• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Försäljningen du ångrat

Stefan S

Patek
2-Faktor
Snabb fråga; hur många ångrar försäljningen av andra skäl än att man kunde tjäna mer pengar på klockan om man sålt den senare?
Jo, det kan jag säga. Värdeökning sedan jag sålde har inget med om jag ångrar fösäljningen att göra. Rätt marginella pengar upp på dom i mina fall. Men jag har ju inte sålt en Hulk för fyra år sedan eller nåt liknande.
 

bluesdog

Cartier
Jag ångrar att jag sålde min AquaStar Benthos 500 för två år sedan, den köpte jag ny 1971!
Får trösta mig med den här Venus skindiver som jag köpte på pantbanken för 75 spänn
1967!
71B71E90-3D55-4146-B366-BC33E4E54917.jpeg
951A0F24-487B-4B13-B816-FB0C1B66D31A.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Snabb fråga; hur många ångrar försäljningen av andra skäl än att man kunde tjäna mer pengar på klockan om man sålt den senare?

Jag ångrar försäljningen av min Sinn 104 enbart av andra skäl än ekonomiska. Jag skulle gladeligen, och har erbjudit personen som köpte den av mig, betala en betydligt större summa för att få köpa tillbaka den än vad jag sålde den för men utan framgång dessvärre.

När jag fick den var det inte kärlek vid första ögonblicket som flera andra av Sinn-referenserna. Efter ett tag så var det en annan försäljning som aviserades och för att ha möjlighet att köpa den klockan blev någonting tvungen att lämna. Den såldes snabbt tillbaka ner till Tyskland och det var först efter att försäljnigen var klar som poletten trillade ner men då kunde jag inte backa, pengarna var överförda och affären klar.

Jag får fortfarande ångest av att titta på bilder på klockan, (ja, jag vet att det bara är en klocka så jämfört med svält, krig och sjukdom är det naturligtvis den världsligaste av saker), men det var när jag fotograferade hela vintage-gänget som jag insåg att jag gått från att vara brukare till att vara samlare och att 104 hade en naturlig och viktig plats i samlingen. Det är den enda Sinn-kronografen med det caset, bortsett från 3-registersvarianten Sinn 129, Landeron 248 till skillnad från de andra som har varianter på Lemania eller Valjoux, och den enda med den tavellayouten. Riktigt j-vla puckat helt enkelt.

IMG_20191202_143647.jpg
IMG_20191205_133234.jpg
IMG_20191205_133707.jpg
 
Senast ändrad:

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Haha, tack! Tänkte fråga samma sak tidigare idag men orkade inte...
Jag undrar å andra sidan om någon här sålt trots att de inte egentligen velat, för att gräset är grönare eller för att finansiera konsumtion och sedan ångrat det.
Man har ju sett ett antal personer köpa och sälja samma modell ett antal gånger, så det kanske mest är rastlöshet.

Själv ångrar jag mer andra grejer jag sålt för att finansiera klockköp, alla klockförsäljningar har berott på att jag ledsnat. Men jag har å andra sidan nästan uteslutande ägt modernare ur som jag bara inte bondat med.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag undrar å andra sidan om någon här sålt trots att de inte egentligen velat, för att gräset är grönare eller för att finansiera konsumtion och sedan ångrat det.
Man har ju sett ett antal personer köpa och sälja samma modell ett antal gånger, så det kanske mest är rastlöshet.

Själv ångrar jag mer andra grejer jag sålt för att finansiera klockköp, alla klockförsäljningar har berott på att jag ledsnat. Men jag har å andra sidan nästan uteslutande ägt modernare ur som jag bara inte bondat med.
Har sålt för att värdet gått upp för mycket. Hade man inte köpt samma klocka igen för marknadspriset är det dags att sälja.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Tycker motsatsen är knasig, förstår inte hur du resonerar?
Jag köper ju för att behålla, så jag fokuserar mer på vad klockan köps in för och om det är värt.

Och vissa klockor har dessutom affektionsvärde.

Din approach låter mer som aktiehandel. Nu har kursen gått upp för mycket. Jag skulle aldrig gå in på de här nivåerna. Dags att ta hem vinsten...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag köper ju för att behålla, så jag fokuserar mer på vad klockan köps in för och om det är värt.

Och vissa klockor har dessutom affektionsvärde.

Din approach låter mer som aktiehandel. Nu har kursen gått upp för mycket. Jag skulle aldrig gå in på de här nivåerna. Dags att ta hem vinsten...
Är det enda logiska om man har begränsad budget. Då säljer man något som blivit för dyrt och köper något båttre för pengarna. Känns onödigt att låsa in resurserna i något som inte är värt pengarna? Man säljer en klocka när nöjet per krona blir för lågt. Antingen för att man tröttnar på klockan eller att värdet går upp. Har väldigt lite med aktiespekulation att göra.
 

Wictor

Omega
Ångrar att jag sålde min GMT 116710Ln, kunde verkligen sitta och bara titta på den i olika vinklar. Skulle kännas konstigt att köpa en igen idag då man nästan skulle få ge dubbelt så mycket som jag sålde min för..
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Är det enda logiska om man har begränsad budget. Då säljer man något som blivit för dyrt och köper något båttre för pengarna. Känns onödigt att låsa in resurserna i något som inte är värt pengarna? Man säljer en klocka när nöjet per krona blir för lågt. Antingen för att man tröttnar på klockan eller att värdet går upp. Har väldigt lite med aktiespekulation att göra.
Ok. Jag trodde att du pratade om klockor som du gillar.
Men då är jag med. Jag säljer såklart också klockor som jag har tröttnat på eller inte klickar med
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ok. Jag trodde att du pratade om klockor som du gillar.
Men då är jag med. Jag säljer såklart också klockor som jag har tröttnat på eller inte klickar med
Det gör jag också. Finns många klockor jag gillar men är inte redo att tex lägga 500' på. Om jag tycker en klocka är värd 30', köper för 15-30', sedan går värdet upp till 130'. Då är det inte logisk att behålla den längre. Jag hade ju inte köpt den för 130'. Då kan jag sälja den och ist köpa fyra nya klockor jag gillar lika mycket. Eller en ny jag gillar fyra gånger så mycket? Har några sådana klockor nu som är på väg ut när jag orkar ta tag i det. Ogillar dock att sälja så det brukar dra ut på tiden.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det gör jag också. Finns många klockor jag gillar men är inte redo att tex lägga 500' på. Om jag tycker en klocka är värd 30', köper för 15-30', sedan går värdet upp till 130'. Då är det inte logisk att behålla den längre. Jag hade ju inte köpt den för 130'. Då kan jag sälja den och ist köpa fyra nya klockor jag gillar lika mycket. Eller en ny jag gillar fyra gånger så mycket? Har några sådana klockor nu som är på väg ut när jag orkar ta tag i det. Ogillar dock att sälja så det brukar dra ut på tiden.
Förstår hur du tänker.

I slutändan handlar det såklart om hur man ska kunna maxa pengarna man har lagt ut.

Jag är väldigt dålig på det. Är för fäst, plus hoarder
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Förstår hur du tänker.

I slutändan handlar det såklart om hur man ska kunna maxa pengarna man har lagt ut.

Jag är väldigt dålig på det. Är för fäst, plus hoarder
Hoarder kan jag identifiera mig med... Är ju inte så att jag har för få klockor som det är bara för att vissa blir värda för mycket.
 
Topp