• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En allmän fundering..

Den klockkategori som jag upplever absolut mest populär osv är 6-siffriga Rolex.
Nya SubC, GMT etc etc.

Ändå ligger det dröser ute till salu som ingen köper.
Ni kanske skulle sänka priset på era 3 år gamla klockor som nästan kostar nypris? :)

Vaddå då? Är det inte en tävling i att sälja dyrast? :)

Snart har beg.priser på 6-siffriga rollar gott om både listpris och uret.se-pris. :)

Varje 116610LN som kommit ut har gått upp en tusenlapp typ, utan någon direkt anledning.
Jag vet. Lite tråkigt. Folk överbetalar vid köp och sen vill de de tjäna pengar för de har läst att klockpriser går upp. :)

För 3-4 år sen var det vettig prissättning och var värt att köpa en begagnad klocka.

Nu är det som bilannonser. "Kom och köp min klocka, den är bäst och billigast i världen" samt oseriös prissättning där ena dag klockan sänks för att nästa dag höjas igen.

Oavsett vad man anser om priserna så finns i princip inga tillgängliga Rolex sportmodeller hos ad. En vanlig sub är det ett par månaders väntetid på, en BLNR upp till ett år i Sthlm enl uppgifter från i veckan.

De som väljer att sälja kan utifrån tillgången försöka att få nypriset för sina beg klockor. Och det är ju de som sker

Oavsett vad man anser om priserna så finns i princip inga tillgängliga Rolex sportmodeller hos ad. En vanlig sub är det ett par månaders väntetid på, en BLNR upp till ett år i Sthlm enl uppgifter från i veckan.

De som väljer att sälja kan utifrån tillgången försöka att få nypriset för sina beg klockor. Och det är ju de som sker

Vi får inte glömma att folk prutar rätt friskt också. Blev ju erbjuden 140 för min 15202. :)

Stockholm är fint, men kanske inte den bästa måttstocken för nya stålrolexar.
Vi får inte glömma att folk prutar rätt friskt också. Blev ju erbjuden 140 för min 15202. :)
Ja, jag tycker ju att man borde vara mer transparent med de som verkligen fulbudar.

Det är ju vanligt att folk ska ha ner en klocka för 50k till 45, och bara där blir man irriterad, men sen har man ju de som du nämner..

Stockholm är fint, men kanske inte den bästa måttstocken för nya stålrolexar.

Ja, jag tycker ju att man borde vara mer transparent med de som verkligen fulbudar.

Det är ju vanligt att folk ska ha ner en klocka för 50k till 45, och bara där blir man irriterad, men sen har man ju de som du nämner..

Fast om man vill ha en viss klocka och det ligger en ute fast till ett pris man anser vara för högt och den dessutom legat ute ett bra tag, är det då inte rimligt att ge säljaren ett lägre bud än vad som är satt?
Det finns otaliga exempel på klockor på k&s som helt uppenbart ligger för högt då de inte blir sålda.
Förstår inte alls hur man kan bli irriterad för att någon vill pruta 10 % på något för 50k.

Fast om man vill ha en viss klocka och det ligger en ute fast till ett pris man anser vara för högt och den dessutom legat ute ett bra tag, är det då inte rimligt att ge säljaren ett lägre bud än vad som är satt?
Det finns otaliga exempel på klockor på k&s som helt uppenbart ligger för högt då de inte blir sålda.
Förstår inte alls hur man kan bli irriterad för att någon vill pruta 10 % på något för 50k.
Tycker det är helt okej att pruta på ett trevligt sätt, men det förutsätter ju att den som prutar har lite koll. Är ju bara trist när folk prutar på ett redan bra pris bara för att. Att försöka pruta 10% på en klocka som redan är schysst prissatt blir bara sniket och då förstår jag att man som säljare blir irriterad.

Har inga problem med att man prutar på de klockor jag nämner här ovan i min post.

Problemet är att folk prutar 10% på något som inte legat ute länge och inte heller är sådär jättehögt. Bara för att de ska göra så jävla bra affär. :)

Tycker det är helt okej att pruta på ett trevligt sätt, men det förutsätter ju att den som prutar har lite koll. Är ju bara trist när folk prutar på ett redan bra pris bara för att. Att försöka pruta 10% på en klocka som redan är schysst prissatt blir bara sniket och då förstår jag att man som säljare blir irriterad.
Såklart sant men det förutsätter samtidigt att säljaren har lite koll på vad som är ett schysst eller rätt pris också. Det är ganska många där ute som har en tendens att övervärdera sina klockor.

Har inga problem med att man prutar på de klockor jag nämner här ovan i min post.
Problemet är att folk prutar 10% på något som inte legat ute länge och inte heller är sådär jättehögt. Bara för att de ska göra så jävla bra affär. :)
Vet inte riktigt vilken värld du lever i men här ute, i den riktiga, ser det ut så ;)
Att pruta 10% och erbjuda en snabb affär ser jag inte som något konstigt alls.
Vill man inte att någon ska pruta skriver man "PRUTAT OCH KLART".

Helt enig, ett risigt bud på en rimligt prissatt klocka fem minuter efter att annonsen lagts ut är tröttsamt.
Att som säljare däremot bli irriterad av ett trevligt och vuxet prisförslag på något som ingen uppenbarligen velat köpa för utsatt pris på ett bra tag är precis lika tröttsamt.

Vet inte riktigt vilken värld du lever i men här ute, i den riktiga, ser det ut så ;)
Precis, det kan finnas en vinning i att bli av med något snabbt också. Inget att bli irriterad på egentligen.

Precis som att beskriva skicket så bra som möjligt inger trygghet inger även en returpolicy en viss trygghet, då vet man vad man kan förvänta sig för bemötande vid eventuellt strul. Trygghet är ju en av KS K&S största konkurrensfördelar.
Helt rätt i det du skriver, men tittar man på hur många agerar vid en enkel tillrättavisning eller om man av någon anledning blir ifrågasatt och då oftast med all rätt så blir man mörkrädd. Känns som tryggheten har blivit en aning naggad i kanten jämfört med tidigare.

Helt enig, ett risigt bud på en rimligt prissatt klocka fem minuter efter att annonsen lagts ut är tröttsamt.
Att som säljare däremot bli irriterad av ett trevligt och vuxet prisförslag på något som ingen uppenbarligen velat köpa för utsatt pris på ett bra tag är precis lika tröttsamt.
Folk är för giriga åt båda hållen.
Behöver ju inte vara prutat och klart bara för att man inte är särskilt sugen på att slänga iväg klockan flera tusenlappar under vad de brukar säljas för.. typ några timmar efter man lagt ut den. ;)

Tycker priserna i Sverige åkt upp en del jämfört med andra länder på chrono24 på stål rolex, men mycket har väl med hur svag/stark kronan är när vi pratar andrahandsvärde?

Precis, helt tomt i Sverige och till och med halv svårt att få tag i nya hos gråhandlare

Sålde precis mitt hus till rekordpris (där jag bor ska väl tilläggas). Från och med nu ska jag sälja allt enligt den devisen. Någon som vill ha en 16030 för 40k? PMa mig.

Precis, tydligen svårt för vissa att fatta

Jag tror du har helt fel, nu är det förvisso inte troligt att det blir domstolssak av ett returärende på klocksnack men rent principiellt finns det inga skäl till varför en annons och utfästelserna däri på något sätt skulle vara ogiltiga? Om det finns en tydlig och bevisad koppling mellan annons och köp, och inget annat är avtalat, då gäller ju överenskommelsen och dess förpliktelser för båda parter.

Sen kan svaranden förstås kontra med en massa annan bevisning såsom muntliga överenskommelser eller vad det ny nu kan vara, men det är ju en annan sak.

Precis, det kan finnas en vinning i att bli av med något snabbt också. Inget att bli irriterad på egentligen.
Hur köper man en klocka "långsamt"?
Fattar inte vad ni pratar om, pruta för sakens skull? Nästan allt jag sålt och köpt här har gått för annonserat pris.

Om man höjer priset för att man räknar med prut så bjuder man ju in till prut eftersom priset är för högt.

Hur köper man en klocka "långsamt"?
Fattar inte vad ni pratar om, pruta för sakens skull? Nästan allt jag sålt och köpt här har gått för annonserat pris.

Om man höjer priset för att man räknar med prut så bjuder man ju in till prut eftersom priset är för högt.

Haha! Långsam affär. Bra där. :) Aldrig heller begripit mig på folk som säger snabb affär.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp