• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Flygdestinationer under coronapandemin?

Det sakliga i sammanhanget är väl att respektera social distansering, att ha god handhygien, att använda munskydd, att undvika träffa människor som tillhör riskgrupper och att undvika vistas i folktäta miljöer med mera, inte nödvändigtvis om man åker till utlandet eller inte. Det finns alltså goda grunder till att också påstå att en flygsemester, till en destination där åtgärder som hjälper har implementerats och respekteras, kan göra pandemibekämpningen en större tjänst än vad en "hemester" i Sverige, där inget av det som faktiskt hjälper tas på större allvar, gör.

Men för helvette håll dig hemma och håll dig borta från folk, ska det vara så svårt att fatta? Gud så sjukt less jag blir på detta beteende och TOTAL oförmåga att se sin omvärld.

Det stämmer, det är en risk man får vara beredd att ta. Den finns förvisso överallt där smittan tas seriöst, dvs risken för att regioner stängs ner. I Sverige tillåts regioner som har en befolkning med konstaterad utbredd smitta resa överallt i landet, även till sådana regioner som har en mycket låg smittspridning.

På vilket sätt går det mera åt rätt håll i Sverige än i resten av världen och menar du att Sverige har det bäst i världen eller varför är jämförelsen med resten av världen relevant? Det har nog inte undgått någon att syftet med tråden är tips på flygdestinationer där läget är likvärdigt eller bättre än Sverige.

Det funkar. Det är just den här inställningen som är ansvarslös om något.

Covid-19 sprids i första hand som en droppsmitta, varför också munskydd just är ett effektivt skydd.
i sverige går dödstalen ner, likaså smittspridningen avtar, i länder som varit nedstängda och nu börjat öppna upp så har smittan på nytt tagit fart.

vad jag har svårt att förstå är varför man måste ut och resa när pandemin pågår, och rätt vad det är så kanske landet du befinner dig i bestämmer sig för att stänga ner totalt och du har ingen möjlighet att ens ta dig hem.

vill man undvika smitta så stannar man hemma tills allt detta är över

Inte farligare men definitivt bökigare att bli sjuk utomlands?

Sant, det om något är ett argument som är värt att ta seriöst till skillnad från de ledsamt irrationella och känslostyrda argument som @Norrlänningen kastar ur sig.

En annan aspekt av att insjukna i utlandet är att man bekostar mottagarlandets sjukvård, vilket inte är helt schysst i dagsläget. Den omständigheten påverkar däremot inte risken för att faktiskt insjukna i utlandet, den kan mycket väl fortfarande vara lägre.

Senast ändrad:
I Sverige går det åt rätt håll men det gör det inte i resten av världen, låt säga att landet du befinner dig i beslutar sig för att stänga ner totalt och där står du utan en chans att ta dig hem, väntar jobbet på dig i tre månader ?

att resa utomlands under rådande omständigheter är ett jävla trams

Håller med dig i sak, samtidigt som dessa utspel är både tröttsamma och överflödiga när andra länder är mångtalet gånger bättre på att respektera smittorisken än vårt eget.

Här i Frankrike förekommer faktiskt social distansering och alla är ytterst noga med munskydd. Ordning och reda. Sedan kan man såklart diskutera den moraliska aspekten i att åka iväg. Jag är rätt självisk på det viset.

Är egenföretagare och bor i eget hus här så 3mån eller mer skulle inte vara några problem. Kan sköta rörelsen på distans utan problem.

Sant, det om något är ett argument som är värt att ta seriöst till skillnad från de ledsamt irrationella och känslostyrda argument som @Norrlänningen kastar ur sig.

En annan aspekt av att insjukna i utlandet är att man bekostar mottagarlandets sjukvård, vilket inte är helt schysst i dagsläget. Den omständigheten påverkar däremot inte risken för att faktiskt insjukna i utlandet, den kan mycket väl fortfarande vara lägre.

Och inte minst för att försäkringspremierna kommer att skjuta i höjden när de måste betala dyra sjukhusräkningar.

Vädret är fint i varje fall!
1C8E9174-0012-4919-A730-80AF7E68D7C8.jpeg

Så vi ska göra som du tycker pga att du är orolig, snarare än vad våra myndigheter säger?

Fast vad våra myndigheter rekommenderar måste man ju ibland ta med en nypa salt. Jag lyssnar på dem men jag tar inte deras rekommendationer som absolut sanning. Ibland är det ju alternativ sanning de basunerar ut.
Det där med maskers vara eller icke vara exempelvis...

Det är din oroliga åsikt.

Är det verkligen det? Svenska myndigheter går alltså emot utlåtanden som internationell expertis sammanställt. Mask skyddar det är ingen snack om saken. Men FHM vägrar än idag att acceptera att mask utgör ett bra skydd. Invändningar om att man kan råka pilla på masken och stoppa fingret i munnen är ju bara befängt.

Är det verkligen det? Svenska myndigheter går alltså emot utlåtanden som internationell expertis sammanställt. Mask skyddar det är ingen snack om saken. Men FHM vägrar än idag att acceptera att mask utgör ett bra skydd. Invändningar om att man kan råka pilla på masken och stoppa fingret i munnen är ju bara befängt.
Men svenskar vet väl alltid bäst?

Alltså era fullständiga korkskallar, fattar ni inte att det är smittSPRIDNING som är problemet? Att det går att bli sjuk hemma också är helt oväsentligt.

Förespråkar du någon som helst semester, utrikes eller inrikes, eller är det just 100 % självkarantän "hemma" som du förespråkar? Bara för att vara på det klara om vad det är du pratar om, pratar vi om det sistnämnda finns det nog ingen som ifrågasätter att 100 % självkarantän är den bästa metoden för att kväva smittspridningen. Verkligheten är däremot en annan bland inrikessemestrande svenskar.

Förespråkar du någon som helst semester, utrikes eller inrikes, eller är det just 100 % självkarantän "hemma" som du förespråkar? Bara för att vara på det klara om vad det är du pratar om, pratar vi om det sistnämnda finns det nog ingen som ifrågasätter att 100 % självkarantän är den bästa metoden för att kväva smittspridningen. Verkligheten är däremot en annan bland inrikessemestrande svenskar.
Man kan semestra här hemma men man behöver inte ge sig in där det är som mest med folk.

Att ge sig ut i världen nu är inte bara vanskligt, det är fullständigt idiotiskt

Stanna hemmavid. Om det är Sverige eller var helst du nu bor. Punkt.

Man kan semestra här hemma men man behöver inte ge sig in där det är som mest med folk.

Att ge sig ut i världen nu är inte bara vanskligt, det är fullständigt idiotiskt

Jag som trodde att det idiotiska i sammanhanget var att inte respektera social distansering, att inte bära munskydd, att inte sköta sin handhygien, att inte umgås med människor i riskgrupper, att gå ut trots att man känner symptom. Dvs sådana åtgärder som Sverige är väldigt restriktiva med att implementera som krav men exempelvis inte Frankrike.

Det är för övrigt skillnad på att "ge sig ut i världen" och att resa inom EU till destinationer som på goda grunder har öppnat upp igen.

Stanna hemmavid. Om det är Sverige eller var helst du nu bor. Punkt.

Alfgren, du kanske kan pröva formulera dig klart och precist istället för att dra till med passiv-aggressiva personangrepp grundande i dina domedagskänslor. Du har fortfarande inte lyckats svara på frågan om du menar att stanna hemmavid i hemmet eller inom nationsgränserna.

Jag som trodde att det idiotiska i sammanhanget var att inte respektera social distansering, att inte bära munskydd, att inte sköta sin handhygien, att inte umgås med människor i riskgrupper, att gå ut trots att man känner symptom. Dvs sådana åtgärder som Sverige är väldigt restriktiva med att implementera som krav men exempelvis inte Frankrike.

Det är för övrigt skillnad på att "ge sig ut i världen" och att resa inom EU till destinationer som på goda grunder har öppnat upp igen.

Alfgren, du kanske kan pröva formulera dig klart och precist istället för att dra till med passiv-aggressiva personangrepp grundande i dina domedagskänslor. Du har fortfarande inte lyckats svara på frågan om du menar att stanna hemmavid i hemmet eller inom nationsgränserna.
Varför ska det vara så svårt att vänta med att resa till allt detta är över?

länderna kan stänga över en natt sen sitter du där du är, ingen vet hur länge det dröjer innan du kommer hem.

sen kan jag tycka att det är onödigt att utsätta sig för mer smitta än den som redan finns här

Till diskussionen om hemester. Inte i något land (som jag sett) packas vi så tätt i exempelvis glassköer, stränder eller i barer som vi gör i Sverige. Och dessutom utan munskydd. Ut och res med er istället för att göra en "god gärning" hemma i Sverige.

Till diskussionen om hemester. Inte i något land (som jag sett) packas vi så tätt i exempelvis glassköer, stränder eller i barer som vi gör i Sverige. Och dessutom utan munskydd. Ut och res med er istället för att göra en "god gärning" hemma i Sverige.
Och trots detta beteende så går kurvan neråt i Sverige vilket inte är fallet i många andra länder, borde ju betyda att det är ganska tryggt här hemma

Varför ska det vara så svårt att vänta med att resa till allt detta är över? länderna kan stänga över en natt sen sitter du där du är, ingen vet hur länge det dröjer innan du kommer hem. sen kan jag tycka att det är onödigt att utsätta sig för mer smitta än den som redan finns här

Varför ska det vara så svårt att förstå att du kan flyga ansvarsfullt? Vi väl hoppas att flygresande inte kommer se ut som förr när någon meddelar att "allt detta är över".

Källa på att man utsätter sig för mer smitta om man flyger med de skyddsåtgärder som vidtas innan, före och efter flight?

Och trots detta beteende så går kurvan neråt i Sverige vilket inte är fallet i många andra länder, borde ju betyda att det är ganska tryggt här hemma

Ja och ingen är intresserad av tips om att åka till något av de andra "många länderna" där risken är högre. Enligt Sweden Abroad har exempelvis Frankrike endast ökad smittspridning i Mayenne, då är det att hålla sig borta därifrån som gäller.

Hoppas du mår bättre snart

Jag tror Sjökvist efterfrågar att se bortom sina individuella önskemål och tänka på sin roll i det stora hela som en individ som gör något för kollektivet, där man gör avkall på de nöjen och tillvaro som man kunnat åtnjuta sig själv när tidevarvet var annorlunda och individualisten stod i fokus. Nu gäller det att dra sitt strå till stacken, endast det nödvändiga ska genomföras och ska vara den anda som genomsyrar samhället.

En semesterresa utomlands oavsett om den sker i full Hazmat suit kan tyckas onödiga i dessa tider även fast den tycks vara ”riskfri”, det får man ha förståelse för. Jag saknar förståelse för de människor som trängs på Sveriges turistorter så som Tylösand, Gotland eller var det än må nu vara. Jag tycker inte man kan rättfärdiga en semesterresa utomlands baserat på att de minsann trängs i glasskön i Båstad och att ”jag kan vidta rätt åtgärder”. Slutligen så ser jag riskerna med att insjukna i vad som helst (inte bara Covid) utomlands som en stor risk, är det värt att belasta vården i ett annat land oavsett om det är halsmandlarna som fått en infektion eller sår på benet, inte enligt mig i dessa svåra tider.

Om man inte klarar av att stå emot frestelsen att åka utomlands i dessa tider, så ska man nog fundera på vad man själv är för typ av person och kanske jobba lite på sig själv.

Senast ändrad:
Plus hur kul är det att hamna på ett sjukhus i Spanien, ett land där relativt få talar hjälplig engelska?
Man får ju hoppas att sjukhusen har färdiga turistmallar på engelska när pappersexercisen måste avklaras vid ankomst till akuten.

Spännande tråd. Enorma mängder OT.

Hursomhelst, jag blev smittad på hemmaplan. Som ni kanske vet har Sverige de minst restriktiva reglerna under pandemin, något som löjligt påtagligt när jag var på semester i Italien (kom hem igår). I Italien har ALLA munskydd inomhus. Ska du in i matbutiken är det 2 meters avstånd och sprita händerna innan och efter som gäller (under vaktbevakning). Det finns också plasthandskar till samtliga.

Dessutom för att komma in i landet, eller på turistattraktioner, eller butiker så kollar de din temperatur.

Munskydd gäller på alla restauranger (såklart) och borden har avstånd från varandra. Mao - betydligt mer åtgärder än i Sverige. (finns betydligt mer att skriva på ämnet men det orkar jag inte).

Hursomhelst - vi flög till Rom. En stad som inte haft särskilt svår påverkan av COVID. De hade en månads (ish) lockdown men har återgått till det normala (minus restriktionerna).

Det är sjukt mycket mindre (utlänska) turister än vanligt så det var riktigt härligt att besöka staden. Ingen trängsel osv.

Från Rom är det typ 1-2h till Toscana och dess kustremsa är ju magisk. Rekommenderas!

Tillbaka
Topp