• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj 3.11

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fast nu börjar du ju själv bjuda in till OT :)

Du ställde en rimlig fråga och fick rimliga svar. Moderator har godkänt ny annons och Cosmo har erbjudit retur så dags att släppa Seikon nu och eventuella personliga vendettor som frågeställningen har väckt @embassyone.

Om nu tanken med tråden är att ha den kvar mer än över dagen ;)
Du har helt klart en poäng och jag var mer än bara lite otydlig. Ser naturligtvis helst att eventuella länkar hamnar i annan mer lämplig tråd om de inte rör objekt på K&S.

Hej alla. Då jag är ganska novis på området och inte själv har kunnandet att bedöma så ställer jag frågan till er som kan det bättre:

Har jag köpt en Seiko eller är det fake/kopia?

tillägger här att @Cosmo inte på något sätt farit med osanning och har varit juste och öppen med att byte/retur är helt OK.

Tråden här och de olika infallsvinklarna gör att jag har svårt att bedöma hur jag ska se på klockan.

tack på förhand för svar.

Hej alla. Då jag är ganska novis på området och inte själv har kunnandet att bedöma så ställer jag frågan till er som kan det bättre:

Har jag köpt en Seiko eller är det fake/kopia?

tillägger här att @Cosmo inte på något sätt farit med osanning och har varit juste och öppen med att byte/retur är helt OK.

Tråden här och de olika infallsvinklarna gör att jag har svårt att bedöma hur jag ska se på klockan.

tack på förhand för svar.
Hej,
Det är ingen kopia. Det tycks finnas åsikter om urtavlan, men det finns heller inget som säger att det är ursprungstavlan. Den kan ha bytts flera gånger under årens lopp. Urverket är original. Klockan har kontrollerats på tre ställen som är oberoende av varandra, och som inte kunde se något konstigt. Du kan vara ganska lugn.

Önskar jag kunde Seiko, men sökte snabbt och skall det vara en 7009-3040? Den boetten ser ju annorlunda ut. Någon ninja typ @kuma-kun ?
Edit, var en 7009-821A

Tyvärr är jag ingen ninja och speciellt inte på såna här klockor som är alltför moderna för att intressera mig.
Daini blixten och KY och avsaknad av Japan kan nog betyda att klockan är gjord i Seikos fabrik med deras verk utomlands.
Men som sagt så vet jag inte.

Seiko femman kom på Sportsmatic i början på 60-talet och var då mer en kvalitetstämpel som betydde en automatisk, vatten och stötsäker klocka med dag och datum
fast till ett hyggligt pris.
På den tiden fick man inte allt det i billigare klockor och femmorna var inte så fantastiskt mycket billigare än dom bättre Seikona.
Men sedan på 80-talet och framåt när dom fick konkurrans av mycket billiga kvartsare och blev då relativt billigare och mer av slit och släng klockor.

Och det blev ju ingen klokare av...
Men jag blev ju taggad.

Inget att klaga på. Ville bara uppmärksamma denna schyssta bonus 🤩

4C482916-F223-49F7-A113-23F7D76D1FBF.jpeg

Jag kanske inte hänger med i svängarna men listar inte denna 69?
hittade en snabbt på Chrono24 för 82 och i regel ligger ju deras annonser i överkant prismässigt.
Är det något jag missar? :) @Joakim Svensson

hittade en snabbt på Chrono24 för 82 och i regel ligger ju deras annonser i överkant prismässigt.
Hittade snabbt som i, sökte på billigaste på chrono, den från Dubai?

Billigaste inom EU verkar börja på 86 om man vill handla av firma så inte så stor skillnad

Hiskelig sak, kan inte sluta klicka på annonsen. Hur tänkte du egentligen när du först köpte den @TorNet ? Måste få veta 😄

Hiskelig sak, kan inte sluta klicka på annonsen. Hur tänkte du egentligen när du först köpte den @TorNet ? Måste få veta 😄
Den där är ju svincool! 🔥

Så du tycker att man som säljare ska anpassa sina priser här på Köp & Sälj baserat på att man som köpare har möjligheten att momsfuska om man köper utifrån EU? 🤔
Intressant tolkning, skrev precis att det andra var en bättre jämförelse. jag reagerade på att priset var lite i överkant, frågade här (som tråden är ämnad till) och då menar jag en genuin fråga.
Många andra i forumet insinuerar och antar saker i sina frågor, vilket ofta bidrar till en tråkig stämning :)

Intressant tolkning, skrev precis att det andra var en bättre jämförelse. jag reagerade på att priset var lite i överkant, frågade här (som tråden är ämnad till) och då menar jag en genuin fråga.
Många andra i forumet insinuerar och antar saker i sina frågor, vilket ofta bidrar till en tråkig stämning :)

Nej, tråden är knappast till för att lyfta fram att en random Rolex går att hitta för ett par tusenlappar mindre på C24. Du skriver själv ”lite i överkant”. Men det tänker du att den här tråden ska vara till för att påpeka?

Det har nog avhandlats och förmedlats ett hundratal gånger att det är fri prissättning som gäller på KS. Fine om man far med osanning i annonsen om listpris eller tillgänglighet, men dylika prisjämförelser kommer garanterat leda till att tråden blir låst vilket skulle vara synd då inlägg som det första där äkthet ifrågasätts går förlorade.

Nej, tråden är knappast till för att lyfta fram att en random Rolex går att hitta för ett par tusenlappar mindre på C24. Du skriver själv ”lite i överkant”. Men det tänker du att den här tråden ska vara till för att påpeka?

Det har nog avhandlats och förmedlats ett hundratal gånger att det är fri prissättning som gäller på KS. Fine om man far med osanning i annonsen om listpris eller tillgänglighet, men dylika prisjämförelser kommer garanterat leda till att tråden blir låst vilket skulle vara synd då inlägg som det första där äkthet ifrågasätts går förlorade.
Och det måste ju vara fritt att fråga, men förstår var du menar. Jag är inte den som brukar spekulera kring rolexpriser.
nästa gång jag har en fråga om pris så tar jag det i PM :)

Och det måste ju vara fritt att fråga, men förstår var du menar. Jag är inte den som brukar spekulera kring rolexpriser.
nästa gång jag har en fråga om pris så tar jag det i PM :)

Om du är ute efter att köpa klockan lär det vara mer effektivt att få ner priset genom att dra ett PM :)

Jag tänker att de frågor som en sådan här typ av tråd borde avhandla är på nivå med sådant som man skulle trycka på ”rapportera” för att vilja uppmärksamma. Rena felaktigheter med referenser, listpriser, felaktiga tillbehör, utbytta tavlor, felaktiga länkar till klockan m.m.,m.m, dvs sådant som det ofta krävs mer än en vanlig googling för att bli varse.

Ska tilläggas att jag varken är ägare eller moderator, så mycket möjligt att jag är ute och cyklar och att det numera är ok att diskutera priser på moderna Rolex 🌻

Skit i det du.

Så du tycker att man som säljare ska anpassa sina priser här på Köp & Sälj baserat på att man som köpare har möjligheten att momsfuska om man köper utifrån EU? 🤔
Jag tror inte att det är en helt ovanlig synvinkel. Jag fick själv höra att jag begärde ockerpris när jag utgick från marknadspriset i USA + moms på en klocka som inte fanns att köpa inom EU. 🤷‍♂️

För att återgå till trådens ämne: varför är denna klocka fullservad både 2015 och 2016? Det låter även som att det saknas dokumentation bortsett från ett trycktest från 2017? 🤔 Nu är den markerad som OHPF men det kan ju vara intressant både för den tilltänkte köparen och även inför framtida flippar.
@Rolexsearch

Jag tror inte att det är en helt ovanlig synvinkel. Jag fick själv höra att jag begärde ockerpris när jag utgick från marknadspriset i USA + moms på en klocka som inte fanns att köpa inom EU. 🤷‍♂️

För att återgå till trådens ämne: varför är denna klocka fullservad både 2015 och 2016? Det låter även som att det saknas dokumentation bortsett från ett trycktest från 2017? 🤔 Nu är den markerad som OHPF men det kan ju vara intressant både för den tilltänkte köparen och även inför framtida flippar.
@Rolexsearch

Finns ju bild på servicekvittona iaf

@Rolexsearch

Samma klocka verkar ha sålts för 27K i början av oktober och i den annonsen står det:
"Klockan servades i Schweiz 2015. Den fick då full service inkl. polering. Lämnades in igen pga dålig tidshållning 2017 då den åter fick en full service."

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp