• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

FutuisFuturo

Breitling
Hej!

Fick denna av min mormor och undrar om det är värt att låta en urmakare skaka liv i den eftersom det känns synd att slänga.

På insidan av locket står:
METAL
PLAQUE OR LAMINE
GARANTIO (stavning) ANS
SWISS MADE - FABRICATION SUISSE
CB
7815032

Har någon koll på värde?
5vq9g3.jpg


9ljsy1.jpg


Tack på förhand!
 

TrahNaN

Breitling
Efter att ha gömt mig långt bak i hörnet så är det dags för mig att ställa en fråga.
Har ett fickur från Zenith som jag skulle vilja veta lite mer om. Det jag har fått fram så är den från ca 32?
Är stämplat ett P eller D på insidan av locket. Någon som har något intressant om denna?
Verk? Vad menas med bokstaven på insidan?

Hur mycket skulle en service kosta och någon rekommendation av urmakare?

zenith1 (1 av 1).jpg
zenith2 (1 av 1).jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Efter att ha gömt mig långt bak i hörnet så är det dags för mig att ställa en fråga.
Har ett fickur från Zenith som jag skulle vilja veta lite mer om. Det jag har fått fram så är den från ca 32?
Är stämplat ett P eller D på insidan av locket. Någon som har något intressant om denna?
Verk? Vad menas med bokstaven på insidan?

Hur mycket skulle en service kosta och någon rekommendation av urmakare?

zenith1 (1 av 1).jpg
zenith2 (1 av 1).jpg
Har ingen koll på fickur men den är RUSKIGT trevlig tycker jag. Farfarsklocka.se kan säkerligen fixa den.
 

Molgan

Cartier
Jag har en fundering, jag har ett rätt trevligt Omega fickur som jag tror jag postat en bild på tidigare, men den som så många andra saknar en kedja.
Det skulle kännas mycket säkrare att ha den i en kedja de få tillfällen den används, men vart hittar man egentligen en dylik kedja?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jag har en fundering, jag har ett rätt trevligt Omega fickur som jag tror jag postat en bild på tidigare, men den som så många andra saknar en kedja.
Det skulle kännas mycket säkrare att ha den i en kedja de få tillfällen den används, men vart hittar man egentligen en dylik kedja?

Kaplans eller tradera skulle jag säga!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag har en fundering, jag har ett rätt trevligt Omega fickur som jag tror jag postat en bild på tidigare, men den som så många andra saknar en kedja.
Det skulle kännas mycket säkrare att ha den i en kedja de få tillfällen den används, men vart hittar man egentligen en dylik kedja?
@Strindberg sitter säkert på några kedjor. Kanske även ett omegaverk/tavla till mig :)
 

Lunkan30

Omega
Har letat efter denna tråden ända sedan jag blev medlem!
Äger nämligen ett fickur som jag fick ärva efter min farfar. Vet i princip ingenting om den, någon som har input?
image.png

image.jpeg

image.jpeg
 

Ragge

Cartier
20160706_085648.jpg
20160706_085530.jpg
20160706_085546.jpg
20160706_085557.jpg
20160706_090321.jpg

Jag förbannar min klumpighet som tryckte på glaset när jag skulle plocka ihop stoppuret! Men vad heter modellen på glas? High domed antar jag, men är det något mer? Det är välvt hela vägen upp och har totalhöjd på ca 5mm. Väldigt nära 44mm i diameter. Stoppuret är ett gammalt Smiths. Märkligt nog märkt Smith, utan s på slutet. Jag har inte hittat någon förklaring till det. Har ni något förslag på var i Stockholm-Uppsalatrakten man kunde få glaset bytt?
Tack på förhand!
 

Warwian

Cartier
Hittade ett Viking fickur på loppis idag, fjädern är dock trasig och måste bytas. @Warwian vet du vad det är för verk och kaliber? Cortebert 477 kanske?
IMG_20160704_174320_535.JPG
IMG_20160704_174334_570.JPG
IMG_20160704_174400_559.JPG
IMG_20160704_174418_311.JPG
IMG_20160704_174434_383.JPG
IMG_20160704_174448_893.JPG
Hur stort är verket? 19 linjer? 18? En gissning är att det är ett Cortebert kaliber 476 på 19 linjer. Dessa finns i ett antal olika varianter, med olika benämningar, beroende på storlek.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hur stort är verket? 19 linjer? 18? En gissning är att det är ett Cortebert kaliber 476 på 19 linjer. Dessa finns i ett antal olika varianter, med olika benämningar, beroende på storlek.
Skjutmåttet säger typ 41-42mm, så det borde vara 19 fast att jag mätt lite fel? Det finns väl inga 18,5 lignes verk?
 

Warwian

Cartier
Dessvärre tillåter inte min nuvarande ekonomi några större utsvävningar vad gäller klockköp, men denna köpte jag nyligen. En Chronometre Richelieu tillverkad av J.J. Badollet i Geneve. Urverket är tillverkat av Tavannes (kanske mer känt under namnet Cyma) och är ett kaliber 19 - 2.B (referens 921 lepine) på 19 linjer, kvalitet "A". Skruvade fattningar, välgjord bimetallisk kompensationsbalans med guldskruvar, Breguet-spiral och svanhalsruckning etc. osv. Helt enkelt ett verk av god kvalitet.
Viribus Unitis som står på boettlocket var för övrigt kejsar Franz Joseph 1 (Österrike-Ungern) personliga motto.
sZJDJhf.jpg

QZVYaxC.jpg

nRyfGg5.jpg

jPVleNx.jpg
 

Anlu

Omega
Visste inte att vi hade en Patek i familjen försen nu.. Ser väldigt enkel ut i sitt utförande men fina visare och tavla. Någon som vet något om dessa?
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 

FreddeM

Panerai
2-Faktor
Hej!

Väldigt ny på forumet men såg denna tråd och tänkte att jag kan posta några bilder på mitt fickur. Jag fick det av min farmor för många år sen och det har tillhört en person i släkten. Står 1958 på läderfodralet till uret. Jag vet inte så mycket om uret men har ni någon kunskap kan ni gärna hojta till! Tavlan är omärkt men själva urverket är märkt med Omega. Uret fungerar men hur pass bra vet jag inte. :) Jag kanske skulle låta det ligga framme.. Det ligger tyvärr mest i sin låda och gömmer sig. Har även funderat lite på om jag skulle lämna in det på service men vet inte om det är värt det. Får fundera lite på saken!
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Mvh Fredrik
 
Topp