• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Trodde du ville läsa mer om strategier.

Ett annat tips är att testa Storytel (2v gratis) och lyssna på deras ekonomiutbud. Finns en del intressant där.
Det var väl lite otydligt. Det jag menar är att jag har en strategi som jag ska försöka hålla fast vid, däremot så vill jag gärna läsa mer om lite allt möjligt på temat för att bli bättre.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Beror på din kunskapsnivå och om du orkar läsa engelska. I min bokhylla finns bl a:

Jonas Bernhardsson - Tradingguiden (inte så mycket trading utan bra grundläggande terminologi)
Burton Gordon Malkiel - A random walk on Wall Street
Peter Lynch - One up on Wall Street
Benjamin Graham - The Intelligent investor
Intressant. Benjamin Grahams bok skulle jag gärna läsa! Tack för tips
 

Kugghjul

Panerai
Di tycker jag är mer som Aftonbladet. Men det går att läsa Di via unvis.it. Läser bara ekonominyheter via Twitter och bloggar jag följer i Feedly. Till skillnad mot när jag var riktigt färsk o läste allt o tog in alldeles för mycket brus.

Finns en seriös tråd på Flashback om strategier i fondsparande under fliken Fonder i ämnet Ekonomi.

För stategier i aktier finns http://www.tradevenue.se/Investerarfysikern
di.se är som sagt inte så bra, men tidningen (papper/pdf) är mycket bättre. Jag tror som sagt att DI skrämmer bort kunder med sin rätt kass hemsida.
 

Kugghjul

Panerai
Snyggt @Kugghjul ! Bra tips! Ska verkligen kolla in. Men jag måste förtydliga att jag inte är intresserad av aktieanalyser eller några analyser av marknaden. Jag tror inte att man ska lyssna så mycket på detta. Jag menar, ifall analytikerna hade vetat så hade de ju redan varit ekonomiskt klart för alla av dem, vilket det inte är. Jag tror även att det kan öka rikserna från att jag frångår min strategi.

Jag tänker mig nyheter som T. ex att Ola Rollen blev misstänkt för insiderbrott eller att någon har lagt ett bud på hexagon. Och andra nyheter som kan påverka mig. Det kanske är bäst att läsa kvartalsrapporter, årsredovisning och pressmedelanden för företagen istället. Pressmedelanden kommer väl ut nästan dagligen?

Men jag ska absolut dra igång en prenumeration på Financial times och 8 veckor DI för att testa.

Jag vill dock även läsa fler böcker på temat också. Någon som har motiverade/lärorika böcker på temat att tipsa om?

Om inte ett företag är riktigt stort har de ingen anledning att skicka ut dagliga pressmeddelanden, jag skulle snarare se det som något som avskräcker mig från att investera.
 

SSL

Audemars
di.se är som sagt inte så bra, men tidningen (papper/pdf) är mycket bättre. Jag tror som sagt att DI skrämmer bort kunder med sin rätt kass hemsida.
Min upplevelse också. Men köper inte tidningen speciellt ofta ändå. Men upplevelsen är att det är annat och mer seriöst (ej klickjagande) innehåll.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Dom menar om du ska äga så lång tid så behöver du inte veta exakt allt hela tiden. Låt dom ligga och månadsspar. Börsen löser resten.
Nej det klart jag inte behöver! Men det handlar om intresse, att jag tycker att det är kul att vara påläst kring mina investeringar. Att läsa mycket behöver ju inte betyda att man behöver agera efter allt man läser.
 

Klockers

Cartier
Tjena! Någon som har tips på bra böcker om investeringar/aktier? Jag har läst några böcker om "hur man blir rik på aktier" och även lite om börspsykologi. Det har varit lärorikt, men ofta så går dessa böckerna ingenting på djupet. Jag vill gärna ha tips på böcker om specifika strategier och även annat som är utvecklande! :)

Finns en enda bok du behöver läsa.
Trading in the zone av Mark Douglas
 

Kugghjul

Panerai

LS

Panerai
2-Faktor
Våra bästa Backtrading!

2008 borde man ju köpt Netflix!
Upp nära 100 gånger sedan dess!
https://www.google.com/finance?cid=672501

Hittade mitt gamla Avanza-konto för ett tag sedan och funderar på att rama in min trade. Ägde 2000 aktier i Fingerprint 2010, och sålde alla. Smart som jag är sålde jag ändå i omgångar för att få så mycket betalt som möjligt, den sista sälj-portionen som gav mest betalt:
2010-05-31 Sälj FING B -440 6,55 SEK 2 873,00 SEK
FING har gjort en split 1:5 sedan dess också. :)

Nåja jag var student på den här tiden och pengarna gick väl till viktiga saker som sprit och eventuellt mat (antagligen bara sprit).
 

Jimpa

Panerai
Tänkte kolla i denna tråd, vill plocka ut 200.000kr från banken. Några konstigheter att springa på? Egna pengar på vanligt sparkonto.
Mvh
 

RosaCasio

Cartier
Funderade på att köpa en seiko beater för cirkus 5000 men tänkte att det kanske är bättre att investera i högriskaktie för att förvandla seikon till rolex. Har ni några tips på högriskaktie?
 

Jimpa

Panerai
Nja du bör meddela banken några dagar i förväg. Olika banker kan ha olika regler för kontantuttag som du givetvis läste igenom när du blev kund ;)
Kör lite olika banker men läste på lite, Danske bank samarbetar med Forex som sköter deras kontanthantering.
Då borde det vara smidigt att få pengarna i Euro istället kanske?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Kör lite olika banker men läste på lite, Danske bank samarbetar med Forex som sköter deras kontanthantering.
Då borde det vara smidigt att få pengarna i Euro istället kanske?
Om du nu vill växla, så javisst. Mot en avgift.
Men samma sak där, osannolikt att du kan plocka ut 20K€ från random Forex-kontor utan att föranmälda. Jag brukade jobba extra på Forex under studierna (15 år sen) och de flesta kontor hade inte mycket mer än så inne på en gång.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Brukar kunna vara rätt bra avgifter för att plocka ut cash i annan valuta. Hade själv den tanken när jag skulle köpa bil i Tyskland för ett tag sen. Min bank då skulle typ ha 10k så det fick bli express bankwire istället. Hade då nog rövbanken Swedbank.. :)

Ring och kolla vad som gäller.
 

SSL

Audemars
Funderade på att köpa en seiko beater för cirkus 5000 men tänkte att det kanske är bättre att investera i högriskaktie för att förvandla seikon till rolex. Har ni några tips på högriskaktie?

Valfri topp 5 mest kommenterade på Placera forum.
Screenshot_20170722-215238.jpg
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Vad ligger ni mest viktade (marknad/region/bransch) inom just nu?
Har legat mot teknik och Asien ett tag nu men det hade varit lattjo att hitta något annat kul.
 

Oew

Rolex
Då börjar rapportsäsongen ta slut. Alltid lika kul att följa! Hade några tuffa veckor tidigare I sommar, men bra rapporter rädda det. Grottat in mig I egna analyser de senaste dagarna och ska nu påbörja lite omviktning och tanka på lite mer. Hur har rapporterna varit för er?
 
Topp