• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Flygdestinationer under coronapandemin?

Spännande tråd. Enorma mängder OT.

Hursomhelst, jag blev smittad på hemmaplan. Som ni kanske vet har Sverige de minst restriktiva reglerna under pandemin, något som löjligt påtagligt när jag var på semester i Italien (kom hem igår). I Italien har ALLA munskydd inomhus. Ska du in i matbutiken är det 2 meters avstånd och sprita händerna innan och efter som gäller (under vaktbevakning). Det finns också plasthandskar till samtliga.

Dessutom för att komma in i landet, eller på turistattraktioner, eller butiker så kollar de din temperatur.

Munskydd gäller på alla restauranger (såklart) och borden har avstånd från varandra. Mao - betydligt mer åtgärder än i Sverige. (finns betydligt mer att skriva på ämnet men det orkar jag inte).

Hursomhelst - vi flög till Rom. En stad som inte haft särskilt svår påverkan av COVID. De hade en månads (ish) lockdown men har återgått till det normala (minus restriktionerna).

Det är sjukt mycket mindre (utlänska) turister än vanligt så det var riktigt härligt att besöka staden. Ingen trängsel osv.

Från Rom är det typ 1-2h till Toscana och dess kustremsa är ju magisk. Rekommenderas!

Kul att höra från någon som tillfrisknat och att Rom fortfarande är trevligt att semestra i. Hur bemöttes ni av den lokala befolkningen? Var det fortfarande en välkomnande attityd eller behandlades ni annorlunda pga att ni var utländska turister? Har hört från bekanta att svenskar som turister numera inte har det bästa ryktet omkring sig i utlandet maa Sveriges mindre restriktiva strategi.

Kul att höra från någon som tillfrisknat och att Rom fortfarande är trevligt att semestra i. Hur bemöttes ni av den lokala befolkningen? Var det fortfarande en välkomnande attityd eller behandlades ni annorlunda pga att ni var utländska turister? Har hört från bekanta att svenskar som turister numera inte har det bästa ryktet omkring sig i utlandet maa Sveriges mindre restriktiva strategi.

Också hört det. Märkte absolut ingenting. Allt var precis som vanligt bortsett från att jag inte såg många andra utländska turister och restriktionerna (som verkligen följdes ska tilläggas).

Spännande tråd. Enorma mängder OT.

Hursomhelst, jag blev smittad på hemmaplan. Som ni kanske vet har Sverige de minst restriktiva reglerna under pandemin, något som löjligt påtagligt när jag var på semester i Italien (kom hem igår). I Italien har ALLA munskydd inomhus. Ska du in i matbutiken är det 2 meters avstånd och sprita händerna innan och efter som gäller (under vaktbevakning). Det finns också plasthandskar till samtliga.

Dessutom för att komma in i landet, eller på turistattraktioner, eller butiker så kollar de din temperatur.

Munskydd gäller på alla restauranger (såklart) och borden har avstånd från varandra. Mao - betydligt mer åtgärder än i Sverige. (finns betydligt mer att skriva på ämnet men det orkar jag inte).

Hursomhelst - vi flög till Rom. En stad som inte haft särskilt svår påverkan av COVID. De hade en månads (ish) lockdown men har återgått till det normala (minus restriktionerna).

Det är sjukt mycket mindre (utlänska) turister än vanligt så det var riktigt härligt att besöka staden. Ingen trängsel osv.

Från Rom är det typ 1-2h till Toscana och dess kustremsa är ju magisk. Rekommenderas!
Reste du själv eller med familj/barn? I så fall, hur tyckte barnen att det var? Enkelt att hålla händerna i styr och inte röra saker?
Hur gick det till med restaurangbesök där man ska ha munskydd och äta mat? Får man tala mellan tuggorna eller ska man sätta på sig munskyddet då?

Reste du själv eller med familj/barn? I så fall, hur tyckte barnen att det var? Enkelt att hålla händerna i styr och inte röra saker?
Hur gick det till med restaurangbesök där man ska ha munskydd och äta mat? Får man tala mellan tuggorna eller ska man sätta på sig munskyddet då?

Min dotter är 1,5 år så hon märkte nog inte så stor skillnad från förra året då hon var 6 mån (Italien även då).

Du får ta av dig munskyddet när du sitter vid bordet. Men ska du på toa eller något - då måste det på direkt.

I övrigt står det sprit utställt precis exakt överallt (butiker, restauranger, på stan etc). Du är typ aldrig mer än 100m från en spritstation. :)

Ähh! Tror inte för en sekund att det skulle vara särskilt mkt säkrare i Sverige. Framförallt inte i storstäderna eller på kusten där folk nästan knör ihop sig som packade sardiner. Ärligt talat har väl många (nu) en rätt slapp attityd bland folk som rör sig ute? Var härförleden i Cph och där hade typ alla butiker, restauranger etc handsprit i entrén, mycket information skyltad info på stan kring corona. Kände mig trygg och kan varmt rekommendera Cph för en weekendtrip. Lite mindre folk i omlopp men det kan väl knappast vara en nackdel.. :)

Fick kraftig tankeställare att se mina barn kläs med munskydd inför ett Apple store besök.
Viruset är något vi får lära oss att leva med ett bra tag framöver, tror det tar minst 4-5 år innan vi är i "normalläge". Face it och vi anpassar oss lättare och inser att imorgon inte blir densamma.
Take care wisses

Fick kraftig tankeställare att se mina barn kläs med munskydd inför ett Apple store besök.
Viruset är något vi får lära oss att leva med ett bra tag framöver, tror det tar minst 4-5 år innan vi är i "normalläge". Face it och vi anpassar oss lättare och inser att imorgon inte blir densamma.
Take care wisses
Helt övertygad att det finns vaccin nästa år. Det finns pengar att hämta, då går det fort.

Helt övertygad att det finns vaccin nästa år. Det finns pengar att hämta, då går det fort.
I normala fall tar det ca 5 år att ta fram ett vaccin, det går att snabba på men då får man oftast bieffekter och följdsjukdomar. Risken finns också att den inte täcker in variationer i virus och blir helt verkningslöst ganska fort..... men självklart kommer det finnas på marknaden inom kort för de som vill chansa?

Själv har jag inte bråttom, lever mitt liv exakt som innan med skillnaden att jag jobbar mindre.
Vi får se nästa år, saker tenderar att gå väldigt fort när det finns stora pengar.

Själv har jag inte bråttom, lever mitt liv exakt som innan med skillnaden att jag jobbar mindre.
Vi får se nästa år, saker tenderar att gå väldigt fort när det finns stora pengar.
Studier som behöver bedrivas under längre tid för att hitta bieffekter kan tyvärr inte avhjälpas med pengar, titta tex på vaccinet mot svininfluensa som gav ca 500 barn och ungdomar I Sverige narkolepsi pga att det inte var tillräckligt testat

Senast ändrad:
Diskussionen kring munskydd är helt klart intressant. Använder man det på rätt sätt så kan det absolut hjälpa, men de flesta i allmänheten har alldeles för svårt för att låta bli att konstant pilla på skiten.

Ett munskydd är obekvämt, varmt, och blir snabbt fuktigt. Många av de man ser bära munskydd på stan låter ju dessutom bli att hålla avstånd, vilket är betydligt viktigare.
Handhygien & social distansering är viktigast, munskydd bra om man använder det på korrekt vis (vilket i princip endast vårdpersonal verkar lyckas med enligt egna iakttagelser).

D60EF379-D00B-4A87-B947-C1F6D6530D95.jpeg

För diskussionen kring semester utomlands så anser jag att det är upp till den som vill resa att avsäga sig all ekonomisk hjälp, samt avsäga sig rätten till vård både på plats och hemma i sverige. Karantän till fullo under 2v vid hemresa är en självklarhet.

Jag personligen hade förmodligen fått en mindre förkylning, men många lever (permanent & temporärt) med nedsatta immunförsvar pga sjukdomar, ålder, mediciner, akuta operationer osv. Det är dem du skall tänka på i första hand.

Studier som behöver bedrivas under längre tid för att hitta bieffekter kan tyvärr inte avhjälpas med pengar, titta tex på vaccinet mot svininfluensa som gav ca 500 barn och ungdomar I Sverige narkolepsi pga att det inte var tillräckligt testat
Väldigt tragiskt, och det har forskats på i efterhand att själva adjuvansen (det man testat i labbmiljö) inte är det som orsakat narkolepsi i de 0.00406% som drabbats, utan något i sammansättningen av Pandemrix. Samma adjuvans användes i andra vaccin, utan narkolepsi som biverkning. Detta stärker idén om långvariga tester med kontrollgrupper, istället för att stressa fram ett vaccin.

Edit: hade satt en nuffra fel

Senast ändrad:
Väldigt tragiskt, och det har forskats på i efterhand att själva adjuvansen (det man testat i labbmiljö) inte är det som orsakat narkolepsi i de 0.0000406% som drabbats, utan något i sammansättningen av Pandemrix. Samma adjuvans användes i andra vaccin, utan narkolepsi som biverkning. Detta stärker idén om långvariga tester med kontrollgrupper, istället för att stressa fram ett vaccin.
Era siffror rimmar inte om inte Sveriges befolkning vore över 1 miljard. Skulle det inte varit något %-tecken egentligen?

Tillbaka
Topp