Det kan säkert bli en tvist mellan köpare och säljare men jag är rätt säker på att om det bara handlar om lite skyddsplast så kommer köparen att vinna i alla lägen. Klockans värde sänks knappast för att lite skyddsplast saknas om du frågar ARN.Man kan nog bilda sig en uppfattning om en klocka utan att ta bort skyddsplasten. Det står att man har rätt att undersöka varans egenskaper och funktioner och det kan man göra utan att ta bort plasten. Jag skulle nog vara väldigt försiktig med att våga mig på det och sen kräva att handlaren tar tillbaka klockan. Kan nog bli en intressant och långdragen tvist om vem som har rätt.
I den bästa av världar skulle det fungera så men Distansavtalslagen sätter helt klart kunden i första rummet. Personligen tycker jag att Ångerrätten ska gälla själva köpet, dvs att man gjort ett köp man vill ångra, inte att man ska kunna ångrar valet av produkten.Sen får man fasen vara lite schysst mot handlaren också och inte avplasta om man inte är säker. Lite sunt förnuft tack.
Det här är ju något som främst drabbar små handlare men främjer e-handeln i stort.