• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Kugghjul

Panerai
Med 10årssikt och månadssparande så är min åsikt att det är bättre att vara på marknaden än utanför.
Ja, tidshorisonten är viktig. Jag tänkte mig kortare tid än 10 år. Men frågan är hur mycket högre vi är om 10 år, kursmässigt i någon rimlig valutakorg troligtvis inte så mycket. Men med utdelningar kan det nog tydligt ligga på plus.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Jag har inte så mycket mer att säga just där, men jag skulle inte lägga mer än max 50-60% av dina investeringar i aktier just nu, alla tåg har gått. Men det lär säkert rusa lite mer innan det faller.
Detta kan man ju aldrig veta, men jag hoppas på det så att jag kan köpa in mig billigt :)
 

Kugghjul

Panerai
Detta kan man ju aldrig veta, men jag hoppas på det så att jag kan köpa in mig billigt :)
Japp, men aktiemarknaden bleknar ju när man tittar på bostadsmarknaden. Både vad gäller uppgångens längd, absoluta storlek och hur mycket man får belåna, och hur stor genomsnittsbelåningen är. Njut medans the going is good! Bättre än så här kommer svensk ekonomi aldrig att vara.

Och nu blankolånar folk till sina köksrenoveringar för att minimera "månadskostnaden", för de vill inte ta nya bostadslån för då åker de på "kostnaden" med amortering / amorteringskrav.

http://www.expressen.se/dinapengar/sa-paverkas-din-renovering-av-nya-amorteringskravet/

http://www.di.se/nyheter/blancolanen-okar/

Jag ser också riktigt fina bilparker på t.ex. personalparkeringen på ställen med relativt låga löner såsom förskolor, skolor och big box retailers.

https://www.google.se/search?q=Henr...+inte+rustad+för+framtiden&oq=Henrik+Mitelman
 
Senast ändrad:

SSL

Audemars
Tidshorisonten för detta är minst 10 års sikt. Tänkte ej riktigt gå in än isåfall, känns dyrt just nu tycker jag.
Följande bolag:
Kinnevik
Hexagon
Nibe
Balder
Autoliv
Evolution Gaming
AQ
Addtech
Resurs
Latour

Ja, tidshorisonten är viktig. Jag tänkte mig kortare tid än 10 år. Men frågan är hur mycket högre vi är om 10 år, kursmässigt i någon rimlig valutakorg troligtvis inte så mycket. Men med utdelningar kan det nog tydligt ligga på plus.

Står dock inget om månadsspar. Ska man in med bara en klumpsumma så kanske aldrig rätt läge kommer. Börsen ska gvs ner, men den ska också upp. Vad kommer först?
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Står dock inget om månadsspar. Ska man in med bara en klumpsumma så kanske aldrig rätt läge kommer. Börsen ska gvs ner, men den ska också upp. Vad kommer först?
Men statistiken säger ju samtidigt att det är bäst avkastningsmässigt att gå in med allt på en gång, eftersom att börsen oftast har en uppåtgående trend. Men psykologiskt vågar jag inte det just nu. En liten insättning (1/5) i månaden under fem månader framöver är kanske lättare för psyket?
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
+1
Vore intressant att höra lite djupare analyser från dem som säger att aktiemarknaden är övervärderad. Vad grundar ni de på? Historiska kurser? PE tal?
Grundar det egentligen inte på något förutom att stockholmsbörsen har gått upp ca 40 % sedan förra sommaren, eftersom att börsen rör sig i cykler upp och ned så är bör det väl finnas bättre köplagen än vad är just nu? Men egentligen så har jag ju såklart ingen aning om den ska fortsätta uppåt ännu mer, därför kör jag månadsinsättningar på vissa bestämda datum.
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Grundar det egentligen inte på något förutom att stockholmsbörsen har gått upp ca 40 % sedan förra sommaren, eftersom att börsen rör sig i cykler upp och ned så är bör det väl finnas bättre köplagen än vad är just nu? Men egentligen så har jag ju såklart ingen aning om den ska fortsätta uppåt ännu mer, därför kör jag månadsinsättningar på vissa bestämda datum.

40%?
 
Grundar det egentligen inte på något förutom att stockholmsbörsen har gått upp ca 40 % sedan förra sommaren, eftersom att börsen rör sig i cykler upp och ned så är bör det väl finnas bättre köplagen än vad är just nu? Men egentligen så har jag ju såklart ingen aning om den ska fortsätta uppåt ännu mer, därför kör jag månadsinsättningar på vissa bestämda datum.
Okej! Jag är varken bullish eller bearish gällande börsen framöver men tycker de blir lite tunt att säga att börsen är övervärderad enbart på att den gått upp ~40% på ett år. Känns de bättre psykologiskt kan man alltid snitta in sig under några månader men att ligga likvid under längre perioder kan bli dyrt i form utav utebliven avkastning, se bara på dem som paniksålde efter brexit/Trump :)
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Okej! Jag är varken bullish eller bearish gällande börsen framöver men tycker de blir lite tunt att säga att börsen är övervärderad enbart på att den gått upp ~40% på ett år. Känns de bättre psykologiskt kan man alltid snitta in sig under några månader men att ligga likvid under längre perioder kan bli dyrt i form utav utebliven avkastning, se bara på dem som paniksålde efter brexit/Trump :)
Absolut, jag håller med dig! Men förövrigt så har jag aldrig sagt att börsen är övervärdera, utan bara vad jag tror! Jag tror fortfarande att börsen är övervärderad, men eftersom jag inte vet så bestämmer jag mig för månadsspar eftersom det förhoppningsvis är det lättaste för psyket och för min fraamtida avkastning.
 
Fair enough, tror de kan vara bra att göra djupare analyser innan man tror på upp/nedgång. Vad baseras uppgången på? Är de motiverat? Vad säger att den ska fortsätta upp? Vad säger att den ska ner? Det finns definitivt fallhöjd då räntan kan stiga, politisk oro, oron vid sydkinesiska halvön, bredare terror etc etc.
Givetvis ska alla bilda en egen uppfattning och grunda sin egna investeringsfilosofi baserat på detta, känns månadsspar rätt för psyket gör du helt rätt i de. Lycka till :)
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Fair enough, tror de kan vara bra att göra djupare analyser innan man tror på upp/nedgång. Vad baseras uppgången på? Är de motiverat? Vad säger att den ska fortsätta upp? Vad säger att den ska ner? Det finns definitivt fallhöjd då räntan kan stiga, politisk oro, oron vid sydkinesiska halvön, bredare terror etc etc.
Givetvis ska alla bilda en egen uppfattning och grunda sin egna investeringsfilosofi baserat på detta, känns månadsspar rätt för psyket gör du helt rätt i de. Lycka till :)
Övervärdering behöver ju dock inte betyda nedgång på kort sikt. Eftersom marknaden är långt ifrån rationell på kortare sikt så är det väl bäst med analyser av långa perioder. Jag fortsätter med mina månadsinsättningar :). Tack detsamma!
 
Som du säger är börsen orationell på kort sikt. På lång sikt har den gett ca 7%/år. Desto längre sparhorisont man har desto bättre och desto mindre "risk" för kraftiga korrigeringar på kort sikt. Kör hårt :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Känns lockande att gå in i H&M. Tror ni det är realistiskt att den går ner under 200:-? Tänkte fylla på barnens aktieportföljer som är väldigt långsiktiga (ca 12-15 år) och dessutom endast innehåller stabila tröga bolag på large cap.

Vad tror ni? Läge att gå in eller för stor risk för fallande kniv?
 

cab

Audemars
2-Faktor
Känns lockande att gå in i H&M. Tror ni det är realistiskt att den går ner under 200:-? Tänkte fylla på barnens aktieportföljer som är väldigt långsiktiga (ca 12-15 år) och dessutom endast innehåller stabila tröga bolag på large cap.

Vad tror ni? Läge att gå in eller för stor risk för fallande kniv?
Jag vill se att trenden bryts innan jag skulle gå in. Jag tror att vi får se under 200kr ganska snart.

Tror du på företaget långsiktigt och har 15års horisont så är det ju bara månadsspara mindre summor. Då träffar du både dalar och toppar. Att pricka botten är svårt.. :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag vill se att trenden bryts innan jag skulle gå in. Jag tror att vi får se under 200kr ganska snart.

Tror du på företaget långsiktigt och har 15års horisont så är det ju bara månadsspara mindre summor. Då träffar du både dalar och toppar. Att pricka botten är svårt.. :)
Tack för ett vettigt svar! :)
 
  • Like
Reactions: cab

Kugghjul

Panerai
Känns lockande att gå in i H&M. Tror ni det är realistiskt att den går ner under 200:-? Tänkte fylla på barnens aktieportföljer som är väldigt långsiktiga (ca 12-15 år) och dessutom endast innehåller stabila tröga bolag på large cap.

Vad tror ni? Läge att gå in eller för stor risk för fallande kniv?
Barnens portfölj?
Är HM:s erbjudande Internetkompatibelt? Jag är tveksam.
 

Kugghjul

Panerai
Du verkar ha bra koll på hur man INTE FÅR pengar att växa, men hur föreslår du att man faktiskt FÅR pengar att växa? ;)
Köp ni HM så kan jag fortsätta äga mina Amazon... Jag satt och räknade på en kul sak här om dagen. Jag köpte min första bok från Amazon runt 1997. Vad hade de pengarna varit värda idag om jag istället köpt Amazon-aktier för vad boken kostade? Runt 60 000 kr. Synd att man inte gick in så tidigt!

Jag skulle hålla mig borta / blanka företag som är tunga i svensk internethandel, när Amazon snart går in här i landet så säger det bara slurp.
 

Kugghjul

Panerai
+1
Vore intressant att höra lite djupare analyser från dem som säger att aktiemarknaden är övervärderad. Vad grundar ni de på? Historiska kurser? PE tal?
Siffror och magkänslan. Jag ägde aktier redan i krisen tidigt 90-tal och nuvarande situation är ohållbar, speciellt i Sverige. Jag tror i och för sig att globala aktierfonder hade varit ett alternativ, tyvärr är ju kurserna så uppressade av nollräntepolitiken, TINA, och köpkraften som svensk kass pga pressad kronkurs etc...

Se gärna
och de däri nämnda
https://www.youtube.com/channel/UCRMipUMP4KIaiIkQdqeuXLQ
 

djanbin

Omega
Siffror och magkänslan. Jag ägde aktier redan i krisen tidigt 90-tal och nuvarande situation är ohållbar, speciellt i Sverige. Jag tror i och för sig att globala aktierfonder hade varit ett alternativ, tyvärr är ju kurserna så uppressade av nollräntepolitiken, TINA, och köpkraften som svensk kass pga pressad kronkurs etc...

Se gärna
och de däri nämnda
https://www.youtube.com/channel/UCRMipUMP4KIaiIkQdqeuXLQ

Hur mycket kassa har du just nu? Jag börjar fundera på att sänka risken lite, men frågan är om man ska köra lågriskfonder eller aktier, eller likvider...
 

Kugghjul

Panerai
Hur mycket kassa har du just nu? Jag börjar fundera på att sänka risken lite, men frågan är om man ska köra lågriskfonder eller aktier, eller likvider...
Jag har nästan inga aktier, bara lite småbolag som jag var dum nog att teckna vid IPO:er. Däremot har jag portföljer med 10+ års horisont, och de är fullinvesterade i aktier, de har dock inga svenska aktier annat än via globalfonder.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Någon som har erfarenhet av "crowdfundinglån-aktörer"? Såsom kameo t.ex?
Har läst på lite men aldrig vågat stoppa in riktiga pengar. Kan nog vara bra för småslantar om argumentet är att du vill ha något som inte korrelerar så väl med börsen. Å andra sidan kan man välja cat bonds, vissa råvaror, krypto eller något annat som är ännu mer udda.

Kolla in Trustbuddy.
 

Buffi

Panerai
Någon som har erfarenhet av "crowdfundinglån-aktörer"? Såsom kameo t.ex?
Jag stoppade in en liten summa (5000kr) i lendify, mest för att se hur det funkade för nåt år sen, för att utvärdera om det var något jag ville stoppa in lite mer pengar i.

Haft runt 4.3% årsavkastning genom "Autoinvest, 3 år", vilket jag antar är helt ok. Naturligtvis är det ju inte värt den lilla avkastningen egentligen att ha en sån liten summa inlåst där, men jag har ändå upplevt sidan som seriös. Oklart om jag kommer gå in med några större summor dock, då det känns lite väl isolerat/låst från övriga investeringar jag har.

Allt som allt så är jag iaf försiktigt positiv, då jag tycker sidan fungerar bra, och de har levererat en ok avkastning sett till risknivån jag valde.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kanske har diskuterats tidigare i tråden, men jag provar att ställa frågan ändå.
Nån som har erfarenhet av företagsobligationer och bolag som kränger sådant? Jag är på väg att prova detta genom Jool Capital som just nu erbjuder ett brygglån till Real Holding Group till ett projekt i Karlskrona. Just denna obligationen är kort med återbetalning på 6 mån (+/- 3 mån), till en årsränta om 15%. Jag har länge varit sugen på liknande men just den relativt snabba affären på ca 6 månader lockar.
Nybörjare som jag är så frågar jag folk med mer erfarenhet - känns denna typ av affärer safe?
 
Topp