• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur köper man en klocka "långsamt"?
Fattar inte vad ni pratar om, pruta för sakens skull? Nästan allt jag sålt och köpt här har gått för annonserat pris.
Om man höjer priset för att man räknar med prut så bjuder man ju in till prut eftersom priset är för högt.
Den som sålt diverse saker genom årtionden har lärt sig att en del köpare kan vara jäkligt jobbiga. Då är det enklare att sälja för ett lägre pris till någon som kommer och hämtar varan/skickar pengar direkt.

Angående skambud är det ju bara att låta bli att svara i stället för att bli butthurt och hota med att hänga ut folk.

Infen fråga om specifik annons, mer generell reflektion. Bulova Moon watch har ett imponerande andrahandsvärde här på forumet. Säljs nya för 295 gbp plus frakt på Amazon. KS-pris mellan 3-3,5 tkr, vilket känns som i överkant

Infen fråga om specifik annons, mer generell reflektion. Bulova Moon watch har ett imponerande andrahandsvärde här på forumet. Säljs nya för 295 gbp plus frakt på Amazon. KS-pris mellan 3-3,5 tkr, vilket känns som i överkant
En sannolik förklaring är att dessa köpts från Amerikat och därmed kostat ägaren betydligt mer än vad de nu går för inom EU..

Vilken klocka ska man välja mellan "årets sommarklocka", bästa sommardykaren" och "sommarklockan#1"?
@alexndr @Anthraxabuz @rillesnille
Är ju helt klart vitt skilda kategorier.

Den första, årets sommarklocka, är den officiella sommarklockan 2017.
Den andra, bästa sommardykaren, är den bästa dykaren vilket gör den perfekt till sommarens badstunder och strandhäng.
Den tredje, sommarklockan#1, är bästa allroundklockan sommartid och lämpar sig utmärkt att tagga på t.ex. insta.

Är ju helt klart vitt skilda kategorier.

Den första, årets sommarklocka, är den officiella sommarklockan 2017.
Den andra, bästa sommardykaren, är den bästa dykaren vilket gör den perfekt till sommarens badstunder och strandhäng.
Den tredje, sommarklockan#1, är bästa allroundklockan sommartid och lämpar sig utmärkt att tagga på t.ex. insta.
Ok, då ska jag sälja min Casio F-91W som bästa sommarklocka någonsin... alltså i kategorin icke vattentät plastklocka i pojkstorlek för under 150:- :p

Med frakt blir det ca £313, alltså drygt 3600 kr, så 3000 är väl inte orimligt om den är i nyskick? Speciellt om frakt och kanske något extra band ingår.

Precis, tydligen svårt för vissa att fatta
Som jurist är jag av annan mening. Annonsen utgör inget avtal i sig, det är sant, men fungerar på ungefär samma vis som en offert. När avtalet sluts mellan köpare och säljare, dvs när överenskommelsen är gjord, blir annonsens s.k. utfästelser bindande för säljaren, i alla delar som man inte ändrat parterna emellan.

Ang. "ord mot ord" så är bevisning alltid separat från själva sakfrågan. Givetvis kan man t.ex. komma undan med att stjäla en bil också, men det blir ju inte mindre brottsligt att göra det bara för att man kommer undan. Säljaren behöver givetvis kunna visa upp annonsen, men så länge den finns kvar så är det relativt straightforward.

Sen finns det alltid en oändlig mängd omständigheter som kan påverka åt ena eller andra hållet, men prima facie skulle jag beskriva det i korthet som ovan

Senast ändrad:
Som jurist är jag av annan mening. Annonsen utgör inget avtal i sig, det är sant, men fungerar på ungefär samma vis som en offert. När avtalet sluts mellan köpare och säljare, dvs när överenskommelsen är gjord, blir annonsens s.k. utfästelser bindande för säljaren, i alla delar som man inte ändrat parterna emellan.

Ang. "ord mot ord" så är bevisning alltid separat från själva sakfrågan. Givetvis kan man t.ex. komma undan med att stjäla en bil också, men det blir ju inte mindre brottsligt att göra det bara för att man kommer undan. Säljaren behöver givetvis kunna visa upp annonsen, men så länge den finns kvar så är det relativt straightforward.

Sen finns det alltid en oändlig mängd omständigheter som kan påverka åt ena eller andra hållet, men prima facie skulle jag beskriva det i korthet som ovan
Sakfrågan blir väl i det närmaste ointressant givet att "det aldrig skulle hålla i rätten".

Jag röstar på kronskruvare
IMG_3257.JPG

Är de här 50-tal, ca 1956? Jag har trott andra hälften 60-talet till cirka 1970. Inte för det kanske spelar nån avgörande roll...

https://klocksnack.se/threads/kronmärkt-issued-candino-från-50-talet-citizen-skindiver-från-69.74316/

@theargonaut
Bra iakttagelse! Har du bra koll på dessa, så tar jag tacksamt emot din rättelse. Jag läste det från en tidigare annons med närliggande serienummer, som sålts på Kaplans där den beskrevs från -56, men det känns kanske mer troligt att den är från 60-talet. Har ändrat i lite i annonsen nu iaf.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp