• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fenomenet Grand Seiko

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Personligen tilltalas jag oerhört av tanken att bära en 50-tusenkronors klocka som de allra flesta skulle förutsätta vara en "vanlig" 1000-kronors klocka. Har än så länge inte haft möjligheten att titta närmare på en GS i verkligheten, men tanken på att införskaffa en växer starkare för var dag. För visst är många av dem riktigt fina.

Får väl bjuda yonsson på långlunch så småningom så han får allmänbilda mig lite i seikovärlden. :)
 

Rivalen

Rolex
Ser de ut såhär i verkligheten så måste det bli en.
35587960-f3mWz.jpg
 
Oavsett om man köper en "billig" GS eller en dyr så får man detaljer som ytterst få andra märken erbjuder när det gäller tavla, visare och indexmarkeringar. Lägg till sjukt bra och speciellt genomtänkt finish så får man en klocka där ljuset leker riktigt fint oavsett modell. Att de är så bra som de är har ju självklart att göra med att det är en hel del handarbete inblandat. Ska vi snacka insida och urverk, så är det även här svårt att slå GS vare sig det gäller automatiska urverk, kvartsurverk eller spring drive.
Det krävs ju dock en viss sorts person för att uppskatta Grand Seiko. En person som kan se skillnad på bra och superb finish och en person som gillar designen och kan se bortom att det "bara är Seiko".

Frälst, jag? Näää inte alls. :D

Du glömde branschens sämsta produktbilder....
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Den översta har enligt internet (ta det för vad det är värt) fixat det tidigare.

Tänk på att en riktig urmakare svarvar/skär till nytt vid behov. Och kan bygga ett verk från grunden.
Det vore ju verkligen fantastastiskt om det vore så. Ska kika sidan mera när jag kommer hem (jobbar nu) och eventuellt skicka ett mail för mera info.

Tack för infon!
 

carlanton

Audemars
Jag gillar att de ofta har välvda och AR-behandlade glas, samt kontrasterna mellan de borstade och polerade ytorna. Däremot hatar jag seikologgan. Den här är trevlig:

seiko010.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
carlanton
Det där är min absoluta favorit-klocka/GS. Planen är att äga en sådan inom en snar framtid och att skicka den på urverks-service och polering så den blir som ny och därefter leva ett långt och lyckligt liv med den.

Följde bilden och hamnade på gamereactor. :bored:
Skrev ett inlägg och sa till killen att regga sig här.
 

plattfot

Rolex
Kan inte plattfot komma in och visa vad skåpet ska stå med sin (kanske forumets finaste GS) Self dater 43999...:)

Hehe, your wish is my command.....

Kommer aldrig att försöka övertyga någon som inte vill bli övertygad att GS är top-notch-godis. Tenderar att bli likt en surströmmingsätare som skall truga på en skeptiker en tunnbrödmacka med potatis och jäst sill, sällan bra. Jag gillar mitt senaste köp och kan konstatera att tavla och visare håller riktigt hög klass (i linje med min Jaeger), verket är välarbetat och att modellen har, en för mig, kul historia. Det räcker för mig.

Köper dock argumentet att seikos instegsmodeller gör det svårt, eller rent av omöjligt för GS att bli ett fullt accepterat som premiumpjäser.





lånad bild:
 
Har faktiskt pillat på ett antal GS men förstår ärligt talat inte varifrån det kommar att finishen skulle vara så jävla hög som alla verkar säga, visst fina klockor men det tar emot att lägga såå mycket det när man kan köpa den en typ likadan för 1000 kr som det oxå står Seiko på tavlan på....men smaken är ju som baken...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Har faktiskt pillat på ett antal GS men förstår ärligt talat inte varifrån det kommar att finishen skulle vara så jävla hög som alla verkar säga, visst fina klockor men det tar emot att lägga såå mycket det när man kan köpa den en typ likadan för 1000 kr som det oxå står Seiko på tavlan på....men smaken är ju som baken...
:eek:
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Hehe, your wish is my command.....

Kommer aldrig att försöka övertyga någon som inte vill bli övertygad att GS är top-notch-godis. Tenderar att bli likt en surströmmingsätare som skall truga på en skeptiker en tunnbrödmacka med potatis och jäst sill, sällan bra. Jag gillar mitt senaste köp och kan konstatera att tavla och visare håller riktigt hög klass (i linje med min Jaeger), verket är välarbetat och att modellen har, en för mig, kul historia. Det räcker för mig.

Köper dock argumentet att seikos instegsmodeller gör det svårt, eller rent av omöjligt för GS att bli ett fullt accepterat som premiumpjäser.





lånad bild:
Hatare kommer det alltid att finnas. :)
 
masterkiller
Jämförde du precis en 1000kr Seiko med en GS? I så fall kan man lika gärna jämföra en Blancpain med en plast-swatch.

Hur tänkte du nu? jag jämförde två klockor som för dom allra flesta ser likadana ut, står Seiko på urtavlan på båda och den ena kan man köpa för typ 1k-2k och den andra kostar väl 50k eller mer kanske?

Dom jag tänkte på var

Grand Seiko 9S85 Hi Beat (50k)

8ywUtL0F9p9c1zqrh9IlPq2uo1_r1_500.jpg


Och en SARB (typ 3k)

287114d1313583443-stahlband-fuer-seiko-spirit-z-b-sarb033-dscn6620.jpg


Och JAAAAAAAAAAAAAAAAAA, finishen och verket är bättre på GS, och GS är helt annorlunda än Seiko, OCH dreas standarder är högre osv osv osv.......

Och det har jag inget problem med, det som är tråkigt enligt mig är att dom lanserar sin premiumlinje under samma paraplymärke som deras budgetdinkor....dvs Seiko att det sedan står GS är inte tillräckligt för mig iallafall...

Men each to his own, och jag kommer nog testa en GS nån dag....

PS, och jag är ingen hater BTW....
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Hur tänkte du nu? jag jämförde två klockor som för dom allra flesta ser likadana ut, står Seiko på urtavlan på båda och den ena kan man köpa för typ 1k-2k och den andra kostar väl 50k eller mer kanske?

Dom jag tänkte på var

Grand Seiko 9S85 Hi Beat (50k)

8ywUtL0F9p9c1zqrh9IlPq2uo1_r1_500.jpg


Och en SARB (typ 3k)

287114d1313583443-stahlband-fuer-seiko-spirit-z-b-sarb033-dscn6620.jpg


Och JAAAAAAAAAAAAAAAAAA, finishen och verket är bättre på GS, och GS är helt annorlunda än Seiko, OCH dreas standarder är högre osv osv osv.......

Och det har jag inget problem med, det som är tråkigt enligt mig är att dom lanserar sin premiumlinje under samma paraplymärke som deras budgetdinkor....dvs Seiko att det sedan står GS är inte tillräckligt för mig iallafall...

Men each to his own, och jag kommer nog testa en GS nån dag....

PS, och jag är ingen hater BTW....
Jag tror att största anledningen till att GS bär Seiko på urtavlan är att Grand Seiko inte är ett "egen märke". Isåfall finns det oändligt med märken från Seiko såsom Prospex, Ananta, Brightz, Grand Seiko o.s.v.

Exempelvis Prospex står mycket för Seikos klockor som kan användas för professionellt bruk såsom Marinemaster, Grand Seiko är deras spjutspetslinje med det bästa Seiko har att erbjuda, men det är fortfarande Seiko - koncernen, tillverkaren hur man nu väljer att se det. Seiko har sin marknad i Asien och där fokuseras marknadsföringen. Europa är nog lägst prioriterat för dem tyvärr.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Hur tänkte du nu? jag jämförde två klockor som för dom allra flesta ser likadana ut, står Seiko på urtavlan på båda och den ena kan man köpa för typ 1k-2k och den andra kostar väl 50k eller mer kanske?

Dom jag tänkte på var

Grand Seiko 9S85 Hi Beat (50k)
Och en SARB (typ 3k)
Och JAAAAAAAAAAAAAAAAAA, finishen och verket är bättre på GS, och GS är helt annorlunda än Seiko, OCH dreas standarder är högre osv osv osv.......

Och det har jag inget problem med, det som är tråkigt enligt mig är att dom lanserar sin premiumlinje under samma paraplymärke som deras budgetdinkor....dvs Seiko att det sedan står GS är inte tillräckligt för mig iallafall...

Men each to his own, och jag kommer nog testa en GS nån dag....

PS, och jag är ingen hater BTW....
Fasen också, jag borde köpt en SARB...:)

Men om jag är lite allvarlig också så är det för mig ungefär som att jämföra en Steinhart sub med en Rolex sub. Steinhart har bra finish och schysst urverk, likaså SARB linjen.

Däremot står ju inte samma logga på tavlan i Steinhart/Rolexfallet och där skiljer sig analogin från verkligheten för de flesta, dock inte för mig och några få som väljer en GS High-beat före en relativt vanlig, schysst Seiko, som skiljer sig lika mycket från GSen som Steinhart skiljer sig från Rolex, kanske tom mer när man tittar närmare...?

Ur ett konsumentperspektiv ser jag självklart märkesproblematiken i Seikos fall, men här kör japanerna på tradition, något som jag faktiskt både gillar och eftertraktar. Det här, att för många har jag bara en Seiko, men för mig är det faktiskt en Grand Seiko, i SBGH fallet tom Europas bästa klocka 2012(hade inte behövt det sista där, men - ja, jag skriver det igen bara för att retas).

PS. Tror ärligt att ingen egentligen hatar ett eller annat klockmärke .DS
;)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Har faktiskt pillat på ett antal GS men förstår ärligt talat inte varifrån det kommar att finishen skulle vara så jävla hög som alla verkar säga, visst fina klockor men det tar emot att lägga såå mycket det när man kan köpa den en typ likadan för 1000 kr som det oxå står Seiko på tavlan på....men smaken är ju som baken...

Min polare har en typ likadan gmt II som jag, men hans är tillverkad i Kina.

Ändå har den mer gemensamt med min riktiga gmt än en instegs Seiko har med en GS.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det beror ju som vanligt på hur man tolkar olika modeller och hur många modeller som man tycker är lika varandra.

Både SBXG061, SBGR053, SBGH005, SBGA085 och SBGA003 är ju väldigt lika SARBen kan man tycka, framförallt SBGR053. Å andra sidan är det väldigt stor kvalitetsskillnad mellan SARBen och de andra (vilket är uppenbart).

Något konstigare är det väl då att man kan tycka att GSarna som nämns ovan är för lika varandra. Å andra sidan har de olika boettstorlekar och olika urverk. Man kan alltså välja om man vill ja en kvartsare, en 28800bph, en 36000bph eller en spring drive vilket jag ser som en stor fördel med GS.

Det blir lite som att välja bil. Man kan välja mellan olika karosser och motorer. Att gnälla på att Seiko gör både SARB033 och SBGR053 är som att gnälla på att BMW gör både 5-serien och M5.
Det är väl jättebra att man har en instegsmodell man kan testa innan man köper vrålåket.
 
Topp