• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur tänker du att längden på armbandet påverkar skicket på klockan?
Tycker du att det känns rimligt att jag ändrar till ”skicket är inte speciellt bra. Ganska kass rent av.. anledningen är simpel. Bandet är anpassat efter min handled”?
"Bandet är klippt och mäter det till ca 18cm.". Jag är mer nyfiken på hur långt bandet är från början om det är kapat till 18cm. :D ;)

"Bandet är klippt och mäter det till ca 18cm.". Jag är mer nyfiken på hur långt bandet är från början om det är kapat till 18cm. :D ;)

Bra poäng. Ska skriva om att det passar handleder med 18cm omkrets. Dock år banden vääääldigt långa så 18cm kanske stämmer ;) ändrar i annonsen för att det ska bli tydligt!

https://klocksnack.se/threads/tudor-black-bay-blue-billigt.83590/
@vistor

Är lumepluppen i bezeln trasig? Vanligt problem för dessa modeller och ser ut så på bilden därför jag frågar
img_6598-jpg.666074
@vistor Har jag fel? Lumepluppen är trasig på den bilden. Kan vara bra att nämna i annonsen om insert inte är utbytt.

Inga problem. Ligger en annan KS ute för det priset så kanske blandade ihop dem ;)
Tjo,

Minus 10 spd och en gångreserv på 30hrs, din tolkning:
”Tidhållning väldigt bra och bra reserv”.

Hmmmmm. Vet inte hur jag ska formulera detta till en fråga för att det inte ska bli OT men jag gör ett försök;
Är det bra värden tycker du?

Tjo,

Minus 10 spd och en gångreserv på 30hrs, din tolkning:
”Tidhållning väldigt bra och bra reserv”.

Hmmmmm. Vet inte hur jag ska formulera detta till en fråga för att det inte ska bli OT men jag gör ett försök;
Är det bra värden tycker du?

Hej. För en klocka som är 50 år gammal är väll -10/dag "bra" tidshållning? Gällande reserv har jag inte mätt tidsreserven men är "minst" 30h. Jag skriver i annonsen att reserven är inte uppmätta men att den minst 30h. Vilket igen är "bra" för en klocka för den åldern. Eller har jag fel?

Senast ändrad:
Hej. För en klocka som är 50 år gammal är väll -10/dag "bra" tidshållning? Gällande reserv har jag inte mätt tidsreserven men är "minst" 30h. Jag skriver i annonsen att reserven är inte uppmätta men att den minst 30h. Vilket igen är "bra" för en klocka för den åldern. Eller har jag fel?
-10 och 30hrs är kass för det urverket, åldern är inte relevant. Men bra att du skrev ut resultaten istället för att bara skriva ”går bra med bra gångreserv”.

Personligen har jag svårt med sådan uttryck såsom ”håller tiden väl för sin ålder” eller ”fin för sin ålder”.
För mig är dessa kriteria absoluta, oavsett åldern. Är klockan gammal går den troligen sämre om man inte servat den, vilket man kan åtgärda.
Att klockan får dings och repor under flera år förstår man ju, klockan är dock inte fin längre.

@Ahla77
Inserten/inlägget är inte original heller va på Seiko 6309-7040? En retorisk fråga var det för det är det inte. Och framför allt tavlan som det står Seiko och Scubapro på? Fakead Scubapro får du nog ta därifrån innan nån elakare än jag ser det.

https://klocksnack.se/threads/moddade-seiko.83867/
Har tagit bort enligt dina önskemål, men skrev att tavlan var bytt och i rubriken står det moddade Seiko, så tycker inte att fake, utan bara moddad. Har inte på stått att den är äkta. Hur tycker du jag ska formulera för att det ska framstå rätt??

Har tagit bort enligt dina önskemål, men skrev att tavlan var bytt och i rubriken står det moddade Seiko, så tycker inte att fake, utan bara moddad. Har inte på stått att den är äkta. Hur tycker du jag ska formulera för att det ska framstå rätt??

Jag tycker personligen att en klocka är moddad när man använder originaldelar som inte hör till den modellen. T.ex fall du hade satt in en srp777 tavla i en skx007. Inte om du använder aftermarket delar som inte är gjorda av seiko. Någon annan kanske har någon annan definition?

Om man gör om en modell att intill förväxling se ut som en annan version med mångdubbelt högre värde genom att montera fejkdelar (det är väl heller ingen riktig Seiko scubapro-tavla vad jag förstår utan en faketavla avsedd att se äkta ut?) och klassar det som enbart en moddning så vet jag inte längre vad det skulle vara för skillnad på en moddning och en förfalskning vid försäljning. Förklara gärna.

Det är väl precis så man gör när man framställer falska scubapros och sprider dem?
Men det är som jag tycker. Ansvariga kan möjligen tycka annat fast jag tvivlar. Isf är det fritt fram för alla möjliga kopior.
Att man uppger att klockan inte är äkta har hittills inte hjälpt här vad jag vet.

Hur säljs den i nästa led?

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp