• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

drClasse

Omega
jag slog till på en riktigt gammal på Tradera för några år sen. Stockholmsarbete av Mathias Kullberg nr. 167, från omkring Gustav III:s sjätte regeringsår skulle jag tro. Den går inte och har enligt tidigare ägaren beställts uppe i Stockholm av en välbeställd mjölnare i Munkedal i Bohuslän. Om man skall reparera denna kostar det mångfalt vad jag gav för den. Men vi får väl se sa blinda Sara..
 

Bilagor

  • 20160525_210758.jpg
    20160525_210758.jpg
    150.8 KB · Visningar: 74
  • 20160525_210629.jpg
    20160525_210629.jpg
    176.3 KB · Visningar: 75

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
jag slog till på en riktigt gammal på Tradera för några år sen. Stockholmsarbete av Mathias Kullberg nr. 167, från omkring Gustav III:s sjätte regeringsår skulle jag tro. Den går inte och har enligt tidigare ägaren beställts uppe i Stockholm av en välbeställd mjölnare i Munkedal i Bohuslän. Om man skall reparera denna kostar det mångfalt vad jag gav för den. Men vi får väl se sa blinda Sara..
Du vet väl att du kan kontakta urmakarskolan i Motala för vissa jobb, eller hur @Echo Delta.
 

Jimpa

Panerai
En vän har precis rotat fram ett gammalt fickur som tillhört hans nyligen bortgångna morfar. Morfarn Som tydligen blev kidnappad 1944 i samband med en flykt från Estland till Sverige pga kriget. Familjen som kidnappade morfarn hade jobbat som tjänstefolk åt tsaren Alexander den förste Och tydligen ska klockan tillhört tsaren själv. Morfarn hade även ett par manchettknappar som han senare sålde för 40.000kr och som även dessa ska varit ägda utav Tsaren Alexander den förste. Bilder :
received_10210767562163355.jpg
Resized_received_10210767562803371.jpeg
received_10210767562963375.jpg
Resized_received_10210767563283383.jpeg
Resized_received_10210767565763445.jpeg
received_10210767563483388.jpg


Jag kan inte så mycket om fickur och jag har för mig att cylinderverk betingar ett lägre värde väl? Den är i guld och det står geneve på tavlan, Någon som har ytterligare kunskap kring värdet eller vart klockan kan vara tillverkad eller liknande. Verkar finnas en spännande historia om inget annat. Tackar ödmjukast för vidare tips :)

Mvh Jimpa
 

Warwian

Cartier
En vän har precis rotat fram ett gammalt fickur som tillhört hans nyligen bortgångna morfar. Morfarn Som tydligen blev kidnappad 1944 i samband med en flykt från Estland till Sverige pga kriget. Familjen som kidnappade morfarn hade jobbat som tjänstefolk åt tsaren Alexander den förste Och tydligen ska klockan tillhört tsaren själv. Morfarn hade även ett par manchettknappar som han senare sålde för 40.000kr och som även dessa ska varit ägda utav Tsaren Alexander den förste. Bilder :
received_10210767562163355.jpg
Resized_received_10210767562803371.jpeg
received_10210767562963375.jpg
Resized_received_10210767563283383.jpeg
Resized_received_10210767565763445.jpeg
received_10210767563483388.jpg


Jag kan inte så mycket om fickur och jag har för mig att cylinderverk betingar ett lägre värde väl? Den är i guld och det står geneve på tavlan, Någon som har ytterligare kunskap kring värdet eller vart klockan kan vara tillverkad eller liknande. Verkar finnas en spännande historia om inget annat. Tackar ödmjukast för vidare tips :)

Mvh Jimpa
Du har helt rätt om att cylinderverk i regel betingar ett lägre värde. Din klocka innehåller dock inte ett cylinderverk, utan ett tidigt ankarverk utav vad som ser ut att vara god kvalitet. Klockan ser för övrigt ut att vara ett tidigt exemplar från Mermod Geneve, som mycket troligen är relaterat till Mermod Freres, som var en känd tillverkare med tillverkning i Ste. Croix och försäljning i Geneve. Tillverkaren är väl nästan mest känd för sina speldosor, men tillverkade också ur av god kvalitet. Dessvärre betingar väl namnet Mermod någon större värdeökning, och även om urverket är bra, så tror jag inte heller att det påverkar värdet nämnvärt. Visa dock gärna fler bilder på urverket!
 

TB12

Cartier
Jag var med min fru och besökte svärfar en kort stund för några dagar sen. I deras bibliotek så låg det några klockor som jag naturligt fick fram och kollade lite på, varpå svärfar säger "vill du ha dom?". Jag tog överraskad men mycket tacksamt emot 3st ur. Det ena var ett fickur som hans morfar(tror jag det var) hade erhållit i 70-års present 1924 av sina vänner, att döma av graveringen på kedjan. Ett riktigt fint 18k fickur från Omega tycker jag! Lämnade in det för lite genomgång så nu är det redo att bäras med stolthet :)

P1020876.JPG
 

Pictor

Audemars
Det här är min farmors pappas jobbklocka som han använde när han körde spårvagn i Stockholm. Står tyvärr ingen datum någonstans som kan avslöja åldern, men han dog ca 1938 då han fortfarande jobbade. Tyvärr tickar den inte när man drar upp den, men den ska definitivt lämnas in på reparation.



Vilket etui : Arbetarnas uraffär Stockholm. Underbart!! Och vilket skönt typsnitt! Vårda!!
 

azcii

Patek
2-Faktor
Farsan är ute efter ett fint fickur. Var bör man börja titta? Allt under 50k är intressant. Har kollat lite på fickuren på Kaplans auktioner, man har ju så dålig koll allmänt.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Är det någon som vet vem tillverkaren är om verket är märkt med GPE? Har sökt men inte hittat mer än en nästan exakt likadan klocka som gått på auktion på Kaplans, men där fanns ingen beskrivning om tillverkare/märke.

fullsizeoutput_b77.jpeg
 

Warwian

Cartier
Är det någon som vet vem tillverkaren är om verket är märkt med GPE? Har sökt men inte hittat mer än en nästan exakt likadan klocka som gått på auktion på Kaplans, men där fanns ingen beskrivning om tillverkare/märke.

fullsizeoutput_b77.jpeg
Cylinderverk troligen av råverk från FHF. Tillverkad av Jules & Georges Perret (Vve. Georges Perret-Perrin) i La Chaux-de-Fonds. Värdet på den är guldvärdet.
 
Topp