• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Jag köpte Tesla för några år sen, har ju helt klart varit en bra investering. Runt 750% upp i skrivande stund.
Jag hade inte köpt mer på denna nivån, men tvekar samtidigt att sälja av, vill ju se vart det slutar haha..

Ett par frågor angående Komplett Mastercard ;

1. För att få poäng på internetköp står det så här på deras sajt :

*Webbplatser som är registrerade som e-handel av Mastercard

Hur vet man om en sajt är reggad som e-handel av MC?
Jag köper t ex ganska mkt från Gymgrossiten men det framgår inte om sajten är reggad som e-handel av MC...

2. Fakturan, skickas den till epost adressen som jag registrerat?
Kan inget om din fråga men ställ den hellre i tråden om privatekonomi. Denna tråd handlar om investeringar och dylikt. =)

Jag köpte Tesla för några år sen, har ju helt klart varit en bra investering. Runt 750% upp i skrivande stund.
Jag hade inte köpt mer på denna nivån, men tvekar samtidigt att sälja av, vill ju se vart det slutar haha..
Sälj inte för fan! Jag är "full bull" på Tesla, 15% av det jag månadssparar går direkt till deras aktie (kanske snart 30-40%). Jag håller med om att det senaste ruset är hype/spekulation och blir inte förvånad om det kommer en liten rekyl i september. Jag följer en kanal på youtube där killen har snackat om dem sedan 2016 och har sedan dess haft rätt igen och igen med läskig precision.

Folk snackar mycket om deras värdering och som vissa påpekade innan är de INTE bara en billtillverkare. Tesla = (Apple + Exxon + Toyota) är nog mer likt. Om Apple kan nå en 2 billioner dollar värdering kan Tesla lätt nå det på lång sikt. Även om Tesla är "dyrt" nu så har man inte missat tåget helt, det värkade dyrt vid 1k också. Det är som att säga att det var för sent att köpa Apple/Goggle/Amazon för 5-10 år sedan. Första ruset har man kanske missat men det är utvecklingen under de kommade 10 åren som kommer märkas, 2k --> 20k är förhoppningsvis nästa hopp:D, aktiens volatilitet kommer säkert minska under de kommande åren när de blir en "vanligare" aktie.

Jag hänger inte med. Vad menar du med de tre företagen?
Tesla gör bilar likt Toyota/Audi/BMW etc.
Tesla utvecklar mjukvara likt Apple/Microsoft (De utvecklar också hårdvara likt Nvidia/Intel/AMD)
Tesla utvecklar elgenerering och elförvaring typ som Exxon och andra energiföretag.
Någonstans räknar han fel. Exxon, Apple och toyota omsätter tillsammans 30 ggr mer än Tesla. :D
Jag menar inte att Tesla är mer värt än de tre företagen utan att de utvecklar/jobbar inom samma bransher. Det är därför det är så svårt att värdera tesla jämfört med andra bolag. Det är en billtillverkare fast ändå inte, de är ett teknikföretag fast ändå inte. Vad ett företag omsätter är inte lika interesant när det gäller banbrytande teknik.
Solving The Money Problem förklarar allt mycket bättre än mig.

Tesla gör bilar likt Toyota/Audi/BMW etc.
Tesla utvecklar mjukvara likt Apple/Microsoft (De utvecklar också hårdvara likt Nvidia/Intel/AMD)
Tesla utvecklar elgenerering och elförvaring typ som Exxon och andra energiföretag.

Jag menar inte att Tesla är mer värt än de tre företagen utan att de utvecklar/jobbar inom samma bransher. Det är därför det är så svårt att värdera tesla jämfört med andra bolag. Det är en billtillverkare fast ändå inte, de är ett teknikföretag fast ändå inte. Vad ett företag omsätter är inte lika interesant när det gäller banbrytande teknik.
Solving The Money Problem förklarar allt mycket bättre än mig.
Förstår fortfarande inte. Bara för att de verkar i samma bransch som de största bolagen så går det ju inte att likställa dem, eller motivera värdering. Eller är det rimligt att säga att Berras bilmeck i mjölby = General motors, bara för att båda håller på med bilar? :)

Förstår fortfarande inte. Bara för att de verkar i samma bransch som de största bolagen så går det ju inte att likställa dem, eller motivera värdering. Eller är det rimligt att säga att Berras bilmeck i mjölby = General motors, bara för att båda håller på med bilar? :)
Jag likställer de verkligen inte, jag bara säger att Tesla inte kan defenieras inom en viss bransh. Sedan om man tänker efter är värderingen inte 100% tokig (kanske bara 50%:rolleyes:). Nvidia som du kanske känner till är värderade på 313 md jämfört med Teslas 380 md och deras marknad och intäkter matchar verkligen inte det. Medans Tesla har ca 60% av världens elbilsmarknad och den marknaden kommer växa exponentionellt de kommade 10-20 åren. Men ingen går runt och skriker att Nvidia är orimligt värderade.

Jag likställer de verkligen inte, jag bara säger att Tesla inte kan defenieras inom en viss bransh. Sedan om man tänker efter är värderingen inte 100% tokig (kanske bara 50%:rolleyes:). Nvidia som du kanske känner till är värderade på 313 md jämfört med Teslas 380 md och deras marknad och intäkter matchar verkligen inte det. Medans Tesla har ca 60% av världens elbilsmarknad och den marknaden kommer växa exponentionellt de kommade 10-20 åren. Men ingen går runt och skriker att Nvidia är orimligt värderade.
Stora missen jag tror folk gör är att bara för att man är först med något så betyder det inte att man får ensamrätt eller går segrande ur striden. Ta Spotify som exempel, från att äga majoriteten av streaming så har man nu konkurans från dom största techbolagen. Samma visa kommer antagligen ske med elbilarna.

Det som hade oroat mig som ägare av Tesla-aktiter är hur mycket som är blankat, runt 20% av den dagliga omsättningen.
Man behöver inte vara allt för konspiratoriskt lagd för att förstå att många kommer att vilja sänka aktien.

Det beror ju på vilken nivå de största blankarna köpt in sig på och tiden när aktierna ska "lämnas" tillbaka.

Gissar att det är samma personer som köpte Bitcoions i FOMO som köper Tesla nu :rolleyes:

När "vanligt" folk börjar prata om att köpa en aktie vet man att det är dags att sälja.
Själv köper jag allt som inte nämns i denna tråden och säljer allt så fort det kommer på tal. +7000% i år redan.

Eller nä, riktigt så ligger det inte till. :D

Teoretisk övning: Vad krävs för att detta ska kunna ske?
Kan ju vara vad som helst egentligen men antingen att något yttre effekt påverkar hela marknaden som tex finanskrisen, corona, eurokrisen, krig osv. Då brukar volatila aktier åka på däng först då många sparare blir nervösa och plockar hem vinster.

Eller något mer bolagspecifikt, tex att kina skulle tvinga på massa skatt från amerikanska bolag som hämd för tiktok/wechat/huweii. Elon musk får hybris och gör något radikalt eller "korkat". Konkurrent kommer med någon bättre produkt osv osv

Kan ju vara vad som helst egentligen men antingen att något yttre effekt påverkar hela marknaden som tex finanskrisen, corona, eurokrisen, krig osv. Då brukar volatila aktier åka på däng först då många sparare blir nervösa och plockar hem vinster.

Eller något mer bolagspecifikt, tex att kina skulle tvinga på massa skatt från amerikanska bolag som hämd för tiktok/wechat/huweii. Elon musk får hybris och gör något radikalt eller "korkat". Konkurrent kommer med någon bättre produkt osv osv

Jag är inte van vid blankningsanalyser men ... Med P/E på över tusen och nästan utan vinst (2 $ per aktie) eller utdelning är det ju rätt lång resa kvar av tillväxt i främst vinst innan värdet hinner ikapp priset för en "fundamentalist"... så borde inte tillväxtens säkerhet de närmsta kvartalen och åren vara rätt avgörande för aktiepriset närmaste året? Även på halva priset, $1000 är det ju ett P/E på c:a 500 vilket är astronomiskt högt för ett vanligt företag.

VIlken tillväxttakt kan motivera dagens aktiepris nån längre stund?

Amazon har ju dock visat att man inte behöver optimera för vinst, Tesla har väl i viss mån samma inställning?

(siffror tagna från Yahoo Finance just nu, jag har inte följt så noga över tid).

Jag är inte van vid blankningsanalyser men ... Med P/E på över tusen och nästan utan vinst (2 $ per aktie) eller utdelning är det ju rätt lång resa kvar av tillväxt i främst vinst innan värdet hinner ikapp priset för en "fundamentalist"... så borde inte tillväxtens säkerhet de närmsta kvartalen och åren vara rätt avgörande för aktiepriset närmaste året? Även på halva priset, $1000 är det ju ett P/E på c:a 500 vilket är astronomiskt högt för ett vanligt företag.

VIlken tillväxttakt kan motivera dagens aktiepris nån längre stund?

Amazon har ju dock visat att man inte behöver optimera för vinst, Tesla har väl i viss mån samma inställning?

(siffror tagna från Yahoo Finance just nu, jag har inte följt så noga över tid).
Tesla gjorde en 100 miljoner dollar vinst under andra kvartalet under en finanskris och pandemi;). De är en (vinst)optimeringsmaskin utan dess like.

Tesla gjorde en 100 miljoner dollar vinst under andra kvartalet under en finanskris och pandemi;). De är en (vinst)optimeringsmaskin utan dess like.

Jo, men även om 100 miljoner dollar är en hög vinst är ju aktiepriset astronomiskt. P/E för normala börsnoterade bolag när de väl nått steady state är ju oftare nånstans kring 10-20 - inte 1000. Om man tar den enkla nyckeltalet som enda analys behöver vinsten öka till 10 miljarder dollar på ett kvartal för att ge ett rimligt P/E.

Enligt https://www.cnbc.com/2020/07/22/tesla-tsla-earnings-q2-2020.html så hade de Q2 en omsättning på 6 miljader och en vinst på 100 miljoner. Det ger en vinstmarginal på under 2%. Om man återigen jämför med ett bolag som nått steady state hade det inte varit sensationellt direkt.

Men allt detta är ju förenklade sifferlekar, och även GAAP-siffror går ju att skruva på rätt friskt, inte minst när man gör stora investeringar. Jag kan dock se varför en del personer kan tycka att dessa aktiekurser är orimliga. Jag skulle inte bli förvånad om kursen hoppar ned i tresiffrigt några gånger det närmaste året. Var kursen står om tio år är en helt annan sak. För att den ska stå högt då måste de börja tjäna mycket mer pengar och dela ut vinst till ägarna, tror jag. Eller snarare, "hoppas jag". Återigen är väl Amazon ett lysande motexempel som klarar sig ändå.

(Detta är inte en rekommendation att blanka, sånt är inget jag sysslar med - marknaden kan vara irrationell långt längre än jag kan vara likvid, som det heter).

Snabb kalkyl.

Antag Tesla kan bygga en bil för 50 000 USD. Antag att de kan få en marginal på 20% på varje bil de säljer. Det blir 10 000 USD i vinst per bil. (mycket grova siffror). För att nå 10 miljarder dollar i vinst per kvartal måste de då sälja en miljon bilar per kvartal, dvs fyra miljoner om året. Det skulle göra dem till världens tionde största tillverkare just nu:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_manufacturers_by_motor_vehicle_production

Kanske inte orimligt, men ... det verkar vara ungefär tio gånger så hög produktionstakt som de har nu: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla,_Inc.#Production_and_sales_by_quarter

Jag tror de har en bit att vandra, men sköter de korten rätt så kanske. Skulle jag själv köpa på denna kalkyl just nu? Njae... jag är nog lite för mycket inspirerad av Benjamin Graham för att göra det köpbeslutet, men alla kan ju inte vara som mig. :)

Slutkommentar: Det där är så grova "back of the napkin"-kalkyler att jag nästan skäms. Men bara nästan. :)

Inte en susning men ”bad news travels fast”.

Som av en slump sprang jag över en annan diskussion om Tesla på ett annat forum, där också både sifferexercis och fundamenta diskuteras:

https://forum.mrmoneymustache.com/investor-alley/please-teach-me-about-tsla/

Å andra sidan tillhör jag dem som inte är så oroad av blankare såvida de inte gör riktigt oetiska saker. Om de har rätt så gör de priser lite sundare. Om de har fel så tjänar vi andra pengar på deras misstag. Det måste ju finnas en motpart i varje affär. Vi som går långt i aktier har ju dessutom tiden på vår sida, i alla fall så länge det är ett i grunden sunt bolag man köper in sig i. Blankare har tidens tand emot sig. Samt en asymmetrisk risk åt fel håll - begränsad uppsida men obegränsad nedsida.

Och om man ska tjäna riktigt stora pengar så ska man inte bara gissa rätt om framtiden, man ska dessutom gå lite mot strömmen när man gör det. Om man har fel och köper något som går under så förlorar man oavsett. Om man köper något som alla andra också köper är det svårt att dra ifrån klungan. Men om du satsar på något där inte alla satsar, och det visar sig vara rätt så blir det roligare.

1_4W61ZgdO9va_fi8d4ehJfg.jpeg

(bild från https://austinstartups.com/finding-billion-dollar-secrets-95fb2b6489fb )

inte bara gissa rätt om framtiden, man ska dessutom gå lite mot strömmen när man gör det.
Precis, det är när du själv tycker att nåt borde vara dyrare än vad det är men ingen annan håller med som du kan slå index. Att köpa Tesla eller Apple nu är motsatsen och bygger på att man hoppas andra är lika dumma som en själv* :rolleyes:

* vilket givetvis funkar rätt ofta då det som sagt inte finns någon brist på dumhet ute i det vilda

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp