• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag kan förstå irritationen. Jag har däremot upplevt det motsatta att lågpostare (kanske <30?) ofta är enklare att sälja till än gamla rävar, inte så mycket tjafs. Men jag fattar att det är en skillnad för någon som kanske bara säljer snål-Seiko (jag) vs andra med dyrare pjäser :). Bara för att ge lite nyans till diskussionen.
Så kan det säkert vara och det är inte de som håller dialogen igång som stör mig. När det gäller lågpostare (ofta med noll inlägg) så är majoriteten sådana som frågar om klockan finns kvar och när man svarar så blir det sedan helt tyst. En gång då och då är fine men jag har upplevt att det händer oftare och oftare och får man tre-fyra sådana på varje annons känns KS mer som Blocket än det entusiastforum det är tänkt att vara.

Så kan det säkert vara och det är inte de som håller dialogen igång som stör mig. När det gäller lågpostare (ofta med noll inlägg) så är majoriteten sådana som frågar om klockan finns kvar och när man svarar så blir det sedan helt tyst. En gång då och då är fine men jag har upplevt att det händer oftare och oftare och får man tre-fyra sådana på varje annons känns KS mer som Blocket än det entusiastforum det är tänkt att vara.
Klart att det finns en misstanke om att vissa reggar sig på forumet enbart i syfte att tråla Säljdelen för att hitta "fynd". Alla vet ju hur skakigt Blocket är. I värsta fall tas en del avarter från Blocket med över till KS, i bästa fall bättre snurr på Sälj. Å andra sidan vore det ju en fördel om de inte bara var ute efter att köpa utan hade lite goa klockor att sälja också :angel:

Förstår att det är så, har bara själv aldrig haft problem med 0-postare eller de med få antal. Skulle man nu strypa tillgången så kommer det säkert påverka de som nu säljer billigare ur. Ett alternativ vore ju att man individuellt får välja synlighet på sina annonser, de som säljer dyra saker kanske kan välja att dölja för medlemmar med få eller inga poster?

Förstår att det är så, har bara själv aldrig haft problem med 0-postare eller de med få antal. Skulle man nu strypa tillgången så kommer det säkert påverka de som nu säljer billigare ur. Ett alternativ vore ju att man individuellt får välja synlighet på sina annonser, de som säljer dyra saker kanske kan välja att dölja för medlemmar med få eller inga poster?
Kanske. Samtidigt är KS i förstahand ett entusiastforum och inte en köp- och säljmarknad för kreti och pleti. Iaf i min värld.

Tycker "Jag har minsann 56% rabatt på Omega hos AD så jag kan köpa din klocka billigare ny" skamprutarna är betydligt värre och dessa har inte sällan tusentals poster...

Varför kan jag inte ändra min annons till såld/avslutad? Vem är egentligen mod för k&s nu?
Screenshot_20180202-190107.png

Fast pris i min annons. Trots det ska det prutas fem lax.
Folk grinar när man inte svarar i pm har ju diskuterats. Skriver jag ett pris och, som hände häromdagen någon prutade över 20%....ja då svarar jag helt enkelt inte.

Hade en annan som skrev att han ville köpa en klocka och gav ett lowballoffer med motiveringen att hen ville göra ett klipp...

Folk grinar när man inte svarar i pm har ju diskuterats. Skriver jag ett pris och, som hände häromdagen någon prutade över 20%....ja då svarar jag helt enkelt inte.

Hade en annan som skrev att han ville köpa en klocka och gav ett lowballoffer med motiveringen att hen ville göra ett klipp...
Händer ju hyfsat ofta att folk är intresserade, ställer en miljard frågor och därefter helt försvinner. :)
Eller att folk så himla gärna vill köpa en klocka man äger tills de får höra det ändå rimliga priset.

Har sagt det förr och det tåls att sägas igen, folk mår inte bra.

När jag kontaktar en säljare har jag mer eller mindre redan bestämt mig, visst kan man få ner priset en smula eller bli bjuckad på frakten så är det bonus som bara motiverar köpet ännu mer. Men all due diligence om modellen är oftast alltid gjord innan jag kontaktar köparen och har bestämt mig för att köpa. Det är egentligen bara om det skulle framkomma väldigt oväntade saker om det aktuella uret som jag skulle backa. En enda gång har jag skambudat och detta pga att jag köpt på mig en massa och sedan bara kom på att jag behövde ytterligare en klocka, blev dumsnål och skambudade. Jag bad faktiskt om ursäkt för det i en tråd.
Tar man det här intresset på allvar och ser det som ett livslångt intresse så vill man väl fan odla kontakter istället för att skaffa ovänner. Den jag skambudar på idag kanske är en potentiell köpare av något av mina ur imorgon, lite så tänker jag. Och jag vill ha klockvänner hellre än att landa en klocka några tuss billigare.

När jag kontaktar en säljare har jag mer eller mindre redan bestämt mig, visst kan man få ner priset en smula eller bli bjuckad på frakten så är det bonus som bara motiverar köpet ännu mer. Men all due diligence om modellen är oftast alltid gjord innan jag kontaktar köparen och har bestämt mig för att köpa. Det är egentligen bara om det skulle framkomma väldigt oväntade saker om det aktuella uret som jag skulle backa. En enda gång har jag skambudat och detta pga att jag köpt på mig en massa och sedan bara kom på att jag behövde ytterligare en klocka, blev dumsnål och skambudade. Jag bad faktiskt om ursäkt för det i en tråd.
Tar man det här intresset på allvar och ser det som ett livslångt intresse så vill man väl fan odla kontakter istället för att skaffa ovänner. Den jag skambudar på idag kanske är en potentiell köpare av något av mina ur imorgon, lite så tänker jag. Och jag vill ha klockvänner hellre än att landa en klocka några tuss billigare.
Hear hear

Det var lite så jag menade med min text i min annons som blev föremål för diskussion i denna tråd. Jag svarar alltid på PM som är seriösa men däremot svarar jag inte på PM av idiotkaraktär. Min text kunde kanske uppfattas som snorkig men hade ni läst alla hjärndöda PM jag fått hade ni förstått mig rakt av.

Har man åtminstone > 200 inlägg har man ju kanske börjat förstå mer hur forumet fungerar och har väl en vilja att delta som entusiast och inte som en ”blocket” spekulant. Men det är ju upp till var och en var man vill lägga gränsen för mottagande av PM, om man ens vill det. Det är ju i o f synd att sila bort seriösa lågpostare.

Det var lite så jag menade med min text i min annons som blev föremål för diskussion i denna tråd. Jag svarar alltid på PM som är seriösa men däremot svarar jag inte på PM av idiotkaraktär. Min text kunde kanske uppfattas som snorkig men hade ni läst alla hjärndöda PM jag fått hade ni förstått mig rakt av.
Är helt med på tåget. Får nog ungefär liknande pm

Kanske läge att starta en tråd: KS värsta PM :)

Prut på ca 10 % ser jag inte som konstigt men när det går mot 20-25 %..... då är det galet, förutsatt att priset man begär är skäligt

@k0nkas

Du skriver #passapåinnanprishöjnig. Vad är det du tänker på där? Jag har för mig att AP höjde priserna någon gång under 2017. Är det något nytt på gång?

@k0nkas

Du skriver #passapåinnanprishöjnig. Vad är det du tänker på där? Jag har för mig att AP höjde priserna någon gång under 2017. Är det något nytt på gång?
Skrivet med glimt i ögat, därav smileyn. Om jag ska vara lite allvarlig tror jag inte att AP missar chansen att höja när Patek gör det med 20% på 5711/12. Tror den höjningen är bekräftad? Kollar man på chrono24 finnas det endast 8st (?!) från 17-18 till salu så något är nog på gång...

Skrivet med glimt i ögat, därav smileyn. Om jag ska vara lite allvarlig tror jag inte att AP missar chansen att höja när Patek gör det med 20% på 5711/12. Tror den höjningen är bekräftad? Kollar man på chrono24 finnas det endast 8st (?!) från 17-18 till salu så något är nog på gång...

Aha! Inte helt omöjligt kan man tycka. En annan sak är ju att 15202 är billig som fan om man ska vara ärlig i förhållande till vilken klocka det är.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp