• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

FlipSwede

Rolex
Tror det är säkrare att inte sälja ;)
Tror det är säkrare att inte sälja ;)
Naturligtvis har du helt ratt i det. Man ska sitta still och stanga av datorn,ga och ta en pilsner och njuta av det fina vadret istallet.
Men med roda siffror och sexsiffriga nedgangar fran toppen sa kliar det i saljknappsfingret.
Men da missar jag ju utdelningarna som kommer.....och det ar du dessa som jag ska leva pa
 

Bonumm

Panerai
Nu ar det nog dax att starta traden "Vi som far pengar att krympa"...Javlar vad uselt det gatt sista veckorna.

A andra sidan sa har det gatt uppat i raketfart sedan coronadippen..sa det jamnar val ut sig i slutanden anda.
Tank om jag hade en kristallkula sa jag visste nar det var lage att salja allt pa toppen och sedan hoppa pa pa botten igen....
Ja, tur man har lite fallhöjd. Sista månaden har ju gått uselt. CTM och annat gamblingrelaterat har ju tyvärr backat en del och eftersom det är så stor i portföljen så spelar det ingen roll att fonderna gått bra. Men fortsätter köpa CTM och blickar framåt ett halvår.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Nu ar det nog dax att starta traden "Vi som far pengar att krympa"...Javlar vad uselt det gatt sista veckorna.

A andra sidan sa har det gatt uppat i raketfart sedan coronadippen..sa det jamnar val ut sig i slutanden anda.
Tank om jag hade en kristallkula sa jag visste nar det var lage att salja allt pa toppen och sedan hoppa pa pa botten igen....
Vad har du för utveckling i år?
 

FlipSwede

Rolex
Vad har du för utveckling i år?
Iar vet jag faktiskt inte,men sedan slutet pa Mars 2020 da jag oppnade detta konto ar det +120%.
Prickade i stort sett den absoluta botten. Kopte de brancher som da tappat mest.
Olja/Gas/Transport och service av dessa
Restauranger/Hotell/Flygbolag/Rederier(Kryssningar) samt service for dessa
Fastighetsbolag
Foretag vars proukter jag gillar och andvander sjalv tex Ford Coors LuxuryBrands etc

Sedan har jag allteftersom aven kopt pa mig mer,vilket da drar ner den totala vinstprocenten.
Ska jag gissa ar nog en hyfsat nara gissning upp 40% iar efter de senaste veckornas fall.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Är det någon som vet om det finns en motsvarighet till Guac som fungerar i Sverige?
Konceptet är att för varje transaktion som görs med ett betalkort förs x% av beloppet eller bestämd summa in på ett sparkonto (hade helst sett in i någon fond). Är förtjust i tankesättet.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Är det någon som vet om det finns en motsvarighet till Guac som fungerar i Sverige?
Konceptet är att för varje transaktion som görs med ett betalkort förs x% av beloppet eller bestämd summa in på ett sparkonto (hade helst sett in i någon fond). Är förtjust i tankesättet.
Varför inte bara sätta av en bestämd summa av lönen varje månad till ett Avanza konto?
 

joca

Patek
2-Faktor
Är det någon som vet om det finns en motsvarighet till Guac som fungerar i Sverige?
Konceptet är att för varje transaktion som görs med ett betalkort förs x% av beloppet eller bestämd summa in på ett sparkonto (hade helst sett in i någon fond). Är förtjust i tankesättet.
På Nordea kunde man aktivera detta förut. Vet ej om de slutat eller har kvar funktionen dock
 

Lello

Omega
Känns bra idag med 7% upp när resten av börsen är röd.
VNV Global.

Upp 15% på en vecka nu.

Ny riktkurs 145. (handlas as of right now kring 106 kr, köpte in mig kring 90-97)

SWVL skall noteras via spac, kommer höja substansen ytterligare 7%.

Tidigare nämnda Babylon likaså.

De fortsätter med återköp.

Jag ligger still, tror på denna.
 
  • Like
Reactions: PJZ

Lello

Omega
Inte omöjligt att dubbla denna tror jag om vi tar i beaktande noteringar, ny riktkurs samt om den börjar hypeas lite.

Ser vi på andra investmentbolag med stor del onoterat handlas de ju till premie kring 30% i dagsläget (vilket är helt sinnessjukt)
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Inte omöjligt att dubbla denna tror jag om vi tar i beaktande noteringar, ny riktkurs samt om den börjar hypeas lite.

Ser vi på andra investmentbolag med stor del onoterat handlas de ju till premie kring 30% i dagsläget (vilket är helt sinnessjukt)

kan det inte delvis vara så att många större IB stiger för att det sakta men säkert pumpas in pengar i ex Spiltan IB och andra fonder som har de som stora innehav
Oavsett noterade eller onoterade innehav
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
kan det inte delvis vara så att många större IB stiger för att det sakta men säkert pumpas in pengar i ex Spiltan IB och andra fonder som har de som stora innehav
Oavsett noterade eller onoterade innehav

Tin Ny Teknik har en ganska stor post. Bland deras 10 största tror jag.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Tin Ny Teknik har en ganska stor post. Bland deras 10 största tror jag.
Absolut
Jag har själv VNV och tycker om bolaget och rabatten skadar inte
Men menade bara att premien i många andra nog främst beror på massa fonder som köper då det trycks in pengar i diverse fonder
Säkert del för VNV med men säkert mindre än ex Latour
 

Eroll

Cartier
Hej! Just nu sparar jag en summa varje månad åt min son på ett vanligt sparkonto. Jag skulle vilja flytta pengarna till en indexfond för att ge pengarna en chans att växa. Sparhorisonten är åtminstone 18 år.
Finns det någon fond ni skulle rekommendera att placera sparandet i?
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Hej! Just nu sparar jag en summa varje månad åt min son på ett vanligt sparkonto. Jag skulle vilja flytta pengarna till en indexfond för att ge pengarna en chans att växa. Sparhorisonten är åtminstone 18 år.
Finns det någon fond ni skulle rekommendera att placera sparandet i?

Lysa 100% aktier. Hållbar eller standard kan du avgöra själv.

Tycker du det är smidigare med t ex Avanza så är en riktigt bred fond SPP Aktiefond Global med 0,3% avgift. LF Global indexnära har något lägre avgift på 0,2% men inte fullt lika bred tror jag.
Hade själv valt Lysa. Billigast och ger tillgång till Vanguard-fonderna.

Klokt val förresten med den sparhorisonten. 👍🏻
 

Limpas

Cartier
Även PLUS-fonderna är intressanta. Både Plus och Mikro. Jag äger båda.
Håller med. Framförallt mikro tycker jag är lite trevlig eftersom den investerar i mer ”riktiga” småbolag. Andra småbolagsfonder investerar väl oftast i faktiskt ganska stora bolag. Plus småbolag har ju tex Electrolux och Tele2. Inga direkt små bolag. Mikro riktar sig mot bolag med lägre omsättning. Sen om det innebär högre avkastning vet jag inte.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Båda elbilstillverkarna Lucid Motors (LCID) och Faraday Future (FFIE) har nu börsnoterats.
Faraday Future har det varit tyst ifrån ett tag, men plötsligt seglar de upp och säger att de har massvis med beställningar på sin elbil. På börsen har de registrerats som Faraday Future Intelligent Electric, så frågan är om de kommer syssla med annat än bara elbilar?
Lucid fick en riktig boost av att araberna investerade i bolaget och deras elbil Lucid Air har fått mycket goda lovord och specen ser riktigt vass ut på pappret. Men så är det ju en lyx-elbil i mijonklassen också.

Vad tror ni, är någon av dessa bolag värt att satsa sina hårt förvärvade pengar i?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Båda elbilstillverkarna Lucid Motors (LCID) och Faraday Future (FFIE) har nu börsnoterats.
Faraday Future har det varit tyst ifrån ett tag, men plötsligt seglar de upp och säger att de har massvis med beställningar på sin elbil. På börsen har de registrerats som Faraday Future Intelligent Electric, så frågan är om de kommer syssla med annat än bara elbilar?
Lucid fick en riktig boost av att araberna investerade i bolaget och deras elbil Lucid Air har fått mycket goda lovord och specen ser riktigt vass ut på pappret. Men så är det ju en lyx-elbil i mijonklassen också.

Vad tror ni, är någon av dessa bolag värt att satsa sina hårt förvärvade pengar i?
Länkar till aktierna om någon vill kolla:

Lucid (via SPAC)

Faraday
 

Eroll

Cartier
Lysa 100% aktier. Hållbar eller standard kan du avgöra själv.

Tycker du det är smidigare med t ex Avanza så är en riktigt bred fond SPP Aktiefond Global med 0,3% avgift. LF Global indexnära har något lägre avgift på 0,2% men inte fullt lika bred tror jag.
Hade själv valt Lysa. Billigast och ger tillgång till Vanguard-fonderna.

Klokt val förresten med den sparhorisonten. 👍🏻

Tack för tipsen! Det får bli ett ISK konto och SPP aktiefond global, så får pengarna ligga och jäsa.
 

Erdna

Cartier
Haha - ok, pyramidspelarn.

Tror och hoppas att ingen åker ”räkmacka” på den reken.

Tror nog de va sista gången du gjorde dig lustig över mig - PAJAS.

11% i fredags > 20%+ idag...

1627891110062.png
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Tror nog de va sista gången du gjorde dig lustig över mig - PAJAS.

11% i fredags > 20%+ idag...

1627891110062.png

Grymt!

Ned 84% över de senaste 5 åren. Vad är det som du tror motiverar en stadigare uppgång? Volatiliteten verkar ju ganska ordentlig.

Och det jag gjorde mig ”lustig” över var formen för din rek. Men det förstod du säkert?
 

Erdna

Cartier
Grymt!

Ned 84% över de senaste 5 åren. Vad är det som du tror motiverar en stadigare uppgång? Volatiliteten verkar ju ganska ordentlig.

Och det jag gjorde mig ”lustig” över var formen för din rek. Men det förstod du säkert?
Redan besvarat den frågan, du får söka upp informationen själv eftersom du inte gjort dig förtjänt av annat. Hade!
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Är man mindre riskbenägen så tror jag SSAB är en hyggligt säker investering med tanke på nedgången. Det är ju en skittrist aktie men spelar man med stort kapital i den nu så kan man nog göra sig en hacka på kort sikt. Rapport den 23 juli tror den borde kunna klättra på de kommande veckorna inte minst med tanke på dippen. Trist är det dock. Borde vara goda möjligheter för upp 5-10 % runt rapport ställt mot nu. Jag köper en post dagen till ära som räcker till en trevlig helg om min teori stämmer.
Jag la in ett väldigt blygsamt belopp i SSAB efter denna post från @marw. Tyvärr hade/har jag inget större kapital jag kunde avsätta. Upp 17% på ca 1 månad
 
Topp