Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk

Fickurstråden

Diskussion i 'Vintage' startad av Warwian, 26 oktober 2015.

1. Clark Kent

Clark Kent Tie Fighter pilot

Aha...ok :) Det är väldigt roliga ur i alla fall och det känns verkligen som om man håller i en bit historia. Tror nog att jag bara kommer kosta på Helvetian reparation då det är den enda med affektionsvärde.

Warwian gillar detta.
  2. Warwian
    Trådstartare

Warwian Y-Wing pilot

Från:
    Göteborg
    Skrev lite om en liknande Helvetia tidigare i denna tråd. Jag nämnde också spårvagnsförarkopplingen under bilden!

Clark Kent gillar detta.
  3. Clark Kent

Clark Kent Tie Fighter pilot

Oj vilken intressant och rolig info. Jag fick berättat för mig av farfar att det där var farmors pappas tjänsteur, men jag minns inte om han fick köpa det själv eller om det var en present. Jag har tänkt att i och med namngraveringen på asken, att det kunde vara en klocka han fick för 25 år i tjänst eller till 50-årsdagen. Tyvärr lever varken farmor eller farfar längre så det finns ingen att fråga om detaljerna.

Warwian gillar detta.
  4. Warwian
    Trådstartare

Warwian Y-Wing pilot

Från:
    Göteborg
    Fantastiskt vad man kan hitta för en hundring... Folk köper dussinur för många tusen, men låter ur liknande den nedan gå förbi. Inget skojarverk direkt.

Mr.Chang, Samlarn, BoEtt och 6 andra gillar detta.
  5. Hr_Proos

Hr_Proos X-Wing Pilot

Vad har jag här? Förutom det uppenbara då; att det är en ryss!
    IMG_2865.JPG IMG_2863.JPG IMG_2864.JPG

Mr.Chang, seikoswede och Pictor gillar detta.
  6. Greve Carl-Magnus

Greve Carl-Magnus Stormtrooper

Från:
    Götaland
    Oj vilken historia. Verkligen kul. Dessutom ett vacker ur.

Warwian gillar detta.
  7. remag

remag Stormtrooper

Hamilton 992. IMAG1227.jpg

Mr.Chang, Samlarn, seikoswede och 5 andra gillar detta.
  8. lottlar

lottlar Ewok

Vackra små konstverk!

Bifogade filer:

Mr.Chang gillar detta.
  9. Kamelen

Kamelen Stormtrooper

Prova antikurmakaren i Malmö för lite extra kvalité på fickur

10. Åskviggen

Åskviggen Rebel soldier

Hej! Fick fyra fickur av min mormor efter att hon har förstått att jag har ett intresse för klockor. Kan någon hjälpa mig, koordinera, namnge och prissätta. Skulle vara kul att veta, här kommer bilder i ordning
    Kl nummer 1 IMG_0990.JPG IMG_0991.JPG IMG_0992.JPG IMG_0993.JPG Klocka nummer 2
    IMG_0995.JPG IMG_0994.JPG IMG_0997.JPG IMG_0996.JPG
    Klocka nummer 3, denna är en riktig rysare! IMG_0998.JPG IMG_0999.JPG IMG_1001.JPG IMG_1002.JPG IMG_1004.JPG
    Och tillslut nummer 4 IMG_1006.JPG IMG_1007.JPG IMG_1012.JPG
    Många bilder.. tacksam för alla svar och tips! Trevlig helg

Senast ändrad: 5 maj 2017
    Mr.Chang gillar detta.
  11. Zose

Zose Rebel soldier

Från:
    Gööötebööörg
    Hej, har ett fickur som jag ärvt av min pappa. Ett Zenithur. Om det är någon som har info om värde och eventuellt årtal skulle jag bli glad:
    Fickur_Zenith_1.JPG
    Fickur_Zenith_2.JPG
    Klockan fungerar och det går att ta bort missfärgningen på glaset. Vågar dock inte att forcera upp baksidan på fickuret för att komma åt att ställa in klockan. Är det någon som har tips så tar jag gärna det. /Anders

Mr.Chang gillar detta.
  12. ittam

ittam Stormtrooper

Detta lilla ur har jag efter mor, och har fått berättat för mig att det snart fyller åttio.. All övrig information ni kan dela med er av skulle glädja mig stort!! För stunden går det som det själv vill. Men jag har, med lite tur, kanske fått en kille här på forumet att förbarma sig över modersarvet så det tickar när JAG vill. Så all info ni har mottages tacksamt :) IMG_6877.JPG IMG_6879.JPG IMG_6875.JPG

Senast ändrad: 5 maj 2017
    Mr.Chang gillar detta.
  13. Aurum

Aurum Jag är så arg, så väldigt arg!

Vilket fynd! En sådan behöver jag när jag vill vila mina ögon på något vackert.

Warwian gillar detta.
  14. Warwian
    Trådstartare

Warwian Y-Wing pilot

Från:
    Göteborg
    Tack! Det bästa jag kan göra är att visa fler bilder på samma klocka. Här är i andra vinklar och ljus. Vem som tillverkat den är dock fortfarande en gåta. Helt ofattbart att schweizarna ibland inte signerade verken...

Mr.Chang, seikoswede, eriksson850 och 2 andra gillar detta.
  15. christerD

christerD Rebel soldier

Hittade ett okänt verk i en Engelsk boett , fjädern dragen i botten :( något man kan fixa själv ?
    Antar att det är omöjligt att säga något om verket men lägger ändå upp några bilder
    christer P1050073.JPG P1050074.JPG P1050075.JPG

Mr.Chang gillar detta.
  16. azcii

azcii X-Wing Pilot

Från:
    City 17
    Om man vill laga ett gammalt fickur med minute repeater , var bör man vända sig? Det är en gammal borel huguenin från början av 1900 talet som tillhörde min gammelfarfar.

17. Kamelen

Kamelen Stormtrooper

Antikurmakaren i Malmö kan vara ett alternativ om det ej är brådskande.

azcii gillar detta.
  18. azcii

azcii X-Wing Pilot

Från:
    City 17
    Finns det någon liknande i Stockholm?

19. Kamelen

Kamelen Stormtrooper

Det enda jag känner till är tysken på roslagsgatan?
    Det är en herre man får stryka medhårs men tror du ligger på plus då du kommer med ett fickur.
    Övertygad om att där är ett antal andra som jag ej känner till.

20. URsinne

URsinne Y-Wing pilot

Från:
    URskogen
    Har alltid gillat större tidiga 18 size amerikanska fickur. Här en från ett par, tre år efter inbördeskriget. 4 ounze coin med * dvs mellan 4 och 5 oz. Behöver service tyvärr, men rätt snygg. "Diamond endstone" och med rätta gamla modellen på infattningen av den, eller vad det kallas, är ingen urmakare.

Am67w.jpg

AmWM1w.jpg

Mr.Chang, Samlarn, seikoswede och 3 andra gillar detta.
  21. ptrr

ptrr Ewok

Fyndade en vintage-klocka + lite löst "skrot", bla detta verk till ett fickur. Hittar ingen märkning någonstans. Förundras mest över detaljerna. Är delarna bearbetade (och inte gjutna?) lär det väl ha varit ett rätt trevligt fickur en gång i tiden? Nån som har några insikter?

Skoj lagning där i mitten... :)

fullsizeoutput_7.jpeg fullsizeoutput_8.jpeg

Mr.Chang, christerD, LongCon och 1 annan gillar detta.
  22. Ragge

Ragge Stormtrooper

20170601_234943.jpg 20170601_234954.jpg 20170601_235013.jpg 20170601_235108.jpg 20170601_235132.jpg
    På marknaden i Krakow förra helgen köpte min dotter detta fickur som reseminne. Var hon nu fått den iden ifrån.. ;-) :) Tycker hon gjorde ett bra val! :) Omärkt utom Granit på verket tycker jag det ser ut som rätt god kvalitet och den går fint.

Mr.Chang, Warwian, christerD och 3 andra gillar detta.
  23. remag

remag Stormtrooper

Lite stort för fickan. IMAG1334.jpg

Mr.Chang, Warwian, Aurum och 4 andra gillar detta.
  24. Robin88

Robin88 Ewok

Från:
    Ystad
    Ett fickur som jag fick av min pappa för 10 år sen som han i sin tur fick av sin pappa.

Bifogade filer:

25. Beo

Beo Rebel soldier

Hej på er!
    Mitt första inlägg i tråden!jag skaffade en Rossel-Conrad Bienne på tratten som jag servat upp och till säkert en dels förtret polerar:pär lite av en putstomte!
    Tyckte att klockan var jättetrevlig när jag såg den både utsidan,tavlan och framför allt urverket.
    Så nu tickar den på riktigt bra men jag tänkte se om någon har lite mer info om tillverkaren?har sökt lite men bara fått fram lite om nån A.Rossel Conrad Bienne och då är urtavlan liknande men har då ett A. före loggan på urtavlan.
    Ha det gott:)!
    20170611_113620.jpg 20170611_113411.jpg 20170611_112915.jpg 20170611_110132.jpg 20170606_125048.jpg 20170606_124622.jpg 20170611_113620.jpg 20170611_113411.jpg 20170611_112915.jpg 20170611_110132.jpg 20170606_125048.jpg 20170606_124622.jpg

Mr.Chang, Samlarn, Warwian och 2 andra gillar detta.
  26. BoEtt

BoEtt X-Wing Pilot

Från:
    Örebro
    Bra där Beo! Snyggt jobbat! :D

27. Beo

Beo Rebel soldier

Tack!jag blev faktiskt nöjd med resultatet:)så nu ligger den o tickar starkt!

28. Beo

Beo Rebel soldier

Missade en liten bild så man ser gånghaken:p!(under service)

20170607_185313.jpg

Mr.Chang, Warwian och BoEtt gillar detta.
  29. Exxet

Exxet Y-Wing pilot

Vad kan det här vara för verk, någon som vet? förmodligen Warwian, det enda jag kan se är att det står 379 där jag ringat in och 55 på tavelsidan, balansen är bortagen, skatbo, vill försöka få igång den, det är förövrigt ett sk triple calender moonphase ur, 68 mm i diam. utan krona, kallas väl Goliath, caset är gunmetal, tänkte man kunde få tag i en donator, en annan sak, vad gör man rent tavlor på ett fickur med.
    1.jpg

Mr.Chang gillar detta.
  30. seikoswede

seikoswede Y-Wing pilot

Hej på er!

För ett tag sedan köpte jag ett parti med klockor och det ingick några fickur som jag inte vet något som helst om.
    Har väl inget större intresse för dessa så de hamnar kanske på tratten vad det lider men det vore i alla fall kul att få veta vad det är.

Bifogar lite taskiga bilder men om någon ser något som han/hon känner igen så får ni gärna hojta till.

Först en samlingsbild inklusive ett fungerande rouletthjul i fickursstorlek och en ask med nycklar etc.

FullSizeRender 164.jpg

Sedan lite bilder.

Fickur 1. Lite mindre, i silver och fungerande.

IMG_9077.JPG IMG_9078.JPG IMG_9079.JPG

Fickur 2. Fint dekorerat verk men ser inga tillverkarstämplar.

IMG_9081.JPG IMG_9082.JPG IMG_9083.JPG IMG_9084.JPG

Fickur 3.

IMG_9087.JPG IMG_9088.JPG

Fickur 4.

IMG_9085.JPG IMG_9092.JPG

Trevlig kväll!

Jim

Mr.Chang, Beo och Rolfen gillar detta.