingen" är objektiv. Aktiespararna är nog så nära du kommer.
Avanza och Nordnet är dock hästlängder före gammelbankerna vad gäller transparens och rent spel m a p prissättning. Gå till SEB el Nordea och fråga "rådgivaren" vad hen tycker att du ska placera i...
Kedjebrev/pyramidspel är inte något vidare.. Förbjudet i sverige också. Men så länge jag inte binder upp mig mot något gentemot Jan så känner jag mig lugnJag har inte kikat på hans sajt på länge. Men kolla in Better Globe (låter för bra för att vara sant?) och läs hans attityd när han blir ifrågasatt. Samma plattityder som flera andra bloggare som försöker dra trafik till sin sajt. Jan är smart och lägger fram många tips som att de var naturlagar...
Du kan nog kallt räkna med att "ingen" är objektiv. Aktiespararna är nog så nära du kommer.
Avanza och Nordnet är dock hästlängder före gammelbankerna vad gäller transparens och rent spel m a p prissättning. Gå till SEB el Nordea och fråga "rådgivaren" vad hen tycker att du ska placera i...
Tja, OMXS30 har avlastat mer än så i snitt sedan 1950. Så visst är avkastningsmålen rimliga i stort, det är inte det jag vänder mig mot. Jag kräks bara lite i munnen när jag läser Jan propagerande för Better Globe - där är det allt annat än transparent, tryggt och rimligt. Därutöver gillar han inte att prata om att han får en kickback på de träd som säljs via hans sajt.Kedjebrev/pyramidspel är inte något vidare.. Förbjudet i sverige också. Men så länge jag inte binder upp mig mot något gentemot Jan så känner jag mig lugn. Håller med om att vissa saker han skriver låter lite för bra för att vara sant.. 5-8 % avkastning per år i snitt är inte helt fel, men det är kanske något sådant jag kan räkna med?
Gått in i Cyxone idagTror det kursmässigt är ett grymt bra läge...ägnat helgen åt att läsa på
Lägger den i byrån och avvaktar nuFler som än inne i Cyxone?
Många pratar om vad som händer när räntan går upp osv. Men dela upp ditt sparande månadsvis så blir det bra.Ni som har örnkoll på börsen. Är det, ur ett generellt perspektiv, läge eller ej läge att gå in och isåfall varför/varför inte?
4spar är ju ett dottebolag till 4finance som är en riktig storspelare inom smslån. Ryska ägare...Har tittat lite på att spara pengar i vanliga sparkonton och en del mindre aktörer erbjuder riktigt generösa räntor, tex:
https://www.4spar.se/
6.5% för ett sparkonto utan bindningstid är ju bra men då saknas insättningsgaranti men de har högsta kreditvärdighet enligt UC:
https://www.uc.se/risksigill2?showorg=5568628563&language=swe
Ska man undvika de mindre aktörerna eller finns det såna som är seriösa?