• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Forumets exklusivaste klocka?

Lite nyfiken, vem har den exklusivaste klockan där ute?
Exklusivast behöver nödvändigtvis inte betyda värdefullast utan kanske även mest limiterad osv
Om tråden blir obekväm så får admin gärna ta bort den.
Rolex-Daytona-Paul-Newman-6263-tropical-Coffee-3.jpg

20170717_171706.jpg

Har jag en annan klocka blir folk upprörda för att den är för dyr. Har jag den här blir folk upprörda för att den är för billig. Vi bor i landet lagom trots allt. Nog enda klockan där jag själv inte påminns om det monetära värdet när jag ser på den, utan istället förflyttas i tiden, till en fin barndom. En tid då barnprogrammen faktiskt var bra. Då somrarna fortfarande var varma och vintrarna kalla. Så man kan nudda marken en kort stund. Vad gäller exklusiviteten är jag nog den enda på forumet som har en :)

Senast ändrad:
Tror inte jag kvalar in i topp 100 på forumet ens, men den här är väl min ovanligaste/mest unika klocka:
snapseed-jpg.597800

Högst tveksam till att det finns fler på forumet. Ingen som gjort sig till känna iallafall. Tror den är hyfsat ovanlig i Sverige också.

Vintage Certina DS i helguld. Rätt ovanlig.
IMG_7400.JPG

Sen kan man ju dra saker och ting åt vilket håll man vill, men drar man iväg med enbart "ovanlig" som exklusivitets-aspekt så blir det nog lite tokigt. Tittar man till exempel på "skrot-vintage" så finns det ju hundratals ogooglingsbara klockmodeller, men då beror det kanske mest på att de flesta har slängts?

Eller, skrot eller ej, om en klocka är ovanlig, men ingen vill ha den, är den exklusiv då?
Enligt mig, nej.

Sen kan man ju dra saker och ting åt vilket håll man vill, men drar man iväg med enbart "ovanlig" som exklusivitets-aspekt så blir det nog lite tokigt. Tittar man till exempel på "skrot-vintage" så finns det ju hundratals ogooglingsbara klockmodeller, men då beror det kanske mest på att de flesta har slängts?

Eller, skrot eller ej, om en klocka är ovanlig, men ingen vill ha den, är den exklusiv då?
Enligt mig, nej.
Rare and fine? Important? :)

Edit: Syftade på definitionen. Inte på Strindbergs klocka.

Senast ändrad:
IMG_7400.JPG

Enligt mig, nej.
Den är magisk Strindberg!

Definera exklusiv.
Slutar upp med att samtliga postar bilder på sina egna klockor som man tycker är exklusivast..
Jag håller med. Vad är exlusivt?
Ordet i sig antyder ju att det inte är något för alla, något få förunnat. Men är det i så fall för att det är dyrt eller svåruppnåeligt?

Tack @Fixoflex ! Jag blir mycket glad av den, precis som man ska bli av en "exklusiv" klocka!

Sen kan ju i exklusivitet ligga att klockan har en speciell bakomliggande historia, t. ex. en känd tidigare ägare. Det har man ju sett på Antikrundan att det kan ha betydelse:)

Alla har vi väl en egen bedömning för vad som är exklusivt. För mig bör det vara att uret är eftertraktat. Normalt sett för att klockan är av en viss kvalité men det finns självklart undantag där man tullar på kvalité för proveniens som i tex Paul Newman-fallet. Är klockan bara ovanlig så är den i mina ögon inte exklusiv. Egentligen inte heller bara för att något är dyrt och kostar mycket så blir det inte heller exklusivt. Det bör finnas många som vill ha den. Jämför tex Bukowskis 2915-1 som sålde för 275k usd mot en blingad Hublot för samma eller större peng. Omegan var även i mina ögon betydligt mer exklusiv än en mycket dyrare skruv-daytona med PN-tavla.

Each to their own dock.. :)

Spontant tycker jag att ett högt anskaffningsvärde är ett krav för att kvala in som exklusiv, om inte så är den bara ovanlig.

IMG_7400.JPG

Enligt mig, nej.
Det var en sådan guldlänk i Omegaforumet på TZ, anledningen att jag postar ett inlägg är att det vart ett svenskt namn på avsändaren.
Temat var, hittat i morfars låda när dom röjde ut dödsboet.

OT:
Det var en sådan guldlänk i Omegaforumet på TZ, anledningen att jag postar ett inlägg är att det vart ett svenskt namn på avsändaren.
Temat var, hittat i morfars låda när dom röjde ut dödsboet.
Alltså länken som ska vara till guld-DS, eller flexen som är på bilden? Har du länk till det?

Tillbaka
Topp