GWD
Silver
Kanske mr Seiko vet? Eller inte kanske, han vet säkert.Blir inte klok på de olika, är K eller J högst värderade? Om man jämför med seikos skxmodeller.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kanske mr Seiko vet? Eller inte kanske, han vet säkert.Blir inte klok på de olika, är K eller J högst värderade? Om man jämför med seikos skxmodeller.
På den andra varianten står det :Kanske mr Seiko vet? Eller inte kanske, han vet säkert.
När jag köpte min SKX var J ungefär 500 kr dyrare än KBlir inte klok på de olika, är K eller J högst värderade? Om man jämför med seikos skxmodeller.
Ja, gällande just SKX007/009 verkar J vara lite mer eftertraktade. I alla fall på senare tid.När jag köpte min SKX var J ungefär 500 kr dyrare än K
Ok där ser man. Så made in Japan behöver inte betyda att den är tillverkad där? Lite som med kötts ursprung och styckningsplats då eller? En jäkla soppa mao.J eller K skiljer endast för vilken marknad de är ämnade för.
J står alltså inte, som många tror, för att de är tillverkade i Japan.
Ingen skillnad på kvalitet. Endast text på urtavla som skiljer på vissa modeller.
Angående låda vet jag inte om de skiljer. Men jag har också den större lådan till min Padi.
Tror han menade att J inte har att göra med att den är made in Japan (vilket den fortfarande är)Ok där ser man. Så made in Japan behöver inte betyda att den är tillverkad där? Lite som med kötts ursprung och styckningsplats då eller?
Jaha är den tillverkad i Japan? Var är K tillverkad då? Vilken soppa det här blev.Tror han menade att J inte har att göra med att den är made in Japan (vilket den fortfarande är)
Båda är väl tillverkade i Japan? Tror inte K eller J har något att göra med vart de är tillverkade utan:Jaha är den tillverkad i Japan? Var är K tillverkad då? Vilken soppa det här blev.
J eller K skiljer endast för vilken marknad de är ämnade för.
Ok tack för klargörande. Mycket märkligt dock att nämna made in Japan på vissa och inte på vissa. Hade det varit något tillverkat i Frankrike så hade det ju varit helt begripligt.Båda är väl tillverkade i Japan? Tror inte K eller J har något att göra med vart de är tillverkade utan:
Seiko har ingen fabrik i KoreaK= Korea
J= Japan
?
Seiko har dock låtit tillverka 7C43-7000 under 80-talet i Korea, allt utom verket tror jag monterades där. Distinkt skillnad på tryck på tavla samt lume från J varianten.Seiko har ingen fabrik i Korea
Jag har bara sett dem med PADI-box men gråhandlare och även vissa svenska återförsäljare har skickat med fel box till denna.
Det Nisse skrev ovan gäller. Tidigare var det så att SEIKO ofta hade en version för japanska marknaden och en för export, i vissa fall är det fortfarande så. Alla 4R och 6R-urverk tillverkas i Japan, är klockorna inte ihopsatta i Japan så står det ”cased in xxx” på baksidan. De som det står ”made in Japan” på är för export.K= Korea
J= Japan
?
Hände mig, gick tillbaka till affären och bad de byta till rätt box när jag förstod att jag fått fel.Det Nisse skrev ovan gäller. Tidigare var det så att SEIKO ofta hade en version för japanska marknaden och en för export, i vissa fall är det fortfarande så. Alla 4R och 6R-urverk tillverkas i Japan, är klockorna inte ihopsatta i Japan så står det ”cased in xxx” på baksidan. De som det står ”made in Japan” på är för export.
Boxarna skickas oftast brevid klockan, därför kan man få fel box av misstag, speciellt när det är specialboxar som till PADIn.
Är en J modell mer attraktiv än en K modell då? Borde ju va så eftersom Seiko är japanskt och Japan smäller högre än övriga asiat länder kvalitetsmässigt.Det Nisse skrev ovan gäller. Tidigare var det så att SEIKO ofta hade en version för japanska marknaden och en för export, i vissa fall är det fortfarande så. Alla 4R och 6R-urverk tillverkas i Japan, är klockorna inte ihopsatta i Japan så står det ”cased in xxx” på baksidan. De som det står ”made in Japan” på är för export.
Boxarna skickas oftast brevid klockan, därför kan man få fel box av misstag, speciellt när det är specialboxar som till PADIn.
2kr kanske pga exportkostnaden, i och med att J är den modell som inte sälj i Japan. Men allt är ju subjektivt, vissa har fått för sig att exempelvis skx007J ska vara någon hundring dyrare.Är en J modell mer attraktiv än en K modell då? Borde ju va så eftersom Seiko är japanskt och Japan smäller högre än övriga asiat länder kvalitetsmässigt.
Jaha ok. Vilken modell säljs i Japan?2kr kanske pga exportkostnaden, i och med att J är den modell som inte sälj i Japan. Men allt är ju subjektivt, vissa har fått för sig att exempelvis skx007J ska vara någon hundring dyrare.
KJaha ok. Vilken modell säljs i Japan?
Nu är jag lite förvirrad. Få se om jag fattat rätt eller fått allt om bakfoten? J tillverkas alltså i Japan men sälj till utlandet. K tillverkas någon annanstans i Asien men säljs i Japan.
Båda tillverkas i Japan men J för export. Därav märkningen made in JapanNu är jag lite förvirrad. Få se om jag fattat rätt eller fått allt om bakfoten. J tillverkas alltså i Japan men sälj till utlandet. K tillverkas någon annanstans i Asien men säljs i Japan.
Men varför säljs då K i Sverige exempelvis?Båda tillverkas i Japan men J för export. Därav märkningen made in Japan
Ok, Made in Japan är alltså inte Made in Japan till 100% då? Förvirrande och vilseledande. Hur kan något få saluföras som tillverkad i ett specifikt land om det inte är det? Lite som med kött. Ursprungsland och styckningsland.Nej det är inte säkert att ngn av dem tillverkas i Japan, oavsett om de heter K eller J. De har fabriker i många länder.
Glömde ett frågetecken. Ville se om jag förstått?Men varför säljs då K i Sverige exempelvis?
Men varför säljs då K i Sverige exempelvis?
Det där är en soppa av procentsatser av hur mycket, och vilka moment, som får vara utförda i ett annat land. Kan inga siffror, men "Swiss Made" är rätt hårt reglerat, men är inte så hög procentandel av till exempel maskinbearbetning, har jag för mig.Ok, Made in Japan är alltså inte Made in Japan till 100% då? Förvirrande och vilseledande. Hur kan något få saluföras som tillverkad i ett specifikt land om det inte är det? Lite som med kött. Ursprungsland och styckningsland.