Pacta sunt servanda
Silver
Spännande tråd. Enorma mängder OT.
Hursomhelst, jag blev smittad på hemmaplan. Som ni kanske vet har Sverige de minst restriktiva reglerna under pandemin, något som löjligt påtagligt när jag var på semester i Italien (kom hem igår). I Italien har ALLA munskydd inomhus. Ska du in i matbutiken är det 2 meters avstånd och sprita händerna innan och efter som gäller (under vaktbevakning). Det finns också plasthandskar till samtliga.
Dessutom för att komma in i landet, eller på turistattraktioner, eller butiker så kollar de din temperatur.
Munskydd gäller på alla restauranger (såklart) och borden har avstånd från varandra. Mao - betydligt mer åtgärder än i Sverige. (finns betydligt mer att skriva på ämnet men det orkar jag inte).
Hursomhelst - vi flög till Rom. En stad som inte haft särskilt svår påverkan av COVID. De hade en månads (ish) lockdown men har återgått till det normala (minus restriktionerna).
Det är sjukt mycket mindre (utlänska) turister än vanligt så det var riktigt härligt att besöka staden. Ingen trängsel osv.
Från Rom är det typ 1-2h till Toscana och dess kustremsa är ju magisk. Rekommenderas!
Kul att höra från någon som tillfrisknat och att Rom fortfarande är trevligt att semestra i. Hur bemöttes ni av den lokala befolkningen? Var det fortfarande en välkomnande attityd eller behandlades ni annorlunda pga att ni var utländska turister? Har hört från bekanta att svenskar som turister numera inte har det bästa ryktet omkring sig i utlandet maa Sveriges mindre restriktiva strategi.