Det var en lite väl förenklad och ogenomtänkt analys av varför varumärkesförfalskningar förekommer (och lösningen på problemet) tycker jag."Fake"-problemet är ett problem för att tillverkarna leker spel med marknadsföring och mänsklig natur istället för att bygga bättre skit. Lösningen är egentligen tämligen enkel, tillverkarna sänker priset till något som iaf försöker motsvara klockan's tillverknings, design och reella kvalitetsvärde eller så bygger de bättre skit som på någon nivå kan försvara vansinnesprisnivåerna som existerar idag.
Over and out...
Det känns mest som du är riktigt förbannad på att äkta klockor är dyra? Jag kallar mig gärna entusiast eller WIS, det här sociala statusspelet med klockor är inte något som intresserar mig, och inte något jag heller tycker ryms inom WIS termen. Det är en helt annan kategori av klockintresset. Jag har tidigare reflekterat över de olika "kategorier" som finns inom klockintresset som man tydligt kan utläsa i trådarna här på KS. Hemslöjd modd och fix, eller allt som ryms inom vintage, Kobra Kai med allt ifrån solens rike osv. Men tydligast strålar ändå "statusjägarna" i trådarna under Diskussion. Jag är på jakt efter min första "riktiga" klocka trådarna haglar in, och det är nästan alltid samma tema. Jag vill ha ett märke som inte tappar i värde, det ska vara mekaniskt (lägg till valfri orsak till varför en helt färsk medlem utan erfarenhet har dessa värderingar), och sedan fylls tråden med goda råd om vad som bör inhandlas och varför. Skulle TS råka nämna en referensmodell som finns i Rolex utbud så kommer det med 99,9% komma svar som råder TS att spara till en Rolex, det är ändå det enda som i slutänden kommer ge tillfredsställelse, även om det bara var en utseendereferens.
Kategorin som är köpare av varumärkesförfalskningar är inte klockentusiaster eller WIS. Microbrands eller designkopior av god kvalité är inte varumärkesförfalskningar, och inte heller något som intresserar den kund som köper en varumärkesförfalskning på playan i Thailand. Jag törs lova att ingen som är villig att köpa en DJ kopia på stranden skulle lägga 5k på en Steinhart eller motsvarande. Precis som @JB_XII påpekar är det en statussymbol man eftersöker, och då till en status man egentligen inte tillhör. Det har väl fastslagits i forumets regler att den typen av intresse inte hör hemma här på KS? Vill man på allvar analysera varför det förekommer varumärkesförfalskningar tror jag det finns bättre forum.
Det betyder inte att jag inte håller med om att det är på tok för dyrt med nya klockor eller att jag tycker att det är alldeles för glest mellan innovationerna, men där har vi kunder ett del av ansvaret. Sluta köp överprisade klockor!