• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nåt jag inte kan hålla med om är hur det kan vara så accepterat för köparen att bjuda under om efterfrågan är låg men för säljaren inte att ta emot bud över om efterfrågan är hög. Det går inte ihop.
Väldigt trist om det ligger massa klockor med priser riggade för budgivning.
Blir som Hemnet till slut med massa objekt till salu där priset som finns ändå aldrig accepteras.
Dra tillbaka annonsen och lägg ut igen om den är fel prissatt.

Jag menar inte lockpriser där säljaren inte kan tänka sig att släppa för utgångspriset. Jag menar situationer där efterfrågan trots normal prissättning är "för hög" och säljaren får något högre bud.

Fast det öppnar ju för lockpriser om man slopar "inga auktioner".
Får du ett högre bud och vill acceptera det så får du väl sköta det snyggt och diskret om du verkligen vill, ingen kan ju stoppa försäljningen.
Men att börja tumma på reglerna kring detta kommer leda till att flera annonser endast utnyttjar KS för auktioner.

Jag menar inte lockpriser där säljaren inte kan tänka sig att släppa för utgångspriset. Jag menar situationer där efterfrågan trots normal prissättning är "för hög" och säljaren får något högre bud.
Omöjligt för någon att kontrollera. Lär finnas säljare av alla de slag som säljer här. En del säljer till den första som mailar, en del som väntar någon dag med att svara för att välja "bästa köparen"...osv

Fast det öppnar ju för lockpriser om man slopar "inga auktioner".
Får du ett högre bud och vill acceptera det så får du väl sköta det snyggt och diskret om du verkligen vill, ingen kan ju stoppa försäljningen.
Men att börja tumma på reglerna kring detta kommer leda till att flera annonser endast utnyttjar KS för auktioner.
Nyligen var det en säljare som uppenbarligen satte ett för lågt pris och sedan sålde till en person som betalade lite mer än utgångspriset. Halva KS gick apskit och säljaren fick löpa gatlopp i mest prisvärda-tråden.

Marigt det här med om auktioner är bra eller dåligt.

Nyligen var det en säljare som uppenbarligen satte ett för lågt pris och sedan sålde till en person som betalade lite mer än utgångspriset. Halva KS gick apskit och säljaren fick löpa gatlopp i mest prisvärda-tråden.

Marigt det här med om auktioner är bra eller dåligt.
Följde den diskussionen och förstår vad du menar.
Där fick jag intrycket att en snabbare och smidigare affär premierades i kombination med en extra tusenlapp.
Hade säkert kunnat få mer för den klockan.
Men att KS säger nej till regelrätt auktion är bra i mitt tycke (tror inte heller att det är målet för @alfgren )
Men KS för mig är inte en vanlig handelsplats utan det finns skrivna och oskrivna regler, hoppas personligen att det inte ändras.

Äsch, bara att igga?
Stör mig mest på en del högtravande inlägg om att det ska vara så angenämnt att sälja här. Märker ingen större skillnad mot Blocket förutom de där riktiga drömmarna som helt saknar pengarna saknas här. Istället finns gnällpelleprutarna som hänvisar till att man minsann kan hitta klockan billigare hos gråhandlare i Ryssland och att den där hairlinen på spännet ska sänka priset med 5000 spänn.

Stör mig mest på en del högtravande inlägg om att det ska vara så angenämnt att sälja här. Märker ingen större skillnad mot Blocket förutom de där riktiga drömmarna som helt saknar pengarna saknas här. Istället finns gnällpelleprutarna som hänvisar till att man minsann kan hitta klockan billigare hos gråhandlare i Ryssland och att den där hairlinen på spännet ska sänka priset med 5000 spänn.
Jag har fortfarande inte fått något katastrofalt skambud med tilläget "kan göra snabb affär" eller bedrägeri försök. Är väl den stora skillnade här jämfört med blocket. I övrigt är det som du skrev.

Nu har jag inte sålt så mycket, men om någon skulle skambuda, så skulle jag nog inte ens lägga ned tid på att svara personen.

Bara för att rågången skall vara klar så kommer här facit:

När man säljer på KS ska ett pris anges. Detta pris bör vara hyfsat genomtänkt. Detta pris skall också lämnas kvar i annonsen. Det är en enkel regel som är tydligt beskriven i riktlinjerna (som man SJÄLVKLART har läst innan man lägger upp en annons).

99% av de som annonserar begriper detta. Att det pris som står i annonsen inte alltid är slutpris pga prutande etc är helt normalt. Säljare som osnyggt börjar mecka åt andra hållet med höjda priser etc via PM förekommer säkert också men dessa brukar exponeras rätt snabbt.

Om man inte är vuxen nog att begripa de enkla riktlinjerna för köp/sälj och börjar laborera med lockpriser, auktionsförfaranden, radera priser i annonser etc etc bör man annonsera någon annanstans.

De gånger jag annonserat här så tycker jag att det fungerat fint. Klart det ställvis prutas lite men på klocksnack försöker jag alltid ge ett trevligt svar även om budet är för lågt. Delar uppfattningen att det är intressant att veta vart säljaren befinner sig, skriv ut det. Det är dock märkligt hur många säljare som verkar ha svårt att fatta de ganska enkla reglerna om t.ex retur.

Istället finns gnällpelleprutarna som hänvisar till att man minsann kan hitta klockan billigare hos gråhandlare i Ryssland....

Standardsvar: "då föreslår jag att du handlar klockan där.."

Min upplevelse är (vid de klockor jag sålt, samtliga under 10k) är att man får räkna med lite prut. Brukar dock bli träligt när det handlar om tusenkronorsklockor som ska prutas ned en hundring..

KS är ju toppen att annonsera på. Folk som hänvisar till Chrono24 är ju bara korkade. Inget att bry sig om.

Edit: Blocket är också kanon.

De gånger jag annonserat här så tycker jag att det fungerat fint. Klart det ställvis prutas lite men på klocksnack försöker jag alltid ge ett trevligt svar även om budet är för lågt. Delar uppfattningen att det är intressant att veta vart säljaren befinner sig, skriv ut det. Det är dock märkligt hur många säljare som verkar ha svårt att fatta de ganska enkla reglerna om t.ex retur.
Eller så lägger du tillbaka priset bara?
Har aldrig plockat bort priset!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp