• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Guldvärdet. Bör vara ett snäpp upp från 5.5, i och med det höga guldpriset nu. Knata in till någon seriösare guldhandlare som har lite delar att jämföra med, så får du en hyfsat exakt värdering.

Synd att skrota dock, ingen av er kidz som vill köpa lös det? Har ni någon som helst klockintresse kommer ni att ångra er.

Tack för bra information! Låter dock brutalt att behöva skrota det.

Får överväga att köpa det själv, men har redan flera fickur jag fått av honom bl a i doppresent och till konfirmation som har högre affektionsvärde för mig än detta.

Tänkte höra här om det är någon idé att lämna in denna klockan på hos urmakare eller fixa den själv.
Delarna jag behöver är en fjäder på baksidan (ni ser på bilden) samt visare och glas? Hur svårt är det att få tag i delar tror ni? Sitter ni med delar och kan tänkare er släppa dem? Så många frågor :banghead: :dead:

Elgin Watches Serial Numbers

Serial No.: 2846327
Production Year : 1888
Size : 6s
Jewels : 7 jewels
Grade : 95
Model : 1
Class : 52
Run Quantity : 5000
Production Dates : 1886 to 1892
Total Grade Production : 409000
Movement Configuration : Hunter Case
Movement Setting : Pendant Wind, Lever Set
Movement Finish : Gilded
Plate : 3/4 Plate
Barrel : Going Barrel
Adjusted : No
Marked For : None
IMG_20190723_090808.jpg IMG_20190723_090945.jpg IMG_20190723_090959.jpg IMG_20190723_091026.jpg IMG_20190723_091041.jpg
IMG_20190723_090808.jpg
IMG_20190723_090945.jpg
IMG_20190723_090959.jpg
IMG_20190723_091026.jpg
IMG_20190723_091041.jpg

Uppdatering.
Efter att ha samlat mod har jag nu skruvat ner klockan och allt ser bra ut invändigt, dock en hel del "mög" som jag städade bort. Inget super avancerat verk dock kvarstår att jag behöver visade till den då samtliga saknas. Dessutom behöver jag följande fjäder, har googlat lite men har svårt att hitta delar. Någon som har tips eller kan hjälpa mig?
IMG_20190723_150935.jpg

Tänkte höra här om det är någon idé att lämna in denna klockan på hos urmakare eller fixa den själv.
Delarna jag behöver är en fjäder på baksidan (ni ser på bilden) samt visare och glas? Hur svårt är det att få tag i delar tror ni? Sitter ni med delar och kan tänkare er släppa dem? Så många frågor :banghead: :dead:

Elgin Watches Serial Numbers

Serial No.: 2846327
Production Year : 1888
Size : 6s
Jewels : 7 jewels
Grade : 95
Model : 1
Class : 52
Run Quantity : 5000
Production Dates : 1886 to 1892
Total Grade Production : 409000
Movement Configuration : Hunter Case
Movement Setting : Pendant Wind, Lever Set
Movement Finish : Gilded
Plate : 3/4 Plate
Barrel : Going Barrel
Adjusted : No
Marked For : None
IMG_20190723_090808.jpg IMG_20190723_090945.jpg IMG_20190723_090959.jpg IMG_20190723_091026.jpg IMG_20190723_091041.jpg
IMG_20190723_090808.jpg
IMG_20190723_090945.jpg
IMG_20190723_090959.jpg
IMG_20190723_091026.jpg
IMG_20190723_091041.jpg
Oj, balansfjädern... vet ej hur det kan bli så. Ruckarmen saknas också som du kanske sett? Vet du om verket är helt i övrigt? Ser det ut så där kan det vara helt förstört i övrigt med, balansaxel exempelvis.
Du måste nog ha ett reservdelsverk eller helst reservdelsklocka med samma visare alternativt delar liggande att ta av. Inget man går in en affär och bara köper tyvärr. Balansfjädern behöver man nog vara ganska bra på att meka för att montera och justera så klockan går vettigt, sägs det. Men du kanske är bra på det. Jag skulle inte klara det tror jag.

Oj, balansfjädern... vet ej hur det kan bli så. Ruckarmen saknas också som du kanske sett? Vet du om verket är helt i övrigt? Ser det ut så där kan det vara helt förstört i övrigt med, balansaxel exempelvis.
Du måste nog ha ett reservdelsverk eller helst reservdelsklocka med samma visare alternativt delar liggande att ta av. Inget man går in en affär och bara köper tyvärr. Balansfjädern behöver man nog vara ganska bra på att meka för att montera och justera så klockan går vettigt, sägs det. Men du kanske är bra på det. Jag skulle inte klara det tror jag.
Bugar och bokar för informationen! Uppskattas!
Jag grävde mig längre in i den för att se hur det såg ut och just nu ser det ut såhär :)
Får försöka få tag i en reservklocka och plocka delar. Som sagt någon som har följade så återkom
  • Balansfjäder
  • Visare
  • Glas
IMG_20190723_170405.jpg

Hej, jag skulle vilja veta lite mer om detta Omega fickur. Exempelvis när det skulle kunna vara ifrån, om vad den skulle kunna vara värd. Tyvärr inga bilder på urverket pga inga verktyg att öppna det, ska se om det kan gå att ordna.

Tack på förhand!

IMG_20190731_155337.jpg

IMG_20190731_155356.jpg

Hej är nu här på forumet så jag hoppas att jag lägger detta i rätt forum del.
Jag hittade min morfars gammal fickur häromdagen och hittade några stämplar som jag skulle vilja vet vad dom betyder tycker nämligen stämplar är intressant gäller inte bara klockor utan allt möjligt.
20190731_231512.jpg
20190731_231147.jpg
20190731_173545.jpg
Kan va lite svåra att se svårt att fånga dom med mobilen tacksam för svar.

Jag hittade min morfars gammal fickur häromdagen och hittade några stämplar som jag skulle vilja vet vad dom betyder tycker nämligen stämplar är intressant gäller inte bara klockor utan allt möjligt.
20190731_231512.jpg
20190731_231147.jpg
20190731_173545.jpg
0.800 står för silverhalten och jag har för mig att halvmånen är en tysk stämpel för silver. Kommer inte ihåg....

Här är en bra sida för stämplar på äldre klockor, gör lite research där så hittar du nog svaret. :)

http://www.vintagewatchstraps.com/casemarks.php

20190731_231512.jpg
20190731_231147.jpg
20190731_173545.jpg
Urverket gjordes av Phenix i Porrentruy.

Som jag skrivit några gånger i tråden, så behövs i regel verkbilder för att någon skall kunna uttala sig. Men det ser ut att vara helt vanliga fickur av OK kvalitet. Inget märkvärdigt, eller rent dåligt.

Jag sållade lite i din text för att få ned den till något jag kan besvara.

Vad gäller medaljerna på innerlocket, så är detta i regel skryt för olika medaljer tillverkaren i fråga fick vid diverse utställningar. Min uppfattning är att det gödslades med medaljer vid många av dessa och att det således sällan säger någon meningsfullt om kvaliteten eller tillverkaren.
Riksvapnet och liknande ser man ofta på ur som importerades till Sverige. Jag antar att det helt enkelt handlar om att förenkla försäljningen av uren på den svenska marknaden.

På bild 3 står det följande: Ancre 15 Rubis, Double Plateau, Levees Visibles och Spiral Breguet. Detta är också marknadsföringssnack och betyder att det är ett 15-stenars ankarverk (Ancre 15 Rubis) med dubbla rullar (en för liverstenen och en för säkerhetsrullen -Double Plateau) och synlig ankargång (Levees Visibles - helt enkelt att man ser gånghaken med dess stenar). Med Spiral Breguet menas att balansen är utrustad med en Breguet-spiral. Med hjälp av detta kan vi konstatera att det rör sig om ett OK urverk.

Vad gäller så betyder det väl bara pläterat silver. "Remontoir. Cylindre 10 rubis" betyder i detta fall att det rör sig om ett cylinderverk med uppdrag genom kronan. Cylinderverk är inget vidare.

Som svar på frågorna
1. Typ 1900-1930 eller något.
2. Japp, typ.
3. Vet ej. Jag putsar inte mina klockor.
4. Nix, inte direkt. I några av importuren kan det väl sitta något Omega-verk eller så, men det rör sig nog inte mer än en 500 eller så för den bästa. Men man vet ju inte säkert förrän man sett insidorna.
Tack åntligen hittade ett svar. Trodde att svaret skulle ligga ihop med mitt inlägg.

Första posten i denna tråd.

Ärvde för knappt 25 år sedan dessa tre fickur och vet förvånansvärt lite om dem så om ngn här kan ge mig lite kött på benen så är det mkt uppskattat. (Givet att det går att säga ngt från dessa bilder överhuvudtaget).

Nyfiken på det mesta, dvs hur gamla är dem? Har dem något monetärt värde? Var det enkla eller mer påkostade ur när dem först såldes etc?

Den sista (den med två bilder - känns som en ”parfym”-klocka ...

Stort tack på förhand och trevlig kväll allesammans!

448DBA0B-9755-41CF-AF52-8A96AD492977.jpeg

BAF0A4B4-5197-4DE2-B3CC-A5EA1F3EDF07.jpeg

48844973-0547-4173-B580-5637E8D81963.jpeg

Tack!
Yes, ”Brevet 13896” står det och verket är av Henri Onisime Stauffer. Älskar det när en mästare låter bli att skriva namnet på urtavlan :)

En fråga bara - var kommer den 24-timmars skala ifrån? Varför har så många fina fickur sånt fullt tryck på tavlan?
Man klistrade ibland på det i efterhand. Det är inte överallt de använder sig av 24-timmarsvisning men för vissa marknader och vissa ändamål sågs det ibland som viktigt att ha med. I USA exempelvis kallas det för Canadian dial-utförande.
Ett sånt exempel är järnvägen där det kunde anses bra att även ha 24-timmarsskalan. I Kanada tror jag det var ett krav för användning som railroad watch och gjordes bland annat som färdiga emaljerade med 24h i det syftet och de är ganska eftertraktade. Men det fanns förstås även i Europa på vanliga klockor. Det är i fallet på bilden bara en gulnad dekal som lätt tvättas bort om man vill det. Emaljen tål vatten.

En 56,5 mm-klump; American watch co i sterling silver från ca 3 år efter The Civil wars slut och att de sköt A Lincoln. 1868 ungefär.

P.S. Bartlett grade (ung. som kaliber) Wide well jewels och diamond endstone i balansen.

Tycker de är otroligt charmiga. Vill man ha en bör man nog försöka skaffa nu. Priserna rör på sig minst sagt i USA och de har hållit på att ta slut sedan ganska länge nu, i synnerhet åren runt kriget.
Nej den ska absolut inte säljas. Bara förvånad över hur långsamma vi är Sverige när det gäller såna saker. Vi fattar liksom ingenting förrän det är för sent...
Passar alldeles utmärkt till jeans och t-shirt för övrigt (och kanske en Remington new model army lr dyl):cigar:

WF42w.jpg

WF420M.jpg

Senast ändrad:
Jag har en fråga som egentligen inte är så mycket om uret i sig, som sammanhanget där det har använts, men jag tänkte att någon här kanske vet ändå...

Uret i fråga är ett "CITY" med tre kronor och ett nummer på baksidan. Jag har förstått att det är ett av de märken som försvarsmakten använde. De med tre kronor även på urtavlan verkar vanligare, och jag har sett något enstaka med något annat (mer känt) tillverkarnamn (som jag glömt nu).

Hur som helst, uret i sig är inget märkvärdigt, men vet någon mer om vilka (inom försvaret) som använde dessa, och när? Betyder siffrorna något? I det här fallet är det 507. Är det nåt slags förbands- eller enhetsnummer, eller något tråkigt som partinummer? (På de andra jag sett bilder på verkar det oftast vara 3 eller 4 siffror.)

(Jag hittade ett par gamla trådar med liknande frågor här, en om Tre Kronor-ur, och en om ett City armbandsur, men ingen av dem fick så mycket klarhet. Hoppas på mer tur nu. :))

Jag har en fråga som egentligen inte är så mycket om uret i sig, som sammanhanget där det har använts, men jag tänkte att någon här kanske vet ändå...

Uret i fråga är ett "CITY" med tre kronor och ett nummer på baksidan. Jag har förstått att det är ett av de märken som försvarsmakten använde. De med tre kronor även på urtavlan verkar vanligare, och jag har sett något enstaka med något annat (mer känt) tillverkarnamn (som jag glömt nu).

Hur som helst, uret i sig är inget märkvärdigt, men vet någon mer om vilka (inom försvaret) som använde dessa, och när? Betyder siffrorna något? I det här fallet är det 507. Är det nåt slags förbands- eller enhetsnummer, eller något tråkigt som partinummer? (På de andra jag sett bilder på verkar det oftast vara 3 eller 4 siffror.)

(Jag hittade ett par gamla trådar med liknande frågor här, en om Tre Kronor-ur, och en om ett City armbandsur, men ingen av dem fick så mycket klarhet. Hoppas på mer tur nu. :))
Jag antar att det är en "dressklocka" med svart tavla och arabiska siffror som index?

Kul och lite underskattad klocka i min mening, tror inte jag har sett någon med tre kronor på tavlan och ska inte vara det.
Kostar väl 3-4000:- beroende på skick, borde kosta lite mer.

Du har ingen bild?

Haha får be om ursäkt, prenumererade på den här tråden och trodde det var en annan. :) Kul fickur ändå, skulle gissa ett värde på ca 500:-

Tack, jag gav betydligt mindre. :) Jag måste erkänna att jag inte är någon fickurstyp egentligen, men jag ville ha något enkelt som funkar för vissa sammanhang ändå, och blev lockad av, och nyfiken på, försvarskopplingen i det här fallet. Har inte lyckats googla fram särskilt mycket om "försvarsuren". (Och i synnerhet inte om "City". Värdelöst namn, lycka till att googla på det... :rolleyes: )

Kort fråga!

Vad betyder adjusted to all positions and temperatures? Har sett to xxx postions men aldrig all positions.

HerrM

Kort fråga!

Vad betyder adjusted to all positions and temperatures? Har sett to xxx postions men aldrig all positions.

HerrM
Kort svar: ovanligt och tror knappt nån vet säkert men den förklaring jag hört är att det bör betyda temperatur och 5 - 6 positioner. Äldre det förra och senare 6 pos då det blev vanligare. Om det inte är fejk och hittepå-märkning vill säga. Är det okänd tillverkare finns den möjligheten med.

Kort svar: ovanligt och tror knappt nån vet säkert men den förklaring jag hört är att det bör betyda temperatur och 5 - 6 positioner. Äldre det förra och senare 6 pos då det blev vanligare. Om det inte är fejk och hittepå-märkning vill säga. Är det okänd tillverkare finns den möjligheten med.

Jules Jurgensen så det är äkta vara

Tackar för det snabba svaret.

Känns rent spontant som att dessa fickur kommer bli super heta om ett par decennier.
Tillverkas det "high-end" fick ur fortfarande?

Kom över ett fickur som jag tror användes av konduktörer, har ett tåg inristat på baksidan och skruvad boett. Man skruvar av glasringen och glaset, drar ut kronan och sen sitter verket på ett gångjärn som man fäller ut. Vet inte så mycket om det så om någon har mer info tar jag tacksamt emot. Ping @Warwian
DA977874-A0F3-41E5-88E9-0313B208D2FD.jpeg

Kom över ett fickur som jag tror användes av konduktörer, har ett tåg inristat på baksidan och skruvad boett. Man skruvar av glasringen och glaset, drar ut kronan och sen sitter verket på ett gångjärn som man fäller ut. Vet inte så mycket om det så om någon har mer info tar jag tacksamt emot. Ping @Warwian
DA977874-A0F3-41E5-88E9-0313B208D2FD.jpeg
Att det finns ett lokomotiv eller tåg graverat på boetten betyder inte att klockan användes särskilt av konduktörer. Det var ett relativt vanligt och populärt motiv som dekoration på boetterna.
Ser trevlig ut. Ingen bild på baksidan med tåget?

Tillbaka
Topp