• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Så länge det är en god och saklig ton i första läget ser jag inget problem med att ställa en fråga om ett pris som uppfattas som högt.

Håller lite med faktiskt. När JAG tex lägger ut en klocka till salu, jämnför jag med tex chrono24, tradera, butiker som säljer begagnat, blocket, ebay mm. Och försöker lägga ett snitt pris. Men såfort just den modellen RÅKAR gå kanske 2-3.000kr billigare , någonstans verkar folk dra ner värdet utan och ens kolla skicket, servicehistorik, fullset mm. Har faktiskt också fått den uppfattningen om att folk gör egna värderingar utan och ens kolla vad just den specifika modellen går för. Sen värst av allt, sen ska folk kommentera andras priser också. Visst är det 10.000 tals kronors skillnad förstår jag, mem när det gäller några tusingar hit o dit förstår jag inte.....BARA MIN egen uppfattning.

Håller lite med faktiskt. När JAG tex lägger ut en klocka till salu, jämnför jag med tex chrono24, tradera, butiker som säljer begagnat, blocket, ebay mm. Och försöker lägga ett snitt pris. Men såfort just den modellen RÅKAR gå kanske 2-3.000kr billigare , någonstans verkar folk dra ner värdet utan och ens kolla skicket, servicehistorik, fullset mm. Har faktiskt också fått den uppfattningen om att folk gör egna värderingar utan och ens kolla vad just den specifika modellen går för. Sen värst av allt, sen ska folk kommentera andras priser också. Visst är det 10.000 tals kronors skillnad förstår jag, mem när det gäller några tusingar hit o dit förstår jag inte.....BARA MIN egen uppfattning.

Denna diskussion borde väl egentligen hållas i "MINST prisvärda.."-tråden?

Problemet är väl just att folk gör som du säger. Sätter pris i linje med t.ex. erkända-begagnat handlare på eller utanför c24, handlare som ofta lämnar 1-2 års garanti osv.

Nä det dom inte gör...

Problemet är väl just att folk gör som du säger. Sätter pris i linje med t.ex. erkända-begagnat handlare på eller utanför c24, handlare som ofta lämnar 1-2 års garanti osv.

Nä det dom inte gör...

Du har väl dragit tillbaka två annonser just för att folk gnällt på att du sagt höga priser?

Svensk gråhandlare låter lagom exotiskt. Är öppen för konkreta bud, vilket är ditt? :D
"Således helt ny" blev plötsligt ett relativt begrepp. Intressant.

Svensk gråhandlare låter lagom exotiskt. Är öppen för konkreta bud, vilket är ditt? :D
Om du får välja någon av följande, vilken väljer du?
1) en uppackad soffa som provsuttits en gång, pris 21.000
2) samma modell av soffa men som är inplastad och helt oanvänd, pris 20.000

Edit: såg att du sänkt priset, men fortfarande billigare att köpa en sprillans klocka...

Nu hoppas jag att det här är ett skämt, eller? Är det nåt slags pris-polis???? Vad är problemet om man vill ha sin klocka till salu för evigt? Varför ska han sänka sitt pris?
Man får givetvis sätta vilket pris man vill. Jag är bara personligen trött på att man försöker lura andra medlemmar, och dessutom inte ens kan bemöta det som skrivs i den här tråden på ett seriöst sätt.

Man får givetvis sätta vilket pris man vill. Jag är bara personligen trött på att man försöker lura andra medlemmar, och dessutom inte ens kan bemöta det som skrivs i den här tråden på ett seriöst sätt.

Lura är ett starkt ord. Finns det inget regelverk här på forumet gällande prissättning då tror jag att man få gilla läget och låta det bli. Ska man ge sig på COOP om ICA säljer samma varor till ett lägre pris? Ett krasst exempel, jag vet, men du förstår väl hur jag menar ;)

Det jar är personligen trött på är att få PM angående klockor till salu där folk försöker "lura" mig och säga att mitt pris är för högt eftersom .... (nån bullshit orsak). Ska jag hänga ut alla som gör så? Nej, man har rätt att försöka. Alla vill köpa billigt och sälja dyrt, eller hur?. Och den som köper får inte vara dum och får kolla priset själv.

Annars får vi börja med bostadsmarknaden. Där blir man lurad hela tiden :nailbiting:

Sen förstår jag naturligtvis att man vill att alla ska spela rent. Men det är väl onåbart.

Lura är ett starkt ord. Finns det inget regelverk här på forumet gällande prissättning då tror jag att man få gilla läget och låta det bli. Ska man ge sig på COOP om ICA säljer samma varor till ett lägre pris? Ett krasst exempel, jag vet, men du förstår väl hur jag menar ;)

Det jar är personligen trött på är att få PM angående klockor till salu där folk försöker "lura" mig och säga att mitt pris är för högt eftersom .... (nån bullshit orsak). Ska jag hänga ut alla som gör så? Nej, man har rätt att försöka. Alla vill köpa billigt och sälja dyrt, eller hur?. Och den som köper får inte vara dum och får kolla priset själv.

Annars får vi börja med bostadsmarknaden. Där blir man lurad hela tiden :nailbiting:

Sen förstår jag naturligtvis att man vill att alla ska spela rent. Men det är väl onåbart.
Det är alltid samma snack när man tar upp tråden.

"buhu, prispolis, kommunist, det ska vara fri marknad".

Om alla bara ger fan i att försöka blåsa sina forumkompisar så finns det inget problem. Och ja, om man som privatperson utan några direkta referenser försöker kränga en begagnad klocka 21k dyrare än en gedigen svensk butik säljer en helt ny... då försöker man luras.

Jag jobbar retail, jag säljer groteskt utbytbara produkter på en perfekt marknad. Personligen uppskattar jag att mina kunder upplyser mig om att mina priser är åt helvete, det ger mig nämligen en marknadsöverblick jag annars inte skulle ha. Jag får då ta ställning till om priset kunden vill betala är rimligt och därefter gå vidare med min dag.
Jag tycker de här trådarna fyller sitt syfte mer än väl. Nya entusiaster kommer in och förtjänar att ha en bra bild över vad som är ett "bra" pris på köp och sälj.

Om man vill ta ett högre pris än någon annan aktör får man göra det men man får då leva med att folk har åsikter om detsamma. Ordet är likt prissättningen fri. Kanske har man en klocka man inte "måste" bli av med varför man begär ett högre pris? Kanske är den nyservad? Kanske har den provenans? Kanske var tidigare säljare i behov av snabba cash vilket medförde ett lägre pris?

Oavsett vad kommer alla finansiella transaktioner medföra debatt om prisers rimlighet. Vill man agera på en marknad får man förhålla sig både till konkurenternas prismodell samt kundernas förväntningar. Svårare än så är det egentligen inte.

Är du en kund som planerar att köpa varan och vill få priset ner genom ett argumenterat samtal - gör det.
Är du en forum medlem som blir störd på priset och vill få fram din åsikt i en respektive tråd - helt ok.
Är du en kommunist som låtsas att vara en prispolis i krig mot en fri marknad genom hänga ut säljaren och kräva att hen sänker priset - dra åt skogen :D

När jag pumpar min annons, måste jag vänta exakt ett dygn eller längre efter sista bump eller går det bra om jag enbart gör det en gång per kalender dag?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp