Som info eftersom vi kommer in på nåt jag tycker är intressant och inte verkar så känt tar jag det här:
Vad är ett s.k. railroad fickur? Oftast så menar man de amerikanska då. Följande kriterier för att vara ett railroadur, dvs användas av tidhållande personal som lokförare och konduktörer m. fl., togs fram år 1891 efter en katastrofal frontalkrock mellan två tåg i Ohio, förmodat beroende på undermålig tidshållning. Från 1893 års standard:
1,
Måste vara 18 eller 16 size. (16 size vanliqare senare, 18s tidigare och 1958 förbjöds 18 size av nån anledning) Det är klockor vanligen mellan ungefär 51-56 mm. "Size" betecknar verkstorleken.
2,
Minimum 17 lagerstenar.
3,
Verk justerat till 5 positioner. Senare gällde 6 positioner. Det vill säga kronometerjusterade verk.
4,
Justeras till gångavvikelse max 30 sek/vecka
5,
Justerad till temperatur
6,
Ska ha "double roller: "double roller refers to different designs of the escapement-specifically how the balance wheel interacts with the pallet fork" Har alltså inget med bimetallen i balansen att göra om jag förstår rätt som en del tror. (Är ej urmakare dock)
7,
Lever set. Dvs visarställning via "spak" utan att behöva dra ut kronan.
8,
Uppdrag vid klockan 12. Dvs savonetter eller savonettverk får ej användas. De har uppdrag klockan 3.
9,
Arabiska kraftiga siffror som timmarkering. Inte romerska som varit vanligt tidigare. Vit urtavla.
Jag saknar nåt i den här listan, nämligen patentruckning. Det är möjligt det tillkom senare eller så behövde man inte ha det teoretiskt. Tror nästan alla har det ändå. 37 st modeller godkändes för järnvägsbruk. Senare, 1915 var man nere i 19 olika modeller.
---
Mr Webb C Ball, (den Ball som armbandsursmärket Ball numera anspelar på) var drivande för dessa kriterier och var den som godkände vilka kalibrar som uppfyllde kriterierna och inte.
Järnvägsbolagen var privata och gjorde lite som de ville tyckte de men detta följdes för det mesta. Savonetter envisades dock en del med, det var liksom lite coolt. I Europa var det aningen mer släpphänt har jag fått uppfattningen av.
De har alltså inget med som man kan se sägs på tratten och liknande att göra med att minutmarkeringen ser ut som ett järnvägsspår eller vad för motiv det är på boetten utan klockans och framförallt verkets utförande avgör om det är en RR-fickur eller ej.
Min (f.d
) railroader Bunn special RR. Det står inte 5 pos här, bara adjusted men den serien Bunn special var alla godkända och 5 pos. Här har också handlaren valt att få sitt butiksnamn på verket istället för graden (kalibern) Kan också ha varit leverantör till inspektörer eller sådan själv och kan ha ansetts god reklam att ha sitt namn på då. Nämndes i annonser ibland, inspector si och så.