• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ok, passade på att uppdatera en annons med en lite catchigare titel enligt det som verkar ha blivit KS good practice.
Får se om fler nappar :p
Med den lilla skillnaden att jaggis testat typ alla normalt förekommande Seikos, recenserat ett flertal av dem och har en allmänt skönare stil än lapplisorna i den här magsura tråden. Men visst, kör hårt:)

Ok, passade på att uppdatera en annons med en lite catchigare titel enligt det som verkar ha blivit KS good practice.
Får se om fler nappar :p

Annonstiteln har inte uppdaterats sedan annonsen lades upp. Dom som känner till modellen vet att den är bra och dom som inte känner till den kanske blir intresserade av att lära sig mer tänkte jag. Tror inte att någon köper den enbart för att jag skriver att det är världens bästa Seiko. Jag håller åtminstone samma pris jämfört med dig som sänker med 50% ena dagen för att sedan kraftigt höja dagen efter för att sedan sänka igen. DÄR snackar vi förvirrande ;)

Annonstiteln har inte uppdaterats sedan annonsen lades upp. Dom som känner till modellen vet att den är bra och dom som inte känner till den kanske blir intresserade av att lära sig mer tänkte jag. Tror inte att någon köper den enbart för att jag skriver att det är världens bästa Seiko. Jag håller åtminstone samma pris jämfört med dig som sänker med 50% ena dagen för att sedan kraftigt höja dagen efter för att sedan sänka igen. DÄR snackar vi förvirrande ;)
Inget förvirrande, ibland vill man få snabba pengar och man sänker priset galet lågt, men löser man det på annat sätt finns ingen anledning att skänka bort en klocka.

Vissa klockor ligger ute på Köp & Sälj sedan lång tid tillbaka. Köpare och säljare möts inte när diskrepansen är stor. Trots otaligt många bump:ar så förblir de osålda --> efterfrågan är låg alternativt priset för högt.

Dude, dra tillbaka annonsen eller sänk priset! Jag kan omöjligt vara den enda som tröttnat på detta ständiga bump:ande. Jag ställer mig bakom förslaget att begränsa bump:andet till max en per vecka.

Vissa klockor ligger ute på Köp & Sälj sedan lång tid tillbaka. Köpare och säljare möts inte när diskrepansen är stor. Trots otaligt många bump:ar så förblir de osålda --> efterfrågan är låg alternativt priset för högt.

Dude, dra tillbaka annonsen eller sänk priset! Jag kan omöjligt vara den enda som tröttnat på detta ständiga bump:ande. Jag ställer mig bakom förslaget att begränsa bump:andet till max en per vecka.
Plus ett.
Detta borde man kanske även komplettera med att efter ett visst antal bumpar (många, typ 15-20, det kan ju vara timingen och inte priset som är fel) så måste priset sänkas med X procent för att få bumpa?

Lite väl statligt kanske, men det skulle nog ta bort en del långkörare-med-orimligt pris.

Plus ett.
Detta borde man kanske även komplettera med att efter ett visst antal bumpar (många, typ 15-20, det kan ju vara timingen och inte priset som är fel) så måste priset sänkas med X procent för att få bumpa?

Lite väl statligt kanske, men det skulle nog ta bort en del långkörare-med-orimligt pris.

Frågan är om inte annonser borde ha ett bäst-före-datum då de automatiskt markeras som osålda. För referensens skull. Sedan ha som krav att priset förändras innan samma annons får läggas ut igen.

Jag tror att den tekniska insatsen som krävs inte står i relation till nyttan. Det är ju ett fåtal annonser varje år som stämmer in på beskrivningen.

Håller med om att man som medlem själv borde inse att man inte nödvändigtvis behöver bumpa sin annons varje dag, speciell inte efter att den har synts i månader, men veckobumpningar kommer ordna upp det mesta och att skriva kod för ytterligheter kostar mer än det smakar.

Och dummast (nu skulle det brinna i hårfästet, om jag hade haft något), är det som får ett påpekande om att de överbumpat och sedan förklarar sig med
"Förlåt, jag trodde det var tre bumpar per dag).

Ni är -rantvarning- ett snäpp ned på människo-skalan. Antingen så har ni noll procent självständigt tänkande och inga som helst möjligheter att lyfta blicken analysera en situation. (Hm, 18000 medlemmar, sisådär hundra annonser om dagen. Tre bumpar per dag verkar rimligt).
Eller så är ni sämst på att hitta på rimliga ursäker.
Hur klarar ni vardagen?

Håller verkligen med. Letar jag efter en viss klocka så kommer jag ändå att göra en sökning på Köp och Sälj för att få fram alla objekt som är till salu just nu.
Veckobumpar låter kanon. Ännu hellre månadsbumpar.

"Du får bumpa eller posta max tre (3) annonser per kalenderdag."
Fast det här kan ändå skrivas tydligare tycker jag även om jag inte själv överbumpat. Enligt definitionen ovan så är det inte så konstigt att det tolkas som att man får bumpa en annons tre gånger per dag.

"Du får bumpa eller posta max tre (3) annonser per kalenderdag."
Fast det här kan ändå skrivas tydligare tycker jag även om jag inte själv överbumpat. Enligt definitionen ovan så är det inte så konstigt att det tolkas som att man får bumpa en annons tre gånger per dag.

Om du ska citera får du väl ändå citera korrekt, och inte vad som passar in i argumentationen ;) #fakenews

7) Det är tillåtet att posta tre (3) nya annonser per dygn eller att en gång per dygn bumpa tre av dina befintliga annonser.

Men varför inte sätta ex livslängd=2mån och man kan bumpa annonsen 1ggr/v så då har varje annons 2 mån livslängd och 8st bump möjligheter sen försvinner den automatiskt?

Fast, vi har ju Lex @Palenkovich efter att hans Longines blev såld. Lite mer tillbakahållet bumpande, och lite nischad klocka, men den blev såld.

Alla klockor är inte stålrolex. Det kan få ta tid. Att reglera ner bumpintervallet vore nog bra, men tidsgräns blir dumt.

Summasumarum: något borde göras. Om jag lägger in en annons kl 10 idag så är den på sidan 3 vid 18, och det beror inte främst på antalet nya annonser som kommit in före utan till största del på antalet bumpar som knuffar min annons bakåt.

Och det är ju aviserat ändringar från ledningen, så om alla ger sig till tåls en smula så tror jag att det kommer bli utmärkt.

Ändringar som har varit hittills har ju varit bra.

Ok, pudlar på den då :)

Oavsett det så står infon jag klistrade in att lösa, plus att som @Strindberg skriver...en smula sunt förnuft ger för handen att tre bumpar om dagen per annons är helt orimligt.

Np! Men om man letar info om just bumpning så hittar man en stor rubrik om just detta på den sidan, och då läser iaf jag den delen och skippar resten, och där tyckte jag det kunde skrivas lite tydligare med tanke på hur många som läst att det är ok att bumpa en annons tre gånger per dag.

Men givetvis hade en automatisk spärr varit det bästa. "Sorry du har redan bumpat den här annonsen en gång per dag".

Jag triggade igång denna diskussion. Bra, för det verkar finnas många som delar min uppfattning eller har åsikter. Tonvikten är, för min del, inte på bump:andet, utan på gapet mellan utbud och efterfrågan. Jag vill tro att rimligare prissättning löser detta. Klart att ingen vill sänka priset för lågt, så det är förstås en balans mellan att vilja få varan såld under viss tidsfaktor.

Jag triggade igång denna diskussion. Bra, för det verkar finnas många som delar min uppfattning eller har åsikter. Tonvikten är, för min del, inte på bump:andet, utan på gapet mellan utbud och efterfrågan. Jag vill tro att rimligare prissättning löser detta. Klart att ingen vill sänka priset för lågt, så det är förstås en balans mellan att vilja få varan såld under viss tidsfaktor.

Inte för att vara sådan, men det här är en rundgångsdiskussion som har varit igång något år :)

Men varför inte sätta ex livslängd=2mån och man kan bumpa annonsen 1ggr/v så då har varje annons 2 mån livslängd och 8st bump möjligheter sen försvinner den automatiskt?

Fast tanken är att annonserna ska finnas kvar som referens.
Antar att du menar att den markeras som "osåld" efter en given tidsperiod?

Summa summarum så tycker jag dock att det är ett ganska litet problem.

Att annonser bumpas till förbannelse är såklart ett otyg men att alla säljare ska få sätta sitt eget pris är jag starkt för. Om den inte blir såld blir den inte såld, men en säljare måste få avgöra vid vilket pris man är redo att släppa den. Om en potentiell köpare (eller som på KS: även många som inte tänkt köpa klockan) tycker att priset är för högt finns det mig veterligen inget köptvång.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp