• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Fake"-problemet

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
"Fake"-problemet är ett problem för att tillverkarna leker spel med marknadsföring och mänsklig natur istället för att bygga bättre skit. Lösningen är egentligen tämligen enkel, tillverkarna sänker priset till något som iaf försöker motsvara klockan's tillverknings, design och reella kvalitetsvärde eller så bygger de bättre skit som på någon nivå kan försvara vansinnesprisnivåerna som existerar idag.
Over and out...
Det var en lite väl förenklad och ogenomtänkt analys av varför varumärkesförfalskningar förekommer (och lösningen på problemet) tycker jag.
Det känns mest som du är riktigt förbannad på att äkta klockor är dyra? Jag kallar mig gärna entusiast eller WIS, det här sociala statusspelet med klockor är inte något som intresserar mig, och inte något jag heller tycker ryms inom WIS termen. Det är en helt annan kategori av klockintresset. Jag har tidigare reflekterat över de olika "kategorier" som finns inom klockintresset som man tydligt kan utläsa i trådarna här på KS. Hemslöjd modd och fix, eller allt som ryms inom vintage, Kobra Kai med allt ifrån solens rike osv. Men tydligast strålar ändå "statusjägarna" i trådarna under Diskussion. Jag är på jakt efter min första "riktiga" klocka trådarna haglar in, och det är nästan alltid samma tema. Jag vill ha ett märke som inte tappar i värde, det ska vara mekaniskt (lägg till valfri orsak till varför en helt färsk medlem utan erfarenhet har dessa värderingar), och sedan fylls tråden med goda råd om vad som bör inhandlas och varför. Skulle TS råka nämna en referensmodell som finns i Rolex utbud så kommer det med 99,9% komma svar som råder TS att spara till en Rolex, det är ändå det enda som i slutänden kommer ge tillfredsställelse, även om det bara var en utseendereferens.
Kategorin som är köpare av varumärkesförfalskningar är inte klockentusiaster eller WIS. Microbrands eller designkopior av god kvalité är inte varumärkesförfalskningar, och inte heller något som intresserar den kund som köper en varumärkesförfalskning på playan i Thailand. Jag törs lova att ingen som är villig att köpa en DJ kopia på stranden skulle lägga 5k på en Steinhart eller motsvarande. Precis som @JB_XII påpekar är det en statussymbol man eftersöker, och då till en status man egentligen inte tillhör. Det har väl fastslagits i forumets regler att den typen av intresse inte hör hemma här på KS? Vill man på allvar analysera varför det förekommer varumärkesförfalskningar tror jag det finns bättre forum.
Det betyder inte att jag inte håller med om att det är på tok för dyrt med nya klockor eller att jag tycker att det är alldeles för glest mellan innovationerna, men där har vi kunder ett del av ansvaret. Sluta köp överprisade klockor!
 

v0n

Patek
2-Faktor
Varor som är förknippade med lyx och status har alltid och kommer alltid kopieras hur mycket vi än skriker, gråter och hatar. Enda skillnaden nu är att omvärldens teknik hunnit ikapp schweiziska tillverkare som iofs inte behöver bry sig så länge kejsaren vill ha nya fina kläder.
Ansvaret ligger i slutändan på oss konsumenter så har lite svårt för det här med att skylla på tillverkare som trissar upp priser mm. Tycker ändå man märker tydliga tendenser till uppvaknande runtom i klockvärlden och inte minst här på KS vilket jag tycker är positivt.

Håller med om att uttrycket "kvalité" är lökigt, speciellt när det snackas helt vanliga klockor i stål. Tror inte det är så många som öppnar upp sina 100k-stålisar och beundrar urverket (inte så värst spektakulärt i t.ex en sub ändå) men jag kan ha fel.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det här är en märklig tråd på vissa sätt.

Den är på ett vis reklam och propaganda för fejkklockor då det ges intryck de är eller kan vara 95% lika bra som förebilden eller några av förebilderna, vilket jag är säker på inte är fallet.
Så vilka fler än riktiga dårar skulle då i onödan betala för den äkta varan?

Det har kommits in på bilar som jämförelse. Kan kortfattat berätta om hur det var när jag var i 20-årsåldern vilket kan vara relevant som jämförelse trots att det inte blir nån käck oneliner av det:

Några kompisar och även jag hade bilar som en del av dem numera går lös på x antal hundratusentals kronor och kanske mer vad gäller en del. Det gjorde de inte då utan kostade mer som vilken bil som helst, annars hade vi inte haft råd.
Emellertid var det redan då ett problem att omgivningen utan det intresset av någon anledning utan att det sades rent ut tog för givet att orsaken till innehavet var att man ville visa upp sig, hävda sig etcetera. Raka motsatsen mot verkligheten vill säga. Nästan så det var något fel på en om man hade en sån bil. Denna uppfattningen på grund av att det var vad de själva, de icke intresserade, såg i dem. Det var inga stora vrålåk utan mer åt det sportiga hållet kan vi säga...

Resultatet blev att man smög med det man hade, gömde undan objektet mer eller mindre. Flera började trots svår morgontrötthet stiga upp tidigt på söndagsmorgnarna då det var lugnt ute för att kunna åka en vända eller dra en repa, utan att någon noterade och glodde på dem; bara för att få vara ifred. Resten av tiden stod den bakom stängda dörrar eller avskilt bland likasinnade med samma inställning som man själv.

Den stora massan som inte har samma typ av intresse utgår från sig själva. Skulle de ha en viss klocka eller en viss hundras eller vad som helst vore det av andra skäl än en person som har ett intresse i sig för det man eventuellt har. Det behöver heller inte vara nåt exklusivt eller särskilt dyrt från början, utan kan vara något jämförelsevis alldagligt eller otidsenligt som inte passar in och går att få till synes funktionsmässigt lika "bra" till samma eller lägre pris. Det kan ligga i sakens natur att det följer med vid olika specialintressen att det inte alltid är det allra mest ändamålsenliga eller smartaste i betydelsen mest praktiska och billiga. Ibland går då också de prylarna upp i pris och får efter hand en slags exklusiv stämpel utan att haft det i samma grad från början.

Som ett brev på posten kommer det då efter en tid till köpare av de där objekten som skaffar dem just på grund av de skäl de själva anser att man har dem till; grupptillhörighet, status, märkeshysteri utan uppskattning av historia och mer för att flasha med loggan inför andra lika ointresserade.

Fördomarna om sakerna blir då till slut mer eller mindre verkliga; självuppfyllande. Tyvärr. Men det finns fortfarande de som uppskattar grejerna för dess egen skull.
 
Senast ändrad:

Hugii

Audemars
Se och se. Så här såg det ut när jag var där haha!
2020-01-11_03-51-25.jpg
GtG
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Varor som är förknippade med lyx och status har alltid och kommer alltid kopieras hur mycket vi än skriker, gråter och hatar. Enda skillnaden nu är att omvärldens teknik hunnit ikapp schweiziska tillverkare som iofs inte behöver bry sig så länge kejsaren vill ha nya fina kläder.
Ansvaret ligger i slutändan på oss konsumenter så har lite svårt för det här med att skylla på tillverkare som trissar upp priser mm. Tycker ändå man märker tydliga tendenser till uppvaknande runtom i klockvärlden och inte minst här på KS vilket jag tycker är positivt.

Håller med om att uttrycket "kvalité" är lökigt, speciellt när det snackas helt vanliga klockor i stål. Tror inte det är så många som öppnar upp sina 100k-stålisar och beundrar urverket (inte så värst spektakulärt i t.ex en sub ändå) men jag kan ha fel.
Fast kvalitet är väl visst relevant. Bara man vet vad man själv avser. Själv är jag en sucker för saker som är enkla men perfekta. Typ Credor ichi o dyl. ( Lite dyr bara:cool:) . Även avseende andra saker så gillar jag less is more med fokus på att det som finns skall vara bra. Det är MITT måtto på kvalle o därför gillar jag tex Grand Seiko. Går du igenom en GS med lupp o jämför med en finare modell av annat märke så ser man skillnader som är ganska tydliga och som just jag gärna betalar för. Men den kvalitén har man ju ingen glädje av om man inte letar efter den. Klockan kommer ju inte prestera bättre på något sätt just pga detta. Så i många fall är det nog befogat med en betydligt högre prisnivå för äkta vara så länge man själv vet vad man betalar för. Dock närmar vi oss väl ett läge där en Rolex kopia inte längre GÅR att skilja från en äkta. Alltså en klon. Då är ju den filosofiska frågan intressant "vad är en Rolex" osv. Men där är vi väl som tur är inte ännu:)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Men.....så återkommer jag till den där kommentaren jag skrev för ett par veckor sedan https://klocksnack.se/threads/varning-fÖr-vÄlgjorda-tag-heuer-kopior.123805/page-5#post-3128374 Det är fan skamligt av Tag-Heur att kräma ur kunderna 27000 kr för en sådan enkel klocka, inte konstigt att folk fejkar den. Den är ju bluff även som original om man tänker på priset de vill ha !

Som nybliven klockentusiast blir man närmast äcklad av företag som gör feta pengar på enkla produkter. Har de inte större verkshöjd på sina produkter så får de skylla sig själv. Jag köper gärna en Rolex för 100000 kr, värd varenda krona. Men Tag-Heur och många andra har fått hybris och man börjar nästan längta efter en lågkonjunktur för att rensa ut lycksökarna.


Nu kanske du som "nybliven klockentusiast" inte vet att exempelvis Tag Heuer gör annat än att bara prångla ut simpla massproducerade Aquaracers. Typ produktutvecklar... https://www.zenith-watches.com/campaign/defy-lab/index.html Du kanske redan har koll på detta urverk? Utvecklat av Tag Heuer men i produktion under Zenith, ett företag i samma koncern som behövde en sjuss framåt . På senare tid har man presenterat Monaco V4, världens första beltdrivna urverk med kullager i tungsten, Microgirder eller Connected är andra exempel utöver att nu utveckla egna inhouse-urverk som cal.01, cal.02 GMT cal.S osv. Alltså ganska logiskt att man låter befintlig katalog stå för inkomsterna? Du är i din fulla rätt att tycka att en massproducerad klocka med enkelt urverk är överprisad, men att kalla det skamligt och bluff känns inte så faktabaserat. Under kvartskrisen var det Swatch och bla Tag Heuer som hjälpte till att rädda märken som Rolex, så lite historiekunskap och ödmjukhet kan väl aldrig skada?
 

strider

Panerai
Folk kommer alltid vilja ha en äkta vara.

Till exempel så vet alla kvinnor att känslan att bära en riktig diamant jämfört med en ”fake diamant” är helt olika, trots att det ser väldigt likt äkta varan och att gemene man aldrig kommer se skillnaden tills man frågar.

Allt handlar om känslan att ha en äkta vara.
 
Fruktansvärt många bra svar i den här tråden, för många för att citera allhop.

Jag håller mig, tyvärr, fortfarande på att tillverkarna i mångt och mycket har sig själva att skylla. Nej, jag är inte på varumärkesförfalskningarnas sida, men frågan kvarstår, varför drabbas inte marknaden av högkvalitativa, nästan identiska kopior av Sony digitalkameror, Ferrari:s, Samsung S10:eek:r, Macbook Pro:s?
För mig landar det helt enkelt i att klocktillverkarna inte gör skit som är bra nog för att sålla agnarna från vetet, helt enkelt.

Jag gick tillbaka idag och såg hur bittert förstainlägget lästes, vilket är lite tråkigt men delvis sant. Anledningen är nog att jag håller på att prisas ut från en hobby jag funnit rolig i ett par år, utan att jag kan se varför det måste ske. Det är ingen hemlighet att produktionskostnader sedan 70-talet har gått ner, dramatiskt. Men kolla vad som hänt med listpriser? För att dra en parallell, kolla utvecklingen vs prisminskningen på tv-apparater under samma tidsperiod.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Fast kvalitet är väl visst relevant. Bara man vet vad man själv avser. Själv är jag en sucker för saker som är enkla men perfekta. Typ Credor ichi o dyl. ( Lite dyr bara:cool:) . Även avseende andra saker så gillar jag less is more med fokus på att det som finns skall vara bra. Det är MITT måtto på kvalle o därför gillar jag tex Grand Seiko. Går du igenom en GS med lupp o jämför med en finare modell av annat märke så ser man skillnader som är ganska tydliga och som just jag gärna betalar för. Men den kvalitén har man ju ingen glädje av om man inte letar efter den. Klockan kommer ju inte prestera bättre på något sätt just pga detta. Så i många fall är det nog befogat med en betydligt högre prisnivå för äkta vara så länge man själv vet vad man betalar för. Dock närmar vi oss väl ett läge där en Rolex kopia inte längre GÅR att skilja från en äkta. Alltså en klon. Då är ju den filosofiska frågan intressant "vad är en Rolex" osv. Men där är vi väl som tur är inte ännu:)
Absolut, håller definitivt med i dina argument men när man börjar snacka om "bättre kvalité" som den enda och självklara orsaken till att man väljer t.ex Rolex är man ute på djupt vatten imo.
GS vs Rolex är ett väldigt bra exempel på hur skev vår lilla värld är. Tror knappast det finns en enda GS-ägare som fått den klassiska frågan "jaha, hur mycket fick du ge för den då?"
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Absolut, håller definitivt med i dina argument men när man börjar snacka om "bättre kvalité" som den enda och självklara orsaken till att man väljer t.ex Rolex är man ute på djupt vatten imo.
GS vs Rolex är ett väldigt bra exempel på hur skev vår lilla värld är. Tror knappast det finns en enda GS-ägare som fått den klassiska frågan "jaha, hur mycket fick du ge för den då?"
Vilket i sin tur var en anledning till att köpa klockor med den gamla GS-brandingen. För 99% av alla man träffar är det ”bara en Seiko”.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Fruktansvärt många bra svar i den här tråden, för många för att citera allhop.

Jag håller mig, tyvärr, fortfarande på att tillverkarna i mångt och mycket har sig själva att skylla. Nej, jag är inte på varumärkesförfalskningarnas sida, men frågan kvarstår, varför drabbas inte marknaden av högkvalitativa, nästan identiska kopior av Sony digitalkameror, Ferrari:s, Samsung S10:eek:r, Macbook Pro:s?
För mig landar det helt enkelt i att klocktillverkarna inte gör skit som är bra nog för att sålla agnarna från vetet, helt enkelt.

Jag gick tillbaka idag och såg hur bittert förstainlägget lästes, vilket är lite tråkigt men delvis sant. Anledningen är nog att jag håller på att prisas ut från en hobby jag funnit rolig i ett par år, utan att jag kan se varför det måste ske. Det är ingen hemlighet att produktionskostnader sedan 70-talet har gått ner, dramatiskt. Men kolla vad som hänt med listpriser? För att dra en parallell, kolla utvecklingen vs prisminskningen på tv-apparater under samma tidsperiod.
Men vad yrar du om, allt kopieras allt från läkemedel till rolls royce.
C94A44C4-10A4-4894-8176-F0841887BB34.png
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
frågan kvarstår, varför drabbas inte marknaden av högkvalitativa, nästan identiska kopior av Sony digitalkameror, Ferrari:s, Samsung S10:eek:r, Macbook Pro:s?
Digitalkameror, bilar, mobiler eller datorer, ganska brett spann på produkter :). Precis som inom varumärkesförfalskning i övrigt alltså ;). Det förekommer trots att du verkar omedveten om det, varumärkesförfalskningar på nästan allt. Bilar vet jag inte i vilken utsträckning, men Levis jeans, UGG stövlar, designmöbler, köksknivar, kaffebryggare, alkoholhaltiga drycker och tobak för att bara ta några exempel. I princip allt som är förknippat med ett starkt varumärke kopieras. Givetvis är det på själva varumärket man gör den stora vinsten, inte på produkten i sig. Det gäller tyvärr det mesta, och lyxvaror där namnet är bärande i synnerhet. Hur mycket tillverkaren lider av varumärkesförfalskningar kan väl bero på produkt, men jag inbillar mig att om klockbranschen var hårdast drabbad skulle åtgärder tas för att begränsa eller försöka förhindra i mycket större utsträckning än som sker. Så länge man (tillverkaren) gör vinst på produkten och varumärket är intakt görs alltså inget större väsen av att det förekommer. Jag minns när Metallica stämde Napster, deras varumärke sjönk rejält efter det. Skulle exempelvis Rolex ta krafttag mot kopierarna skulle möjligen det faktiska värdet i klockorna vs varumärket bli föremål för diskussion, och man skulle säkert ha mer att förlora på det än vad man skulle vinna. Nu stärker vissa varumärken sin position genom att höja priser och fortfarande vara efterfrågade, är det logiskt? I alla brancher som håller på med produktion vet man att man tjänar mer på att skippa mellanhänder och göra så mycket som möjligt under eget tak. Inhouse... med all tillgänglig logik som finns gör det att tillverkaren spar kostnader och i det långa loppet och tjänar mer. Men bland klockentusiaster är det "premium" och värt extra pengar?! Åter igen faller det tillbaka på vad kunderna är villiga att betala. Ariel Adams på A Blog to watch hade en lång artikel på ämnet som var ganska bra.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Fruktansvärt många bra svar i den här tråden, för många för att citera allhop.

Jag håller mig, tyvärr, fortfarande på att tillverkarna i mångt och mycket har sig själva att skylla. Nej, jag är inte på varumärkesförfalskningarnas sida, men frågan kvarstår, varför drabbas inte marknaden av högkvalitativa, nästan identiska kopior av Sony digitalkameror, Ferrari:s, Samsung S10:eek:r, Macbook Pro:s?
För mig landar det helt enkelt i att klocktillverkarna inte gör skit som är bra nog för att sålla agnarna från vetet, helt enkelt.

Jag gick tillbaka idag och såg hur bittert förstainlägget lästes, vilket är lite tråkigt men delvis sant. Anledningen är nog att jag håller på att prisas ut från en hobby jag funnit rolig i ett par år, utan att jag kan se varför det måste ske. Det är ingen hemlighet att produktionskostnader sedan 70-talet har gått ner, dramatiskt. Men kolla vad som hänt med listpriser? För att dra en parallell, kolla utvecklingen vs prisminskningen på tv-apparater under samma tidsperiod.
Visst är det trist att man lyckats höja priserna så mycket. Men samtidigt kommer ju faktiskt många nya fina märken in på banan som många gånger är väl så prisvärda som de etablerade. prisvärda. (Återigen beroende på vad man söker förstås)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Absolut, håller definitivt med i dina argument men när man börjar snacka om "bättre kvalité" som den enda och självklara orsaken till att man väljer t.ex Rolex är man ute på djupt vatten imo.
GS vs Rolex är ett väldigt bra exempel på hur skev vår lilla värld är. Tror knappast det finns en enda GS-ägare som fått den klassiska frågan "jaha, hur mycket fick du ge för den då?"
Exakt! Vi är på samma linje!
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Digitalkameror, bilar, mobiler eller datorer, ganska brett spann på produkter :). Precis som inom varumärkesförfalskning i övrigt alltså ;). Det förekommer trots att du verkar omedveten om det, varumärkesförfalskningar på nästan allt. Bilar vet jag inte i vilken utsträckning, men Levis jeans, UGG stövlar, designmöbler, köksknivar, kaffebryggare, alkoholhaltiga drycker och tobak för att bara ta några exempel. I princip allt som är förknippat med ett starkt varumärke kopieras. Givetvis är det på själva varumärket man gör den stora vinsten, inte på produkten i sig. Det gäller tyvärr det mesta, och lyxvaror där namnet är bärande i synnerhet. Hur mycket tillverkaren lider av varumärkesförfalskningar kan väl bero på produkt, men jag inbillar mig att om klockbranschen var hårdast drabbad skulle åtgärder tas för att begränsa eller försöka förhindra i mycket större utsträckning än som sker. Så länge man (tillverkaren) gör vinst på produkten och varumärket är intakt görs alltså inget större väsen av att det förekommer. Jag minns när Metallica stämde Napster, deras varumärke sjönk rejält efter det. Skulle exempelvis Rolex ta krafttag mot kopierarna skulle möjligen det faktiska värdet i klockorna vs varumärket bli föremål för diskussion, och man skulle säkert ha mer att förlora på det än vad man skulle vinna. Nu stärker vissa varumärken sin position genom att höja priser och fortfarande vara efterfrågade, är det logiskt? I alla brancher som håller på med produktion vet man att man tjänar mer på att skippa mellanhänder och göra så mycket som möjligt under eget tak. Inhouse... med all tillgänglig logik som finns gör det att tillverkaren spar kostnader och i det långa loppet och tjänar mer. Men bland klockentusiaster är det "premium" och värt extra pengar?! Åter igen faller det tillbaka på vad kunderna är villiga att betala. Ariel Adams på A Blog to watch hade en lång artikel på ämnet som var ganska bra.
Du har ju helt rätt här! Japan blev vad dom är i hög grad genom att kopiera västerländsk teknik, Sydkorea likaså o nu China. Skillnaden är väl kanske att där är snart kopiorna bättre än originalen. Se bara på Huawei i Xiomi....
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Du har ju helt rätt här! Japan blev vad dom är i hög grad genom att kopiera västerländsk teknik, Sydkorea likaså o nu China. Skillnaden är väl kanske att där är snart kopiorna bättre än originalen. Se bara på Huawei i Xiomi....
Absolut. Nu tog jag Metallica som exempel, dom ansåg sig förlora försäljning på nedladdning, och tappade i sitt varumärke under processen. Nu tror jag exempelvis inte Rolex tappar i varken försäljning eller varumärke av billiga kopior, prisskillnaden är för stor för att påverka dom "riktiga" kunderna. Men på mobiltelefoner eller exempelvis kläder är nog förhållandet annorlunda. Mediciner som också nämndes har ju stora utvecklingskostnader som förloras vid utebliven försäljning på grund av kopior. Men även om man skulle ha en kopia som är perfekt rent tekniskt och i material så blir man ju inte del av varumärket, myten, what ever, med en kopia. Ta dom exemplen där Tommy Hilfiger syr upp skjortor i Indonesien, i lokalen bredvid sys samma skjorta men utan logga, och det är dit piraterna går och köper skjortor som dom sedan syr på loggor på... Samma tillverkare, samma skjorta, men den med varumärket på ifrån början kostar *host'host* skjortan ;)
 
Digitalkameror, bilar, mobiler eller datorer, ganska brett spann på produkter :). Precis som inom varumärkesförfalskning i övrigt alltså ;). Det förekommer trots att du verkar omedveten om det, varumärkesförfalskningar på nästan allt. Bilar vet jag inte i vilken utsträckning, men Levis jeans, UGG stövlar, designmöbler, köksknivar, kaffebryggare, alkoholhaltiga drycker och tobak för att bara ta några exempel

Klart jag inte är omedveten om förfalskningar, kolla på vad jag faktiskt skrivit. Det jag påstår är att Rolex(värst drabbad men gäller fler, ofc) i mångt och mycket får skylla sig själv att kopior dyker upp då produkten de levererar uppenbarligen går att tillverka till nästan motsvarande specifikationer mycket, mycket billigare.

Det jag föreslår är att de helt enkelt steppar upp sitt game på annat än celebrity endorsements eller helt enkelt säljer sin skit för något som påminner om dess specifikationsvärde. Som tidigare sagt:
Peka mig till en fejkad digitalkamera med 95% av kvalitén för 15% av priset.

Men vad yrar du om, allt kopieras allt från läkemedel till rolls royce.
C94A44C4-10A4-4894-8176-F0841887BB34.png

1. Se ovan.
2. Designstöld är inte förfalskningar. Steinhart är, exempelvis, inte en förfalskad Rolex.
3. Peka mig till en Rolls Royce-fejk med 95% av specs och upplevd kvalitet för 1/8-del av priset. Jag vill ha en.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Klart jag inte är omedveten om förfalskningar, kolla på vad jag faktiskt skrivit. Det jag påstår är att Rolex(värst drabbad men gäller fler, ofc) i mångt och mycket får skylla sig själv att kopior dyker upp då produkten de levererar uppenbarligen går att tillverka till nästan motsvarande specifikationer mycket, mycket billigare.

Det jag föreslår är att de helt enkelt steppar upp sitt game på annat än celebrity endorsements eller helt enkelt säljer sin skit för något som påminner om dess specifikationsvärde. Som tidigare sagt:
Peka mig till en fejkad digitalkamera med 95% av kvalitén för 15% av priset.



1. Se ovan.
2. Designstöld är inte förfalskningar. Steinhart är, exempelvis, inte en förfalskad Rolex.
3. Peka mig till en Rolls Royce-fejk med 95% av specs och upplevd kvalitet för 1/8-del av priset. Jag vill ha en.
Punkt 3, Det var ju det jag gjorde
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Klart jag inte är omedveten om förfalskningar, kolla på vad jag faktiskt skrivit. Det jag påstår är att Rolex(värst drabbad men gäller fler, ofc) i mångt och mycket får skylla sig själv att kopior dyker upp då produkten de levererar uppenbarligen går att tillverka till nästan motsvarande specifikationer mycket, mycket billigare.

Det jag föreslår är att de helt enkelt steppar upp sitt game på annat än celebrity endorsements eller helt enkelt säljer sin skit för något som påminner om dess specifikationsvärde. Som tidigare sagt:
Peka mig till en fejkad digitalkamera med 95% av kvalitén för 15% av priset.



1. Se ovan.
2. Designstöld är inte förfalskningar. Steinhart är, exempelvis, inte en förfalskad Rolex.
3. Peka mig till en Rolls Royce-fejk med 95% av specs och upplevd kvalitet för 1/8-del av priset. Jag vill ha en.
Men vad har du för grund för det där 95%? Börjar bli en sån där upprepning som ska tas för sanning just för att det upprepas men var kommer det ifrån?
Låter som fria antaganden tycker jag. Särskilt som det kommer in på "upplevd kvalitet".
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Klart jag inte är omedveten om förfalskningar, kolla på vad jag faktiskt skrivit. Det jag påstår är att Rolex(värst drabbad men gäller fler, ofc) i mångt och mycket får skylla sig själv att kopior dyker upp då produkten de levererar uppenbarligen går att tillverka till nästan motsvarande specifikationer mycket, mycket billigare.

Det jag föreslår är att de helt enkelt steppar upp sitt game på annat än celebrity endorsements eller helt enkelt säljer sin skit för något som påminner om dess specifikationsvärde. Som tidigare sagt:
Peka mig till en fejkad digitalkamera med 95% av kvalitén för 15% av priset.
Peka mig till en Rolls Royce-fejk med 95% av specs och upplevd kvalitet för 1/8-del av priset. Jag vill ha en.
Rolex är helt säkert det mest kopierade varumärket i klockvärlden, men jag tror inte som du, att dom är speciellt "drabbade" av det. Så skylla sig själva är ju något du kan hävda om det var dom som knorrat, men nu är det ju du ;). Dom säljer, har väntelistor och höjer priser...
Att du önskar köpa fake till 95% kvalité till 15% av priset får du pudla på, annars kommer tråden låsas illa kvickt :p
 
Men vad har du för grund för det där 95%? Börjar bli en sån där upprepning som ska tas för sanning just för att det upprepas men var kommer det ifrån?
Låter som fria antaganden tycker jag. Särskilt som det kommer in på "upplevd kvalitet".

Grunden är ryckt från höften men baserad på det faktum att det numera finns "proffs" som inte klarar av att urskilja fakes från riktiga, långt ifrån alla håller med. Om du inte håller med får du gärna ge din skattning på jämförda kvaliten, eller vad kvalité som ord innebär för dig rent allmänt.


Tycker den här videon visar väl hur nära en "bra" fejk är. Den visar också väl vad Rolex faktiskt gör väldigt bra.

https://www.watchgecko.com/what-is-the-best-rolex-submariner-homage/

Det där är en jämförelse mot ETA försedda homager/plagiat.

Punkt 3, Det var ju det jag gjorde

Jag kan se skillnaden mellan de 2 på en 2.79 mb stor bild. Det där är antingen en designstöld eller en väldigt, väldigt dålig kopia.
 
Rolex är helt säkert det mest kopierade varumärket i klockvärlden, men jag tror inte som du, att dom är speciellt "drabbade" av det. Så skylla sig själva är ju något du kan hävda om det var dom som knorrat, men nu är det ju du ;). Dom säljer, har väntelistor och höjer priser...
Att du önskar köpa fake till 95% kvalité till 15% av priset får du pudla på, annars kommer tråden låsas illa kvickt :p

Jag har 0 intresse av att någonsin äga en fake. Att gnälla på tillverkare som inte lider(i dina ord) men kräver 8 ggr pengarna för att göra vagt, vagt bättre produkter än fake-fabriker i Kina gör jag gärna.

Men du har en poäng, Rolex får kanske inte lida, utan det är vi. Med samma resonemang som jag fört mot Rolex får alltså vi skylla oss själva, vilket kanske är sant.
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det var en lite väl förenklad och ogenomtänkt analys av varför varumärkesförfalskningar förekommer (och lösningen på problemet) tycker jag.
Det känns mest som du är riktigt förbannad på att äkta klockor är dyra? Jag kallar mig gärna entusiast eller WIS, det här sociala statusspelet med klockor är inte något som intresserar mig, och inte något jag heller tycker ryms inom WIS termen. Det är en helt annan kategori av klockintresset. Jag har tidigare reflekterat över de olika "kategorier" som finns inom klockintresset som man tydligt kan utläsa i trådarna här på KS. Hemslöjd modd och fix, eller allt som ryms inom vintage, Kobra Kai med allt ifrån solens rike osv. Men tydligast strålar ändå "statusjägarna" i trådarna under Diskussion. Jag är på jakt efter min första "riktiga" klocka trådarna haglar in, och det är nästan alltid samma tema. Jag vill ha ett märke som inte tappar i värde, det ska vara mekaniskt (lägg till valfri orsak till varför en helt färsk medlem utan erfarenhet har dessa värderingar), och sedan fylls tråden med goda råd om vad som bör inhandlas och varför. Skulle TS råka nämna en referensmodell som finns i Rolex utbud så kommer det med 99,9% komma svar som råder TS att spara till en Rolex, det är ändå det enda som i slutänden kommer ge tillfredsställelse, även om det bara var en utseendereferens.
Kategorin som är köpare av varumärkesförfalskningar är inte klockentusiaster eller WIS. Microbrands eller designkopior av god kvalité är inte varumärkesförfalskningar, och inte heller något som intresserar den kund som köper en varumärkesförfalskning på playan i Thailand. Jag törs lova att ingen som är villig att köpa en DJ kopia på stranden skulle lägga 5k på en Steinhart eller motsvarande. Precis som @JB_XII påpekar är det en statussymbol man eftersöker, och då till en status man egentligen inte tillhör. Det har väl fastslagits i forumets regler att den typen av intresse inte hör hemma här på KS? Vill man på allvar analysera varför det förekommer varumärkesförfalskningar tror jag det finns bättre forum.
Det betyder inte att jag inte håller med om att det är på tok för dyrt med nya klockor eller att jag tycker att det är alldeles för glest mellan innovationerna, men där har vi kunder ett del av ansvaret. Sluta köp överprisade klockor!
Enig i din beskrivning av kopiornas kundgrupp och knivskarp spaning kring statusfenomenet.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Oavsett vad man tycker om klocktillverkarna så är det dem som gör den stora investeringen i utveckling, komponenter etc. Visst, designen må vara oförändrad men om en kopia haft samma kvalitet hade pirartillvekarna av dessa sålt betydligt mer. Sedan kommer ofta kopiorna från mer ljusskygga förhållanden både gällande producenter, produktion och förtjänstens åndamål.
 

Blackan

Breitling
Finns många intressanta och kloka inlägg i tråden
Så länge det finns folk som köper dyra saker så som Rolex etc kommer det att finnas. Och det kommer troligvis alltid att finnas kopior på densamme.
Allt blir väl mer eller mindre fejkat idag och kopiorna är svinbra.

Ja, Rolex är populära idag men skulle ändå våga påstå att de flesta man stöter på (Nu förstår jag givetvis att det beror på vilken umgängeskrets man har, var man bor osv)
tycker att det är helt galet att köpa en klocka som är så "dyr". (Vet flera som skulle ha råd med en Rolex men som inte vill lägga de pengarna på det)

Dyrt är ju också ett väldigt vag begrepp då det självklar beros på vilken inkomst/förmögenhet man har.

För dessa kanske det är mer OK att köpa en fejk, för skojs skull eller något. För mig skulle det aldrig vara OK att köpa en fejk då det skulle kännas som att jag utger mig för att ha något som jag inte har.
Men när tekniken och samhället går framåt så förbättras ju allting, även de som förfalskar saker.

Smartwatches är väl det som är "Nytt" nu, jag vet inte vad tror ni om framtiden? Kommer Rolex och andra anrika märken lansera mer och mer hybrider?
Kommer dessa också att bli fejkade i så fall? Borde vara lättare att fejka en Smartwatch så länge den inte är tillverkad av rent guld...
Nu vet jag inte hur bra det går för TAG's connected, eller om det finns någon mer anrik urverkare som gör hybrider/smartklockor.

Känns som att väldigt många trådar inklusive min egen är något OT, ber i så fall om ursäkt för detta :)
 

Ivil

Omega
2-Faktor
Det stora problemet är väll att gemene man inte kan se skillnad på en kopia och äkta vara. Inte ens proffesionella värderingsmän verkar ju se skillnaden.
Ju bättre kopiorna blir, desto färre kommer våga handla privat vilket kommer pressa ner prisnivån på andrahandsmarknaden.
 
Topp