• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
@fdaun du har inte lust att ta och hålla dig till en bump om dagen enl riktlinjerna? Blir liksom trevligare för alla om vi hjälps åt att sköta K&S. Vet att jag tidigare påpekat detta för dig så vid detta laget borde du vara medveten om det.
Vad säger du? Kan du lugna bumpandet något?

Ber så hemskt mycket om ursäkt!

Hade blandat ihop en bump på tre annonser med tre bumps på en annons. Självklart ska jag rätta mig efter reglerna. :)

Dock har jag svårt att minnas att detta påpekats för mig tidigare, när var detta?

Värt att nämna möjligtvis, viktigt, nej knappast!, då han informerar om att klockan är polerad

Jag har köpt några klockor som ibland varit blankslitna eller graverade och inte brytt mig nämnvärt då jag sällan har klockan bak å fram:D:D:D
Fast eftersom bakboetten ska vara borstad och inte polerad så är det klart att det bör nämnas i annonsen.

"Klockan har blivit polerad" tolkar nog som sagt 99,9% som något annat än att baklocket är polerat.

Även om det är lätt fixat eller inte. Jag hade nog försökt begära retur om jag upptäckte det när jag fick hem den.

Hela du är ju bak å fram så jag är knappast förvånad över den komentaren
Det märks att du är proffshandlare, bryr dig inte om detaljerna ;) Tror att dem flesta skulle reagera om man köper hem en gmt på distans och bakboettlocket är blank och inte mattborstad som det ska vara. Jag skulle iallafall bli förbannad om säljaren inte nämner detta i sin annons även vid f2f affär.

Allmän reflektion......

Är det inte dags att införa riktlinjer för hur rubriken ska skrivas och vad som skrivas där.... Är det intressant med "lönebump, helgbump, billigast i ww osv"

Allmän reflektion......

Är det inte dags att införa riktlinjer för hur rubriken ska skrivas och vad som skrivas där.... Är det intressant med "lönebump, helgbump, billigast i ww osv"
Dessa uttryck är verkligen onödiga. Billigast worldwide är ett skrattretande försök att få en att titta på annonsen. Funkar inte på mig, finns alltid klockor i bättre skick och billigare i andra länder. Och om det nu skulle vara så antar jag att det är något dolt fel med kooclan.

Dessa uttryck är verkligen onödiga. Billigast worldwide är ett skrattretande försök att få en att titta på annonsen. Funkar inte på mig, finns alltid klockor i bättre skick och billigare i andra länder. Och om det nu skulle vara så antar jag att det är något dolt fel med kooclan.
Ja, de som är intresserade de hittar annonsen. Man behöver inte locka med fake-rubriker.

Det märks att du är proffshandlare, bryr dig inte om detaljerna ;) Tror att dem flesta skulle reagera om man köper hem en gmt på distans och bakboettlocket är blank och inte mattborstad som det ska vara. Jag skulle iallafall bli förbannad om säljaren inte nämner detta i sin annons även vid f2f affär.

Beror väl på vilka detaljer det är, att få svimmningsattacker över ett fel polerat boettlock är trams enligt mig

• Like
Reactions: GWD
Beror väl på vilka detaljer det är, att få svimmningsattacker över ett fel polerat boettlock är trams enligt mig

Om man säljer en klocka som man vet har ett felaktigt polerat bakboettlock och man inte säger något om det, är inte det lite konstigt? Då avgör man som säljare vad som är viktigt/inte viktigt att veta för köparen? Då kanske en annan säljare vet att det är en bytt tavla, men att det är skitsamma. Eller en aftermarket-länk, men det är skitsamma. Osv. ?

Om man säljer en klocka som man vet har ett felaktigt polerat bakboettlock och man inte säger något om det, är inte det lite konstigt? Då avgör man som säljare vad som är viktigt/inte viktigt att veta för köparen? Då kanske en annan säljare vet att det är en bytt tavla, men att det är skitsamma. Eller en aftermarket-länk, men det är skitsamma. Osv. ?

Har jag sagt något om aftermarket?
Det är väl en jävla skillnad på aftermarket och ett felpolerat boettlock

Jag säljer en daytona till dig på distans och nämner inget om bakboettlocket är blankpolerat, och enligt dig så är det ingenting att gnälla över?

Är den i bra skick för övrigt och till rätt pris så nej varför skulle jag gnälla över det?

Det går på 5 min att få ordnat när urmakaren kollar amplitud och oljor i verket

Tycker du, absolut. Men någon annan kanske tycker att det är lika ”jävla” illa? Och då ska väl du som säljare inte bestämma vilken information du väljer att inte berätta?

Det kanske någon annan tycker, det är ju det som är det fina med åsiktsfrihet, att man får tycka nästan precis vad man vill men det är likförbannat en rätt stor värde skillnad på en aftermarket länk och ett felpolerat boettlock

Det kanske någon annan tycker, det är ju det som är det fina med åsiktsfrihet, att man får tycka nästan precis vad man vill men det är likförbannat en rätt stor värde skillnad på en aftermarket länk och ett felpolerat boettlock

Jag tror att du missar min poäng. Det är inte frågan om huruvida en utbytestavla är värre än ett felaktigt polerat baklock. (Eller om det är ett eftermarknadslock, och därför polerat? Det vet vi ju inte?) Därav min åsikt att man som säljare bör tillämpa ”full disclosure” i brist på bättre svenskt uttryck. Säg allt du vet, och låt köparen avgöra graden av viktighet. Ganska enkelt, tycker jag.

20712BDB-C358-4B4B-940A-D17A6A4849E3.jpeg

@poormans

Framgick nog tydligt för samtliga att bilden beskriver dina senaste kommentarer här. Men om det inte är tydligt för dig, kan det möjligen förklara dina tydliga brister.

att jag inte skulle gnälla över ett felpolerat boettlock när jag köper en klocka som i övrigt håller bra skick och med rätt pris på? vad visar det på för brister?

Apropå att utelämna saker i annonser kan jag tycka att det är snudd på lika irriterande när man bestämmer åt köparen vilka defekter som märks och inte.

Exempel: Skrap på boetten och ding på bandhornet men inget som märks IMHO" Och det där IMHO för att visa att man ändå är lite skön och har påpekat det. Inte sällan kombinerat med ingen retur vilket kan göra det väldigt komplicerat om köparen inte alls håller med och tycker att dingen märks precis hela tiden.

Jag kan inte förstå varför det inte bara kan räcka med att peka ut bristerna, punkt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp