• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fenomenet Grand Seiko

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
masterkiller
Det har du såklart rätt i. Är man oinsatt så finns det även Seiko 5or för under 1000-lappen som ser ut som GSar.

seik-snx113k-blue-03.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag ser dock inte problemet ur ett konsumentperspektiv. Vill man ha det bästa så köper man det bästa. Vill man inte det så finns det annat. Jag tycker GSarna står sig väldigt bra mot andra klockor i samma prisklass.

Här är två lika klockor i samma prisklass. Båda tillverkades under samma period, fyller ungefär samma funktion och kostade ungefär lika mycket nya.

IMG_0167a.jpg


Det är givetvis en smaksak vilken man gillar bäst, men att hävda att GSen är en sämre klocka tycker jag är galet. Ser man till detaljarbetet så tycker jag GSen vinner med hästlängder både på utsidan och insidan. MEN jag hade gärna ägt båda. :)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Frågan är ju inte huruvida den ena är bättre än den andra, frågan uppstår ju då man är orolig att åskådaren som ser din klocka inte tror du bär en dyr kvalitetsklocka om du har GS.
Personligen gillade jag bära en fin klocka som var incognito, men känner det inte är vad de flesta är ute efter.

De flesta vill hänga sina guld-smycken runt halsen på en champagneflaska och visa världen att det "går bra nu".
 

Mr Chance

Kalmar
Frågan är ju inte huruvida den ena är bättre än den andra, frågan uppstår ju då man är orolig att åskådaren som ser din klocka inte tror du bär en dyr kvalitetsklocka om du har GS.
Personligen gillade jag bära en fin klocka som var incognito, men känner det inte är vad de flesta är ute efter.

De flesta vill hänga sina guld-smycken runt halsen på en champagneflaska och visa världen att det "går bra nu".

Äntligen! Som jag har väntat på att någon ska tala om vad "de flesta", andra än postaren får vi förmoda, tycker. ;)
 
Jag ser dock inte problemet ur ett konsumentperspektiv. Vill man ha det bästa så köper man det bästa. Vill man inte det så finns det annat. Jag tycker GSarna står sig väldigt bra mot andra klockor i samma prisklass.

Här är två lika klockor i samma prisklass. Båda tillverkades under samma period, fyller ungefär samma funktion och kostade ungefär lika mycket nya.

IMG_0167a.jpg


Det är givetvis en smaksak vilken man gillar bäst, men att hävda att GSen är en sämre klocka tycker jag är galet. Ser man till detaljarbetet så tycker jag GSen vinner med hästlängder både på utsidan och insidan. MEN jag hade gärna ägt båda. :)

Men yonsson, ingen hävdar ju att GS är en sämre klocka rent tekniskt?????????????? Säger ju bara att det är lite tråkigt att det står Seiko på snarlika klockor som kostar 1k som en GS för 50k....
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Usch hur fan orkar man med den här urtråkiga diskussionen gång på gång... Man köper det man gillar, Gillar man Rolex kör man på det, gillar man GS kör man på det, eller gillar man både Rolex och GS så kör man på båda..... :wtf:
 

Mr Chance

Kalmar
Du har ju vart med ett tag, kan inte vara speciellt förvånandsvärt

Och för min del äger jag inte guldklockor och är inte så förtjust i champagne

Just för att jag varit med ett tag blir jag lite förvånad när jag läser att de flesta gillar att flasha med guld och champange. Jag skulle gissa att det är en minoritet av forumets 2500 medlemmar som postat bilder på gulddinka och champangeflaska. Men det är bara en gissning, som sagt.

Och, btw, så gillar inte jag heller guld. Champange, däremot, är gott :)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Usch hur fan orkar man med den här urtråkiga diskussionen gång på gång... Man köper det man gillar, Gillar man Rolex kör man på det, gillar man GS kör man på det, eller gillar man både Rolex och GS så kör man på båda..... :wtf:


Den väcker debatt iaf, det märker man :)
Jag gillar personligen Seiko som märke och hade gärna ägt en GS, men förstår också resonemanget med klockor i flera segment.
Men känns som det inte är något unikt egentligen eller ?

Bilmärken har ju det ?
De flesta klädmärken har väl kläder i låga som höga segment ? Om man kollar på dom som gör kostymer tex.

Jag tror som de flesta säger här att det handlar om vad man vill visa omgivningen, jag tror många vill visa att dom bär Rolex, Omega osv, inget fel med det eftersom varumärket är starkt och utstrålar något vilket GS inte gör här i Sverige på samma sätt då väldigt få människor känner till det.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Den väcker debatt iaf, det märker man :)
Jag gillar personligen Seiko som märke och hade gärna ägt en GS, men förstår också resonemanget med klockor i flera segment.
Men känns som det inte är något unikt egentligen eller ?

Bilmärken har ju det ?
De flesta klädmärken har väl kläder i låga som höga segment ? Om man kollar på dom som gör kostymer tex.

Jag tror som de flesta säger här att det handlar om vad man vill visa omgivningen, jag tror många vill visa att dom bär Rolex, Omega osv, inget fel med det eftersom varumärket är starkt och utstrålar något vilket GS inte gör här i Sverige på samma sätt då väldigt få människor känner till det.
Visst är det så, men diskussionen som sådan börjar kännas både tråkig och utvattnad... :)
 

Isodor

Audemars
Fan Seiko-gmt var riktigt snygg.

Jag gillar Rolex men har svårt för deras visare på EXP2an, någon som vet vad det är för material de är gjorda utav? Tycker urtavlan/detaljerna i känns mycket sämre än t.ex SubC. Någon som håller med mig eller är jag pantad? :D
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ha, det säger du bara för att så få tycker GS är värt sina slantar :)

Tycker faktiskt denna tråden om Seiko/GS är intressantare än de flesta andra i samma ämne.
Verkligen inte, tycker bara att återkommande/upprepande diskussioner är utråkande. Jag kan väl passa på att tillägga att inte jag heller är så sugen på att betala listat sverigepris när jag kan köpa samma GS upp till 40% billigare från japan. Dom flesta föredrar väl att köpa något med så stor bang for the buck som möjligt.

Samma sak med exempelvis Omega (det har funnits fabriksnya PO 8500 för 28k på Chrono24).
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Jag ser dock inte problemet ur ett konsumentperspektiv. Vill man ha det bästa så köper man det bästa. Vill man inte det så finns det annat. Jag tycker GSarna står sig väldigt bra mot andra klockor i samma prisklass.

Här är två lika klockor i samma prisklass. Båda tillverkades under samma period, fyller ungefär samma funktion och kostade ungefär lika mycket nya.

IMG_0167a.jpg


Det är givetvis en smaksak vilken man gillar bäst, men att hävda att GSen är en sämre klocka tycker jag är galet. Ser man till detaljarbetet så tycker jag GSen vinner med hästlängder både på utsidan och insidan. MEN jag hade gärna ägt båda. :)

Det där är ju en riktigt cool kombo för övrigt...
 

Boris Balkan

Fark you!
Det är givetvis en smaksak vilken man gillar bäst, men att hävda att GSen är en sämre klocka tycker jag är galet. Ser man till detaljarbetet så tycker jag GSen vinner med hästlängder både på utsidan och insidan. MEN jag hade gärna ägt båda. :)

Det finns ett formspråksgap mellan öst och väst. Syns tydligt även i bilindustrin där Lexus alltid misslyckas med det som T ex BMW lyckas med designmässigt. Jag ser samma sak i din bild. Explorern ser ut som ett orginal medan GSen ser ut som något som försöker se ut som något annat.
 
Topp