• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ser inget fel i det, skulle väl vara märkligare om han skrev -Köp nu innan Rolex sänker priserna.

Självklart inte det som frågan är, utan om spekulationer över framtida priser överhuvudtaget hör hemma i annonser oavsett hur stor chans det är att den kommer öka i värde.

Sälj klockan med klockans egenskaper....inte eventuella finansiella spekulationer....borde vara enklare och minimerar dessutom att någon köpare längre fram känner sig lurad.

Pingar in @MattNatt i diskussionen som säker ser på det annorlunda då även den förra annonsen utlovade "betydande" framtida prishöjningar då det var ett fastslaget samlarobjekt :)

Självklart inte det som frågan är, utan om spekulationer över framtida priser överhuvudtaget hör hemma i annonser oavsett hur stor chans det är att den kommer öka i värde.

Sälj klockan med klockans egenskaper....inte eventuella finansiella spekulationer....borde vara enklare och minimerar dessutom att någon köpare längre fram känner sig lurad.

Pingar in @MattNatt i diskussionen som säker ser på det annorlunda då även den förra annonsen utlovade "betydande" framtida prishöjningar då det var ett fastslaget samlarobjekt :)
Jag tycker alltid att det är lika fascinerande när man:

1. Pushar för rariteten i det man säljer.
2. Samtidigt försöker med de tröttaste "säljtricken" i boken

Borde inte klockorna sälja sig själva om dom nu är så svåra att få tag på m.m? Samma visa med alla som skulle kränga sina 116600:s när prisbilden gick upp på dem.

Jag tycker alltid att det är lika fascinerande när man:

1. Pushar för rariteten i det man säljer.
2. Samtidigt försöker med de tröttaste "säljtricken" i boken

Borde inte klockorna sälja sig själva om dom nu är så svåra att få tag på m.m? Samma visa med alla som skulle kränga sina 116600:s när prisbilden gick upp på dem.
Nej. Någon måste berätta för mig att det är en raritet som är svår att få tag i och som garanterat kommer att stiga i värde. Sånt är jag inte kapabel att ta reda på själv. Och tack vare alla dessa informativa annonser sitter jag nu på en klocksamling som, enligt säljarna, snart kommer att vara både sjukt ovanlig och värd sin vikt i guld.

Baserat på dina tankar eller något konkret skrivet någonstans ... ?
Jag bryr mig inte alls om just denna annons förutom själva påståendet, vill bara veta ifall det finns någon grund till påståendet.

Baserat på att de flesta produkter som har en större efterfrågan än tillgång prisjusteras uppåt förr eller senare.

@ultimatewatches.se

Ni skriver:
Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Varan/Varorna måste vidare vara oanvända och returneras i originalförpackning och med alla etiketter på. Skyddsplasten, pris- och infotaggar eller sigill får inte vara borttagna. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för eventuell returfrakt om ingenting annat avtalats.

Enligt distansavtalslagen har kunden rätt att prova/testa varan och får avlägsna det som behövs för att bilda sig en uppfattning om skicket.
Era kunder kan alltså ta bort tex skyddsplasten och prova klockan utan att bli av med sin ångerrätt.
Lagen är dessutom dispositiv så det är inget säljaren kan förhandla bort.

Bara som en heads up :)

@ultimatewatches.se

Ni skriver:
Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Varan/Varorna måste vidare vara oanvända och returneras i originalförpackning och med alla etiketter på. Skyddsplasten, pris- och infotaggar eller sigill får inte vara borttagna. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för eventuell returfrakt om ingenting annat avtalats.

Enligt distansavtalslagen har kunden rätt att prova/testa varan och får avlägsna det som behövs för att bilda sig en uppfattning om skicket.
Era kunder kan alltså ta bort tex skyddsplasten och prova klockan utan att bli av med sin ångerrätt.

Frågan är nog om det anses att man måste avlägsna nämnda delar för att bilda sig en uppfattning om varan i det här fallet? Inte självklart, eller? Intressant diskussion, vill minnas att lagen säger nåt om att varan ska vara i väsentligen oförändrat skick.
(Du menar nog att lagen inte är dispositiv)

@ultimatewatches.se

Ni skriver:

Man kan nog bilda sig en uppfattning om en klocka utan att ta bort skyddsplasten. Det står att man har rätt att undersöka varans egenskaper och funktioner och det kan man göra utan att ta bort plasten. Jag skulle nog vara väldigt försiktig med att våga mig på det och sen kräva att handlaren tar tillbaka klockan. Kan nog bli en intressant och långdragen tvist om vem som har rätt. Sen får man fasen vara lite schysst mot handlaren också och inte avplasta om man inte är säker. Lite sunt förnuft tack.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp