• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jonteh

Cartier
Tack så mycket! Det är ju alltid en början. Har själv börjat få för mig att jag behöver ett fickur nu av detta arbete...

Ett fickur är alltid bra att ha ;) en snygg frack och ett fickur på ett bröllop och man är den stiligaste på festen. Skämt o sido, jag tycker att fickur är mycket snyggt men tyvärr så är det inte så populära och folk lär glo en del om man plockat ut ett ur fickan på stan
 

Husse

Patek
Tack så mycket! Det är ju alltid en början. Har själv börjat få för mig att jag behöver ett fickur nu av detta arbete...

Ett fickur är alltid bra att ha ;) en snygg frack och ett fickur på ett bröllop och man är den stiligaste på festen. Skämt o sido, jag tycker att fickur är mycket snyggt men tyvärr så är det inte så populära och folk lär glo en del om man plockat ut ett ur fickan på stan
Fickur är härliga!
Jeans, klockkedja i bältessöljan och klockan i höger framficka funkar perfa!
Jag bryr mig inte om nån tittar konstigt på mig, ”alla” har ju fickur i dag (mobilen)
Jag var nörd innan ordet fanns!
Då var det ett helvete, nu bär jag det med stolthet! :)
 

Jonteh

Cartier
Fickur är härliga!
Jeans, klockkedja i bältessöljan och klockan i höger framficka funkar perfa!
Jag bryr mig inte om nån tittar konstigt på mig, ”alla” har ju fickur i dag (mobilen)
Jag var nörd innan ordet fanns!
Då var det ett helvete, nu bär jag det med stolthet! :)

Tycker du skall bära den med stolthet. Stiligt och framför allt coolt med fickur.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tycker du skall bära den med stolthet. Stiligt och framför allt coolt med fickur.
De är också praktiskt. Vill man av olika anledningar inte bära armbandsur i nån speciell situation, risk för skada, väta eller annat, lr hög värme sommartid exempelvis då det kan upplevas obekvämt, kan det passa att ha ett fickur i fickan.

Dessutom så oerhört prisvärt. De kostar jämförelsevis ingenting. Tänk vad man får för exempelvis 4k i fickur respektive armbandsur. En vid förra sekelskiftet svensktillverkad Halda från Blekinge i silver med relativt högklassigt hantverksmässigt tillverkat verk vilken finns nu kvar i jämförelsevis få exemplar kontra ett armbandsur som då är en tämligen enkel billigt gjord klocka och massproducerad i x antal tusentals ex för samma peng... Eller en tung hundraårig servad IWC guldsavonett för en summa som du inte får en utsliten Rolle precision i stål för ens. Nåja, jag kan uppskatta båda men i frågan vilken ger mig mest för slantarna blir valet lätt.

Detta här i Sverige. I USA exempelvis går priserna i höjden på bättre fickur och har gjort så ett bra tag. Vi brukar komma efter sinom tid av nån anledning.
Jag förväntar mig en ökad efterfrågan på bättre äldre fickur. Allt annat är svårt att förstå. Tror det är reklamens makt som spelar in också. Vem gör reklam för gamla fickur? Dessutom bjuds det ut mycket skräp i fickursväg, för det mesta kanske, och det är vad som syns utåt och utgör ingen lockelse varken för de icke redan intresserade eller andra. Ofta är det inte bekant för gemene man vilka fina klockor det finns bland fickuren väl värda att användas, lika pålitliga som vilken ny massproducerad sak som helst.

Funderar själv på att nästa klocka nog blir ett fickur igen.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Spamvarning. Några av mina jag haft eller har.

American watch Co 18 size (sedermera Waltham) Ca 1868. Några få år efter The civil war. Fullstenad med wide well jewels (stora). Sterling silver.

WF42w.jpg

------

Waltham 18 size tilverkad med siderisk tidvisning (stjärntid). I lager (enl uppgift som lär vara dokumenterat på dessa serienummer) konverterad till vanlig tidvisning pga brist på efterfrågan. Ovanlig. Ca 1915.

WastroD4w.jpg

WastroD2w.jpg


Verk i ovan:
WastroM5w.jpg

--------------

Howard 14k savonett, rail road chronometer med original träetui, 23j, 5 positions. Ca 1915-16 tror jag

HowBw.jpg


Verk i ovanstående, observera ingen lagersten i uppdragsfjäderhuset trots 23 j. Det satt några extra i gångverket istället som en tribute till äldre Gubben Howards märke som namnet köptes av. han ville ha placeringen så nämligen.

HowM2w.jpg
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Illinois Bunn Special. 5 positions rail road chronometre. Timsiffror Goth style på Bunn special-vis. Såld Henry Korf Cincinatti. Minns ej årgång, 1918 kanske.

IllF20w.jpg


Verk i ovanstående med en uppskattad typ av guillischering:
IllM20w.jpg

------

SilverHalda med N-verk(!) Haldas mest avancerade silver"märke" som de kallade kaliber för på Haldaspråk. En av mycket få. Återbördad till fäderneslandet från USA och renoverad här hemma i Sverige. Balansaxeln fick göras ny bl.a. Gjordes färre än 100 st? Kanske... ingen vet säkert. Hur många fungerande finns kvar? Ingen aning. Minns ej årgången på denna.

HaldaD94Xw.jpg


Det ovanliga verket i ovanstående, patentruckningen är speciell och förekommer även på de s.k. "guldmärkena" (Ung. kaliber). 19 j.

HaldaD94w.jpg


Ja fy farao... den skulle man haft kvar:(
 
Senast ändrad:

Ekberget

Cartier
20190608_174328.jpg
frugans morfar samlade på fickur. Väldigt blandad kompott men kanske finns några fina där. Totalt okunnig på dessa...
Edit: kul kuriosa var att han drog upp dem så de aldrig stannade. Var lite av ett kontrollfreak. Han kammade dessutom mattfransarna på alla deras mattor så de alltid såg perfekta ut... tror han hade passat in riktigt fint på forumet :)
 

nicthegreek

Breitling
Ett fickur är alltid bra att ha ;) en snygg frack och ett fickur på ett bröllop och man är den stiligaste på festen. Skämt o sido, jag tycker att fickur är mycket snyggt men tyvärr så är det inte så populära och folk lär glo en del om man plockat ut ett ur fickan på stan

Ett fickur är alltid bra att ha ;) en snygg frack och ett fickur på ett bröllop och man är den stiligaste på festen. Skämt o sido, jag tycker att fickur är mycket snyggt men tyvärr så är det inte så populära och folk lär glo en del om man plockat ut ett ur fickan på stan
www.kronometern.tk
Ett fickur är alltid bra att ha ;) en snygg frack och ett fickur på ett bröllop och man är den stiligaste på festen. Skämt o sido, jag tycker att fickur är mycket snyggt men tyvärr så är det inte så populära och folk lär glo en del om man plockat ut ett ur fickan på stan
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det kostade en slant att serva/laga men hoppas att det var värt det. Där jag servade den sa de att bättre verk i frackur är svårt att hitta.
Allt är väl relativt och har inte stenkoll själv. Dock svårt att hitta denna finish idag. Har du någon bil på uret i profil? Hur tunt är det?
 

HerrM

Breitling
20190623_125631.jpg
20190623_125253.jpg
20190623_125426.jpg
Allt är väl relativt och har inte stenkoll själv. Dock svårt att hitta denna finish idag. Har du någon bil på uret i profil? Hur tunt är det?
Här kan du se skillnaden på storlek.

3 gamla 1-kronor på hög ( i uret finns det även plats för ett innerlock även det i 18k vitguld)

Annat standard fickur samt certina certidate 5310 124
 
Senast ändrad:

TH4L1N

Omega
Har fått i uppdrag att sälja min farfars fickur som han haft sen länge. Det är ett Omega savonett fickur i 14k med en diameter på 52mm. Finns en mycket liten buckla baktill som jag försökt fota. I övrigt nära oanvänt skick!! Går fint och håller tiden men saknar servicehistorik. Kedja i bra skick (dock ej äkta guld) ingår.

Kan någon hjälpa mig uppskatta värdet på detta då jag har dålig koll på fickur? Farfar tror det skall ligga runt 5,5tkr, men vill gärna ha fler utlåtanden innan jag annonserar.

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • 551531E9-9741-486B-927C-6D69C027E568.jpeg
    551531E9-9741-486B-927C-6D69C027E568.jpeg
    134.4 KB · Visningar: 8
  • E8FCAF30-98E5-4302-868A-2F91E2ACA4D7.jpeg
    E8FCAF30-98E5-4302-868A-2F91E2ACA4D7.jpeg
    195.6 KB · Visningar: 6
  • 3C4EA88A-6439-4178-B399-88CDB3769AAC.jpeg
    3C4EA88A-6439-4178-B399-88CDB3769AAC.jpeg
    217.1 KB · Visningar: 7
  • F84B00FB-3EDF-4B08-BC5D-645D9E3ED775.jpeg
    F84B00FB-3EDF-4B08-BC5D-645D9E3ED775.jpeg
    213 KB · Visningar: 7
  • F66ED386-8899-4E3C-BDD0-B708AB722C82.jpeg
    F66ED386-8899-4E3C-BDD0-B708AB722C82.jpeg
    309.1 KB · Visningar: 8
  • 31265BBE-1D53-4B23-92D0-1C142F55C0BE.jpeg
    31265BBE-1D53-4B23-92D0-1C142F55C0BE.jpeg
    277.9 KB · Visningar: 6
  • C2E57339-1CA2-4A5D-AB08-114CCB432D97.jpeg
    C2E57339-1CA2-4A5D-AB08-114CCB432D97.jpeg
    496.9 KB · Visningar: 5

Jonteh

Cartier
Har fått i uppdrag att sälja min farfars fickur som han haft sen länge. Det är ett Omega savonett fickur i 14k med en diameter på 52mm. Finns en mycket liten buckla baktill som jag försökt fota. I övrigt nära oanvänt skick!! Går fint och håller tiden men saknar servicehistorik. Kedja i bra skick (dock ej äkta guld) ingår.

Kan någon hjälpa mig uppskatta värdet på detta då jag har dålig koll på fickur? Farfar tror det skall ligga runt 5,5tkr, men vill gärna ha fler utlåtanden innan jag annonserar.

Tack på förhand!

Riktigt fin klocka må jag säga. :):)
 

Warwian

Cartier
Har fått i uppdrag att sälja min farfars fickur som han haft sen länge. Det är ett Omega savonett fickur i 14k med en diameter på 52mm. Finns en mycket liten buckla baktill som jag försökt fota. I övrigt nära oanvänt skick!! Går fint och håller tiden men saknar servicehistorik. Kedja i bra skick (dock ej äkta guld) ingår.

Kan någon hjälpa mig uppskatta värdet på detta då jag har dålig koll på fickur? Farfar tror det skall ligga runt 5,5tkr, men vill gärna ha fler utlåtanden innan jag annonserar.

Tack på förhand!
Som jag väldigt ofta tjatar om i tråden så är det väldigt svårt att göra bedömningar utan bilder på urverket. Den ser ut att vara i bra skick, men jag har svårt att tro att den är värd mycket mer än guldvärdet.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har fått i uppdrag att sälja min farfars fickur som han haft sen länge. Det är ett Omega savonett fickur i 14k med en diameter på 52mm. Finns en mycket liten buckla baktill som jag försökt fota. I övrigt nära oanvänt skick!! Går fint och håller tiden men saknar servicehistorik. Kedja i bra skick (dock ej äkta guld) ingår.

Kan någon hjälpa mig uppskatta värdet på detta då jag har dålig koll på fickur? Farfar tror det skall ligga runt 5,5tkr, men vill gärna ha fler utlåtanden innan jag annonserar.

Tack på förhand!
Guldvärdet. Bör vara ett snäpp upp från 5.5, i och med det höga guldpriset nu. Knata in till någon seriösare guldhandlare som har lite delar att jämföra med, så får du en hyfsat exakt värdering.

Synd att skrota dock, ingen av er kidz som vill köpa lös det? Har ni någon som helst klockintresse kommer ni att ångra er.
 
Topp