• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

4spar är ju ett dottebolag till 4finance som är en riktig storspelare inom smslån. Ryska ägare...
Högsta kreditvärdighet betyder ingenting och självklart är det en risk med allt utom de största aktörerna. Skulle säga att du kan få en bättre riskjusterad avkastning på annat håll
Vad tänker du på då? :)

Beror på hur lång sikt du tänker dig. Tolkar ditt tidigare inlägg som att det är en väldigt kort horisont och då skulle jag egentligen undvika att investera överhuvudtaget.
Grejen är att jag kan behöva pengarna med relativt kort varsel och därför inte vill låsa dem.

Men säg att jag kunde undvara pengarna i ett par år, vad skulle du rekommendera då?

Grejen är att jag kan behöva pengarna med relativt kort varsel och därför inte vill låsa dem.

Men säg att jag kunde undvara pengarna i ett par år, vad skulle du rekommendera då?
Beror väl delvis på om du själv vill aktivt förvalta eller om du vill hellre stoppa in i en fond. Finns många bra investeringsfonder och även småbolagsfonder brukar ju avkasta väldigt bra men självklart med höjd risk ex Spiltan, Lannebo småbolag eller kanske någon globalfond. Vill du hellre investera själv så skulle jag bara rekommendera att sätta dig ner och läsa på ordentligt om de bolag du kollar på och försöka dig på en egen analys. Skulle hålla mig till stora bolag utan hög volatilitet om jag är relativt kortsiktig, men annars handlar mycket om hur riskbenägen du är.

Beror väl delvis på om du själv vill aktivt förvalta eller om du vill hellre stoppa in i en fond. Finns många bra investeringsfonder och även småbolagsfonder brukar ju avkasta väldigt bra men självklart med höjd risk ex Spiltan, Lannebo småbolag eller kanske någon globalfond. Vill du hellre investera själv så skulle jag bara rekommendera att sätta dig ner och läsa på ordentligt om de bolag du kollar på och försöka dig på en egen analys. Skulle hålla mig till stora bolag utan hög volatilitet om jag är relativt kortsiktig, men annars handlar mycket om hur riskbenägen du är.
Bra tips att spara i fonder, särskilt globala index-fonder. Jag skulle ändå vilja varna för att spekulera i börsen överhuvudtaget på så kort sikt som "ett par år". Man brukar väl säga att man bör kunna undvara pengarna under en tidsperiod på 6-8 år för att vara säker? Nu är jag i och för sig en väldigt försiktig herre också :)

Bra tips att spara i fonder, särskilt globala index-fonder. Jag skulle ändå vilja varna för att spekulera i börsen överhuvudtaget på så kort sikt som "ett par år". Man brukar väl säga att man bör kunna undvara pengarna under en tidsperiod på 6-8 år för att vara säker? Nu är jag i och för sig en väldigt försiktig herre också :)
Visst är det risk att spekulera i börsen och skrev även tidigare att jag egentligen inte rekommenderade investerande överhuvudtaget när det gäller pengar man kan behöva i närtid.
6-8 år känns lite väl långt, 3-5 skulle jag säga räcker och många long/short equity fonder som kör med detta som investeringshorizont. Men "ett par år" är ju självklart på gränsen vilket är därför jag isåfall endast skulle köpa stora bolag med låg men stabil tillväxt. Jag har exempelvis delar av mitt sparande som jag tänkt använda inom relativt kort tid på börsen, men då på nog utvalda bolag och vet om att jag kan tappa några %.

Hoppsan vad Finger ryckte till idag. Trevlig trade. Bara för jag sålt för denna swing kommer det säkert att fortsätta upp imorgon, så nu vet ni. ;)

Ni får gärna skratta men jag provar en annan variant än aktier.
Spelar på vad jag anser säkra singelmatcher på oddset, inga system endast singlar.
Ökat insatt kapital med 150% på sex veckor.
Tänker köra på detta resten av året och se var jag hamnar:)

Ni får gärna skratta men jag provar en annan variant än aktier.
Spelar på vad jag anser säkra singelmatcher på oddset, inga system endast singlar.
Ökat insatt kapital med 150% på sex veckor.
Tänker köra på detta resten av året och se var jag hamnar:)
Den tanken har slagit mig också.
Som någon annan frågade: Vad är en säker match?
Har du en gräns på oddset för att spela? (tex max 1.3)

Nu när fakturatjänsten är lanserad så är det väl framförallt att börja plocka marknadsandelar och på sikt konkurrera ut ex Klarna. De har en överlägsen tjänst jämfört med vad som finns på marknaden idag och tror de kommer kunna plocka stora kunder rätt snabbt nu efter SJ implementationen gick bra.
På vilket vis är den överlägsen tex Klarna, PayEx och Svea Ekonomi?

På vilket vis är den överlägsen tex Klarna, PayEx och Svea Ekonomi?
En av de största fördelarna är säkerheten, när en kund använder paynova så är det i princip bara licenserat till kunden. Med Paynova kan exempelvis kunder som inte vill lämna ut kunduppgifter som SJ, och andra säkerhetsbolag fortfarande behålla all säkerhet hos dem och inom firman men samtidigt slippa att själva vara ansvariga för indrivningen. Sen får också kunden en del av intjäningen på faktura/delbetalningsuppgifter via Paynova. Tidigare har större handlare tvingats använda sig av Klarna ex trots att det kostat dem pengar pga människor gillar att handla med faktura och även då betala efter varan kommit fram. Med Paynova ändras allt detta!

Den tanken har slagit mig också.
Som någon annan frågade: Vad är en säker match?
Har du en gräns på oddset för att spela? (tex max 1.3)
Har ingen satt gräns utan vill helst hitta de som jag tycker är "feloddsade". Spelar bara på de ligor jag har kunskap om och det är Sverige och England
Tex. 28/8 IFK Göteborg hemma mot HIF, vinst för IFK ger 1.45
Jag ser inget hos HIF som vare sig kan ge seger eller ett kryss, den gillar jag bäst i denna veckan.
Har även satt en singel på Chelsea hemma mot Burnley 27/8 men den ger 1,27, också det bra odds.

Nej, detta är inget jag kommer satsa några pensionspengar i men kan jag köpa en extra klocka vid årets slut så är jag mycket nöjd:)

En av de största fördelarna är säkerheten, när en kund använder paynova så är det i princip bara licenserat till kunden. Med Paynova kan exempelvis kunder som inte vill lämna ut kunduppgifter som SJ, och andra säkerhetsbolag fortfarande behålla all säkerhet hos dem och inom firman men samtidigt slippa att själva vara ansvariga för indrivningen. Sen får också kunden en del av intjäningen på faktura/delbetalningsuppgifter via Paynova. Tidigare har större handlare tvingats använda sig av Klarna ex trots att det kostat dem pengar pga människor gillar att handla med faktura och även då betala efter varan kommit fram. Med Paynova ändras allt detta!
Om du med "kunden" menar e-handlaren så får ju de "kickbacks" på del-/avbetalningar i dag från Paynovas konkurrenter.

Tittade lite snabbt på Paynovas omsättning och den har varit fallande sen 2010 och de har gått med förlust de senaste 3 åren.
Kul om de lyckas få fart på företaget men just nu kan jag inte se att de erbjuder något som sticker ut.

Har ingen satt gräns utan vill helst hitta de som jag tycker är "feloddsade". Spelar bara på de ligor jag har kunskap om och det är Sverige och England
Tex. 28/8 IFK Göteborg hemma mot HIF, vinst för IFK ger 1.45
Jag ser inget hos HIF som vare sig kan ge seger eller ett kryss, den gillar jag bäst i denna veckan.
Har även satt en singel på Chelsea hemma mot Burnley 27/8 men den ger 1,27, också det bra odds.

Nej, detta är inget jag kommer satsa några pensionspengar i men kan jag köpa en extra klocka vid årets slut så är jag mycket nöjd:)
Tack för infon! :)

Om du med "kunden" menar e-handlaren så får ju de "kickbacks" på del-/avbetalningar i dag från Paynovas konkurrenter.

Tittade lite snabbt på Paynovas omsättning och den har varit fallande sen 2010 och de har gått med förlust de senaste 3 åren.
Kul om de lyckas få fart på företaget men just nu kan jag inte se att de erbjuder något som sticker ut.
Det som sticker ut är ju möjligheten för handlaren att ställa ut egna krediter och på så sätt behålla kunden och all kommunikation.
Sen kan man ju inte bara kolla på omsättning och bokslut för att få en uppfattning om bolag.

Okej, det kände jag inte till.

Det är sant men det ger mig som amatör en vink om vilket håll det går åt.
Förklarade nog dåligt tidigare men det är en av deras största försäljningspunkter. Ja det ger en vink men ofta en felaktig sådan. Kolla på medicin och medicinteknikbolag, deras bokslut ser ofta rätt kassa ut med tanke på enorma r&d kostnader, men sen när deras produkt släpper så visar det en annan bild.

Förklarade nog dåligt tidigare men det är en av deras största försäljningspunkter. Ja det ger en vink men ofta en felaktig sådan. Kolla på medicin och medicinteknikbolag, deras bokslut ser ofta rätt kassa ut med tanke på enorma r&d kostnader, men sen när deras produkt släpper så visar det en annan bild.
Men Paynova har varit aktiva under en väldigt lång tid utan att få fart på affären vilket jag tycker talar emot dem. Om det nu inte är så att de lanserat en helt ny produkt.

Men Paynova har varit aktiva under en väldigt lång tid utan att få fart på affären vilket jag tycker talar emot dem. Om det nu inte är så att de lanserat en helt ny produkt.
Det är faktiskt en ny produkt, tidigare har dom inriktit sig på andra sorters betalning, fakturatjänsten lanserades nyligen och det här är första kvartalet det börjar användas. Dock endast från ca mitten av april samt en månad senare för mobilfaktura. Nästa rapport kommer det synas mer och räknar med en mångdubbling av intäkterna.

Tillbaka
Topp