• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

BadkarsPiraten

Vacheron
Har aldrig suttit mer still i båten än vad jag gör nu. Vad gör ni?
Säljer ni med förlust och viktar om portföljen eller sitter ni också still?
Jag viktade om att sälja SHB helt jävla tokfel som jag lade upp tidigare i tråden.
Annars ligger jag fortfarande inne med 100% av kapitalet. Det är tills pension ändå.
Och efter min tokblunder med SHB så har jag bestämt mig att lära mig en läxa och INTE sälja eller vikta om något mer, åtminstone inte i dessa tider.
-14.92% i år, både mitt och grabbens spar.
-13.25% på mitt.
 

Bonumm

Panerai
Fy för blankare, slaktar kursen på CTM idag. CTM kom ju med en fin rapport ATH på intäkter och bra EBITA. Men blankarna har bestämt att kursen ska ned och säljer för fulla muggar. FY F-N. Men jag köpte mera för bolaget kan ju inte bli hur billigt som helst, de tjänar ju bra med pengar och framtiden ser ljus ut. Detta case tar bara längre tid än jag trodde från början.
 

TooElite

Cartier
Fy för blankare, slaktar kursen på CTM idag. CTM kom ju med en fin rapport ATH på intäkter och bra EBITA. Men blankarna har bestämt att kursen ska ned och säljer för fulla muggar. FY F-N. Men jag köpte mera för bolaget kan ju inte bli hur billigt som helst, de tjänar ju bra med pengar och framtiden ser ljus ut. Detta case tar bara längre tid än jag trodde från början.
Tror du tänker helt rätt här, köpte själv lite mera.
 
Fy för blankare, slaktar kursen på CTM idag. CTM kom ju med en fin rapport ATH på intäkter och bra EBITA. Men blankarna har bestämt att kursen ska ned och säljer för fulla muggar. FY F-N. Men jag köpte mera för bolaget kan ju inte bli hur billigt som helst, de tjänar ju bra med pengar och framtiden ser ljus ut. Detta case tar bara längre tid än jag trodde från början.

Jag är back runt 40% på CTM så har slutat tanka in mer, men känner att det är skevt när de går så bra och kursen fortsätter dyka. Bara sitta kvar och hoppas det vänder för min del.
 

Bonumm

Panerai
Skönt att oljesektorn har levererat på slutet när mycket annat har stått och stampat. Sålde utav Volvo Cars lite för tidigt och missade senaste tidens uppgång, men det blev ändå plus sedan deras IPO.
Hur går det för er andra? Ser ni några bra affärer?
 
Skönt att oljesektorn har levererat på slutet när mycket annat har stått och stampat. Sålde utav Volvo Cars lite för tidigt och missade senaste tidens uppgång, men det blev ändå plus sedan deras IPO.
Hur går det för er andra? Ser ni några bra affärer?

Gick in i SBB igen på strax över 25, men så kom det nyheter om Blackrock som ny blankare så nu vettifan hur man ska tänka.
 

Bonumm

Panerai
Gick in i SBB igen på strax över 25, men så kom det nyheter om Blackrock som ny blankare så nu vettifan hur man ska tänka.
Ja, jäkligt tråkigt med blankare. Sitter ju ett gäng blankare i CTM oxå. Hoppas det kommer fram något bra där snart, hoppas på uppköp inom snar framtid. Hade varit skönt att bränna blankarnas position.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Skönt att oljesektorn har levererat på slutet när mycket annat har stått och stampat. Sålde utav Volvo Cars lite för tidigt och missade senaste tidens uppgång, men det blev ändå plus sedan deras IPO.
Hur går det för er andra? Ser ni några bra affärer?
Det mesta går åt helvete för stunden. Bortsett från bonesupport Holding där jag ligger ca 55% upp sedan köp. Dessvärre ett mycket blygsamt innehav där dessvärre
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Kun 6-8 måneder igjen til man kan putte penger inn i aksjemarkedet.
Magkänslan?
c2538838-6708-435c-8c6b-13f9352e958d.jpg
 

ThomasP

Cartier
2-Faktor
Ligger -12% back i år. Ser man på vad som gått bäst borde jag haft allt placerat i fonder. Idag är fördelningen 70/30 mellan aktier och aktiefonder. Målet är att jämna ut det på sikt och kanske även till övervikt i aktiefonder, vilket borde vara mest förnuftigt på långsikt.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Ligger -12% back i år. Ser man på vad som gått bäst borde jag haft allt placerat i fonder. Idag är fördelningen 70/30 mellan aktier och aktiefonder. Målet är att jämna ut det på sikt och kanske även till övervikt i aktiefonder, vilket borde vara mest förnuftigt på långsikt.
Aktier och aktiefonder tenderar att bete sig likadant såvida du inte är långt ute på riskskalan för det ena/ andra. Säg tex. Sandvik vs. aktiefond som följer OMX30, det "enda" du eliminerat med att ha fonden istället är den specifika bolagsrisken, motsvarande på uppsidan också gvs.

Om man pratar tillgångsslag i en portfölj brukar man vanligtvis vikta med aktier (fonder/ enskilda bolag), räntor (olika duration, långa/ korta), råvaror (tex. guld) och kontanter.
 

ThomasP

Cartier
2-Faktor
Aktier och aktiefonder tenderar att bete sig likadant såvida du inte är långt ute på riskskalan för det ena/ andra. Säg tex. Sandvik vs. aktiefond som följer OMX30, det "enda" du eliminerat med att ha fonden istället är den specifika bolagsrisken, motsvarande på uppsidan också gvs.

Om man pratar tillgångsslag i en portfölj brukar man vanligtvis vikta med aktier (fonder/ enskilda bolag), räntor (olika duration, långa/ korta), råvaror (tex. guld) och kontanter.
Ja jag tänkte nog mest på risken med specifika bolag och få bättre spridning.
 

Bonumm

Panerai
SBB har jag bottenfiskat i. CTM och andra skitbolag utan några som helst tillgångar struntar jag i fullständigt.
Du verkar verkligen ha koll när du kallar CTM ett skitbolag 🥱🥱De växer och tjänar jäkligt bra med pengar och är helt oberoende av leveransproblem av varor som många andra bolag lider utav.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Vi får väl se till hösten. Men just nu så är det så. Vi kan ju kolla vad som stiger mest av SBB och CTM fram till 2022-10-01. Jag lägger mitt bett på CTM, ska vi sätta 1000kr?

Du har säkert rätt. Har inte gjort någon större analys på CTM - marknaden brukar dock vara rätt träffsäker. Går SBB upp tjänar jag kanske lite pengar och går CTM upp tjänar du lite pengar, win-win.
 

zeke_varg

Omega
Min fru är ett jävla geni inom typ allt. Jag är grymt imponerad. Två ingenjörsexamen. Gammal elitidrottare. Kan fan allt.

Däremot är jag helt överraskad att hon kan vara så off när det gäller ekonomi. För ett halvår sedan kom hon på att hon hade lite aktier från ett företag hon jobbat på. Ja jävlar, värde 150k.

Förra v. Du zeke, kolla här på Swedbank. Va fan är det här? Är det nåt gemensamt konto du petar in pengar på? Inte det? Jaha, ja vänta, det var gamla pengar från min farmor. 80k. Fick jag ju för 25 år sedan. Trodde jag sålde dom..

vi har varit gifta i 12år.

Skönt att det är åt det hållet. Snyter ur sig pengar. 🤧 Men visst hon är miljöingenjör och när jag skulle kolla hennes pensionsspar så var det olja, bilindustri och ryssland. Hennes bankman som hjälpt till.. 🏋️‍♀️

Jag är iaf bättre än henne o räkna på inkomster/utgifter. Spara är hon obv bättre än mig på. Också.
 
Min fru är ett jävla geni inom typ allt. Jag är grymt imponerad. Två ingenjörsexamen. Gammal elitidrottare. Kan fan allt.

Däremot är jag helt överraskad att hon kan vara så off när det gäller ekonomi. För ett halvår sedan kom hon på att hon hade lite aktier från ett företag hon jobbat på. Ja jävlar, värde 150k.

Förra v. Du zeke, kolla här på Swedbank. Va fan är det här? Är det nåt gemensamt konto du petar in pengar på? Inte det? Jaha, ja vänta, det var gamla pengar från min farmor. 80k. Fick jag ju för 25 år sedan. Trodde jag sålde dom..

vi har varit gifta i 12år.

Skönt att det är åt det hållet. Snyter ur sig pengar. 🤧 Men visst hon är miljöingenjör och när jag skulle kolla hennes pensionsspar så var det olja, bilindustri och ryssland. Hennes bankman som hjälpt till.. 🏋️‍♀️

Jag är iaf bättre än henne o räkna på inkomster/utgifter. Spara är hon obv bättre än mig på. Också.

Du sa det själv där i början, hon är ingenjör, dubbelt om...
 
Topp