• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varför föredrar Omega folket 2500D före 8500?
Klockan blir inte lika hög, är ett vanligt argument. Lägre servicekostnad också, tror jag?
Edit: (från Omegaforums.net)
126591-78e61a04b5b6ba28e1f6b544dad684ed.jpg

Ögonblicksbild: under det gångna dygnets tjugofyra timmar har det lagts upp och bumpats 125 säljannonser, varav endast 2 markerats som sålda.

Kan ju bl.a. indikera att prisnivån blivit något hög(re), vilket ofta hävdas i den här tråden.

Senast ändrad:
Ögonblicksbild: under det gångna dygnets tjugofyra timmar har det lagts upp och bumpats 125 säljannonser, varav endast 2 markerats som sålda.

Kan ju bl.a. indikera att prisnivån blivit något hög(re), vilket ofta hävdas i den här tråden.

Jag håller ögonen på TT Rolex :) hade den varit billigare hade jag slagit till.

Näe, Casio är poppis och har cred även bland oss inbitna snobbar. Jag är tyvärr rädd att du nog har värre saker än Casio i din samling :nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Haha! Men de är fina klockor och håller tiden mycket bra vilket egentligen borde vara ganska viktigt. Faktiskt lite trött på allt snobberi runt exklusiva ur som drar sig flera sekunder per dygn och ser ut som farfars gamla tofflor...:wtf:

Haha! Men de är fina klockor och håller tiden mycket bra vilket egentligen borde vara ganska viktigt. Faktiskt lite trött på allt snobberi runt exklusiva ur som drar sig flera sekunder per dygn och ser ut som farfars gamla tofflor...:wtf:

Fast det är ju en helt annan fråga. Du har fått det bästa tipset om du vill sälja dina klockor och det är Tradera, resten är ett ämne på diskussionsdelen av forumet om du vill lufta åsikter kring detta :)

Mycket möjligt att dom håller tiden, men fina? Inte för mig, men det är en smaksak. Det är bara råd andra medlemmar har gett dig för att du eventuellt kanske ska få sålt någon av dem. Tror det blir väldigt svårt att bli av med den lådan här på forumet, helt fel målgrupp här. Tradera är nog din bästa möjlighet. Merparten av medlemmarna här på forumet uppskattar mer än bara själva utseendet på sina klockor och det behöver nödvändigtvis inte ha något med snobberi att göra heller. Automatiska klockor är oftast ett hantverk ihopsatt för hand och av en mycket högre kvalité än modeur. Kan tänka mig att ett modeur förmodligen inte tickar på så bra 30-40 år senare medans en automatare kan gå för evigt med rätt skötsel.

Jag tycker precis exakt tvärtom :) De flesta vanliga människor tycker nog att jag är en jävla snobb men jag tycker Farfars gamla tofflor slår nya modeklockor med perfekt tidshållning alla dagar i veckan.

Det skulle vara väldigt kul, men sjukt överraskande, om någon medlem här slog till och tyckte dina 20 klockor var ett kap :)

Här har du en tråd att gå loss i angående det hänsynslösa snobberiet bland oss klocknördar:
https://klocksnack.se/threads/kommersiella-klockor-syn-på-det.72473/

Avslutar denna diskussion här med ett lycka till och ett par bilder på en av mina snobbklockor med bristfälligt tidshållning och ett skabbigt utseende:cigar:
IMG_0913.JPG
IMG_0912.JPG

Mycket möjligt att dom håller tiden, men fina? Inte för mig, men det är en smaksak. Det är bara råd andra medlemmar har gett dig för att du eventuellt kanske ska få sålt någon av dem. Tror det blir väldigt svårt att bli av med den lådan här på forumet, helt fel målgrupp här. Tradera är nog din bästa möjlighet. Merparten av medlemmarna här på forumet uppskattar mer än bara själva utseendet på sina klockor och det behöver nödvändigtvis inte ha något med snobberi att göra heller. Automatiska klockor är oftast ett hantverk ihopsatt för hand och av en mycket högre kvalité än modeur. Kan tänka mig att ett modeur förmodligen inte tickar på så bra 30-40 år senare medans en automatare kan gå för evigt med rätt skötsel.
Håller till viss del med, har också några snobbklockor...;)

Anledningen att jag reagerar är att jag vid ett flertal tillfällen sett folk bli nertryckta här på forumet på grund av att deras klockor inte är tillräckligt fancy och då blir jag riktigt förbannad. En kille hade hittat en Regal i en låda och kom hit för att be om råd och jag vill lova att han blev lynchad. Även fast jag vet att nån bär en billig klocka kan jag ofta kommentera den för att den är just snygg, på samma sätt som alla inte bär kläder från Ralph lauren hela tiden. Har nyligen hittat intresset för gedigna klockor och får nästan ståfräs när jag skruvar upp boetten och synar verket så jag är rätt färs inom området. Hoppas många förstår min poäng. Hare bäst alla klockälskare och njut av solen!!:)

Anledningen att jag reagerar är att jag vid ett flertal tillfällen sett folk bli nertryckta här på forumet på grund av att deras klockor inte är tillräckligt fancy och då blir jag riktigt förbannad. En kille hade hittat en Regal i en låda och kom hit för att be om råd och jag vill lova att han blev lynchad. Även fast jag vet att nån bär en billig klocka kan jag ofta kommentera den för att den är just snygg, på samma sätt som alla inte bär kläder från Ralph lauren hela tiden. Har nyligen hittat intresset för gedigna klockor och får nästan ståfräs när jag skruvar upp boetten och synar verket så jag är rätt färs inom området. Hoppas många förstår min poäng. Hare bäst alla klockälskare och njut av solen!!:)
Jag hör vad du säger. En del här är tyvärr mer än lovligt inskränkta. De flesta av oss är dock trevliga och låter bli att säga dumheter om folks klockor, oavsett märke. Tyvärr hörs de förstnämnda ofta mest.

Asså, såhär tänker jag lite på't. Alla är vi intresserade av klockeriet på olika sätt; vissa gillar idén om tidtagning, vissa gillar finmekaniken, vissa gillar historien kring märken och modeller, vissa gillar prestigefaktorn, vissa gillar kanske vad klockorna subjektivt representerar. Sedan har vi kanske din grupp; de som bara gillar grejen, klockan liksom.

De här grupperna samsas på samma forum. Vissa hänger mycket på köp/sälj, andra i Kobra Kais svettiga dojo. Några skriver bara om Råleckz, andra nördar ner sig i Orients från 60-talet. Mögelgänget på vintage kör sin grej. Jag nämner Kobra Kai och vintagedelarna av en anledning; de entusiasterna har inte alltid så mycket gemensamt med resten av forumet på samma sätt som du kanske inte chillar galet mycket med gänget som önskar det här var Råleckz-snack. Oavsett vad tycker jag gott man kan posta om billiga klockor, dyra klockor, roliga klockor och tråkiga klockor. Diskussionen som uppstår är inte alltid den bästa men så är det när man pratar med människor.

Sjukt OT, men så blir det på BB när killen sover. Själv tycker jag det är konstigt med köpesannonser av klockor som ligger ute på säljesdelen. Innan jag säljer något kollar jag alltid i köpesdelen först, kanske borde sätta det som tips i klirren?

Jag tror att du läser vissa meddelanden med fel glasögon. Det är ingen som har/vill/kan förbjuda dig att annonsera här, utan det har varit tips i all välmening om hur du på enklast sätt kan få mest betalt för sina klockor...och det är fortfarande Tradera eller Blocket.

Det har inget med snobberi att göra överhuvudtaget utan är snarare rätt sjysst att folk tar sig tid att tipsa om.

Och om du vill försöka ändra folks attityd har du ju även där fått länktips till en tråd där flera inklusive jag själv drar en lans för "parfymklockor", så jag har faktiskt lite svårt att förstå vad det är du reagerar över.

Lycka till med försäljningen oavsett och jag ser fram mot din att läsa dina åsikter i tråden om kommersiella klockor :)

Jag tror att du läser vissa meddelanden med fel glasögon. Det är ingen som har/vill/kan förbjuda dig att annonsera här, utan det har varit tips i all välmening om hur du på enklast sätt kan få mest betalt för sina klockor...och det är fortfarande Tradera eller Blocket.

Det har inget med snobberi att göra överhuvudtaget utan är snarare rätt sjysst att folk tar sig tid att tipsa om.

Och om du vill försöka ändra folks attityd har du ju även där fått länktips till en tråd där flera inklusive jag själv drar en lans för "parfymklockor", så jag har faktiskt lite svårt att förstå vad det är du reagerar över.

Lycka till med försäljningen oavsett och jag ser fram mot din att läsa dina åsikter i tråden om kommersiella klockor :)
Ingen som varit otrevlig i denna diskussionen direkt så jag är glad;).

Anledningen att jag reagerar är att jag vid ett flertal tillfällen sett folk bli nertryckta här på forumet på grund av att deras klockor inte är tillräckligt fancy och då blir jag riktigt förbannad. En kille hade hittat en Regal i en låda och kom hit för att be om råd och jag vill lova att han blev lynchad...
Min uppfattning är att de flesta klockor välkomnas här på forumet. Att personer som visar upp rena förfalskningar eller extrema hommager kan få det lite hett om öronen må ha hänt, men mig veterligen brukar värdet på klockan inte ha någon inverkan på hur dess ägare bemöts. Men jag kan givetvis ha missat det du beskriver. Länka gärna om du har möjlighet. :)

Min uppfattning är att de flesta klockor välkomnas här på forumet. Att personer som visar upp rena förfalskningar eller extrema hommager kan få det lite hett om öronen må ha hänt, men mig veterligen brukar värdet på klockan inte ha någon inverkan på hur dess ägare bemöts. Men jag kan givetvis ha missat det du beskriver. Länka gärna om du har möjlighet. :)
2012 var det mycket skumpa, guld och inbördes beundran men det tycker jag mer eller mindre är helt försvunnet nu.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp