• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

VARNING FÖR VÄLGJORDA TAG HEUER-KOPIOR

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur pass bra och jämn lume var det på dessa kopior? Brukar också avslöja en del kopior.
Den i trådstarten var det riktigt bra och jämn lume i. Jämförde dessutom med en äkta i butik och det gick inte att se skillnad.
20191006_203404.jpg

Bilagor

• 20191006_215430.jpg
    20191006_215430.jpg
    179 KB · Visningar: 9
Det är klart att dessa kopior är ett stort bekymmer men det ska inte behöva gå så långt att man undviker premium av den anledningen.

om varken AD eller tillverkare såg att det var en kopia vem upptäckte det i så fall?
Nej, jag menade bara att det är tänkvärt och i och med kvaliteten på kopiorna så bör man verkligen göra sin hemläxa genom att t.ex. besöka närmaste AD för att verifiera äktheten. Den här och liknande trådar är ju bevis på att även välkända och relativt insatta medlemmar (och till och med auktionshus, handlare osv.) kan bli lurade.

Som jag skrev kan det hända att jag minns fel och att det var AD som intygade att klockan var äkta men att det uppdagades att den i själva verket var fake nere hos tillverkaren. Någon kanske minns vilket inlägg/vilken tråd jag syftar på?

Det är klart att dessa kopior är ett stort bekymmer men det ska inte behöva gå så långt att man undviker premium av den anledningen.
om varken AD eller tillverkare såg att det var en kopia vem upptäckte det i så fall?
Om jag minns samma tidigare post så var det väl Säljaren (AD) och den egna verkstaden (urmakaren) som missade och skickade till Omega. Väl där upptäcktes det...
Att avstå begagnad "premium" kan väl vara ett gått råd till många tänker jag, då det brukar ju basera sig på att man inte har råd med en ny. Gäller det något speciellt vintage utgår jag ifrån att man har lite koll och att risken är mindre att gå på en mina.

Senast ändrad:
Nej, jag menade bara att det är tänkvärt och i och med kvaliteten på kopiorna så bör man verkligen göra sin hemläxa genom att t.ex. besöka närmaste AD för att verifiera äktheten. Den här och liknande trådar är ju bevis på att även välkända och relativt insatta medlemmar (och till och med auktionshus, handlare osv.) kan bli lurade.

Som jag skrev kan det hända att jag minns fel och att det var AD som intygade att klockan var äkta men att det uppdagades att den i själva verket var fake nere hos tillverkaren. Någon kanske minns vilket inlägg/vilken tråd jag syftar på?
Jamen precis. Dystopiskt tänkande kanske, men kan inte låta bli att tänka på kopior som INTE uppdagas, dels för att de är så bra gjorda och dels för att majoriteten av armbandsur sitter på ovetandes handleder. Tror inte gemene man springer till AD/uris med sina fungerande klockor (speciellt inte med en aquaracer som trots allt är ganska svensson, no offense).

Var hade Heuern i tråden befunnit sig om den råkat haft stålring runt bezelpluppen samt lite bättre typsnitt?
Som HSK tidigare nämnt är det nya tider och inte sunkiga piratkopior ala' Alanya vi snackar om här.

Man kan bara undra hur många fake ur som beslagtas av polis och kronofogden i tron att det är ett värdefullt ur som kan avräknas från skulder och skadestånd.

Bra ändå att dom har ett så smidigt sätt att kolla sin Tag.
Jag gick in och kollade min direkt och allt verkar vara i sin ordning :)

Så detta är vad TagHeur kan prestera för ett utpris av 27000 kr till kund ?

Ett sketet Sellita SW200-1 (ett enkelt 2824-2) som TagHeur själva ödmjukt benämner Calibre 5 !
En plastring i (för oss som läst tråden) kvalitetsplast (High end granulat ?).

Det finns liknande klockor i https://klocksnack.se/threads/stora...ndra-affordables.60202/page-1329#post-3119707 för 1/10-del av priset.

Min slutsats :
När inte verkshöjden når högre än så här är det inte konstigt att vissa försöker skarva emellan.

TagHeur tar 24000 kr för att sätta sitt namn på en klocka och det är bara ett fåtal i denna tråden som noterar den girigheten !
Visst, den handlar om kopior. Men att klockbranschen själva lägger dimridåer och benämner enkla 2824 urverk som Calibre 5 och spelar fuskarna i händerna med produkter som ber om att bli kopierade är det tyst om.

För nästan 30000 kr kan man begära mer !

Återkoppla gärna kring deras svar! Är ju anmärkningsvärt att en sådan etablerat auktionshus och värderingsman missar en kopia...
Det är riktigt riktigt illa faktiskt!
Är det riktigt illa/anmärkningsvärt?
Värderare är väl människor precis som alla andra?
Om dessa kopior glider förbi på högupplösta bilder på nördforum, så är det väl inte så konstigt att de även glider förbi en värderare som ska kunna alla slags klockor från 1800 tals fickur till något år gamla armbandsur med generiska verk och plastdistanser.

Dock är det ju bra att det uppmärksammas så kommer ju värderare vara mer försiktiga kring dessa klockor i framtiden.

Är det riktigt illa/anmärkningsvärt?
Värderare är väl människor precis som alla andra?
Om dessa kopior glider förbi på högupplösta bilder på nördforum, så är det väl inte så konstigt att de även glider förbi en värderare som ska kunna alla slags klockor från 1800 tals fickur till något år gamla armbandsur med generiska verk och plastdistanser.

Dock är det ju bra att det uppmärksammas så kommer ju värderare vara mer försiktiga kring dessa klockor i framtiden.
Men vi sitter ju inte här och synar varenda klocka med lupp och öppnar upp dem, åtminstone inte jag. Det är dessutom inte mitt jobb utan det är därför iaf jag vänder mig till en expert. Nu men menade jag väl främst att det är riktigt illa att det finns så värlgjorda kopior men självklart illa att de går igenom en kontroll hos en av de största auktionsfirmorna.

Senast redigerad av en moderator:
Så detta är vad TagHeur kan prestera för ett utpris av 27000 kr till kund ?

Ett sketet Sellita SW200-1 (ett enkelt 2824-2) som TagHeur själva ödmjukt benämner Calibre 5 !
En plastring i (för oss som läst tråden) kvalitetsplast (High end granulat ?).

Det finns liknande klockor i https://klocksnack.se/threads/stora-tråden-om-mikromärken-och-andra-affordables.60202/page-1329#post-3119707 för 1/10-del av priset.

Min slutsats :
När inte verkshöjden når högre än så här är det inte konstigt att vissa försöker skarva emellan.

TagHeur tar 24000 kr för att sätta sitt namn på en klocka och det är bara ett fåtal i denna tråden som noterar den girigheten !
Visst, den handlar om kopior. Men att klockbranschen själva lägger dimridåer och benämner enkla 2824 urverk som Calibre 5 och spelar fuskarna i händerna med produkter som ber om att bli kopierade är det tyst om.

För nästan 30000 kr kan man begära mer !
Jag håller med dig, fullständigt! Klockbranschen är som klädbranschen. Man köper klockor pga märket och inte kvalite/urverk. Sålde min Tudor daydate 76200 när jag insåg att likadana urverk finns i märken som Hamilton, Tissot och Certina.

Tack för den här tråden. Har sneglat lite på Aquaracern ett tag. Nu vet jag mer vad jag ska titta på för att se om det är en fake eller inte.

Hoppas allt löser sig till det bästa i slutändan.

Men vi sitter ju inte här och synar varenda klocka med lupp och öppnar upp dem, åtminstone inte jag. Det är dessutom inte mitt jobb utan det är därför iaf jag vänder mig till en expert. Nu men menade jag väl främst att det är riktigt illa att det finns så värlgjorda kopior men självklart illa att de går igenom en kontroll hos en av de största auktionsfirmorna.
Tror det inom de flesta yrkesgrupper även finns utomstående nördar som kan mer än eller lika mycket som betalda experter.

Klart det inte är bra att en sådan här klocka går igenom en experts kontroll, däremot tycker jag det är helt förståeligt med tanke på bredden och mängden ur som passerar.

Sedan har du ju själv sett bilderna här i tråden, när även den äkta ser fejk ut är det inte lätt.

Tror det inom de flesta yrkesgrupper även finns utomstående nördar som kan mer än eller lika mycket som betalda experter.

Klart det inte är bra att en sådan här klocka går igenom en experts kontroll, däremot tycker jag det är helt förståeligt med tanke på bredden och mängden ur som passerar.

Sedan har du ju själv sett bilderna här i tråden, när även den äkta ser fejk ut är det inte lätt.
Jag håller med till viss del. Självklart kan alla göra fel men jag tycker fortfarande att det är illa. Hur hade du själv reagerat om du fått ett felaktigt utlåtande och det genererat en massa merjobb för att få tillbaka pengar, om det ens går. Kanske polisanmälningar och jobbiga processer för att nå en lösning.

Jag är riktigt usel på Tag så jag hade absolut kunnat köpa en fake i tron om att den var äkta, nu ska jag ju iofs inte köpa en.

Jag håller med till viss del. Självklart kan alla göra fel men jag tycker fortfarande att det är illa. Hur hade du själv reagerat om du fått ett felaktigt utlåtande och det genererat en massa merjobb för att få tillbaka pengar, om det ens går. Kanske polisanmälningar och jobbiga processer för att nå en lösning.

Jag är riktigt usel på Tag så jag hade absolut kunnat köpa en fake i tron om att den var äkta, nu ska jag ju iofs inte köpa en.
Jag förutsätter självklart att den som tagit betalt för tjänsten även tar sitt ansvar. Det bör ju finnas försäkringar som träder i kraft, alternativt att de tagit höjd i kostnaden för utförd tjänst för att kunna lösa sådana ärenden.

Jag förutsätter självklart att den som tagit betalt för tjänsten även tar sitt ansvar. Det bör ju finnas försäkringar som träder i kraft, alternativt att de tagit höjd i kostnaden för utförd tjänst för att kunna lösa sådana ärenden.
Det får man hoppas. Jag har svårt att tro att de som utfärdar intygen tar något ansvar om man köper en klocka utanför deras verksamhet med intyget som grund. Självklart lär de ersätta kostnaden för intyget iaf.

Nu lämnar jag detta men det ska bli intressant att höra deras svar till TS.

TagHeur tar 24000 kr för att sätta sitt namn på en klocka
Edit utan politik: Nja inte riktigt, det ingår skatt i form av moms på 5400 kr

Av ren nyfikenhet, hur har du räknat ut att Tags kostnad för att tillverka en Aquaracer är 3000 kr? Vore intressant att veta mer detaljer kring vilka tillverkningskostnader de stora märkena faktiskt har.

Senast redigerad av en moderator:
Nja inte riktigt, Stefan Löfvén och hans lagliga maffiaverksamhet "Skatteverket" kräver sin andel på 5400 kr ;)

Av ren nyfikenhet, hur har du räknat ut att Tags kostnad för att tillverka en Aquaracer är 3000 kr? Vore intressant att veta mer detaljer kring vilka tillverkningskostnader de stora märkena faktiskt har.
politik har inte på detta forum att göra

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp