• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Allmän fråga - ni som "säljer åt en kompis" (vilket imho blir vanligare och vanligare) som sätter alldeles för höga priser; reflekterar ni inte överhuvudtaget över detta, eller är ni så bra kompisar att ni låter dem parasitera på ert rykte här, och att det i många fall får er att se oseriösa ut?

Givetvis kan det säkert vara så att det är ni själva som säljer, men tror att om ni hänvisar till "en kompis" kommer ni undan med era orimliga priser.

I vilket fall framstår ni som oseriösa och den senaste tiden har en hel del säljare hamnat på min "köp inte av hen"-lista.

Att sälja åt en kompis är alltid lite knepigt. På vissa forum (Omegaforums bland annat har jag för mig?) har de valt att förbjuda "kompisförsäljning" just för att det är lite extra knepigt. Man har inte alltid direktkontakt med säljaren utan med en medlare och det kan skapa ganska dålig kommunikation och blir lätt ett sätt att "slinka undan" om det skulle uppstå något problem i affären.
Tycker att kompisen kan skaffa ett eget konto. Det är inte svårt att vara registrerad i en vecka och få 20 inlägg.

Allmän fråga - ni som "säljer åt en kompis" (vilket imho blir vanligare och vanligare) som sätter alldeles för höga priser; reflekterar ni inte överhuvudtaget över detta, eller är ni så bra kompisar att ni låter dem parasitera på ert rykte här, och att det i många fall får er att se oseriösa ut?

Givetvis kan det säkert vara så att det är ni själva som säljer, men tror att om ni hänvisar till "en kompis" kommer ni undan med era orimliga priser.

I vilket fall framstår ni som oseriösa och den senaste tiden har en hel del säljare hamnat på min "köp inte av hen"-lista.

Fler och fler köpare som hamnar på min inte sälja till lista

Svårt att bestämma åt någon annan särskilt om de strötittat på chrono24 eller ebay

En stilla undran om Jubileelänkar. No offence @Joshua3 .
Vad är prisläget för dessa länkar idag? Trodde att de kanske låg i spannet 3-4.000 kr i ok skick och denna väldigt stretchade och slitna länk i det nedre spannet. Ett Oyster kostar ju ca 5.000 kr.

https://klocksnack.se/threads/rolex-jubilee-länk-62510h-555-endlinks-sinn-länk-22mm.84561/
Tycker den är rejält överprisad. Supertrött och riktigt sliten på sina ställen. Är knappt ens värd 3k i mina ögon.

En stilla undran om Jubileelänkar. No offence @Joshua3 .
Vad är prisläget för dessa länkar idag? Trodde att de kanske låg i spannet 3-4.000 kr i ok skick och denna väldigt stretchade och slitna länk i det nedre spannet. Ett Oyster kostar ju ca 5.000 kr.

https://klocksnack.se/threads/rolex-jubilee-länk-62510h-555-endlinks-sinn-länk-22mm.84561/
Hej och tack för blänkaren, ska se över priset, hade ingen riktig koll, kanske får behålla den till min 38mm Tudor som det var tänkt, den är också sliten (och vem är inte det:)

@Reverso Fin klocka, men den är inte limiterad. PAM305 är gjord i flera tusen exemplar så den är inte ovanlig. xxxx/1000 betyder att den det året, 2012, tillverkades i 1000 ex. Den tillverkas med 1000 ex/år om ingen annat anges. Fin klocka ändå, men limiterade Panerai är något annat.

https://klocksnack.se/threads/panerai-luminor-submersible-pam00305.83688/

@Reverso Jag ser att du var inne och gillade ett inlägg som skrevs 1 minut efter mitt, men du responderade aldrig. Det står fortfarande "Till salu är nu en blivande klassiker - Panerai PAM00305 också känd som Panerai Contemporary Luminor 1950 Submersible 3 Days Automatic. Endast 1000 stycken tillverkade." Du behöver nog ändra i din text för det stämmer inte med verkligheten. Det finns flera tusen PAM305. Jag ser inte heller några tecken på att den kommer att bli en klassiker. Vad ser du för tecken som gör att du skriver så? I övrigt är det en kanonfin klocka och priset helt ok om certifikatet som följer med är ifyllt.

@Reverso Jag ser att du var inne och gillade ett inlägg som skrevs 1 minut efter mitt, men du responderade aldrig. Det står fortfarande "Till salu är nu en blivande klassiker - Panerai PAM00305 också känd som Panerai Contemporary Luminor 1950 Submersible 3 Days Automatic. Endast 1000 stycken tillverkade." Du behöver nog ändra i din text för det stämmer inte med verkligheten. Det finns flera tusen PAM305. Jag ser inte heller några tecken på att den kommer att bli en klassiker. Vad ser du för tecken som gör att du skriver så? I övrigt är det en kanonfin klocka och priset helt ok om certifikatet som följer med är ifyllt.

Detta kände jag inte till. Skall genast ändra.

För övrigt är det endast min personliga åsikt att modellen är påväg att bli en klassiker.

Sorry hade helt missat att du hade taggat mig i ett tidigare inlägg @stelah

Angående blivande klassiker så anser jag att just den Submersiblemodellen är på väg att bli en klassiker mycket tack vare sina kusiner i brons framgångar och popularitet.

Har du en annan åsikt så är du fri att ha det :)

För övrigt så är certet ifyllt av Hyde Park.

Sorry hade helt missat att du hade taggat mig i ett tidigare inlägg @stelah

Angående blivande klassiker så anser jag att just den Submersiblemodellen är på väg att bli en klassiker mycket tack vare sina kusiner i brons framgångar och popularitet.

Har du en annan åsikt så är du fri att ha det :)

För övrigt så är certet ifyllt av Hyde Park.
De i brons är limiterade till skillnad från PAM305. Självklart får man ha en åsikt om vad som är blivande klassiker, men i en annons tror jag inte man skriver åsikter som om de vore fakta. Personligen kan det finns utrymme för åsikter i en annons men då är det nog bra att de är reflekterade så läsaren förstår det. I övrigt har jag provat 305 och tycker att den är riktigt fin. Jag har också P9000-verket i en annan modell som är riktigt robust och tillförlitligt så klockan är fin. Det var vara texten som jag reagerade mot då den inte gav en verklig bild till de som läser annonsen.

De i brons är limiterade till skillnad från PAM305. Självklart får man ha en åsikt om vad som är blivande klassiker, men i en annons tror jag inte man skriver åsikter som om de vore fakta. Personligen kan det finns utrymme för åsikter i en annons men då är det nog bra att de är reflekterade så läsaren förstår det. I övrigt har jag provat 305 och tycker att den är riktigt fin. Jag har också P9000-verket i en annan modell som är riktigt robust och tillförlitligt så klockan är fin. Det var vara texten som jag reagerade mot då den inte gav en verklig bild till de som läser annonsen.

Men då finns det inga blivande klassiker med tanke på att man inte vet vilken klocka som kommer att bli en klassiker.

Ändrar inte texten och jag står för det jag skrivit i annonsen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp