• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fenomenet Grand Seiko

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Är du arg eller? :D

Jag tycker att den ser ut som en deville rip-off. Visare, markeringar, datumfönstret, proportionerna mellan text om symboler på tavlan. Det enda som sticker ut lite är tjockleken på luggarna och kronan.
Fi fan vad ful din JLC Memovox är...;)

Nä skämtade nu... Du får tycka vad du vill i frågan! :) olika åsikter, olika smak.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Boris Balkan
Ser inte ens likheten faktiskt förutom att båda klockor har stavindex. Jag har två de viller och GS-designspråk är inte ens likt.
GS är ett av de märken som verkligen är konsekventa i sitt formspråk.
 

john b

Rolex
Det finns ett formspråksgap mellan öst och väst. Syns tydligt även i bilindustrin där Lexus alltid misslyckas med det som T ex BMW lyckas med designmässigt. Jag ser samma sak i din bild. Explorern ser ut som ett orginal medan GSen ser ut som något som försöker se ut som något annat.

Intressant. Man tycker olika helt enkelt.

Det är sympatiskt att förstå detta, och att det inte finns rätt och fel när det gäller subjektiva värderingar. Vilket denna tråd kokar ned till IMO.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du har två deville hemma skriver du. Stirra på dom och bilden här. Men du och jag vet att du är ett hopplöst fall så varför? ;)
DSC_0018_psd.jpg~original

DSC_0486_zpsbfd4b870.jpg~original

Har du så satans stora glasögon i verkligheten också eller? :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Det finns ett formspråksgap mellan öst och väst. Syns tydligt även i bilindustrin där Lexus alltid misslyckas med det som T ex BMW lyckas med designmässigt. Jag ser samma sak i din bild. Explorern ser ut som ett orginal medan GSen ser ut som något som försöker se ut som något annat.


Det du missar i din jämförelse är att Lexusen är en mycket bättre bil som håller mycket högre kvalité mekaniskt sett, alltså ungefär som i jämförelsen GS och dess Schweiziska motsvarigheter ;)
 
Heta känslor och åsikter som både svallar och haglar. Både trevligt och intressant att det kan vara så känslosamt. Har aldrig varit speciellt intresserad av just Rolex, Breitling eller Omega även om den förste börjat locka mer och mer den senaste tiden. Det var fram tills denna tråd dvs, mina ögon har nog öppnats nu. Inte haft tanke på Grand Seiko innan men nu har jag det absolut.

Har verkligen ingen större koll på varken design eller kvalitet som många andra men med tanke på att Japanerna i många andra områden gått förbi i kvalitet jämfört med andra tillverkare när de lagt manken till är det ju inte svårt att tro på att det stämmer även här. Det fanns en tid alla skrattade åt japansk elektronik, det dröjde inte många år innan de fick sätta det skrattet i halsen då japanerna blev världsledande där. Bilar som redan tagits upp är ju en sak men även en sådan sak som att många "experter" tycker att Japanerna faktiskt gör den godaste whiskeyn nu för tiden också för att ta något annat som exempel. Går inte komma ifrån att när de sätter manken till med sin samurai-anda går de all in och blir jävligt duktiga. Angående design är det upp till var och en tycka som de vill men och det är svårt göra något helt unikt över huvud taget idag oavsett bransch.

Nu ska jag börja spara till en Spring drive tror jag. :happyhappy:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bilar som redan tagits upp är ju en sak men även en sådan sak som att många "experter" tycker att Japanerna faktiskt gör den godaste whiskeyn nu för tiden också för att ta något annat som exempel.
Japanerna är ju sköna på det sättet att de precis som du säger går in helhjärtat när de vill bli bäst på något. Se "Jiro dreams of sushi" som exempel där två generationer dedikerat hela sina liv till att göra världens bästa sushi. Där får man först efter att ha lärt sig göra den perfekta omeletten (vilket tar några år) övergå till nästa steg i utbildningen. Eller som med whiskyn: - De skickar en kille att bo i Skottland i 20 år för att lära sig "konsten" innan de börjar med egen whisky.

Detsamma gäller deras dedikering till klockor. En kille har varit ansvarig för spring drive-urverkens utveckling och arbetat med att utveckla det i 28 år. Detta tankesätt ingår i massor av aspekter. Ta exempelvis arbetsbänkarna där GS-klockorna sätts ihop. De är handgjorda i trä utifrån urmakarnas individuella mått och önskemål.

Mani när den är som bäst.
 

Sond

Patek
För egen del har jag länge velar äga en GS. Typ en vintage från senare delen av 60-talet. Har inget särskilt i tanken. Men 80talisten och hans GS ser ju underbar ut.

Varför har det då inte blivit någon? Kanske feghet? Flyger den för lågt under radarn? Ligger säker något sådan och påverkar mitt undermedvetna. Men det viktigaste är att jag alltid fått en känsla av att man är ganska ensam med sin vintage-GS om man får problem eller måste serva den. Men hur är det med det? Finns det hjälp att få? Vart lämnar ni era äldre GS för service och reparation?

Inte på något sätt än ny klocka längre, men kul att visa hur det gick..:)
IMG_9490.jpg
IMG_9496.jpg
IMG_9513.jpg
IMG_9589.jpg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Lite kul att läsa den här tråden idag. Liiite mer accepterat att GS är top notch än det var för tio år sedan. Tyvärr återspeglar det sig ju i priset men man får väl fortsatt konstatera att det är en av dom mest prisvärda klockorna i sin klass fortfarande...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lite kul att läsa den här tråden idag. Liiite mer accepterat att GS är top notch än det var för tio år sedan. Tyvärr återspeglar det sig ju i priset men man får väl fortsatt konstatera att det är en av dom mest prisvärda klockorna i sin klass fortfarande...
Priserna är ju helt vansinniga jämfört med innan 2017. Jag har svårt att se mig själv köpa en ny GS (förutom kvarts) i dagsläget.

F8AE8C73-B76F-42F8-ACE1-13FA323354F3.jpeg

Denna är ett bra exempel tycker jag. 85 papp för en vanlig GMT med ett riktigt gammalt vanligt GMT SD-verk.
 
Senast ändrad:

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Jag fattade ingenting, vadå Seiko för skitmycket stålar? Men nyfiken som jag var köpte jag en sbgx063 omkring 2016, den stannade nog inte mer än ett par dar då jag fann den outsägligt trist. Sen insåg jag att Seiko är märkta med produktionsår/månad och vips hade jag en födelseår/månads-GS. den var lite kul men fick också lämna nåt år senare. Min tredje var nån sbgv-variant som under pandemins begynnelse hamnade hos mig i ett byte. Också lite tråkig så väck med den. Men så gjorde jag lite vinst på en försäljning, lustigt nog, så in med en ny årsklocka, 5646-7010 (?). Nu började det locka mer och mer, boetterna såg plötsligt roliga ut och tekniken kändes ball. Jag ninja-googlade och plötsligt slog det mig att jag ju kunde sälja allt för att nöja mig med en VC, ett par vintage (som knappt används, samt en bra GADA, typ sbge255. Men så landade jag istället en snowflake och jävlar så bra! Men sbge255 dök upp och så byttes snowflake mot den. Nu finner jag mig själv trålandes efter 9F-klockor mest hela tiden. Plus att jag lyckats köpa mig en mm300 som är nåt slags GS-avart verkar det som. Jag har nog blivit radikaliserad 🫣
9FC6F94F-9832-4DA1-BD4E-AF4F86FA3548.jpeg
8B5F692B-538D-4983-BA7C-7C20C417E389.jpeg
84D1F915-8BF3-4876-A753-AEE8077A228D.jpeg
A94C9E11-74C1-4CA1-B386-F54737D5DB51.jpeg
48FC45B8-36B4-4058-996E-5E53E638188D.jpeg
FE7E4DC3-9B48-42FF-83BC-567515F78100.jpeg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Priserna är ju helt vansinniga jämfört med innan 2017. Jag har svårt att se mig själv köpa en ny GS (förutom kvarts) i dagsläget.

F8AE8C73-B76F-42F8-ACE1-13FA323354F3.jpeg

Denna är ett bra exempel tycker jag. 85 papp för en vanlig GMT med ett riktigt gammalt vanligt GMT SD-verk.
Jag instämmer. Även de nya Spring drive modeller som kommit sista tiden typ Asaborake och Omiwatari är ju typ 30k upp mot tidigare modeller så prisökningen är ju helt galen. Men ändå.... tycker jag nog att en del av dom modeller som har tex nya manuella Spring drive eller nya 9sa5 är fortsatt relativt prisvärda för det man får. Man tvingas ju ändå jämföra med rätt vassa märken för att få något liknande. Quartz modellerna är förstås överlägset vettigast sett till den höga nivå dom håller. Men dom modeller som ligger kvar på lite tråkigare urverk och tar ut de nya uppjackade priserna känns ju helt fel.
 
Topp