• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Flygdestinationer under coronapandemin?

För diskussionen kring semester utomlands så anser jag att det är upp till den som vill resa att avsäga sig all ekonomisk hjälp, samt avsäga sig rätten till vård både på plats och hemma i sverige. Karantän till fullo under 2v vid hemresa är en självklarhet.

Jag personligen hade förmodligen fått en mindre förkylning, men många lever (permanent & temporärt) med nedsatta immunförsvar pga sjukdomar, ålder, mediciner, akuta operationer osv. Det är dem du skall tänka på i första hand.
Om myndigheterna säger att det är okej att resa och jag är välkommen i ett annat europeiskt land, varför skulle jag avsäga mig min rättigheter till sjukvård och ekonomisk hjälp?

De som tillhör riskgrupperna är de som ska isolera sig i den mån det är möjligt.

Om myndigheterna säger att det är okej att resa och jag är välkommen i ett annat europeiskt land, varför skulle jag avsäga mig min rättigheter till sjukvård och ekonomisk hjälp?

De som tillhör riskgrupperna är de som ska isolera sig i den mån det är möjligt.
Jag håller med. Så länge myndigheterna säger att det är okej så reser jag om jag är välkommen i det land jag tänker resa till. Förstår inte varför jag ska avsäga mig rätt till sjukvård mm.

För övrigt ska jag till Spanien igen om några veckor om man får resa. Någon som är i Barcelona nu eller har varit senaste veckan?

Fick kraftig tankeställare att se mina barn kläs med munskydd inför ett Apple store besök.
Viruset är något vi får lära oss att leva med ett bra tag framöver, tror det tar minst 4-5 år innan vi är i "normalläge". Face it och vi anpassar oss lättare och inser att imorgon inte blir densamma.Take care wisses
Inom 4-5 år har det nog redan kommit 1 eller 2 nya Corona-virus och vi får hoppas att världen inte får samma panik eller att det kommer någon typ av vaccin som tar hela virusfamiljen.

IFR-talet för Sars-Cov-2 lär vi inte veta förrän tidigast när överdödligheten för 2020 summeras i olika länder.

Jag har ingen aning. Det var kombinationen av era siffror som inte gick ihop.
Jag tycker att det är viktigt att få siffror rätt angivna, särskilt gällande det ämne som ni diskuterade.
Det här var för vaccinet som Sverige valde att köpa in, vet att det var drygt 4-5 miljoner som vaccinerade sig i sverige men inte hur många som var barn och ungdomar, men man kan väl uppskattade det till kanske 1-2 miljoner och då är 500 st med så pass grova och permanenta skador väldigt högt då det även finns grupper med andra typer av skador relaterat till vaccinet...

Hur länge tycker du det är rimligt för dem att isolera sig?

Det här är väl väldans off topic. Men jag läste någonstans att i Schweiz isolerade sig alla och när man öppnade upp igen efter att smittan begränsats så kunde alla träffas igen.

Jag håller med. Så länge myndigheterna säger att det är okej så reser jag om jag är välkommen i det land jag tänker resa till. Förstår inte varför jag ska avsäga mig rätt till sjukvård mm.

För övrigt ska jag till Spanien igen om några veckor om man får resa. Någon som är i Barcelona nu eller har varit senaste veckan?
Ne det hoppas jag var en tankevurpa de lux.
Vi måste börja inse att det inte är var man befinner sig utan hur man beter sig som är det viktiga...

Jobbar i Barcelona, så har du frågor är det bara att fyra av ;)

Hur länge tycker du det är rimligt för dem att isolera sig?

Det här är väl väldans off topic. Men jag läste någonstans att i Schweiz isolerade sig alla och när man öppnade upp igen efter att smittan begränsats så kunde alla träffas igen.
Fast det innebär bara att smittan kommer senare. Inte att den stoppas. Så fort du öppnar är det samma situation igen. Det enda som stoppar är immunitet.

Fast det innebär bara att smittan kommer senare. Inte att den stoppas. Så fort du öppnar är det samma situation igen. Det enda som stoppar är immunitet.
Jag har inte påstått att smittan skulle stoppas av det. Hur utvecklingen blir på sikt är givetvis intressant.

3087622D-8D6B-4E05-9F6E-65748A4AC2CE.png

F289D553-74DC-415F-8F1F-03865EBA06CA.png

Jag får intrycket av att många verkar tycka att riskgrupperna är de som skall isoleras och att de därmed ses som ett problem. Att många struntar i rekommendationer för att de själva inte är riskgrupp. Det tycker jag är olyckligt.

• Like
Reactions: bvb
Jag får intrycket av att många verkar tycka att riskgrupperna är de som skall isoleras och att de därmed ses som ett problem. Att många struntar i rekommendationer för att de själva inte är riskgrupp. Det tycker jag är olyckligt.
Det är riskgrupperna som har problem, inte resten av befolkningen. Det är lite som att Leif och Lena som varit gifta i 30 år ska använda kondom eftersom de annars kan smitta varandra med HIV,,,

Det är riskgrupperna som har problem, inte resten av befolkningen. Det är lite som att Leif och Lena som varit gifta i 30 år ska använda kondom eftersom de annars kan smitta varandra med HIV,,,
Riktigt skev jämförelse, bevisligen så har även friska och unga blivit riktigt sjuka och vissa även dött, grejen är att ingen vet hur lätt/svårt det slår på folk

Jag var där för två tre veckor sedan då var det tal om att stänga ner Lleida-området. Har det blivit bättre eller är situationen den samma?
Den katalanska ”regeringen” gör ju lite som den vill och det är ständigt nya bud och rekommendationer men tror det kommer förbli relativt stabilt framöver...
Orkar man bara med masken så är det ju lugnt o skönt ;) Så var du här för 2-3 veckorsedan kommer du känna igen dig så att säga...!

Älskar folk som fortfarande förnekar eller förtkjuter en fucking pandemi, som vi aldrig upplevt förr (säger någon att vi har gjort det vill jag gärna veta hur gammal du nu är)
Sitt lugnt i båten och sluta vara en självisk apa säger jag till alla hetsiga grinollar som klagar att de är så hemskt att inte få åka, jag hoppas Sverige (knappast) sätter hårda krav på folk som kommer in till landet igen

Älskar folk som fortfarande förnekar eller förtkjuter en fucking pandemi, som vi aldrig upplevt förr (säger någon att vi har gjort det vill jag gärna veta hur gammal du nu är)
Sitt lugnt i båten och sluta vara en självisk apa säger jag till alla hetsiga grinollar som klagar att de är så hemskt att inte få åka, jag hoppas Sverige (knappast) sätter hårda krav på folk som kommer in till landet igen

Vad för krav tänker du dig då?

Har påverkat de flesta som inte semestrar i Sverige i normalfallet. Är 3-4 ggr i Piteå (min hemstad) per år, två resor inställda nu. Är minst en gång per år i USA, inte varit där sedan september -19 nu. Hoppas kunna åka -21. Åker en eller två veckor charter varje år, allt från Mexico till medelhavet. Sket sig i år.

Har haft 9 dagars semester under sommaren.... Kan inte motivera ledighet när man ändå inte kan åka någonstans...

Besvärligt men uppenbarligen nödvändigt. Ett förlorat år kan man väl klara av tänker jag?

Tillbaka
Topp