• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Flygdestinationer under coronapandemin?

Älskar folk som fortfarande förnekar eller förtkjuter en fucking pandemi, som vi aldrig upplevt förr (säger någon att vi har gjort det vill jag gärna veta hur gammal du nu är)
Sitt lugnt i båten och sluta vara en självisk apa säger jag till alla hetsiga grinollar som klagar att de är så hemskt att inte få åka, jag hoppas Sverige (knappast) sätter hårda krav på folk som kommer in till landet igen

Man får ju åka, så vem klagar?

Rörelsefriheten får väl inskränkas om anledningen till den är en pågående pandemi?
Precis där.. där har vi problemet.. herregud.
lycka till i din jakt på Covid-19 jag hoppas dig all lycka
Ja, det är faktiskt ett problem. FHM belyste väl de begränsningar som finns i vår lagstiftning gällande detta i april när det diskuterades hyfsat flitigt.

Sammanfattningsvis så verkade det som att smittskyddslagen kan göra det möjligt att tvinga folk till karantän om de är smittade eller utsatts för smitta. Inte ”bara” för att det pågår en pandemi. Jag googlade lite snabbt så någon kunnig får gärna rätta mig om detta är felaktigt.

Edit: mindre områden verkar i vissa fall kunna spärras av. Jag läste här:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-kan-sverige-inte-utfarda-utegangsforbud

Senast ändrad:
Tur att alla inte är som dig då. Själv är jag inte så mycket för auktoritära regimer och inskränkande i grundlagar. Stor fan av yttrande och pressfrihet. Man kan säga att jag gör motsatsen till att skita i dom.

Vad är du rädd för?
Ser du verkligen en reell risk att Sverige och dess regering kan komma att missbruka undantagslagar till den grad att man till slut liknar en ondskefull regim mer än ett land där demokrati och yttrandefrihet råder?

Vad är du rädd för?
Ser du verkligen en reell risk att Sverige och dess regering kan komma att missbruka undantagslagar så att man till slut liknar en ondskefull regim mer än ett land där demokrati och yttrandefrihet råder?
Det har hänt på ett antal ställen i världen. Det handlar om en princip som leder till en sk slippery slope. Kan man bara tumma på demokrati och mänskliga rättigheter en gång kan man alltid hänvisa till det i framtiden.
Exakt därför är en grundlag en grundlag, för att man inte ska hamna i den hala backen. Det är fundament som just pga dom är fundament, inte bara ska kunna ändras på.
Frihet framför säkerhet, alltid alltid alltid.
Vad är du själv rädd för?
Den extrema dödligheten bland unga friska.......?

Det har hänt på ett antal ställen i världen. Det handlar om en princip som leder till en sk slippery slope. Kan man bara tumma på demokrati och mänskliga rättigheter en gång kan man alltid hänvisa till det i framtiden.
Exakt därför är en grundlag en grundlag, för att man inte ska hamna i den hala backen.

Vilka länder då? Ryssland? Hur har statsskicket sett ut för dessa länder innan slippery slope inträffade?

Vi har fundamentalt olika syn på detta. Vi lämnar det där. Kommer liksom inte komma fram till något.
Du tycker om säkerhet, jag tycker om frihet.
Går vi för djupt är risken bara att admin får hålla på och jobba övertid :)

Exakt därför är en grundlag en grundlag, för att man inte ska hamna i den hala backen. Det är fundament som just pga dom är fundament, inte bara ska kunna ändras på.
Vad är du själv rädd för?
Den extrema dödligheten bland unga friska.......?

Sista stycket du lade till ;
Jag tycker inte att man ska väga det mot äldre och folk med underliggande sjukdomar som löper en stor risk att dö i covid. Yngre klarar sig för det mesta bra men du tycker att man ska öppna samhället helt eller jag förstår inte riktigt poängen.

Nu verkar den vara skriven 2013 av Anders Tegnell så det har hunnit hända en hel del sedan dess då vissa fick milda symtom som sedan förvärrats. Så det som står i rapporten är så där tyvärr.. men tack för att du grävde fram den :)
Så missvisande är den nog inte ändå. Se läkemedelsverkets rapport från 2016 om förhållandet mellan pandemrix och narkolepsi: https://www.lakemedelsverket.se/48f...vaccin/narkolepsi-panderix-studie-rapport.pdf

Aja, vet inte varför jag gav mig in i det här, har inte ens följt er diskussion. Gillar siffror bara. Tillbaka till topic!

Tänker inte flyga alls, men sen när man kan ta tåg till typ Norge och kontinenten igen så rekommenderar jag det. Köpenhamn, Hamburg, München osv.

Nar dessa strider emot den gallande politiska agendan. Tex Yttrandefriheten ar val kraftig begransad iom HMF-lagen?

Alla positiva rättigheter i grundlagarna utom religionsfriheten kan inskränkas genom lag och de flesta är det redan i vissa situationer. Det har inget med rådande politisk agenda att göra. Skrivningar om hets mot folkgrupp har vi förövrigt haft i lagen sedan 1800-talet.

Alla positiva rättigheter i grundlagarna utom religionsfriheten kan inskränkas genom lag och de flesta är det redan i vissa situationer. Det har inget med rådande politisk agenda att göra. Skrivningar om hets mot folkgrupp har vi förövrigt haft i lagen sedan 1800-talet.

Ja titta!

Da var det ju bara en tummetott av Grundlagen da det tydligen inte ar nagra problem alls att inskranka den.
Vad nu detta har att gora med Flygdestinationer undrar aven jag...

Funderar på hur det blir när det börjar bli många som har haft Covid-19? Kommer man få röra sig fritt mellan länder igen om man kan uppvisa intyg på antikroppar kanske? (Ja, jag vet att det pratas om att ingen vet hur länge man är immun, men samtidigt finns det så vitt jag vet inget fall hittills där någon som haft Civid-19 fått det igen! Och med närmare 20 miljoner konstaterat smittade borde ju någon/några blivit smittade igen om det var vanligt, eller?)

Tillbaka
Topp