• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Fake"-problemet

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Bra och intressant fråga. Tror att alla handlar av olika orsaker.

Delvis är det vardagsanvändaren som enbart har den som en mode accessoar och inte vill lägga så mycket pengar. För denne fyller DW ett syfte.

Sedan är det kunden som gått ”all in” för en (för sig) gjort en stor investering i en produkt. Detta kan säkert variera från en enklare Tissot till en Omega eller Rolex. Kunden är förmodligen ute efter en ”keeper” och väljer därför en klassisk design.

För den mer ”komplicerade” kategorin är typen som väljer klocka som en statusmarkör. Kan vara allt från de lite yngre killarna till de som precis ”lyckats”. För dem handlar det om att välja en status markör som alla känner igen. För dem är den klassiska designen ett plus för att omgivningen ser att de ”lyckats”. Det är ofta för denna kategorin som maknaden för
Kopior finns (bortsett från säljaren som är ute efter snabba enkla pengar). Men sannolikhet är köparen av kopior ute efter att ”köpa en del” av den världen som den ”som lyckats”. Även om det ör en kopia så är det ett sätt att få vara ”kung för en dag”.

Till sist är det de flesta här som har ett intresse för hantverket och/eller enbart udda klockor. För egen del har jag valt mina klockor med omsorg. Delvis för hantverket men i en mix av klassiska och några udda modeller. Alla är ”keepers”. Inte så intresserad av flera dussin klockor, enbart något genuint som jag kan bli glad av att se på år efter år.
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Alltså jag håller med i månt och mycket som skrivs i tråden åt båda håll, dock handlar kopiorna förutom varumärkesintrång, även om extremt dåliga arbetsförhållanden, inga kvalitetssäkringar etc.

Men för att summera ihop dessa absurda marginaler och hur det fungerar:
Supply & Demand.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Men man kan ju tydligt märka att många, inte minst här på KS, faktiskt tröttnat på prishysterin kring flera olika märken, b.la Rolex men inte bara Rolex. Detta gör att de istället väljer ur som inte "dragit iväg" så förbannat i pris. Detta ser jag bara som en fördel. Klockintresset bör inte handla om att det måste vara dyrt.....
Därför är det oxå extra kul att jag gillar min Glycine Airman så mycket. Värd några lusentappar, inte mer. :rolleyes:
Hear hear :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
3A497885-A6AB-4434-97A7-1680C5085C39.jpeg
 
Senast ändrad:

Wheelie

Cartier
Jag kollade Youtubeklippet som är länkat här, 3135 urverket var från -97 om jag inte hörde fel (23 år gammalt) och fungerade nästan perfekt vid test trots avsaknad av service. Detaljfinishen var fantastisk. Ett mekaniskt konstverk i miniatyr. Man blir glad helt enkelt !

En sådan klocka får kosta, perfektion ska kosta !

Kopian på urverket de jämförde med var rena skräpet, det är långt ifrån en klon. Visst hade de fått till vissa detaljer men då pratar jag inte om urverket. Han som testade blev lite imponerad av vissa utvändiga detaljer som var ganska bra. Hjärtat i en klocka är ändå urverket, där var kopian inte i närheten. Kommer fungera tills man kommer hem från thailandsresan.

Men.....så återkommer jag till den där kommentaren jag skrev för ett par veckor sedan https://klocksnack.se/threads/varning-fÖr-vÄlgjorda-tag-heuer-kopior.123805/page-5#post-3128374 Det är fan skamligt av Tag-Heur att kräma ur kunderna 27000 kr för en sådan enkel klocka, inte konstigt att folk fejkar den. Den är ju bluff även som original om man tänker på priset de vill ha !

Som nybliven klockentusiast blir man närmast äcklad av företag som gör feta pengar på enkla produkter. Har de inte större verkshöjd på sina produkter så får de skylla sig själv.

Jag köper gärna en Rolex för 100000 kr, värd varenda krona. Men Tag-Heur och många andra har fått hybris och man börjar nästan längta efter en lågkonjunktur för att rensa ut lycksökarna.
 

Subc

Omega
Jag kollade Youtubeklippet som är länkat här, 3135 urverket var från -97 om jag inte hörde fel (23 år gammalt) och fungerade nästan perfekt vid test trots avsaknad av service. Detaljfinishen var fantastisk. Ett mekaniskt konstverk i miniatyr. Man blir glad helt enkelt !

En sådan klocka får kosta, perfektion ska kosta !

Kopian på urverket de jämförde med var rena skräpet, det är långt ifrån en klon. Visst hade de fått till vissa detaljer men då pratar jag inte om urverket. Han som testade blev lite imponerad av vissa utvändiga detaljer som var ganska bra. Hjärtat i en klocka är ändå urverket, där var kopian inte i närheten. Kommer fungera tills man kommer hem från thailandsresan.

Men.....så återkommer jag till den där kommentaren jag skrev för ett par veckor sedan https://klocksnack.se/threads/varning-fÖr-vÄlgjorda-tag-heuer-kopior.123805/page-5#post-3128374 Det är fan skamligt av Tag-Heur att kräma ur kunderna 27000 kr för en sådan enkel klocka, inte konstigt att folk fejkar den. Den är ju bluff även som original om man tänker på priset de vill ha !

Som nybliven klockentusiast blir man närmast äcklad av företag som gör feta pengar på enkla produkter. Har de inte större verkshöjd på sina produkter så får de skylla sig själv.

Jag köper gärna en Rolex för 100000 kr, värd varenda krona. Men Tag-Heur och många andra har fått hybris och man börjar nästan längta efter en lågkonjunktur för att rensa ut lycksökarna.

Vilka märken är för dyra mot vad man får enligt dig? Vore intressant att höra, jag är rätt ny på det här.
Intressant tråd :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag kollade Youtubeklippet som är länkat här, 3135 urverket var från -97 om jag inte hörde fel (23 år gammalt) och fungerade nästan perfekt vid test trots avsaknad av service. Detaljfinishen var fantastisk. Ett mekaniskt konstverk i miniatyr. Man blir glad helt enkelt !

En sådan klocka får kosta, perfektion ska kosta !

Kopian på urverket de jämförde med var rena skräpet, det är långt ifrån en klon. Visst hade de fått till vissa detaljer men då pratar jag inte om urverket. Han som testade blev lite imponerad av vissa utvändiga detaljer som var ganska bra. Hjärtat i en klocka är ändå urverket, där var kopian inte i närheten. Kommer fungera tills man kommer hem från thailandsresan.

Men.....så återkommer jag till den där kommentaren jag skrev för ett par veckor sedan https://klocksnack.se/threads/varning-fÖr-vÄlgjorda-tag-heuer-kopior.123805/page-5#post-3128374 Det är fan skamligt av Tag-Heur att kräma ur kunderna 27000 kr för en sådan enkel klocka, inte konstigt att folk fejkar den. Den är ju bluff även som original om man tänker på priset de vill ha !

Som nybliven klockentusiast blir man närmast äcklad av företag som gör feta pengar på enkla produkter. Har de inte större verkshöjd på sina produkter så får de skylla sig själv.

Jag köper gärna en Rolex för 100000 kr, värd varenda krona. Men Tag-Heur och många andra har fått hybris och man börjar nästan längta efter en lågkonjunktur för att rensa ut lycksökarna.
Fast där ramlar vi nog tillbaka in i grundfrågan. Att dom dyra märkena är dyra men inte överdrivet mycket bättre. Sååå stor skillnad är det knappast på ett ETA 2824 top grade o R3135 att det skall försvara en skillnad på kanske 70k. Glöm det. Tag är visserligen sämre än Rolex på det mesta men skillnaden är inte lika stor som priset. Och ta GS som exempel. Varför är en DJ tre gånger så dyr som en GS sbgn003. För att den är bättre?
 

Wheelie

Cartier
Vilka märken är för dyra mot vad man får enligt dig? Vore intressant att höra, jag är rätt ny på det här.
Intressant tråd :)

Jag är också ny i klockintresset och gick med för att jag vill köpa en exklusiv klocka. Tänkte att "det går väl snabbt"....men inte fasen blev det så !

Börja med att läs den tråden jag länkade till och bilda dig en uppfattning.
Fortsätt sedan att läsa här på klocksnack i minst ett år innan du köper din första exklusiva klocka.

Det man lär sig är att :
Bara för att en klocka är äkta och tillverkas av en etablerad och känd tillverkare betyder det inte att man inte ska vara påläst, många försöker göra snabba cash på väldigt enkla och billiga urverk som de döper om till egna namn och säljer dyrt. Finns fler exempel, en del tillverkare älskar att prångla ut hyllningsklockor av sina egna klockor utan att bry sig ett smack om att värdet sjunker på de äldre referenserna. Det finns till och med tillverkare som gjort hyllningsklockor på en hyllningsklocka till ett original.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Jag kollade Youtubeklippet som är länkat här, 3135 urverket var från -97 om jag inte hörde fel (23 år gammalt) och fungerade nästan perfekt vid test trots avsaknad av service. Detaljfinishen var fantastisk. Ett mekaniskt konstverk i miniatyr. Man blir glad helt enkelt !

En sådan klocka får kosta, perfektion ska kosta !

Kopian på urverket de jämförde med var rena skräpet, det är långt ifrån en klon. Visst hade de fått till vissa detaljer men då pratar jag inte om urverket. Han som testade blev lite imponerad av vissa utvändiga detaljer som var ganska bra. Hjärtat i en klocka är ändå urverket, där var kopian inte i närheten. Kommer fungera tills man kommer hem från thailandsresan.

Men.....så återkommer jag till den där kommentaren jag skrev för ett par veckor sedan https://klocksnack.se/threads/varning-fÖr-vÄlgjorda-tag-heuer-kopior.123805/page-5#post-3128374 Det är fan skamligt av Tag-Heur att kräma ur kunderna 27000 kr för en sådan enkel klocka, inte konstigt att folk fejkar den. Den är ju bluff även som original om man tänker på priset de vill ha !

Som nybliven klockentusiast blir man närmast äcklad av företag som gör feta pengar på enkla produkter. Har de inte större verkshöjd på sina produkter så får de skylla sig själv.

Jag köper gärna en Rolex för 100000 kr, värd varenda krona. Men Tag-Heur och många andra har fått hybris och man börjar nästan längta efter en lågkonjunktur för att rensa ut lycksökarna.
Håller med dig i mycket, däremot så är många Rolex inte heller värda vad dom kostar. Dom är bra utan tvekan men att kosta så mycket som dom gör det hade dom inte behövt göra. Möjligtvis om dom är i rent guld. Rolex har varit duktiga på att hypa och prestigehöja sitt märke och användarna har hjälpt till ganska duktigt i och med att dom köper det. Klart som tusan att om man köper en stålrolle för 100000kr eller mer så kan man ju sen inte säga att den är värd mindre.
I så fall hade man ju blivit lurad och det gillar ingen. Visst, marknadsmässigt idag så är mycket värt sina pengar. Det ser köparna till. Men som ren produkt om märket var borta så är dom värda mycket mindre. Gäller absolut inte bara Rolex utan många så kallade lyx/premiummärke.
Så tycker jag men jag brukar ha fel :).
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Kan inte låta bli....
Det här med kvalité är ju en fråga som diskuterats mycket inom industrin genom åren. Konsensus idag är väl att det handlar om att nå upp till eller överträffa de explicita och underförstådda förväntningar som kunden har på det hen köper. Om förväntningen är att påvisa framgång blir värdet av en Rolex långt högre än det mesta du kan köpa pga igenkänningsfaktorn. Om förväntningen är att köpa en klocka som överlever det mesta, håller länge och visar tiden jäkligt exakt så är ju soldriven Chronomaster ganska optimal.
Vad gäller urverk är det ju också intressant vad som är kvalité. Dom mest exakta mekaniska ur jag har är båda ETA 2824 top grade. Dom är också billigast att serva och håller bevisligen länge länge. Och det finns reservdelar en masse. Jag har också en nyare DJ. Den kanske håller bättre utan byte av delar men den håller inte tiden bättre än tex min Stowa med ETA verk o totalpriset för att få den att leva hundra år lär inte bli lägre. Bättre kvalitet? Beror på vad man ville ha från början....
 

Wheelie

Cartier
Fast där ramlar vi nog tillbaka in i grundfrågan. Att dom dyra märkena är dyra men inte överdrivet mycket bättre. Sååå stor skillnad är det knappast på ett ETA 2824 top grade o R3135 att det skall försvara en skillnad på kanske 70k. Glöm det. Tag är visserligen sämre än Rolex på det mesta men skillnaden är inte lika stor som priset. Och ta GS som exempel. Varför är en DJ tre gånger så dyr som en GS sbgn003. För att den är bättre?

Tag-Heur hade inte ens den goda smaken att stoppa in ett Elabore, Top eller Chronometer grade. Det är enklast möjliga SW200-1 som sitter i.

Kommer att tänka på Panerai som gjorde en limited edition utgåva av en klocka som enligt förhandsinformationen skulle ha ett unikt urverk som aldrig suttit i nämnda tillverkares klockor innan. Och så "råkade" en entusiast köpa en av dessa klockor och åkte hem och öppnade den, då sitter där det enklaste opolerade 6497-1 man kan köpa. Han trodde att han köpt en kopia såklart och gick tillbaka till butiken, där de öppnade de andra klockorna och konstaterade att det var likadant urverk i dessa. Pinsamt är bara förnamnet !
Nu fick Panerai duktigt med kritik för detta tilltag, paneristis över hela världen var skogstokiga och till slut gick tillverkaren med på att ta tillbaka klockorna och byta till ett nytt urverk.

.......och sedan gnäller de om att folk gör kopior på deras produkter !!!
 

PJZ

Cartier
Jag tror det är ytterst få som köper en Rolex för funktionens skull eller ens för hantverket.
Bägge ovanstående faktorer spelar såklart in och kanske kan hjälpa till att motivera köpet.
Men var för sig så finns andra alternativ om man prioriterar dem högst.

Jag menar att klockor har blivit en mer förekommande statussymbol.

Statusen grundar sig i att vi är ett flockdjur och därmed har vi ett flockbeteende där man vill visa sig störst, bäst och vackrast. En del mer än andra och varje individ väljer själva hur de vill uppnå sin status. När det gäller klockor så är det en accepterade accessoar och inget konstigt att man bär. Vilket i sin tur öppnar upp för att enkelt kunna visa upp sin status offentligt, vart man än går, utan att behöva gå in på detaljer. Det hade ju som sagts innan varit märkligt att gå runt med en skylt som visade ens sparkonton eller aktieportfölj. Det vore mycket besynnerligt att ha ett fotoalbum i innerfickan där man kunde visa upp sin konst, inredning och elektronik som man hade där hemma.

Men varför just en rolex t.ex.?
Ekonomin spelar in för att man skall ha råd med sin statussymbol. JLC, IWC eller Hublot borde vara lika förekommande om det enbart handlade om status. Men tack vare Rolex marknadsföring så har man hjälpt folk att enkelt, rent ekonomiskt, ha ”råd” att visa sin status genom att ”investera” i en Rolex.

Sociala medier fullkomligt överöser oss med olika ideal på hur man kan mäta framgång. Psykisk ohälsa har aldrig varit ett mer vanligt förekommande begrepp än nu. Pressen är konstant och unga jämför sig själva helt utan tanke på förutsättningar.

Så frågan är vad vi betalar för idag?

Vi betalar för att passa in. Oavsett hur entusiastisk du är så bygger det på att du har andra att dela, jämföra och diskutera dina åsikter med.
Man kanske skiter i resten, men för sin målgrupp så kommer man inte undan sitt flockbeteende.

Vi tar med och visar våra materiella ting för att visa att vi passar in. För att de skall definiera oss och vår status i gruppen eller i samhället.

En falsk klocka är därmed bara en genväg för dem som har ett behov att passa in, där de egentligen inte hör hemma. Precis som falska personligheter eller värderingar. För att passa in och intala oss att vi hör hemma just där.

Well said Sir, hatten av
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Tag-Heur hade inte ens den goda smaken att stoppa in ett Elabore, Top eller Chronometer grade. Det är enklast möjliga SW200-1 som sitter i.

Kommer att tänka på Panerai som gjorde en limited edition utgåva av en klocka som enligt förhandsinformationen skulle ha ett unikt urverk som aldrig suttit i nämnda tillverkares klockor innan. Och så "råkade" en entusiast köpa en av dessa klockor och åkte hem och öppnade den, då sitter där det enklaste opolerade 6497-1 man kan köpa. Han trodde att han köpt en kopia såklart och gick tillbaka till butiken, där de öppnade de andra klockorna och konstaterade att det var likadant urverk i dessa. Pinsamt är bara förnamnet !
Nu fick Panerai duktigt med kritik för detta tilltag, paneristis över hela världen var skogstokiga och till slut gick tillverkaren med på att ta tillbaka klockorna och byta till ett nytt urverk.

.......och sedan gnäller de om att folk gör kopior på deras produkter !!!
Svagt med Pannan... Dock vad gäller Tag stämmer det nog inte. Normalt är deras Cal5 Elabore. I min Carrera gick den inom COSC och Finishen på just Carreran var ruggigt bra. Nu är jag ingen TAG fan men jag tycker inte dom är sämre än andra.
 

Wheelie

Cartier
Svagt med Pannan... Dock vad gäller Tag stämmer det nog inte. Normalt är deras Cal5 Elabore. I min Carrera gick den inom COSC och Finishen på just Carreran var ruggigt bra. Nu är jag ingen TAG fan men jag tycker inte dom är sämre än andra.
Enligt https://calibercorner.com/tag-heuer-caliber-5/ är det lite krångligare än vad man tror. Cal5 kan vara antingen ett ETA 2824-2 eller ett Sellita SW200-1. I vissa klockor med Cal5 sitter det TOP-grade i olika nivåer, men inte i alla. I den klockan jag refererade till sitter enklast möjliga SW200-1

High Grade Cal5 är ETA 2824-2 som är COSC (men inte alla 2824-2 är detta ska tilläggas), och de "billigare" Cal5 som inte är COSC är Sellita SW200-1. Lurigt som fasen är det ! Varför inte döpa det ena till Cal5 och det andra till Cal6 ?

CALIBER 5 DIFFERENCES: ETA VS SELLITA
As mentioned above, TAG Heuer watches powered by the Calibre 5 movement can contain either an ETA 2824-2 or Sellita SW200-1 base caliber. The easiest way to tell which movement your watch has is to look at the jewel count engraved on the movement itself. 25 jewels means you have an ETA, 26 jewels means you have the Sellita.

COSC?
TAG also uses a high grade variation of the 2824 which is COSC certified. However, keep in mind that not all Calibre 5 movements are COSC.


Här är en länk till en Aquaracer med där urverket är noga specifierat https://www.zeitauktion.com/en/tag-heuer-aquaracer-steel-automatic-kal-5-sellita-sw200-1-161744
 
Senast ändrad:

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Tag-Heur hade inte ens den goda smaken att stoppa in ett Elabore, Top eller Chronometer grade. Det är enklast möjliga SW200-1 som sitter i.

Kommer att tänka på Panerai som gjorde en limited edition utgåva av en klocka som enligt förhandsinformationen skulle ha ett unikt urverk som aldrig suttit i nämnda tillverkares klockor innan. Och så "råkade" en entusiast köpa en av dessa klockor och åkte hem och öppnade den, då sitter där det enklaste opolerade 6497-1 man kan köpa. Han trodde att han köpt en kopia såklart och gick tillbaka till butiken, där de öppnade de andra klockorna och konstaterade att det var likadant urverk i dessa. Pinsamt är bara förnamnet !
Nu fick Panerai duktigt med kritik för detta tilltag, paneristis över hela världen var skogstokiga och till slut gick tillverkaren med på att ta tillbaka klockorna och byta till ett nytt urverk.

.......och sedan gnäller de om att folk gör kopior på deras produkter !!!

Du tänker på Panerai 318 (brooklyn bridge) antar jag(?) Det var onekligen ett haveri av rang. Men att urverket skulle annonserats ut som unikt har iaf jag aldrig hört talas om?

Snarare att det skulle ha samma urverk som liknande klockor i samma serie (vilket det också hade) men visade sig sakna finish (ink. graveringar).
 

Wheelie

Cartier
Du tänker på Panerai 318 (brooklyn bridge) antar jag(?) Det var onekligen ett haveri av rang. Men att urverket skulle annonserats ut som unikt har iaf jag aldrig hört talas om?

Snarare att det skulle ha samma urverk som liknande klockor i samma serie (vilket det också hade) men visade sig sakna finish (ink. graveringar).

Fick googla en stund innan jag hittade det !

En 65000 kronors klocka med ett 2000 kr urverk. Ridå ner !

"– Incorporates EXCLUSIVE MOVEMENT that is not available in any other Panerai watches other than the Brooklyn Bridge NOT COSC CERTIFIED – Panerai OP XXIX Calibre"

https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=200398&page=3

https://watchbase.com/panerai/caliber/op-xxix
Finns EN panna som har detta "unika" urverk !
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Kan inte låta bli....
Det här med kvalité är ju en fråga som diskuterats mycket inom industrin genom åren. Konsensus idag är väl att det handlar om att nå upp till eller överträffa de explicita och underförstådda förväntningar som kunden har på det hen köper. Om förväntningen är att påvisa framgång blir värdet av en Rolex långt högre än det mesta du kan köpa pga igenkänningsfaktorn. Om förväntningen är att köpa en klocka som överlever det mesta, håller länge och visar tiden jäkligt exakt så är ju soldriven Chronomaster ganska optimal.
Vad gäller urverk är det ju också intressant vad som är kvalité. Dom mest exakta mekaniska ur jag har är båda ETA 2824 top grade. Dom är också billigast att serva och håller bevisligen länge länge. Och det finns reservdelar en masse. Jag har också en nyare DJ. Den kanske håller bättre utan byte av delar men den håller inte tiden bättre än tex min Stowa med ETA verk o totalpriset för att få den att leva hundra år lär inte bli lägre. Bättre kvalitet? Beror på vad man ville ha från början....
Jo, kvalitet.. Att ETA prånglar ut urverk som håller tiden bra är ingen tvekan. Och enskilda exemplar håller tiden bättre än Rolex. Men Rolex garanterar gångprecision inom 2 sekunder på varje urverk som lämnar fabriken. Det gör inte ETA. Om det betyder att Rolex urverk är värda vad de kostar är upp till var och en.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jo, kvalitet.. Att ETA prånglar ut urverk som håller tiden bra är ingen tvekan. Och enskilda exemplar håller tiden bättre än Rolex. Men Rolex garanterar gångprecision inom 2 sekunder på varje urverk som lämnar fabriken. Det gör inte ETA. Om det betyder att Rolex urverk är värda vad de kostar är upp till var och en.
Visst är det så och allt annat lika väljer man ju givetvis ett 3135 före ett ETA!
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Njae lite som att köpa en Porsche med dieselmotor ju. (Vilket kan vara helt OK men blir ju knappast en entusiastbil)
Visst, men en Porsche är inget smycke eller en ren showpiece utan ett fullt användbart fordon. Klockor, vill jag hävda, har andra mycket viktigare attribut än just tidshållning. Det finns därtill ett antal modeller vars tidshållning aldrig egentligen diskuteras såsom Reverso, Tank, Royal Oak, Nautilus mfl. Det är ju trevligt om urverket är bra, men så viktigt är det inte. För mig.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Visst, men en Porsche är inget smycke eller en ren showpiece utan ett fullt användbart fordon. Klockor, vill jag hävda, har andra mycket viktigare attribut än just tidshållning. Det finns därtill ett antal modeller vars tidshållning aldrig egentligen diskuteras såsom Reverso, Tank, Royal Oak, Nautilus mfl. Det är ju trevligt om urverket är bra, men så viktigt är det inte. För mig.
Fast ska man bara ha en användbart fordon köper man troligtvis inte en Porsche, Porschen köper man precis som med Rolexen till största del för vad det står på den :)
 
Topp