• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Läste den här nyheten nyss och har två frågor som någon kanske kan svara på.

STOCKHOLM (Direkt) Erik Penser Bank mäklade vid 11.45-tiden drygt 3 miljoner i klädbolaget Wesc till kursen 90 ören.
Posten utgör 2,7 procent av aktiekapitalet.

1. Är det vanligt att använda "riktiga" mäklare vid större poster?
2. Hur kan kursen stiga, nyss var den upp 13% för dagen, när köpare och säljare är okända?
(Det skulle ju i teorin kunna vara någon som lämnar det sjunkande skeppet...)

Har nu läst igenom hela tråden. Läst/läser 4-5 bloggar, kollat en hel del intervjuer med Warren Buffett ( :rolleyes: ) och öppnat mitt första ISK hos Avanza (köpt på mig lite DNB Global Indeks - bara för att).
Nu var det dags för en liten beställning. Någon utstickare finns med, enbart för att jag tyckte dem såg intressanta ut.
Tar gärna emot fler boktips som jag kan kika på efter att ha läst klart dessa.

böcker.JPG
Wow det var inte lite böcker. Jag har bara läst 1 bok och det fick räcka för mig. Föredrar att få lite kunskap här och där. Prata med folk, följa aktiefolk på twitter, läsa forum osv.

Har nu läst igenom hela tråden. Läst/läser 4-5 bloggar, kollat en hel del intervjuer med Warren Buffett ( :rolleyes: ) och öppnat mitt första ISK hos Avanza (köpt på mig lite DNB Global Indeks - bara för att).
Nu var det dags för en liten beställning. Någon utstickare finns med, enbart för att jag tyckte dem såg intressanta ut.

böcker.JPG
Skulle framförallt rekommendera dig att läsa på om hur man tolkar balansräkningar och lite grundläggande fek. Då har du egna grymma verktyg för att hitta bra investeringar.

Det är ju helt sant det han skriver. Utan att kunna läsa en balans- samt resultaträkning och förstå vad en investering i ett bolag innebär så kan man ju lika gärna hålla sig till indexfonder. Eller snarare bör man göra det.
Är man bara ute efter snabba cash och att gambla lite ska man nog hålla sig till just betting. Där är oddsen åtminstone enklare att begripa sig på.

Hur många hobby analytiker är bättre på att analysera en finansiell rapport än professionella investerare? De som hobby analytikern träffar rätt som inte de andra träffat torde i regel vara kopplat till tur och magkänsla om en allmän uppfattning om bolaget och branschen än fundamentala analyser av finanserna. :meh:

Hur många hobby analytiker är bättre på att analysera en finansiell rapport än professionella investerare? De som hobby analytikern träffar rätt som inte de andra träffat torde i regel vara kopplat till tur och magkänsla om en allmän uppfattning om bolaget och branschen än fundamentala analyser av finanserna. :meh:
varför torde det vara så?

Inte läst själv men kanske intressant beroende på din strategi?
Den enkla vägen att bli rik på aktieutdelning - Marcus Hernhag
http://placerapengar.nu/bli-rik-pa-aktieutdelning/

Har inte sagt något om att vara bättre än professionella investerare, men genom att förstå balansräkningar och finansiella rapporter så kan man se hur företag mår och hur de är skötta. Utan det kan man inte vara en klok investerare och borde som carl säger hålla sig till indexfonder eller betting.

Har inte sagt något om att vara bättre än professionella investerare, men genom att förstå balansräkningar och finansiella rapporter så kan man se hur företag mår och hur de är skötta. Utan det kan man inte vara en klok investerare och borde som carl säger hålla sig till indexfonder eller betting.
Instämmer absolut i att fundamental kunskap är bra. Poängen var att det enligt min uppfattning är så att genomsnittet inte är så vassa och att de skulle upptäcka något i siffrorna som inte framgår av de rapporter som proffisionella anlytiker lyft fram är mycket begränsad. Därav att professionella har bättre koll på bolaget och värderingen.

Att hobby analytiker mer går på känsla för att pricka rätt utifrån bransch (ex drönare är framtiden, jag köper aktier i drönar bolag) är inte baserat på saldona i de finansiella rapporterna. Sen kan de ju som sagt vara bra att ha fundamental kunskap så att man uppmärksammar om bolaget uppenbarligen har totalt kass ekonomi, dock borde det som sagt också framgå av analytikernas rapporter.

Instämmer absolut i att fundamental kunskap är bra. Poängen var att det enligt min uppfattning är så att genomsnittet inte är så vassa och att de skulle upptäcka något i siffrorna som inte framgår av de rapporter som proffisionella anlytiker lyft fram är mycket begränsad. Därav att professionella har bättre koll på bolaget och värderingen.

Att hobby analytiker mer går på känsla för att pricka rätt utifrån bransch (ex drönare är framtiden, jag köper aktier i drönar bolag) är inte baserat på saldona i de finansiella rapporterna. Sen kan de ju som sagt vara bra att ha fundamental kunskap så att man uppmärksammar om bolaget uppenbarligen har totalt kass ekonomi, dock borde det som sagt också framgå av analytikernas rapporter.
Om det nu är så att hobby analytiker går på känsla så betyder inte det att det är mindre viktigt med att kunna läsa balansräkningar. En person som förstår detta kan i ditt exempel välja bland de 5 drönarbolag som finns på marknaden och ta den med bäst förutsättningar både ekonomiskt samt med den bästa produkten.
Att vara bättre än proffsen är svårt, men det är inte det som är poängen med att handla aktier.

Sitter still! Tradear aldrig med något bolag. Kommer däremot att fortsätta öka mitt innehav! Hur gör du?
Cool. Nää det är samma, har fortsatt att öka mitt innehav rätt mkt senaste året vid olika punkter. Nu kommer jag nog dock gå över till att öka innehavet mer löpande och inte invänta dippar.

Ska bli kul att sen räkna på vad det Eventuella avtalet med Amadeus kan tillföra rent ekonomiskt, har ju inte fått klarhet i hur samarbetet är tänkt att fungera ännu. :)

Cool. Nää det är samma, har fortsatt att öka mitt innehav rätt mkt senaste året vid olika punkter. Nu kommer jag nog dock gå över till att öka innehavet mer löpande och inte invänta dippar.

Ska bli kul att sen räkna på vad det Eventuella avtalet med Amadeus kan tillföra rent ekonomiskt, har ju inte fått klarhet i hur samarbetet är tänkt att fungera ännu. :)
Härligt, ja det är oftast bäst att bara köpa löpande även om man gärna vill spara lite på dippar.
Verkligen bli spännande att höra mer ang samarbetet. Räknar med att många stora nyheter kommer ut innan året är slut :)

Fantastisk dag igen! Fyfasen vad härligt!
Screen Shot 2016-09-22 at 09.47.55.png

Haha, jag gjorde en säljorder i förrgår i Paynova. Fick notis vid 17-snåret igår att det gått till avslut och hela innehavet blev sålt.
Jag sa till frun att jag plockat hem en 20%-ig vinst på innehavet jag har haft i kanske halvåret.
-Inte lika kul när jag gick in på börsen under kvällen och kollade ;)

Jag handlar lite för att det är kul :).
Nöjer mig med lite mindre vinster och har sett på när arbetskamraters portföljer har kollapsat vid ras.

• Like
Reactions: Oew
Haha, jag gjorde en säljorder i förrgår i Paynova. Fick notis vid 17-snåret igår att det gått till avslut och hela innehavet blev sålt.
Jag sa till frun att jag plockat hem en 20%-ig vinst på innehavet jag har haft i kanske halvåret.
-Inte lika kul när jag gick in på börsen under kvällen och kollade ;)

Äsch, så är det alltid. Det är svårt att pricka toppen!
Jag satt med FPC på 100 kr och sålde på 105 här i veckan, på kvällen kom ett rykte om att de skulle fått ett bud i somras, missade 5 % till följd. Segt! FPC-forumen är för övrigt riktigt rolig läsning, hardcore-anhängarna är inte kloka.

Tillbaka
Topp