• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj 3.11

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Finns ju bild på servicekvittona iaf
Det kanske är legit men det finns ändå en del frågetecken. Kvittot från Eriksons som är daterat 07/2015 anger inte vad det gäller utöver "art. nr 113" och även om det är möjligt att det innebär service så finns det ju egentligen ingenting som säger att det ens gäller klockan i fråga om det inte finns någon ytterligare dokumentation som styrker det (såvida inte SGN kan plocka fram servicehistorik via serienummer för att bekräfta det). Det finns någon typ av kvitto/servicedokumentation på bild som är daterat 11/2016 men det framgår inte vad det gäller och det är väl ändå det som är intressant att se för potentiella köpare snarare än att få reda på de uppgifter som visas i annonsen (Eriksons adress, org. nr osv.) och det framgår inte heller av annonstexten vad det är som är gjort. Det låter tveksamt att man skulle utföra ytterligare en fullservice året efter bara för att tidshållningen avviker från spec snarare än att rucka den eller byta någon enstaka del som kan vara defekt?

Jag är inte ute efter att hänga ut någon utan reagerade bara på dessa detaljer när jag såg annonsen. Allt kanske är i sin ordning och då är det bara bra att det i så fall reds ut tänker jag så jag hoppas att det inte finns några hard feeling eller att @Rolexsearch känner sig utpekad som oseriös eller likande för det är inte alls min avsikt. :)

Samma klocka verkar ha sålts för 27K i början av oktober och i den annonsen står det:
"Klockan servades i Schweiz 2015. Den fick då full service inkl. polering. Lämnades in igen pga dålig tidshållning 2017 då den åter fick en full service."
🕵️‍♂️ Har årtalen förväxlats eller vad är det som är gjort 2016 resp. 2017 då informationen skiljer sig mellan annonserna? Enligt den senaste annonsen så är det bara trycktest och en snabb vända i timegraphern som gjorts 10/2017 medan det tidigare sades att det var en fullservice. Jag antar att det inte är några konstigheter men ville ändå lyfta det då jag som sagt reagerade på det när jag såg annonsen och blev nyfiken då samma säljare nyligen nämndes i en annan diskussion där en klocka påstods vara servad men där det senare visade sig att dokumentation saknades.

Finns ju bild på servicekvittona iaf

Det kanske är legit men det finns ändå en del frågetecken. Kvittot från Eriksons som är daterat 07/2015 anger inte vad det gäller utöver "art. nr 113" och även om det är möjligt att det innebär service så finns det ju egentligen ingenting som säger att det ens gäller klockan i fråga om det inte finns någon ytterligare dokumentation som styrker det (såvida inte SGN kan plocka fram servicehistorik via serienummer för att bekräfta det). Det finns någon typ av kvitto/servicedokumentation på bild som är daterat 11/2016 men det framgår inte vad det gäller och det är väl ändå det som är intressant att se för potentiella köpare snarare än att få reda på de uppgifter som visas i annonsen (Eriksons adress, org. nr osv.) och det framgår inte heller av annonstexten vad det är som är gjort. Det låter tveksamt att man skulle utföra ytterligare en fullservice året efter bara för att tidshållningen avviker från spec snarare än att rucka den eller byta någon enstaka del som kan vara defekt?

Jag är inte ute efter att hänga ut någon utan reagerade bara på dessa detaljer när jag såg annonsen. Allt kanske är i sin ordning och då är det bara bra att det i så fall reds ut tänker jag så jag hoppas att det inte finns några hard feeling eller att @Rolexsearch känner sig utpekad som oseriös eller likande för det är inte alls min avsikt. :)
Ja det är väl inte helt glasklart. Även om jag tycker att det ligger nära till hands att gissa att allt är helt i sin ordning i det aktuella fallet så skadar det nog inte att vara lite extra försiktig. Säljaren har ju uppvisat en viss flexibilitet i sitt förhållande till sanningen förut. Tänker till exempel på TAG Heuer som han byggde om till Heuer, egedesignade slipsar från Alibaba, definitiv service som blev spekulativ, och så vidare.

Jag tror inte att det är en helt ovanlig synvinkel. Jag fick själv höra att jag begärde ockerpris när jag utgick från marknadspriset i USA + moms på en klocka som inte fanns att köpa inom EU. 🤷‍♂️

För att återgå till trådens ämne: varför är denna klocka fullservad både 2015 och 2016? Det låter även som att det saknas dokumentation bortsett från ett trycktest från 2017? 🤔 Nu är den markerad som OHPF men det kan ju vara intressant både för den tilltänkte köparen och även inför framtida flippar.
@Rolexsearch

Den servades 2016 fullständigt av Omega men behövdes korrigeras 2017 och eftersom Omega ger 1 års garanti så ingick det. Finns dokumenterat i alla pappee

Ja det är väl inte helt glasklart. Även om jag tycker att det ligger nära till hands att gissa att allt är helt i sin ordning i det aktuella fallet så skadar det nog inte att vara lite extra försiktig. Säljaren har ju uppvisat en viss flexibilitet i sitt förhållande till sanningen förut. Tänker till exempel på TAG Heuer som han byggde om till Heuer, egedesignade slipsar från Alibaba, definitiv service som blev spekulativ, och så vidare.
Bara så du vet så säljer inte Alibaba något då de är endast en plattform som Amazon.
Sen har jag aldrig sagt att jag köpt in varorna från Alibaba, det stämmer inte. Alla varorna har jag plockat personligen från fabrik och tillverkare i Kina.

Man får alltid fråga och som jag svarade på tidigare så gjordes full service från Omega med dokumentation som jag gärna endast visar potentiella köpare.
Det gjordes 2016 sen var det en korrigering 2017 som Rob Engström valde att göra pga försäkring.

Jag har absolut inget emot att man tjänar en slant vid försäljning av klockor, marknaden är fri och man brukar ändå se samma klockor gå runt på blocket, Facebook, KS, och diverse auktionssajter, där syftet är att tjäna en liten slant. Men jag hade varit försiktig med att handla från @Rolexsearch. Han har en tendens att köpa klockor här på forumet för att någon dag/vecka senare lägga upp annons på samma klocka med en saftig pålägg på priset. Innan och under försäljning så hypar han klockan i olika trådar här på forumet, han ger också klockorna smeknamn som tex ”Citizen Royal Oak”, ”Tissot Submariner”, ”Tudor Daytona”, smeknamn ger han till klockorna för att det ska låta coolt och locka kunder. Dessutom så använder han klockan medan klockan ligger ute till försäljning, så räkna med att skicket på klockan ej stämmer överens med bilderna i annonsen.

Senast ändrad:
Jag har absolut inget emot att man tjänar en slant vid försäljning av klockor, marknaden är fri och man brukar ändå se samma klockor gå runt på blocket, Facebook, KS, och diverse auktionssajter, där syftet är att tjäna en liten slant. Men jag hade varit försiktig med att handla från @Rolexsearch. Han har en tendens att köpa klockor här på forumet för att någon dag/vecka senare lägga upp annons på samma klocka med en saftig pålägg på priset. Innan och under försäljning så hypar han klockan i olika trådar här på forumet, han ger också klockorna smeknamn som tex ”Citizen Royal Oak”, ”Tissot Submariner”, ”Tudor Daytona”, smeknamn ger han till klockorna för att det ska låta coolt och locka kunder. Dessutom så använder han klockan medan klockan ligger ute till försäljning, så räkna med att skicket på klockan ej stämmer överens med bilderna i annonsen.
Öppet mål, du vet att jag är tvungen 😘

Öppet mål, du vet att jag är tvungen 😘
Hahah. 😘😘 Nu kallar många den klockan för ”Seiko Royal Oak”, men tar vi hans annonser så hittar han på smeknamn själv. Se exempel nedan.

https://klocksnack.se/threads/citizen-”royal-oak”-two-tone-day-date.149376/

Jag har absolut inget emot att man tjänar en slant vid försäljning av klockor, marknaden är fri och man brukar ändå se samma klockor gå runt på blocket, Facebook, KS, och diverse auktionssajter, där syftet är att tjäna en liten slant. Men jag hade varit försiktig med att handla från @Rolexsearch. Han har en tendens att köpa klockor här på forumet för att någon dag/vecka senare lägga upp annons på samma klocka med en saftig pålägg på priset. Innan och under försäljning så hypar han klockan i olika trådar här på forumet, han ger också klockorna smeknamn som tex ”Tissot Royal Oak”, ”Tissot Submariner”, ”Tudor Daytona”, smeknamn ger han till klockorna för att det ska låta coolt och locka kunder. Dessutom så använder han klockan medan klockan ligger ute till försäljning, så räkna med att skicket på klockan ej stämmer överens med bilderna i annonsen.

Känner mig väldigt tveksam till att det här är sådant som ska lyftas fram i tråden.

Visst finns det tveksamheter kring några av försäljningarna och jag har en Tag-Heuer färskt i minnet som plötsligt drog iväg prismässigt. Men det är ju också upp till den som säljer att välja sitt pris. Det försvann till exempel en Sinn väldigt snabbt som låg ute till ett mycket bra pris. Den dök upp på C24 någon dag senare icke överraskande en hyfsad slant dyrare. Men det blir väldigt konstigt att varna för en sådan sak. I fallet med TH:n var det en säljare som omsätter många klockor och som har som vanligt MO att sänka priserna snabbt för att rotera i samlingen. Det var många år sedan som det gick runt billiga forumklockor som underförstått inte skulle säljas vidare för mer än vad man köpte dem för. Det förekommer fortfarande i vissa märkestrådar samt Microtråden, men på det stora Köp&Sälj är det minnen från en svunnen tid.

Och om man ska lyfta fram folk som hypar sina klockor innan försäljning så blir det en diger lista att posta och det är väl inte heller det som den här tråden är till för. Det är även många som använder de klockor de har ute på annons så att bara lyfta fram och varna för RS blir återigen skevt som jag ser det. Det ansvaret måste ligga på köparen att be om färska bilder vid ett eventuellt köp.

Poor mans Calatrava och annat som folk gärna adderar till i princip vad som helst, och ”Royal Oak” till Seikokronografer ;) är något som ledningen måste ta ställning till om det ska vara tillåtet eller inte. Jag tryckte själv på rapportera-knappen på @Rolexsearch annons för den påstådda Tissot Submarinern då det är en helt annan sak när man påstår att en modell har ett faktiskt namn och inte bara ger den ett ”homage-namn”.

Är du med på vad jag är ute efter?

Senast ändrad:
Säg till ifall du vill ha fler länkar.

Säg till ifall du vill ha fler länkar.

Behövs inga fler länkar. Jag har själv ägt modellen. Oavsett förbjuder regel 16 egenpåhittade clickbait-rubriker.

Behövs inga fler länkar. Jag har själv ägt modellen. Oavsett förbjuder regel 16 egenpåhittade clickbait-rubriker.
Enligt vem är det ”egenpåhittad clickbaitrubrik”? Modellen kallas ”Seiko Royal Oak” lite överallt på nätet. Därför antog jag att det var okej. Det är inget jag hittat på själv.

Den servades 2016 fullständigt av Omega men behövdes korrigeras 2017 och eftersom Omega ger 1 års garanti så ingick det. Finns dokumenterat i alla pappee

Man får alltid fråga och som jag svarade på tidigare så gjordes full service från Omega med dokumentation som jag gärna endast visar potentiella köpare.
Det gjordes 2016 sen var det en korrigering 2017 som Rob Engström valde att göra pga försäkring.
Vi kanske inte ska dra det i långbänk men för att sammanfatta så var den andra s.k. "fullservicen" enbart en ruckning eller liknande? Det var främst det jag reagerade på, att den skulle ha fått en komplett service året efter att man redan gjort detta och bytt ut ett antal delar.

Tack för svar! 🙂

Du har ju själv skapat annonser med rubriker som "King Turtle, Landmaster och Pepsi" för att beskriva div Seiko du sålt. Finns säkert fler om man letar längre än första sidan

Jag har alltid fått intrycket att smeknamnen på Seikos modeller är egenpåhittade av fansen men det skulle innebära att du själv bryter mot regeln på hänvisar till.

Är det officiella namn från Seiko eller clickbait-rubriker från dig?

Du har ju själv skapat annonser med rubriker som "King Turtle, Landmaster och Pepsi" för att beskriva div Seiko du sålt. Finns säkert fler om man letar längre än första sidan

Jag har alltid fått intrycket att smeknamnen på Seikos modeller är egenpåhittade av fansen men det skulle innebära att du själv bryter mot regeln på hänvisar till.

Det är väl stor skillnad på att kalla en klocka för King Turtle, Landmaster och Pepsi än Daytona, Royal Oak eller Submariner för att få den att låta mer exklusiv än den egentligen är?

Vi kanske inte ska dra det i långbänk men för att sammanfatta så var den andra s.k. "fullservicen" enbart en ruckning eller liknande? Det var främst det jag reagerade på, att den skulle ha fått en komplett service året efter att man redan gjort detta och bytt ut ett antal delar.

Tack för svar! 🙂
Yes men det var delar som byttes ut så det var en mer ingående service än enbart ruckning. Jag har tex två påsar med delar. Anledningen var att den inte gick helt rätt efter Omegas service därför gjorde Rob en till som ingick i garantin, som du också kan se i bilden.

Det är väl stor skillnad på att kalla en klocka för King Turtle, Landmaster och Pepsi än Daytona, Royal Oak eller Submariner för att få den att låta mer exklusiv än den egentligen är?
Absolut, min kommentar var mest en pik till att vår käre moderator kastar sten i glashus när han själv använder egenpåhittade smeknamn i sina rubriker. 😘

Det är namn Seiko använder.

Absolut, min kommentar var mest en pik till att vår käre moderator kastar sten i glashus när han själv använder egenpåhittade smeknamn i sina rubriker.
Klart du måste försöka, dåligt pikat denna gång dock.

Det är namn Seiko använder.

Klart du måste försöka, dåligt pikat denna gång dock.

Nåja, lite grus är allt kastat även från dina sida. Poor Mans Grand Seiko är väl lika mycket clickbait som att kalla en 80-tals Seiko-chrono för Royal Oak.

Jag tror inte att någon som köper en SARB tror att de får så gott som en GS, eller att någon som köper en Astromaster ens för ett ögonblick tänker att de nu är uppe och nosar i RO-sfären.

Men då är det slut på Poor Mans-rubriker? Tycker iofs att det vore bra med helt rena rubriker med enbart riktiga modellnamn. Eventuellt fluff kan man ha i annonserna om man nu vill påpeka likhet med andra modeller.

Tycker iofs att det vore bra med helt rena rubriker med enbart riktiga modellnamn. Eventuellt fluff kan man ha i annonserna om man nu vill påpeka likhet med andra modeller.

[
Tanken är att få bort att vissa skriver 3 radera annonsrubrik och där sådant som borde ligga i annonsbeskrivningen läggs i rubriken. Samt att helt enkelt bli av med clickbait.

Det betyder inte att vi stenhårt kommer redigera alla rubriker.

Nåja, lite grus är allt kastat även från dina sida. Poor Mans Grand Seiko är väl lika mycket clickbait som att kalla en 80-tals Seiko-chrono för Royal Oak.

Jag tror inte att någon som köper en SARB tror att de får så gott som en GS, eller att någon som köper en Astromaster ens för ett ögonblick tänker att de nu är uppe och nosar i RO-sfären.

Men då är det slut på Poor Mans-rubriker? Tycker iofs att det vore bra med helt rena rubriker med enbart riktiga modellnamn. Eventuellt fluff kan man ha i annonserna om man nu vill påpeka likhet med andra modeller.

Oj... där dök min Casio upp 😅

Tanken är att få bort att vissa skriver 3 radera annonsrubrik och där sådant som borde ligga i annonsbeskrivningen läggs i rubriken. Samt att helt enkelt bli av med clickbait.

Det betyder inte att vi stenhårt kommer redigera alla rubriker.

Fortfarande okart från min sida, och de är inte för att jag är sugen på att tjafsa. Men det finns en uppenbar lösning som borde vara det enklaste både för annonsör och moderator att förhålla sig till, dvs enbart märke och referens i rubkriken.

Du hintar till @SeikoZ, åtminstone som jag tolkar det, att det är clickbait med "Royal Oak” inom citationstecken för en 7a38 och att det är vad regel 16 ska styra. Men samtidigt kommer ni inte? moderera Poor Mans Grand Seiko eller Poor Mans Calatrava som i mina ögon än mer clickbait. I första fallet är det uppenbart att designlikhet är vad som avses medan det i Poor Mans XXX för mig är ett sätt att försöka höja den uppfattade kvaliteten hos det man säljer.

Fortfarande okart från min sida, och de är inte för att jag är sugen på att tjafsa. Men det finns en uppenbar lösning som borde vara det enklaste både för annonsör och moderator att förhålla sig till, dvs enbart märke och referens i rubkriken.

Du hintar till @SeikoZ, åtminstone som jag tolkar det, att det är clickbait med "Royal Oak” inom citationstecken för en 7a38 och att det är vad regel 16 ska styra. Men samtidigt kommer ni inte? moderera Poor Mans Grand Seiko eller Poor Mans Calatrava som i mina ögon än mer clickbait. I första fallet är det uppenbart att designlikhet är vad som avses medan det i Poor Mans XXX för mig är ett sätt att försöka höja den uppfattade kvaliteten hos det man säljer.
Att man kallar Seiko 7a38-7020 för ”Royal Oak” är inget nytt, kolla bara nätet och inte minst här på KS. Det är absolut inget jag hittat på. Fel eller rätt att kalla klockan för ”Royal Oak”, går att diskutera. Det som skiljer mitt fall med ovannämnd persons fall är att personen i fråga själv ger klockorna smeknamn, som exempelvis ”Tissot Submariner”, ”Citizen Royal Oak”, mm.

Kollar man dessutom @yonssons annonser så är många av annonsrubrikerna rena clickbaits. Dubbelmoral?

Hur som helst, nu ska jag njuta av en kopp kaffe och ta en löptur så var snäll och håll mig utanför detta framöver och tagga inte mig. :)

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp