Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
När man köper en genomgången klocka av handlare så står det i annonsen och i köpesavtalet/kvittot. Garantin i sig är endast relevant under giltighetstiden.
Att en urmakare kan kolla amplitud, oljor, servicebehov samt packningar/täthet betyder inget mer än att han har kompetensen att bedöma urverkets skick. Men även där kan åsikter och syn diffa från urmakare till urmakare.
Oroväckande att du indirekt tror att en lekman kan öppna boetten på en klocka (tex Rolex) och dessutom bedöma om den är nyservad eller inte. Eller förutsätter du att man vid varje beg klockköp lämnar in klockan till AD för att få ett uttalande om urverket skick?
Inte riktigt det han skrev va?Lekman? Vad pratar du om?
Jag skrev att urmakare kan kontrollera och avgöra skick på urverket (de brukar vara utbildade på det)
Fel från min sida, du syftade på urmakare.Lekman? Vad pratar du om?
Jag skrev att urmakare kan kontrollera och avgöra skick på urverket (de brukar vara utbildade på det)
Man får väl göra en samlad bedömning. Har personer referenser, kan nämna vem som servat klockan, den går bra och det ser fint ut i urverket är klockan troligtvis servad, eller sitter servicen i ett A4?Fel från min sida, du syftade på urmakare.
Förutsätter du att man vid varje beg klockköp lämnar in klockan till AD för att få ett uttalande om urverket skick?
Fel från min sida, du syftade på urmakare.
Förutsätter du att man vid varje beg klockköp lämnar in klockan till AD för att få ett uttalande om urverket skick?
Självklart men vi glider från ifrån ämnet lite, varför har man inte kvar dokumentation som styrker service på en klocka?Man får väl göra en samlad bedömning. Har personer referenser, kan nämna vem som servat klockan, den går bra och det ser fint ut i urverket är klockan troligtvis servad, eller sitter servicen i ett A4?
Sen är det skillnad på en 20k+ klocka som påstås ha blivit AD servad och en billigare vintage, såklart. Jag har servat en handfull vintage hos fristående urisar och fått kvitto/ papper endast en gång.
Trevligt men detta handlar inte om dig.Givetvis men jag har även förmånen att ha en rolex urmakare som blev auktoriserad 1980 ca 15 minuter ifrån mig
Har du tagit bort priset efter att klockan blev såld? @FabianSandberg
Nja, jag försökte ta bort så mkt som möjligt men såg nu att man ju kunde dra tillbaka annonsen, då det var det jag faktiskt var ute efter. Mitt fel! Första gången jag lägger ut en annons och fick lite nybörjar-panik.
https://klocksnack.se/threads/breitling.84407/
500kr.@Wizzox
https://klocksnack.se/threads/vintage-certina-automatic-calendar.84466/
Att en lax är värd 1000 kr vet jag, men vad är en röding värd?
Femhunka@Wizzox
En halv lax.@Wizzox
En halv lax i en laxask.En halv lax.
En bump om dagen @Bjornj
Limiterad men inte numrerad?Inte är det väl en limiterad upplaga som släpptes till butiken, utan ett begränsat antal?
https://klocksnack.se/threads/ny-swatch-x-hodinkee-sistem-51-vintage-84.84482/
@Diskaren
Nedan klippt från hemsidan
”The Swatch Sistem51 HODINKEE Vintage 84 is available now for pre-order in the HODINKEE Shop. As we mentioned, it's priced at $150 – the same as other Sistem51 models, despite the beautiful brushed aluminum dial – and will begin delivering on December 12. Additionally, beginning on December 12, a limited quantity will be available in-store at the Swatch Times Square flagship boutique in New York City. This watch is not a strictly numbered edition, but quantities are limited.”
Återstår att se om du får 2500 när nypriset ligger på 150 usd.
Klockan beskrivs lite luddigt som limited quanities, vad det nu innebär. Men var det ytterligare en limited edition som såldes i flagship store?Limiterad men inte numrerad?
Diffust tolkat helt enkelt. Översatte limited quantity till edition, men var kanske slarvigt gjort. Oavsett har jag ändrat till ”quantity” i annonsen nu. Vad skillnaden nu är...Inte är det väl en limiterad upplaga som släpptes till butiken, utan ett begränsat antal?
@Diskaren
”The Swatch Sistem51 HODINKEE Vintage 84 is available now for pre-order in the HODINKEE Shop. As we mentioned, it's priced at $150 – the same as other Sistem51 models, despite the beautiful brushed aluminum dial – and will begin delivering on December 12. Additionally, beginning on December 12, a limited quantity will be available in-store at the Swatch Times Square flagship boutique in New York City. This watch is not a strictly numbered edition, but quantities are limited.”
Inte är det väl en limiterad upplaga som släpptes till butiken, utan ett begränsat antal?
@Diskaren
Jag skulle absolut kunna hjälpa en polare att sälja men det finns ju en gräns också. 3k är såklart pengar men när man kommer upp i 100k-klassen blir det ännu tydligare.En svår balansgång det där. Har hjälpt någon kompis både köpa och sälja, men sist när en kompis ville ha 3 000 kr mer än vad en Oris var värd sa jag att det var dags att skaffa eget konto eller köra Blocket. Pinsamt!
Måste man tjäna på en så billig klocka, eller missar jag nåt?Diffust tolkat helt enkelt. Översatte limited quantity till edition, men var kanske slarvigt gjort. Oavsett har jag ändrat till ”quantity” i annonsen nu. Vad skillnaden nu är...![]()
Allmän fråga - ni som "säljer åt en kompis" (vilket imho blir vanligare och vanligare) som sätter alldeles för höga priser; reflekterar ni inte överhuvudtaget över detta, eller är ni så bra kompisar att ni låter dem parasitera på ert rykte här, och att det i många fall får er att se oseriösa ut?
Givetvis kan det säkert vara så att det är ni själva som säljer, men tror att om ni hänvisar till "en kompis" kommer ni undan med era orimliga priser.
I vilket fall framstår ni som oseriösa och den senaste tiden har en hel del säljare hamnat på min "köp inte av hen"-lista.