• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
images.jpeg

Jag jobbar själv med tillverkning åt bla BMW och dom är jävligt noga med detta. Deras krav är att det ska vara made in Sweden, ingen annan får göra detaljerna fast vi ingår i en världsomfattande koncern.

Om jag har förstått det rätt så säger lagen i Japan att det räcker att japaner övervakar tillverkningen så får det kallas Made in Japan.

Scrolla upp och läs. Det har precis avhandlats
Ja och nej. Ja, det sägs inte vara någon skillnad det är samma kvalitet. Nej, varför är det olika namn på dom om dom är likadana? Båda kan va tillverkad i Japan men samtidigt inte. Om båda är tillverkad i Japan varför låter inte Seiko då att Made in Japan stå på alla ur? Måste ju va enklare och billigare att ha en enhetsmärkning och slippa avbrott i produktionen pga omställning.

Ja och nej. Ja, det sägs inte vara någon skillnad det är samma kvalitet. Nej, varför är det olika namn på dom om dom är likadana? Båda kan va tillverkad i Japan men samtidigt inte. Om båda är tillverkad i Japan varför låter inte Seiko då att Made in Japan stå på alla ur? Måste ju va enklare och billigare att ha en enhetsmärkning och slippa avbrott i produktionen pga omställning.
Snälla använd sökfunktionen.

Ok får göra det. Men en sak vet jag, Japan har både OS och VM guld i lean. Förefaller mig mycket konstigt att Seiko skulle missa en så elementär sak i sin produktion att få avbrott pga omställning om det inte är nödvändigt.
Varför skulle det bli avbrott. SEIKO har parallella processer igång.
J och K har med marknad/fraktvägen att göra, ingenting med tillverkningsort. 7s26 tillverkas ej i Japan, 4R och 6R tillverkas i Japan.

Varför skulle det bli avbrott. SEIKO har parallella processer igång.
J och K har med marknad/fraktvägen att göra, ingenting med tillverkningsort. 7s26 tillverkas ej i Japan, 4R och 6R tillverkas i Japan.
Avbrott blir det om du ska tillverka en batch om säg 100000 st tavlor . Först gör du 50000 st J med made in Japan sen får du ställa om till K utan made in Japan och köra 50000 st till. Varför gör man det? Måste ju va billigare och enklare att köra med en design.

Egentligen håller jag med dig @galácticon, men ämnet är spännande och frågor och funderingar kvarstår om varför J modellen säljs dyrare (det ligger ju ändå många K och J-modeller ute på K&S)? Jag kan köpa att även SEIKO vet hur man briljerar i LEAN och parallella processer löser detta. Någon mer skillnad måste det väl ändå vara för att motivera den extra utgiften för en J-modell?

Näst intill alla seikos är ju billigare i Japan. Med det resonemanget så borde de inte sälja sina klockor i Japan. ;)
Nja. Det mesta har väl olika priser i olika länder. Men om jag hade två likadana produkter som det inte är någon annan skillnad än en detalj i märkningen som du säger skulle då jag direkt sluta med den märkning som är billigare.

Egentligen håller jag med dig @galácticon, men ämnet är spännande och frågor och funderingar kvarstår om varför J modellen säljs dyrare (det ligger ju ändå många K och J-modeller ute på K&S)? Jag kan köpa att även SEIKO vet hur man briljerar i LEAN och parallella processer löser detta. Någon mer skillnad måste det väl ändå vara för att motivera den extra utgiften för en J-modell?
Därför föreslog jag en egen tråd... Detta ämne har avhandlats en miljard gånger tidigare, med samma utfall.

Jag såg en film på Youtube där dom visade skillnad på Seiko skx009 j och k om jag minns rätt. Bla var det skillnad i färg och slipningen av kanter.

Detta är en myt sedan gammalt. Det är olika batcher. Alla nyare skx jag testat har "finare" finish än gamla.
Ok, sammanfattning. Det är ingen skillnad på K och J dom är likadana förutom texten made in Japan. Både K och J tillverkas i Japan. Varför ha två benämningar på likadant ur? Någonstans läste jag att vissa länder kräver information om var tillverkning skett, därav made in Japan. Då begriper jag inte varför Seiko inte kör så rakt av, borde ju billigare ur produktionssynpunkt. Här ligger mer än en hund begraven enligt mig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp