• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jäkla lipande, allt ska serveras på silverfat? Testa googla pojkar, inga synliga delar är OK. Orkar ni inte googla efter en referensbild så har ni en bild på ett referensobjekt några bilder ovan.

Vill ni ha bättre svar så kan ni säkert få det om ni lyfter frågan i SEIKO-tråden.

Jäkla lipande, allt ska serveras på silverfat? Testa googla pojkar, inga synliga delar är OK. Orkar ni inte googla efter en referensbild så har ni en bild på ett referensobjekt några bilder ovan.

Vill ni ha bättre svar så kan ni säkert få det om ni lyfter frågan i SEIKO-tråden.
Men va? Läs igen. Det handlar inte om att vi misstror din kunskap om klockan ifråga

Jag känner ett visst behov av att bemöta en del som skrivits här.
@yonsson skrev att jag sålt fulseikos här tidigare. Jag har sålt några moddad Seikos där jag redan i rubriken angav just att de var moddade. En av dem var dessutom köpt här på KS. Det kanske var ett regelbrott att bjuda ut dem här, men här var jag i god tro eftersom jag nogsamt angav de rätta förhållandena.
När det gäller nu aktuell Seiko har jag under ca 10 års tid levt i tron att den är helt OK. Jag har inte detaljstuderat tavlan och eftersom orange tavlor inte är helt ovanliga så har jag inte misstänkt något. Det var först när jag skulle lägga upp annonsen som jag blev lite undrande. Jag sökte nämligen efter tillverkningsår och fann då att det var svart tavla på 6309-7290. Men jag trodde fortfarande, kanske i min enfald, att den svarta tavlan var bytt mot en original orange. Jag vill påpeka att jag upplyste i annonsen om att tavlan ursprungligen borde vara svart.
Jag vill med detta å det bestämdaste förneka att jag försökt lura en presumtiv köpare. Det fel som begåtts har helt berott på min okunskap. Annonsen drog jag tillbaka direkt när jag fick klart för mig att något kanske var fel.

Jag ska ärligt säga att jag tycker att du bidrar enormt till detta forum men jag tycker att ditt bemötande i just denna fråga gränsar till arrogant. Är det så mycket begärt att du säger "B" när du väl sagt "A"? Om du själv tycker det så kanske du inte ens ska säga "A" utan bara tyst konstatera för dig själv att du inte orkar ta ytterligare en fight gällande fulseikos, vilket jag kan förstå. Dock har du nu känt dig manad att lägga ner mer energi på att bemöta kommentarerna gällande just detta, än det hade kostat dig att ta allt i ditt första inlägg. Jag skulle uppskatta att inte bli påhoppad med ett "lipande" eller annat, då jag bara gör mitt inlägg i diskussionen. Den typen av retorik ser jag som irrelevant och infantil.

Rätt drygt svar måste jag säga. De flesta här inne har nog baskunskaper i googlande men här på KS är man väl bland annat för att få råd/hjälp av andra.

Förlåt yonsson men måste ansluta mig till övriga kommentarer om att ditt bemötande i denna tråd varit arrogant och något otrevligt. Du sitter på en otrolig klockkunskap jag skulle våga mig på att säga att få forummedlemmar matchar. Om du upptäcker att någonting är fel och bemödar dig att påpeka detta, är det möjligen inte för mycket begärt att för övriga KS-medlemmar, och för möjliga spekulanter på klockan, upplysa om vad dessa fel är.

Klocksnack är (åtminstone till min vetskap) ett forum där vi hoppas och vill att kunskap om klockor ska delas och förmedlas medlemmarna sinsemellan.Att sitta inne med kunskap och kort och något snäsigt avvisa någons förfrågan om den - särskilt i en fråga som denna - upplever jag som olik den hyggliga och trevliga anda som tenderar att uppvisas på Klocksnack. Men det kanske bara är jag.

Förlåt yonsson men måste ansluta mig till övriga kommentarer om att ditt bemötande i denna tråd varit arrogant och något otrevligt. Du sitter på en otrolig klockkunskap jag skulle våga mig på att säga att få forummedlemmar matchar. Om du upptäcker att någonting är fel och bemödar dig att påpeka detta, är det möjligen inte för mycket begärt att för övriga KS-medlemmar, och för möjliga spekulanter på klockan, upplysa om vad dessa fel är.

Klocksnack är (åtminstone till min vetskap) ett forum där vi hoppas och vill att kunskap om klockor ska delas och förmedlas medlemmarna sinsemellan.Att sitta inne med kunskap och kort och något snäsigt avvisa någons förfrågan om den - särskilt i en fråga som denna - upplever jag som olik den hyggliga och trevliga anda som tenderar att uppvisas på Klocksnack. Men det kanske bara är jag.

Mycket bra skrivit!!

Jag delar inte er kritik av @yonsson i detta fall. Förstår heller inte varför han omgående måste svara upp på exakt allt som är fel. Han uppmärksammade forumet på att en fulklocka låg ute på annons, något @gdae inom ganska kort tid efter heads up också kunde konstatera, sedan tar det inte lång tid innan samtliga fel är uppräknade i tråden. Fattar inte varför det alltid ska detaljförklaras av @yonsson? Fine han är duktig, men facit får man ibland finna själv. Finns fler på forumet som är otroligt snabba på att posta "fake" eller slänger ur sig saker dom inte har en jävla aning om utan detaljer eller belägg. Nu sa @yonsson "ajabaja" visst korthugget deluxe, men hur svårt är det att slå upp referensen och se att att så pass mycket var fel med klockan. Ställer samma fråga till @Jax, du verkar fan inte gjort en sekunds due diligence inför det här klockköpet.

Sedan när är det OK att upprepade gånger sälja klockor med faketavla och friskriva sig genom att skriva ”jag köpte ju i god tro och skrev att klockorna var moddade”?

Mitt första inlägg fyllde ju sitt syfte, väldigt snabbt dessutom. Det finns en referensbild ovan, den fanns där innan jag ens såg citeringarna av mitt första inlägg. Case closed.

Som säljare har man ett ansvar att veta vad man säljer. Det är INTE kopplat till någon rättighet att bli upplyst om vad som är fel på klockan. Ibland orkar/hinner man, ibland inte. Och som sagt, har man upprepade gånger sålt fulklockor så...

Sedan när är det OK att upprepade gånger sälja klockor med faketavla och friskriva sig genom att skriva ”jag köpte ju i god tro och skrev att klockorna var moddade”?

Mitt första inlägg fyllde ju sitt syfte, väldigt snabbt dessutom. Det finns en referensbild ovan, den fanns där innan jag ens såg citeringarna av mitt första inlägg. Case closed.

Som säljare har man ett ansvar att veta vad man säljer. Det är INTE kopplat till någon rättighet att bli upplyst om vad som är fel på klockan. Ibland orkar/hinner man, ibland inte. Och som sagt, har man upprepade gånger sålt fulklockor så...

Jag håller med till viss del Yonsson, tycker dock ett bättre kort och koncist svar skulle varit typ "mkt fel på den där.." eller något liknande? Inte för säljarens skull utan för eventuella spekulanter som kanske inte fattar ett skit :)

God jul!

Texten nedan är tagen från riktlinjer för säljannonser
”En säljes-/bytesannons skall innehålla bilder på det aktuella objektet och en beskrivning av vad som säljs. Det går också att använda bilder på ett likadant objekt som du vill sälja eller byta för att påvisa hur objektet ser ut, men, det ska tydligt framgå vart bilden kommer från.”
@Martin Hasselberg

Allt gott

Tjenare,
Hur ofta händer det att någon försöker sälja en fake klocka i säljavdelningen och hur ofta åker de ut med huvudet först? Jag har aldrig sett det hända men jag kan minnas ett par klockor som jag tycker varit tveksamma gällande äktheten eller om de varit kompletta med original delar. Jag har fått väldigt stor tilltro till kompetensen som finns på det här forumet men jag har aldrig sett den kommentera någon som försökt sälja något konstigt.

/Klevis

Tjenare,
Hur ofta händer det att någon försöker sälja en fake klocka i säljavdelningen och hur ofta åker de ut med huvudet först? Jag har aldrig sett det hända men jag kan minnas ett par klockor som jag tycker varit tveksamma gällande äktheten eller om de varit kompletta med original delar. Jag har fått väldigt stor tilltro till kompetensen som finns på det här forumet men jag har aldrig sett den kommentera någon som försökt sälja något konstigt.

/Klevis

Det diskuterades så sent som igår i den här tråden :)

Fikk precis følgende meddelande från et medlem på forumet angående en annons jeg har oppe, men det går ikke å svare. Noen som vet hva det kan være og hvorfor jeg ikke kan svare?

ks mail.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp