• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj 3.11

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Att man kallar Seiko 7a38-7020 för ”Royal Oak” är inget nytt, kolla bara nätet och inte minst här på KS. Det är absolut inget jag hittat på. Fel eller rätt att kalla klockan för ”Royal Oak”, går att diskutera. Det som skiljer mitt fall med ovannämnd person är att personen i fråga själv ger klockorna smeknamn, som exempelvis ”Tissot Submariner”, ”Citizen Royal Oak”, mm.

Kollar man dessutom @yonssons annonser så är många av annonsrubrikerna rena clickbaits. Dubbelmoral?

Hur som helst, nu ska jag njuta av en kopp kaffe och ta en löptur så var snäll och håll mig utanför detta framöver och tagga inte mig. :)

Har aldrig påstådd att det är hittepå? Försöker navigera i varför det ena skulle vara clickbait men inte det andra och med ett förslag att det enklaste vore om man i rubriken av en annons avstod från både vedertagna smeknamn och Poor Mans-referenser.

Men jag hakar på din kaffeplan och lämnar diskussionen :) Finns roligare saker att göra en söndag än diskutera forumregler, typ allting annat 🌻
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det aningen lustiga är att uttrycket "poor mans" är antagligen kontraproduktivt om det är avsett att öka intresset för en klocka. Snarast en nedvärdering som ger intryck det är nåt istället för något annat men mycket sämre istället för något med eget värde.

Har aldrig förstått varför man vill skriva det i en annonstext. Tappar man inte intresset då om det framställs som ett jämförelsevis dåligt substitut till något annat?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fortfarande okart från min sida, och de är inte för att jag är sugen på att tjafsa. Men det finns en uppenbar lösning som borde vara det enklaste både för annonsör och moderator att förhålla sig till, dvs enbart märke och referens i rubkriken.

Du hintar till @SeikoZ, åtminstone som jag tolkar det, att det är clickbait med "Royal Oak” inom citationstecken för en 7a38 och att det är vad regel 16 ska styra. Men samtidigt kommer ni inte? moderera Poor Mans Grand Seiko eller Poor Mans Calatrava som i mina ögon än mer clickbait. I första fallet är det uppenbart att designlikhet är vad som avses medan det i Poor Mans XXX för mig är ett sätt att försöka höja den uppfattade kvaliteten hos det man säljer.
Jag har inte sagt vad vi inte kommer moderera
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Det aningen lustiga är att uttrycket "poor mans" är antagligen kontraproduktivt om det är avsett att öka intresset för en klocka. Snarast en nedvärdering som ger intryck det är nåt istället för något annat men mycket sämre istället för något med eget värde.

Har aldrig förstått varför man vill skriva det i en annonstext. Tappar man inte intresset då om det framställs som ett jämförelsevis dåligt substitut till något annat?

Tanken är väl " här är något billigare som ändå är bra".
Jag gillar prisvärda saker, måste absolut inte ha det "bästa", särskilt som det mest handlar om det "dyraste" egentligen...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håll topic. Om ni ska påstå att folk skriver clickbait-rubriker så får ni även länka annonserna. Tråden handlar om

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj​

 

URsinne

Audemars
2-Faktor
@gjarnling

Har du läst punkt nr 9 i

Det är för referens och jag tycker det är en bra punkt. Det inträffar att det tas bort bilder efter avslut. Det är bra om de får vara kvar så man ser vad det är som sålts för vad, ungefär.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
@gjarnling

Har du läst punkt nr 9 i

Det är för referens och jag tycker det är en bra punkt. Det inträffar att det tas bort bilder efter avslut. Det är bra om de får vara kvar så man ser vad det är som sålts för vad, ungefär.
@Diskaren 130k
 

gjarnling

Omega
@gjarnling

Har du läst punkt nr 9 i

Det är för referens och jag tycker det är en bra punkt. Det inträffar att det tas bort bilder efter avslut. Det är bra om de får vara kvar så man ser vad det är som sålts för vad, ungefär.
Fixat, my bad. Tack för att du uppmärksammade mig 🙏
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
En stilla undran kring ”Modellen har nu tagits ur produktion, så den kommer bara stiga i värde
Jag är usel på Omega över lag och inte minst andrahandsmarknaden för dem så jag klurar lite på hur man kan vara så trygg i det? Brukar de lite mer nischade speedy’s referenserna som inte längre tillverkas göra det?

@Chefen
 

Chefen

Omega
Hej. Denna modell är eftertraktad. Redan nu säljs begagnade för 35-45k på Chrono24.

Min erfarenhet säger att efterfrågan styr priset, när utbudet blir lägre så går pris upp.
 

Chefen

Omega
En stilla undran kring ”Modellen har nu tagits ur produktion, så den kommer bara stiga i värde
Jag är usel på Omega över lag och inte minst andrahandsmarknaden för dem så jag klurar lite på hur man kan vara så trygg i det? Brukar de lite mer nischade speedy’s referenserna som inte längre tillverkas göra det?

@Chefen
En stilla undran kring ”Modellen har nu tagits ur produktion, så den kommer bara stiga i värde
Jag är usel på Omega över lag och inte minst andrahandsmarknaden för dem så jag klurar lite på hur man kan vara så trygg i det? Brukar de lite mer nischade speedy’s referenserna som inte längre tillverkas göra det?

@Chefen
Denna modell är eftertraktad. Redan nu säljs begagnade för 35-45k på Chrono24.

Min erfarenhet säger att efterfrågan styr priset, när utbudet blir lägre så går pris upp
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
En stilla undran kring ”Modellen har nu tagits ur produktion, så den kommer bara stiga i värde
Jag är usel på Omega över lag och inte minst andrahandsmarknaden för dem så jag klurar lite på hur man kan vara så trygg i det? Brukar de lite mer nischade speedy’s referenserna som inte längre tillverkas göra det?

@Chefen

Utöka punkt 16 till att gälla även annonserna. Betalar annonsören tillbaka pengar om klockan sjunker i värde? Man bör kunna sälja en klocka på egna meriter utan att locka med eventuell prisökning.

16) Annonsrubrik ska vara kortfattad och representativ utan att innehålla click-bait-inslag.

@hook @Leben
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det kanske bara är jag som är trög men antingen så går det väl att ändra dag och datum manuellt vilket innebär att den fungerar som den ska eller så går det inte vilket i så fall innebär att något är galet och det känns som att svaret borde visa sig ganska snabbt om man vrider lite på kronan? 🙂
Datum och dag ändras när man passerar 24 h, däremot vet jag inte hur man ändrar detta själv eller om den inte fungerar - här får köparen ta en risk isf.

@niclasb
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
En stilla undran kring ”Modellen har nu tagits ur produktion, så den kommer bara stiga i värde
Jag är usel på Omega över lag och inte minst andrahandsmarknaden för dem så jag klurar lite på hur man kan vara så trygg i det? Brukar de lite mer nischade speedy’s referenserna som inte längre tillverkas göra det?

@Chefen
"Modellen tillverkas inte längre och kommer bara stiga i värde"

En riktigt klassiker
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Utöka punkt 16 till att gälla även annonserna. Betalar annonsören tillbaka pengar om klockan sjunker i värde? Man bör kunna sälja en klocka på egna meriter utan att locka med eventuell prisökning.

16) Annonsrubrik ska vara kortfattad och representativ utan att innehålla click-bait-inslag.

@hook @Leben
Vi/jag brukar ändra/ta bort sådana texter även i annonserna. Det är däremot ganska sällan det behövs.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Utöka punkt 16 till att gälla även annonserna. Betalar annonsören tillbaka pengar om klockan sjunker i värde? Man bör kunna sälja en klocka på egna meriter utan att locka med eventuell prisökning.

16) Annonsrubrik ska vara kortfattad och representativ utan att innehålla click-bait-inslag.

@hook @Leben
”16) Annonsrubrik och annonsbeskrivning ska vara kortfattad och representativ utan att innehålla click-bait-inslag.”

 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
D04715D0-4731-4B80-AB3E-A6ECE0F77E8D.jpeg

@mrsvahn - Med tanke på din anmälan: Om du tror att vi kommer redigera bort alla smeknamn så tror du fel, det är inte syftet med regeln. Snowflake är dessutom ett smeknamn GS använder själva.
 

Herr Gås

Banned
D04715D0-4731-4B80-AB3E-A6ECE0F77E8D.jpeg

@mrsvahn - Med tanke på din anmälan: Om du tror att vi kommer redigera bort alla smeknamn så tror du fel, det är inte syftet med regeln. Snowflake är dessutom ett smeknamn GS använder själva.
Mina anmälningar för 1 vecka sedan? Varför taggar du in mig i den här skiten igen? Har släppt det sedan länge men bemödar mig med ett sista svar för att påvisa problemet. Ditt PM då om att jag var barnslig säger mer om dig än mig för övrigt...

Jag påpekade att du vill förbjuda ett specifikt Seiko smeknamn pga clickbait men använder själv andra smeknamn i dina egna annonser.

Jag hänvisade även till artikel som stödde påståendet att de var fanmade (icke Seikos egna namn).
Unlike many other popular timepieces, the nicknames of Seiko watches originate primarily from its devoted fans.

Smeknamn vi redan fastställt att du använt som clickbait i annonser. Vissa smeknamn är uppenbarligen mer värda än andra smeknamn även om ursprunget för samtliga är icke officiella.

Var god läs mitt inlägg igen och säg var jag nämner GS @yonsson. Klistrar in det nedan

Du har ju själv skapat annonser med rubriker som "King Turtle, Landmaster och Pepsi" för att beskriva div Seiko du sålt. Finns säkert fler om man letar längre än första sidan

Jag har alltid fått intrycket att smeknamnen på Seikos modeller är egenpåhittade av fansen men det skulle innebära att du själv bryter mot regeln på hänvisar till.

Är det officiella namn från Seiko eller clickbait-rubriker från dig?

 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mina anmälningar för 1 vecka sedan? Varför taggar du in mig i den här skiten igen? Har släppt det sedan länge men bemödar mig med ett sista svar för att påvisa problemet. Ditt PM då om att jag var barnslig säger mer om dig än mig för övrigt...

Jag påpekade att du vill förbjuda ett specifikt Seiko smeknamn pga clickbait men använder själv andra smeknamn i dina egna annonser.

Jag hänvisade även till artikel som stödde påståendet att de var fanmade (icke Seikos egna namn).


Smeknamn vi redan fastställt att du använt som clickbait i annonser. Vissa smeknamn är uppenbarligen mer värda än andra smeknamn även om ursprunget för samtliga är icke officiella.

Var god läs mitt inlägg igen och säg var jag nämner GS @yonsson. Klistrar in det nedan
Annonsen dök upp som anmäld igen. Trodde det var en ny anmälan från dig.

Du anmälde typ 15 annonser med officiella smeknamn som Seiko själva använder, därav ”barnsligt”. Tror du behöver läsa på lite om Seiko.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp