• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Flipperspel - slam tilt

I högstadiet, vid år 2000 så spelade jag en hel del på ett flipper som hade pokertema, kommer ihåg att det var rikrigt kul. Någon som vet vilket det kan ha varit?

Känns igen i prisutvecklingen på en Rolex submariner eller nästan annan rolexmodell 😂

Lite så classicspelen kastade man nästan bort för 10 år sedan. Men även de mindre populära brand som Data East var inte långt ifrån tippen. Många mindre poppis WMS någon tusenlapp och ja hygglig uppgång. Äldre OP och DJ hade väl kanske lite högre status.

Tur man har det ganska bra ställt. En favoritlineup är inte omöjligt den dagen man skaffar hus. Trist om hobbyn slutar med ett gäng gubbar som hoardar alla spel dock. Tror knappt nostalgin börjat i denna genre ännu. Kommer nog bli som äldre porschar eller jukeboxes tillslut.

Finns ändå en del okej prissatt tycker Stern är helt okej mekaniskt och skön känsla framförallt deras mer tidiga som LOTR, Sopranos, Elvis samt T3. Man behöver inte börja med ett AFM eller MM.

Senast ändrad:
Lite så classicspelen kastade man nästan bort för 10 år sedan. Men även de mindre populära brand som Data East var inte långt ifrån tippen. Många mindre poppis WMS någon tusenlapp och ja hygglig uppgång.. Äldre OP och DJ hade väl kanske lite högre status.

Tur man har det ganska bra ställt. En favoritlineup är inte omöjligt den dagen man skaffar hus. Trist om hobbyn slutar med ett gäng gubbar som hoardar alla spel dock. Tror knappt nostalgin börjat i denna genre ännu. Kommer nog bli som äldre porschar eller jukeboxes tillslut.

Finns ändå en del okej prissatt tycker Stern är helt okej mekaniskt och skön känsla. Man behöver inte börja med ett AFM eller MM.
Precis. Williams Cyclone för 3000kr var ju överpris nästan.
Jag tror jag gav 1500kr för mitt PinBot. Undra vad ett sådant är värt idag, inte supermycket men inga 4000kr eller vad det var jag sålde det för efter en totalrenovering.
Hade ett Diner jag köpte för totalt överpris efter mitt PinBot, gav hiskeliga 3500kr för! :bag:
Alla spel som min far har köpt har varit till rena vrakpriser, helt sanslöst. Men å andra sidan har vi spenderat många timmar i bil över hela Sverige för att åka på annonser helt utan bilder eller liknande för att komma till spel i horribla skick eller liknande.
Många misslyckanden men i slutändan många fynd.

nej inte den, det var ett spel där man kunde få kåk osv, det kanske hette något med texas hold em, jag vet inte
Gissar vilt på World poker tour pinball

Gissar vilt på World poker tour pinball

Min första tanke med men det är ju för ny.

Var det ett elektromekaniskt, solidstate eller dmd spel? Minns du?

Elektromekaniskt = smatter smatter från alla relä och klickar och bankar i spelet.
Solid state = första elektriska spelen som har digital display liknande som en väckarklocka har.
DMD = Dot Matrix Display. Rektangulär skärm som är uppbyggd av ljuspunkter med mycket animationer osv. (Tekniskt sett Solid State det med då det är ju SS).
Skulle tro elektromekaniskt
Men ska forska lite :)

E9760DAF-2838-4D86-906A-7F5A19933063.jpeg
Grannens med pokertema. Något äldre modell.

Tjena klocksnackare och flipperspelare! Kul tråd! Jag älskar att spela flipper och spenderade många timmar spelandes på den lokala pizzerians flipperspel som ung. Var nog typ jurassic park, terminator judgement day, independence day och liknande de hade?!
Har alltid velat haft ett flipperspel men inte riktigt haft plats eller möjlighet till det förrän i vårt nya hus.

Jag kan och vet egentligen ingenting om vad man ska kika efter. Brukar slösurfa lite på blocket ibland bara för att få ett hum om utbud och priser. Men om jag säger såhär: Jag gillar lite modernare grejer (digitalt) men varken vill eller kan egentligen mecka med spelet. Vill bara att det ska funka. Är väl beredd att betala nånstans mellan 20-40k. Helst inte över 30k men är beredd att sträcka mig till runt 40k. Någon firma/hemsida som man ska vända sig till? Något man ska akta sig för? Något specifikt märke man bör titta efter/undvika?? Som ni märker är man helt ”tiltad” (see what I did there 🤣) gällande detta. Så shoot gällande tips och råd till en okunnig KS-vän. Kanske finns det någon här i tråden som säljer nåt som kan passa mig??

Tjena klocksnackare och flipperspelare! Kul tråd! Jag älskar att spela flipper och spenderade många timmar spelandes på den lokala pizzerians flipperspel som ung. Var nog typ jurassic park, terminator judgement day, independence day och liknande de hade?!
Har alltid velat haft ett flipperspel men inte riktigt haft plats eller möjlighet till det förrän i vårt nya hus.

Jag kan och vet egentligen ingenting om vad man ska kika efter. Brukar slösurfa lite på blocket ibland bara för att få ett hum om utbud och priser. Men om jag säger såhär: Jag gillar lite modernare grejer (digitalt) men varken vill eller kan egentligen mecka med spelet. Vill bara att det ska funka. Är väl beredd att betala nånstans mellan 20-40k. Helst inte över 30k men är beredd att sträcka mig till runt 40k. Någon firma/hemsida som man ska vända sig till? Något man ska akta sig för? Något specifikt märke man bör titta efter/undvika?? Som ni märker är man helt ”tiltad” (see what I did there 🤣) gällande detta. Så shoot gällande tips och råd till en okunnig KS-vän. Kanske finns det någon här i tråden som säljer nåt som kan passa mig??

Finns fortfarande en del spel utställda beroende på var man bor så det går ju lira och testa än idag även om det blir ovanligare.

Det här med mekande är inte alla bra på. Stor fördel om du bor i Sthlm eller stad där det finns utställda spel. Så kan du få hjälp med sådant en reparatör kan göra allt från att putsa och byta lite slitdelar till att som en klockreparation plocka ner hela spelet och rengöra/reparera varenda del så att det blir nästan som "nytt". Köper man ett spel i bra skick så krävs det inte sådär jättemycket reparationer. De är byggda för att vara utställda och ta mycket stryk. En del har mer lull lull och saker som går sönder.

Av de spelen du nämnt är inget sådär jättepopulärt och ryms i din budget. Under 90-talet var konkurrensen stenhård och många spel plockades in på lager därav och kan vara i kalasskick. Det som styr priset är främst popularitet. Spel högt på denna lista: https://pinside.com/pinball/top-100 kommer att vara dyra. Skick är viktigt också och styr mycket av priset. En del som fiskar efter högre priser på blocket skulle säga priserna där är som C24 litegrann i överkant. Tycker https://www.svenskaflippersallskapet.com/saljes spelen som finns där stämmer lite bättre i pris.

Finns fortfarande en del spel utställda beroende på var man bor så det går ju lira och testa än idag även om det blir ovanligare.

Det här med mekande är inte alla bra på. Stor fördel om du bor i Sthlm eller stad där det finns utställda spel. Så kan du få hjälp med sådant en reparatör kan göra allt från att putsa och byta lite slitdelar till att som en klockreparation plocka ner hela spelet och rengöra/reparera varenda del så att det blir nästan som "nytt". Köper man ett spel i bra skick så krävs det inte sådär jättemycket reparationer. De är byggda för att vara utställda och ta mycket stryk. En del har mer lull lull och saker som går sönder.

Av de spelen du nämnt är inget sådär jättepopulärt och ryms i din budget. Under 90-talet var konkurrensen stenhård och många spel plockades in på lager därav och kan vara i kalasskick. Det som styr priset är främst popularitet. Spel högt på denna lista: https://pinside.com/pinball/top-100 kommer att vara dyra. Skick är viktigt också och styr mycket av priset. En del som fiskar efter högre priser på blocket skulle säga priserna där är som C24 litegrann i överkant. Tycker https://www.svenskaflippersallskapet.com/saljes spelen som finns där stämmer lite bättre i pris.
Stort tack! Blir att surfa en del ikväll då. Och när det börjar bli aktuellt med affär lär jag eventuellt ställa en och annan fråga här i tråden

Citerar mig själv här och hoppas att Ni mer kunniga kan svara på om detta verkar ok eller ej?!
Har lagt ut lite krokar bland vänner och bekanta och kan eventuellt ha ett flipper på G. Infon jag fått är att spelet ifråga är ett Attack from Mars, pinball 2000, från Williams. Prisbild ”runt” 20k. Låter detta rimligt?

Citerar mig själv här och hoppas att Ni mer kunniga kan svara på om detta verkar ok eller ej?!
Har lagt ut lite krokar bland vänner och bekanta och kan eventuellt ha ett flipper på G. Infon jag fått är att spelet ifråga är ett Attack from Mars, pinball 2000, från Williams. Prisbild ”runt” 20k. Låter detta rimligt?
Gissar på Revenge from Mars, attack from mars är från 1995 och betydligt dyrare. Prismässigt lät det ändå som ett väldigt bra pris, skick är givetvis en parameter även inom flipper. https://pinside.com/pinball/machine/revenge-from-mars/details

edit. Har själv aldrig spelat spelet och det verkar vara väldigt kluvet hat/kärlek över denna maskin. Testa o se vilka känslor som kommer 😊

Gissar på Revenge from Mars, attack from mars är från 1995 och betydligt dyrare. Prismässigt lät det ändå som ett väldigt bra pris, skick är givetvis en parameter även inom flipper. https://pinside.com/pinball/machine/revenge-from-mars/details

edit. Har själv aldrig spelat spelet och det verkar vara väldigt kluvet hat/kärlek över denna maskin. Testa o se vilka känslor som kommer 😊
Tackar! Givetvis förstår jag att skick spelar en stor roll. Men det oroar mig inte nämnvärt då ägaren servar/reparerar som sidoyrke. Lämnar även viss garanti samt att vi har en gemensam bekant som är en släkting till mig. Men då vet jag att det åtminstone verkar rimligt prissatt, även om jag missförstod om det var första eller uppföljaren! Lär skriva mer här i tråden när det börjar dra ihop sig för affär.

20k är ett bra pris tycker jag för det.

Jag går i tankar att införskaffa ett flipperspel, pga platsbrist blir det nog bara ett. Efter lite efterforskningar ser det ut som att väldigt många rankar Medieval Madness högst, även Twilight Zone och Attack from Mars verkar vara populära.
Vilket spel skulle ni rekommendera om ni bara får välja ett enda?

Börja i ena endan med vad du har för budget.
Av de tre du nämner gillar jag TZ bäst, har ägt det två gånger. Både MM och ATF ligger på runt 80K.
Hade jag fått välja vilket spel jag vill just nu hade det nog blivit Big Lebowski.

Börja i ena endan med vad du har för budget.
Av de tre du nämner gillar jag TZ bäst, har ägt det två gånger. Både MM och ATF ligger på runt 80K.
Hade jag fått välja vilket spel jag vill just nu hade det nog blivit Big Lebowski.
Eftersom det nog bara blir ett spel kan jag nog tänka mig upp till omkring 100K, de mer eftertraktade spelen verkar ju hålla värdet ganska bra tänker jag. Har mest tittat på 90-tal Williams. Det alldeles nya Guns n Roses verkar vara poppis om man vill köpa nytt men jag är nog mest inne på något 90-tal. Ska spana in Big Lebowski!

90talarma är bra ingen tvekan om det, men så länge du inte köper en remake på tex MM eller ATF eller MB så måste du vara förberedd att du tillslut kommer att behöva meka med spelet, allt från optos till switchar till pcb'er. De är ju runt 30år gamla. Om du inte kan mecka med spelen så börja leta efter nån som kan göra det åt dig då det bara är en tidsfråga innan nått börjar strula, tro mig jag har ägt många flipperspel. 🙂

Nu menar jag inte att de nya spelen inte har några problem utan de kan ju såklart också strula men i takt med modernare teknik så har också spelen blivit mycket mer robusta, särskilt om du också är enda ägaren. Du har en riktigt bra budget och jag tycker att JJP's GnR verkar vara kanon. Sen så finns ju en massa nya Stern spel också, men jag skulle inte rekommendera något annat än LE utgåvorna.

Tillbaka
Topp